114 999 läst · 630 svar
115k läst
630 svar
Hantverkare - Frukostar, arbetade timmar och "åka och handla"?
Bra du betalat det ostridiga. Meddela utföraren vad du gjort och att du önskar fakturan reducerad. Sedan erbjuder du lite mer ändå för att lösa knuten. Det måste tyvärr kosta dig lite med otydlig upphandling.Smillan1000 skrev:Jag är självklart inte emot raster och jag förstår att jag inte kan dra av på arbetstiden för att jag tycker de jobbat långsamt. Men däremot för att båda åker iväg för att handla osv. Efter att ha pratat med konsumentverket och en annan i branschen som sa att han i vanliga fall gör en VP-installation på 2 dgr, plus att han beräknar det extra jobbet till en dag, har jag betalat vad jag anser är skäligt, nämligen för totalt 4 dgr (36h) samt materialet enligt faktura. Avvaktar reaktion.
Lycka till
När hantverkare handlar så betalar du för rätt grejer, hur gör du när du går till en restaurang? tar du med en köttbit som dem får steka på?
Verkar mest vara snåla tjänstemannasvin härinne, som gnäller på att en hantverkare fikar 1 gång per dag? och ni själva fikar 500 gånger på kontoret.
Verkar mest vara snåla tjänstemannasvin härinne, som gnäller på att en hantverkare fikar 1 gång per dag? och ni själva fikar 500 gånger på kontoret.
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Om kunden gör fel så får kunden betala, hantverkaren kan inte vara synsk....
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Bra att någon byggare äntligen "ryter ifrån".... Även om jag själv är tjänsteman, så är jag inget tjänstemannasvin, för jag håller på hantverkarna.... Alla har rätt att fika, mer än en gång per dag, även hantverkare.B Byggapålite skrev:
De som gnäller ohämmat på hantverkarna här i forumet har väl inget bättre för sig och de verkar aldrig haft ett riktigt eget jobb, så de förstår inte vad som är rimliga arbetsvillkor/arbetsmiljö. Allmänt ganska sviniga människor med andra ord...
I Impala59 skrev:Ingen slump att det vid niotiden just står 30 servicebussar utanför min lokala Ahlsellbutik. Alla råkade glömma köpa en nippel.. Den nya Ahlsellbutiken här har typ 300 kvadrat fikarum för kunderna, det är mackor och glassar och korv och skit till förbannelse. Skönt att sitta och gagga en timme med gratis frukost. Dom jag känner som kör eget utan anställda skyr detta som pesten. Dom planerar jobben noga. Har rejält med "vanliga bra att ha grejor" i bussen. Behöver dom något akut springer dom in till grossisten i 5 min.
Bilder, bilder, bilder........?!
Nej, 72k för att koppla in en lvvp och koppla om en vvb och lite annat är långt ifrån ok.Smillan1000 skrev:Hej, tack för alla svar!
Jobbet: från början stod vår VVB i grovköket och dit kom även de ännu inte inkopplade matarrören som kom från redan installerade golvvärmeskåpet. Deras jobb var att koppla in en ny LVVP där innedelen är rakt under grovköket i källaren samt flytta ner VVB’n. De flyttade också vattenmätaren som var under VVB’n och kopplade på den bredvid LVVP’n i källaren där både inkommande vatten och avlopp är 1m bredvid. Jag har själv tagit in LVVP’n samt monterat utedelen inkl löst el/kommunikation på allt, från annat håll. De kapade också 7 golvvärmeslingor och skruvade fast dem i golvvärmefördelarskåpet samt trycktest med luft av slingorna. Hela VVB-flytten inkl ur/inkoppling tog ca 30min, golvvärmebiten borde rimligtvis ta 0,5-2h totalt om man gjort det förut.
kalaset slutade på 72.000kr. Ca hälften mtrl från Dahls och hälften deb.tid och servicebilar. Om jag förstått rätt kan man ex på polarpumpen.se beställa med installation för 30.000kr. Absolut det tillkom lite extrajobb som flytt av VVB’n och golvvärmeskåpsdetaljer, men ändå?
Om de måste åka för att handla smådelar skall prispåslag dessutom vara 0, en vettig röris har bilen full med de vanligaste kopplingarna, det är det man betalar påslag för, att de har lager.
Nej, du betalar påslag för expertisen att han vet vilka grejer som ska köpas.G guggen skrev:
Ja men det låter smart, gör så,, passa på och koppla in skiten när du ändå håller på. Man kanske ska ta med egen bärs på krogen nästa gång? man betalar ju ändå för inträde.Excel skrev:
Arbetskostnaden verkar lite väl tilltagen och varför arbetsledaren var tvungen att ha betalt för kan man undra.
Däremot kan man aldrig jämföra en installatörs materialpris med nätbutiker. Skulle installatören exempelvis beställa det han tror att det går åt till arbetet via internet så kanske det visar sig att han köpt fel grejer och vem ska då betala returfrakt, kostnad för att skicka tillbaka etc?
Däremot kan man aldrig jämföra en installatörs materialpris med nätbutiker. Skulle installatören exempelvis beställa det han tror att det går åt till arbetet via internet så kanske det visar sig att han köpt fel grejer och vem ska då betala returfrakt, kostnad för att skicka tillbaka etc?
Det är ett elände med viss hantverkarhjälp. Jag försöker få trefas indragen i en liten tvåa där det finns en kopplingsbox med stigare en halv meter från mätartavlan. Mätartavlan ska alltså bytas och likaså centralen som är för liten. Tillkommer 3x16 och 8 m 5x2,5 till köket som ska avslutas med en utanpåliggande dosa så länge.
Detta jobb (strömmen stängs av i källaren fyra trappor ner) inklusive materiel ska ta 10 timmar (à 600) och förutom arbete tillkommer kostnaden 8.000, tillsammans 17.500 inkl moms, Helt orimligt, tycker jag. Grannarna ska enligt offerten förberedas på att strömen kan vara borta i 2-4 timmar... SUCK!
Mätartavla och färddigkopplad central går att få för under 3.000. Vad kostar 5x2,5 per meter?
Detta jobb (strömmen stängs av i källaren fyra trappor ner) inklusive materiel ska ta 10 timmar (à 600) och förutom arbete tillkommer kostnaden 8.000, tillsammans 17.500 inkl moms, Helt orimligt, tycker jag. Grannarna ska enligt offerten förberedas på att strömen kan vara borta i 2-4 timmar... SUCK!
Mätartavla och färddigkopplad central går att få för under 3.000. Vad kostar 5x2,5 per meter?
Nej nej nej, det där rör endast relationen mellan arbetsgivare och anställda. Det har inte ett dyft med kunden att göra!D Dr.L skrev:- Om montörerna har servicebilen hem så utgår dom från hemmet 0700 på servicearbetet. ”Teknikavtalet Byggnads”
-Om montörerna hämtar servicebilen på firman så utgår dom från firman 0700 och slutar först när bilen är parkerad på företaget. ”Teknikavtalet byggnads”
-Har dom en fast arbetsplats tex. ett större bygge och inte servicearbeten ”Då räknas tiden utifrån start/stopp på den specifika arbetsplatsen.
- Rasterna är en självklarhet, vanligt förekommande är 09-0930 samt 13-1330.
Nja, det enda som är solklart är att kunden ska betala för arbetstid (så länge det är rimligt med tanke på tjänstens art och omfattning).D Dr.L skrev:
Det är inte alls hugget i sten att man kan ta betalt för restid utan att det är avtalat innan.
Jag skulle nog vilja påstå att det aningens mer lutar år att man inte kan ta betalt för restid.
Därför meddelar jag alltid vid ROT-jobb att bilersättning kommer tillkomma, för annars godkänner inte skatteverket avdraget. När det inte är ROT-jobb så tar jag aldrig någon form av bilersättning eller restid för att göra det enkelt för mig och kunden. Dvs ingen diskussion. Undantaget är i de fall då jobbet ska ske långt utanför mitt normala arbetsområde, men då meddelar jag vad som gäller redan innan jag vi startar något arbete.
Jag skulle skämmas om jag tog betalt av kunden för tid som jag gör om det jag själv gjort fel, men det kanske bara är jag...connywesth skrev: