B Boan skrev:
planerar innan, i samråd med kund, beställer saker så det är på plats, lev till kund eller dagen innan.. Det är lätt värt ta lite extra istället för nån timme i onödan.
Man kan lätt tro på det i en perfekt värd
Men ledsen Boan
Det fungerar inte i verkligheten gällande
VVS På ROT sidan .
Ren nyproduktion är det lättare att slippa grossist besök i onödan

men tyvärr tvingas man till det med ibland
En eller två nollade poster från leverantören
Och allt stannar av . bara börja jag grejer .
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, precis så, jag betalar mer för ölen på krogen, än på bolaget, för att jag får något annat utöver själva ölen. Det enda som jag betalar för detta andra är ett högre pris på ölen (materialet).
Vissa hantverkare vill då jämföra detta, och vill också ta 4 ggr materialpris mot "systembolaget", dvs mot ett ställe där jag också får gå och handla samma material, "Får krogen ta 4 ggr materialet så får jag". Att man sen utöver det tar många 100-lappar i timmen, som krogen inte gör låtsas man inte om.

En öl på systembolaget 12 kr => en öl på krogen 48 kr
En "pryl" på "generell handel" (kan vara Elbutik, kan vara Rinkaby, kan vara Clas Ohlson etc) för 12 kronor borde inte kosta 50 kr via hantverkaren.
Om sen hantverkaren kan köpa "prylen" för 3 kronor, så är det såklart fritt fram att ta 4 ggr mer eller så. Dvs jag bryr mig inte om ifall de tjänar pengar på materialet så längre inte jag behöver betala mer för det än om jag köpt det själv. Vill man ändå jämföra med krogen så får man ta bort timpenningen så jämförelsen blir rättvis, man kan inte bara ta en del och jämföra.
Hantverkaren driver inte en webbshop eller butik där du kan handla material som du sen åker hem och monterar själv.

Hantverkar kommer hem till dig, mäter, läser ritningar, lyssnar på dina önskemål, funderar och hämtar material, samt använder egna verktyg, tillhandahåller sin samlade livserfarenhet och kunskap om bygg/EL/VVS-regler som du sannolikt inte har en aning om, eller behörighet för.

Utöver detta så har hantverkaren en försäkring om det skulle uppstå komplikationer, exempelvis en brand efter en elinstallation, eller en vattenskada om rörisen kopplade fel i badrummet.

Du får massor av saker som du inte får om du åker till Clas Ohlsson och köper materialet själv och gör jobbet själv. Men tråkigt nog så förstår/vill du inte förstå detta.

Men gör jobbet själv istället för att misskreditera en hel yrkeskår, som älskar att hjälpa kunderna med det de älskar att jobba med. Hantverkarna har andra kunder de kan hjälpa, det finns gott om jobb för dem. Så du borde göra jobbet själv i stället för att gnälla och klaga på alla hantverkare som yrkesgrupp.
 
B
V vvs facit skrev:
Man kan lätt tro på det i en perfekt värd
Men ledsen Boan
Det fungerar inte i verkligheten gällande
VVS På ROT sidan .
Ren nyproduktion är det lättare att slippa grossist besök i onödan

men tyvärr tvingas man till det med ibland
En eller två nollade poster från leverantören
Och allt stannar av . bara börja jag grejer .
Tom jag som amatör klarar ju av att i 9 fall av 10 planera alla delar och beställa:)

men det är väl skillnad. Men några foton och mått från kunden borde lösa det mesta :)
 
Då är det väl inte så svårt att ta betalt fär just detta, istället för att blåsa kunderna med fejkade prislistor?
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker inte du gör något fel i det du skriver.
Om du däremot ska hem till mig och jobba på något som tar 5 dagar och du kan få med allt på måndagen (minus det som man mänskligt glömmer), men väljer att åka dit varje morgon istället för att ta en frukost så vill jag inte betala för tiden/resan tisdag-fredag. Du får gärna åka och ta frukosten alla dagar, men jag vill inte betala för resan och tiden de dagar du inte behöver åka dit. För min del får du gärna ta frukost på måndag och jag kan tänka mig att betala lite för den tiden också, om du inte sitter en timme.
Min Debitering börjar på plats ute hos kund.
Så har företaget jobbat sen det grundades.
En bilkostnad om dagen och dom timmar det tar att påbörja och avsluta arbetet på plats
Inkluderar avstädning av berörda arbetsytor

så jag känner inget ! Dåligt samvete när jag åker från grossen med en kaffe i handen
Och en bredd macka på väg till kund .
För mig är det samma sak som att åka tåget
Till jobbet och fika samtidigt . Ni som åker tåg till jobbet har inte betalt för tiden och det är samma för mig
 
Redigerat:
  • Gilla
Benzon och 10 till
  • Laddar…
B Boan skrev:
Tom jag som amatör klarar ju av att i 9 fall av 10 planera alla delar och beställa:)

men det är väl skillnad. Men några foton och mått från kunden borde lösa det mesta :)
klart det underlättar med foto och mått
Men tex när du tar bort 20 cm isolering
Och glatt överraskas av en dimensions förändring. Tex .
Gamla kutterlite kopplingar med en gänga som inte finns ersättning för mm mm
Det finns massor med exempel på
Varför det blir ett besök hos grossisten

sadla om och provjobba på ROT sidan
Så kommer du märka vad jag menar
 
  • Gilla
connywesth och 2 till
  • Laddar…
B Boan skrev:
planerar innan, i samråd med kund, beställer saker så det är på plats, lev till kund eller dagen innan.. Det är lätt värt ta lite extra istället för nån timme i onödan.
När hantverkaren "planerar innan, i samråd med kund, beställer saker så det är på plats, lev till kund eller dagen innan" så är det arbetstid för hantverkaren som denne har full rätt att debitera för. Så det är inte gratis om du tror det.

Men det är som flera sagt här tidigare inte möjligt att förutse allt eller att få med allt i de små bilarna som hantverkare ofta har. Det gäller ju samtidigt att inte köpa in för mycket material som sen bara hamnar i återvinningen. Det är oftast bättre att köpa i mindre mängder och åka och handla fler gånger för att undvika onödigt stora inköp.
 
kashieda kashieda skrev:
Då är det väl inte så svårt att ta betalt fär just detta, istället för att blåsa kunderna med fejkade prislistor?
Hantverkaren har SIN prislista och denne får bestämma helt själv vilka artiklar som finns i dennes prislista och vilka priser de artiklarna har. Det är av hantverkaren du handlar inte av någon annan.
 
B
connywesth connywesth skrev:
När hantverkaren "planerar innan, i samråd med kund, beställer saker så det är på plats, lev till kund eller dagen innan" så är det arbetstid för hantverkaren som denne har full rätt att debitera för. Så det är inte gratis om du tror det.

Men det är som flera sagt här tidigare inte möjligt att förutse allt eller att få med allt i de små bilarna som hantverkare ofta har. Det gäller ju samtidigt att inte köpa in för mycket material som sen bara hamnar i återvinningen. Det är oftast bättre att köpa i mindre mängder och åka och handla fler gånger för att undvika onödigt stora inköp.
men om det kostar 650-1000kr för en resa är det ju bättre beställa leverans av material direkt tlll kund..

Som kund är det ju så smartare ta ledigt från jobbet och vara den som åker till grossisten och hämtar, så inte hantverkaren ”står still”.
 
B Boan skrev:
men om det kostar 650-1000kr för en resa är det ju bättre beställa leverans av material direkt tlll kund..

Som kund är det ju så smartare ta ledigt från jobbet och vara den som åker till grossisten och hämtar, så inte hantverkaren ”står still”.
Om du gör jobbet själv så är det upp till dig, men anlitar du hantverkaren så handlar du av hantverkaren.

Det är samma sak på en restaurang, du kan inte ta med egen mat och sätta dig vid ett bord hos restaurangen och äta, endera får du äta hemma eller om du vill sitta på restaurangen så får du banne mig köpa deras mat också....

Jag debiterar mer per timme än vad hantverkaren tar i arvode så det vore ekonomiskt vansinne att jag skulle springa omkring på bygghandeln och jaga material, som jag inte vet att smack om, bättre då att hantverkaren gör det jobbet så blir det rätt grejer och rätt mängd. Samt hantverkaren vet hur materialet ska hanteras, både under transport och förvaring på byggarbetsplatsen. Dessutom skulle det ta längre tid för mig och jag har inte

Det är tveklöst bättre, för mig, att handla av hantverkaren som kan sin sak när det gäller bygg, det gör inte jag. Jag kan jobba och göra det jag tycker är kul, medan hantverkaren kan jobba med det denne tycker är kul.... Win-Win.
 
Redigerat:
  • Gilla
vvs facit
  • Laddar…
B Boan skrev:
men om det kostar 650-1000kr för en resa är det ju bättre beställa leverans av material direkt tlll kund..

Som kund är det ju så smartare ta ledigt från jobbet och vara den som åker till grossisten och hämtar, så inte hantverkaren ”står still”.
hur får jag med mig alla verktyg som behövs
För att möjliggöra arbetet om jag inte kan ha
Ett transportmedel.
10.8 m3 skåp i den ena bilen och 12m3 i den andra . fattas i alla fall emellanåt

står man trångt till i Tokholm innanför tullarna
Går det inte att hämta Om man missat något eller stöter på en överraskning. .
Det billigaste allternativet blir Taxi bud
Från närmaste Lundagrossisten
Arbetet flyter på och det du behöver hämtas i porten när Taxin kommer
 
  • Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
B
V vvs facit skrev:
hur får jag med mig alla verktyg som behövs
För att möjliggöra arbetet om jag inte kan ha
Ett transportmedel.
10.8 m3 skåp i den ena bilen och 12m3 i den andra . fattas i alla fall emellanåt

står man trångt till i Tokholm innanför tullarna
Går det inte att hämta Om man missat något eller stöter på en överraskning. .
Det billigaste allternativet blir Taxi bud
Från närmaste Lundagrossisten
Arbetet flyter på och det du behöver hämtas i porten när Taxin kommer
ja, det är inte enkelt göra jobb i städer idag....
 
J
connywesth connywesth skrev:
Hantverkaren har SIN prislista och denne får bestämma helt själv vilka artiklar som finns i dennes prislista och vilka priser de artiklarna har. Det är av hantverkaren du handlar inte av någon annan.
Äntligen någon som pratar prislistor igen! Eftersom ingen annan vill svara, kan du säga hur du skulle vilja lösa problemet med att jag som kund inte får reda på priset på ett vettigt sätt innan fakturan kommer?

Refererar till mina två inlägg som jag försökte puffa här https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-aka-och-handla.370558/page-23#post-3644053

3) Vissa verkar förespråka att kunden ska ta reda på materialpris innan hantverkaren kommer. För mig är det inte rimligt att man vill ha det så, men rätta mig gärna. Kom ihåg att det är kundens pris som är det viktiga för kunden, inte inköpspris, rabatter, påslag, marginal, inköpsställe osv.

Alt 1.
"Hej. Jag behöver ha ett eluttag på fasaden. Hur mycket kostar ett tvåfacks från ABB hos er? 625, det lät mycket. Hur mycket kostar det från Schneider? 500, det lät ju bättre. Men just nu inget från Elko som är billigare? Ah, 300 ok, men är det vitt också? Ok, men det känns rimligt, vi kör på ett sådant. Och så kablarna. Hur mycket tar ni för det?" Osv.
Finns ingen hantverkares som skulle vilja ha det så hoppas jag. Personligen vill jag gärna bara beställa, säga hej och betala som kund, det är ju det jag betalar för.

Alt 2
Ta rimligt betalt för materialet. Inte samma som en nätbutik, utan rimligt.
 
  • Gilla
Zwiggy
  • Laddar…
J Jotsat skrev:
Äntligen någon som pratar prislistor igen! Eftersom ingen annan vill svara, kan du säga hur du skulle vilja lösa problemet med att jag som kund inte får reda på priset på ett vettigt sätt innan fakturan kommer?

Refererar till mina två inlägg som jag försökte puffa här [länk]
Det är väl bara att fråga. Hur svårt kan det vara ???
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
connywesth connywesth skrev:
"En bra hantverkare ska inte behöva hamna på kollisionskurs med sina kunder"

motsvarande gäller även åt andra hållet:

"En bra kund ska inte behöva hamna på kollisionskurs med sina hantverkare"

Det finns alltid minst 2 sidor i ett hantverksuppdrag...
Jag håller inte med dig om två jämställda sidor. Som jag ser det finns det varken ”bra” eller ”dåliga” kunder, enbart kunder som hantverkaren i egenskap av yrkesutövare ska leverera till. Hantverkaren besitter kompetensen inom sitt område och är därmed den som har övertaget. Om kunden är missnöjd med resultatet är det hantverkarens sak att göra kunden nöjd. Misslyckas det och det blir en tvist får man lösa den med de verktyg som står till buds.



Men den som yrkesmässigt utför och fakturerar för jobbet har en mycket starkare ställning än kunden, som måste bevisa brister i utförandet och felaktigheter i faktureringen - oavsett skrivet avtal, muntlig överenskommelse eller bara ”kom och fixan det här”. ARN:s utslag är endast rekommendationer och de flesta kunder har inte råd med en osäker juridisk process.

Därför menar jag att en fruktbar diskussion kring Hantverkare vs Kunder inte bara är en fråga om frukost hos grossisten eller antalet servicebilar och liknande petitesser utan i högsta grad en övergripande fråga om relationer, maktfördelning, yrkesmoral och attityder.
 
  • Gilla
forsstugan och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.