Jag projekterar ett nybygge. Huset kommer att bli runt 300kvm boyta och är tänkt för en familj. Jag sitter och kliar mig i huvudet när det gäller pann-/maskinrum. Utrymmet skall kunna fungera för antingen pellets- ELLER vedeldning så det mest utrymmeskrävande får vara dimensionerande.

Vedeldning bör väl alla gånger vara mest utrymmeskrävande? Vad behöver man få in?

Min specialitet är absolut inte uppvärmningssystem. Här är min gissning, såga den gärna så jag får input:

Panna: Tar upp cirka en kvadratmeter yta.

Ackumulatortankar: Tar upp cirka 2 kvm yta. Med två meters höjd blir det alltså 4 kbm vatten. (Hur fungerar det med skitning och annat? Kan tankarna vara 2 meter höga?)

Vedförråd: Tar upp 1-2 kvm. Snålt tilltaget men det är ont om utrymme.

På grund av en säregen arkitektur så är huset mycket svårplanerat. Det pannrum som jag idag har ritat in är 3.2 m x 2.2 m. Är detta överhuvudtaget realistiskt? Att pannrummet blir svårarbetat inser jag men fungerar det om man kan stå ut med trängsel eller blir det oanvändbart?

Tacksam för alla tips och all hjälp jag kan få!

Byggaren skrev:
Eftersom jag eldar med olja/elpatron i pannan, borde jag hålla käft. Men... Jag eldar ved i öppen spis med insatskassett (mycket oekonomiskt, energislukande och dumt, men jag har veden gratis frånsett jobbet med att fälla, kvista, kapa i 3 meters längder, köra hem, kapa till kubb, klyva och stapla den för torkning). Kassetten svarar för halva värmebehovet. Jag har inget vedförråd alls inomhus.

Jag har byggt en vedbod/friggebod bredvid som rymmer ungefär 15 m[sup]3[/sup] ved. Därtill två vedlavar utomhus (överbyggda med ett enkelt plåttak) som rymmer ungefär lika mycket. Veden hämtas därifrån i tre stora plastbackar. De räcker för vår del till cirka två dygns oavbrutet eldande dagtid när det är som kallast utomhus -20C.

Träden fälls sen höst eller vintertid och får ligga i upplag ute i skogen till våren (allt från gran till ek) då de tas hem för kubbsågning, klyvning och stapling. De staplas direkt för torkning. Eldas med samma höst. Det som blir över inleder nästa vinters eldning.

Mina erfarenheter så här långt är att det går utmärkt att bära in ett par backar/dygn. Hade jag vedpanna skulle jag ha ett litet närförråd (som du tänker ha) och fylla på det cirka en gång/vecka (eller varannan vecka beroende på åtgång).

Problemet med ved ligger inte där. Det är att någon ska framställa veden och stoppa in den i brasan/pannan. Är du inte hemma dagtid eller har någon kan sköta det åt dig, måste du ha ackumulatortankar och 'hetselda' kvällstid för att värma upp ackumulatorerna så att det räcker trekvartsdygn framåt i tiden. Du behöver därför mer än vad dessa vanliga tankar har i ackumulatorkraft.

Jag rekommenderar därför tveklöst att du skaffar en begagnad rostfri tank från skroten av den typ som brukar finnas på mejerier och bygger dig en ackumulator på minst 6 m[sup]3[/sup] som du isolerar. Lämpligast liggande tank med en sluten slinga från pannan. I en annan slinga till värmekretsen tar du sen ut värmen ur vattnet till radiatorerna. Då handlar det inte om tryckkärl eftersom tanken utgör ett slutet system (med utrymme för expansion och säkerhetsventiler) och slingorna också är slutna med sina säkerhetsventiler.

Så gjorde en husägare som jag råkade lära känna, och det har fungerat bra.

Det är alltså tanken som kommer att ta plats. Inte veden. Räkna med 2x3 m i golvyta inkl. inbyggnad och isolering. Om du vill kan du stapla ved på inbyggnaden upp till tak. Det beror bara på hur mycket jobb du vill lägga ner.

:cool:
6 m3 acktank???? Med vilken panna hade du tänkt att det skulle gå att ladda en sån tank på ett par timmar en kväll?????

Hur kommer siktningen fungera i en liggande tank ?

Varför skulle skiktningen bli bättre i om man har en liggande tank?

Om avståndet mellan kallt och varmt vatten blir mindre måste ju skiktningen bli sämre.

I en hög smal tank blir det bra skiktning.
Om du laddar i botten på tanken kommer det varma vattnet blanda sig med det kalla vattnet.

Varför inte ladda i toppen på tanken.

Håller helt med Andreas_Hansson. Byggarens teorier låter helt främmande för mig. Förklara för mig hur man får ut mer energi ur en acktank utan skiktning jämnfört med bra skiktning.
Så funkisen, försök att få lite råd från någon annan byggaren också.

Jag tackar för alla svar hittils. 6 kubik ackumulator låter lite mastigt tycker jag... Hur stora pannrum har ni andra som eldar med ved?

Vet du förbrukningen under kalla dagar kan du räkna ut hur mycket vatten du behöver. Exempelvis kan du klämma ut knappt 60 kWh ur 1000 liter vatten, om du låter temperaturen sjunka från 90°C till 40°C. Lägre kan man knappast gå, om du inte har golvvärme.

Vet du inte förbrukningen kan du köra med tumregeln som säger 10 liter per uppvärmd m², vilket i ditt fall alltså blir 3000 liter. Jag har ett hus på ungefär 100 m² per plan, i två plan, samt lite underhållsvärme i två vindsrum och "det som blir över" till att värma en lika stor källare. Mina tankar är på 3*750 liter, alltså 2250 liter totalt.

Tänk på att pannan kräver utrymme runt omkring också, för sotning. Det är olika med olika pannor, om man ska komma åt till höger, vänster eller på annat sätt.

Du väljer först storlek på tankar efter vad huset behöver. Sen får du välja panna efter tankstorleken. I mitt fall tar tankarna emot upp till 130 kWh. Dessutom har man förbrukning under tiden som eldandet pågår. I mitt fall kanske 50 kWh till, om vi antar att jag eldar under sex timmar. Med min panna på 35 kW får jag ut 210 kWh på sex timmar, men i praktiken varierar effekten under eldningen, så det stämmer väl överens. Jag laddar tankarna under kvällen, även om det är -20°C ute. Tänder plus ett extra inlägg. Är det sen svinkallt blir det en stödeldning på morgonen, men det behövs i princip bara när det kryper ner under -15°C.

Mitt pannrum är 29,5 m², så jag har inga utrymmesproblem. Panna, tre tankar och expansionskärl (300 liter) står längs ena längsidan, där de tar mindre än halva pannrummets bredd i anspråk. Resten blir förråd till olika saker.

Använder du trycksatta tankar (vanligast), är de i regel runda, inte fyrkantiga. Orsaken är naturligtvis att fyrkantiga tankar måste stagas något infernaliskt, annars gör trycket att de blir runda, de också.
I praktiken tar en sådan 750 liters tank 1 m², med rör, åtkomlighet för luftning och isolering.

Akta dig noga för att tro ett ord av vad Byggaren skriver. Om du gör din tankinstallation så kommer du att ångra dig länge. Det är därför som han rekommenderar en tank på 6 m², eftersom han inte har förstått hur man använder dem effektivt.

Akta dig också för helmantlade pannor. Vattnet ska för död och pina inte omsluta eldstaden. Detta är gammal teknik, som framförallt inte hör hemma i dagens samhällen, om du har grannar inom synhåll, eller snarare lukthåll. Lågorna, alltså förbränningen av rökgaserna, ska ske med så lite kontakt med vattnet som möjligt. Det är de förbrända rökgaserna som ska värma vattnet. Att kyla lågorna med vatten gör att du återupptäcker den avsomnade tekniken för att tillverka tjära hemma.

Byggaren skriver ju också att det var länge sedan han höll på med sådana pannor. Bor du i stadsplanelagt område lär du dessutom inte få lov att elda i en sådan panna, för kommunens miljö- och hälsovårdsnämnd.

Det blir väl iofs lite annat om man kör med trycklöst system med värmeväxlare mellan acktank och panna (om man inte har en utdragen slinga förstås)? Då finns det lite logik i Byggarens system
Jag håller förövrigt med övriga "moderna" vedeldare att Byggarens system är förkastligt!!!
Platsmässigt är nog ett trycksatt system bättre, i och med att du kan utnyttja ackvolymen effektivare med skiktning.

Även i ett trycklöst system får du inte varmare vatten än vad vattnet är varmt. Är allt vattnet 45°C är det vad det blir. Är toppen 75°C får du ut det ett tag till, även om bottnen sjunkit till 25°C.
Trycklösheten spelar här ingen roll.

Nä, men jag menar om du har ett sådant system ( :'() och har vvx i toppen på tanken så blir bara toppen varm (jmf om du skulle ha en solvvx enbart i toppen på din tank).
så ett sådant system kan lagra mer energi utan skiktning eftersom man inte kan utnyttja hela volymen utan omrörning.

Ja, då förstår jag hur du menar. Det låter ju rimligt, men det blir bara ytterligare ett argument för varför man så långt det är möjligt ska undvika trycklösa system.

Glöm Byggarens förslag helt..

Nu är det ett nybygge så jag hoppas att det är bra isolerat o då bör det inte va så hög förbrukning o jag hoppas du dimensionerar radiatorerna för riktigt låg temp el är det golvvärme??

Med lågtemp system så får du ut mer energi ur litrarna i acktanken/arna.. Ju färre tankar desto bättre då det blir mindre förluster..

En Baxi solo innova 50 kW/calmar v65 o 3-3500 liter acktank ska du klara dej gott med.. Jo ta gärna o montera en bivalent shunt (4-vägs) istället för en vanilg 3-vägs.. Då monteras inlopp 1 till pannan o inlopp 2 från acktanken vilket gör att du får värme omg då du börjar elda + att pannan töms på värme innan det börjar tas från acktanken.. Det funkar som ett återvinningskoppel men kostar bara 500:- extra mot en vanlig shunt..  

Då du skriver antingen ved/pellets så om det blir en calmar panna så ta med pelletslucka i sidan.., ;)

En 3m3 tank är 140 cm i diameter oisolerad o du bör ha minst 25 cm mineralull i sidorna o 40 i topp..

Mitt pannrum är 3 * 5 meter.

Mina 2 st 1000L tankar tar upp en yta på ca 1.10 * 2.10 m

Att tänka på är att det kan vara skönt att få in någon dags ranson med
ved. Att springa ut och hämta ved varje dag på vintern är inte roligt

Det blir golvvärme i hela huset bortsett från i garagedel och i eventuell källare (krypgrund under delar av huset), där får det bli radiatorer.

Jag har trimmat lite på ritningarna och nu har jag kommit upp i drygt 12 m² golvyta, dock inte kvadratiskt utan maximal bredd på volymen är 3.2 m. Jag tror att det får räcka.

Jag är helt lost på detta med vedeldning, om man räknar lite högt, hur många kubik staplad ved går det i veckan för att värma ett hus på 300 m² en genomsnittlig vintervecka i västsverige (kustnära)?

Andreas: Upplever du ditt pannrum som rymligt?

Jag vill återigen tacka för alla råd och all information!

Ja jag tycker det är rymligt.
Jag får plats med mycket ved och har en arbetsbänk i
pannrummet oxå.

Jag har öppet system så jag har inget expantionskärl i pannrummet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.