K kortis skrev:
och jag som trodde arbetstidslagen var dispositiv
Stora delar av den ja, andra nej.
 
S sinuslinus skrev:
Många hantverkare har arbetsdagens obetalda 60 minuters rast uppdelad på 30 minuter frukost och 30 minuter lunch.
Han pratade dock om pauser, vilket är någonting helt annat och som alla har rätt till.
 
J
Förstår inte när hantverkarna jobbar. Inte konstigt att det finns program som Biggest Loser när allt går ut på att ha så många matraster som möjligt. Skärp er och jobba istället för att sitta och flippa på arbetstid.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Det beror helt på avtal. Ett ställe jag var på nyligen så hade tjänstemännen INTE frukostrast eller eftermiddagsfika, montörerna på linan däremot hade det. Bara för att man själv bara sett en sak i hela sitt arbetsliv betyder det inte att en stor del av arbetsmarknaden inte fungerar på det sättet...
 
  • Gilla
Conqvist och 3 till
  • Laddar…
C carl fabian skrev:
Det verkar vara kutym bland många hantverkare att dom saltar fakturor rent oförskämt,hade hem en elektriker för diverse montering av utelampor,drgning av el till spabad under 2 dagar och han åkte 3ggr till elgrossist för att hämta material ,trots han fick en noggrann spec. på jobbet.När fakturan kom hade dom debiterat 75% högre pris på allt mtrl samt 25% fler timmar.,samt debiterat för dyrare kabel än den som använts.Bestred fakturan då vi kollat timmar och material och utan protest fick jag ny faktura reducerad från 23000kr till 15000kr. Så mitt råd ta fighten och bestrid fakturan om du kollat tid och material
Problemet är väl att det inte är olagligt att försöka luras. Att fakturera för 20 timmar när man bevisligen varit på plats bara 16 timmar är helt klart bedrägligt. Hade man gått ur en butik med 25% av grejorna i fickorna hade man dömt oavsett hur slarvig man råkat vara...

Nä, inför ordentliga straff för den typen av bedrägeriförsök! Böter, skadestånd till drabbad kund och vid upprepade förseelser näringsförbud så kanske hantverkarna varit lite noggrannare med sin tidrapport, åtminstone så att den inte alltid råkar visa för MYCKET timmar men aldrig råkar visa för lite.
 
  • Gilla
Kalendern och 4 till
  • Laddar…
J
Du låter tyvärr som en gniden jäkel ;) Men man får ha lite känsla gällande hur mycket av tiden man faktiskt kan fakturera. Du ska betala för tiden dom är på plats, eventuellt från stället dom utgår från. Materialet säljer givetvis företaget, timkostnaden betalar lönen osv, materialvinsten är själva vinsten. Dom driver inte någon välgörenhetsorganisation.

Kunder har en tendens att underskatta tidsåtgång. Något som ser ut som det kan ta 1 timme kan mycket väl ta 3,5 timme att utföra om det ska göras korrekt. Är du nöjd med jobbet i övrigt? Vad har du köpt och vad gick kalaset på? Då är det lättare och se om det är rimligt.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
ja men ni har väl samma avtal, ej betald tid disponerar ni väl som ni vill
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Problemet är väl att det inte är olagligt att försöka luras. Att fakturera för 20 timmar när man bevisligen varit på plats bara 16 timmar är helt klart bedrägligt. Hade man gått ur en butik med 25% av grejorna i fickorna hade man dömt oavsett hur slarvig man råkat vara...

Nä, inför ordentliga straff för den typen av bedrägeriförsök! Böter, skadestånd till drabbad kund och vid upprepade förseelser näringsförbud så kanske hantverkarna varit lite noggrannare med sin tidrapport, åtminstone så att den inte alltid råkar visa för MYCKET timmar men aldrig råkar visa för lite.
Att begå bedrägeri, trolöshet mot huvudman m.m. är brottsligt enligt brottsbalken och faller under allmänt åtal som kan drivas av åklagare. Men att begå avtalsbrott är inte brott enligt brottsbalken och faller heller inte under allmänt åtal, det är ett civilrättsligt brott. D.v.s. avtalsbrott, ej straffbart enligt brottsbalken. det kallas i juridiken för "tvist", man skiljer på Brottmål och Tvistemål i domstolarna, för det gäller helt olika lagstiftning.

Vad får dig att tro att hantverkaren bara arbetar om denne "är på plats" som du skriver, det finns ingen lag, praxis eller avtal som kräver det. Arbete är inte en plats man går till utan något man gör. Men det finns även s.k. "slack" eller "tidspillan" som advokater kallar det, som är fullt legitim att debitera för, utan att det är något som helst fuffens! Det vet de som är yrkesverksamma, lite mer erfarna och har koll på hur avtal fungerar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
connywesth connywesth skrev:
vad får dig att tro att hantverkaren bara arbetar om denne "är på plats" som du skriver, det finns ingen lag, praxis eller avtal som kräver det. Arbete är inte en plats utan något man gör. Men det finns även s.k. "slack" eller "tidspillan" som advokater kallar det, som är fullt legitim att debitera för, utan att det är något som helst fuffens! Det vet de som är yrkesverksamma och lite mer erfarna.
Då specificerar man helt enkelt det och tar betalt för sagda tid. Inga konstigheter. Men som i fallet som hänvisas till korrigerades faktureringen direkt vilket väl kan tyckas tyder på att att de timmar man försökte med inte stämde...
 
M
Jag är lite nyfiken, ni som betalar såna här priser och sedan tycker det blir dyrt, varför går ni inte en kvällskurs i vvs och gör jobbet själv? Jag är ingen VVS’are, men jag har satt in min LVVP själv och lödat alla rör i källaren, gjort håltagning osv. Vad är anledningen till att man inte gör såna här jobb själv? Total ofallenhet med att arbeta med verktyg? Ointresse?

Observera att det är på intet sätt kritik, jag är bara nyfiken på resonemanget. Som person löser jag i princip allt som har med mitt hus eller mina prylar själv. I helgen installerade jag ett nätverk i huset, jag kan inte ett skit om data men har man google och lite pannben så löser man det mesta. Hade jag ringt mr. Nätverkare och han hade debiterat mig 25,000kr för detta så hade jag bara betalat och sett glad ut, för då hade mitt ointresse för att lösa problemet själv varit högre än kostnaden.
 
  • Gilla
Dahlberg68 och 3 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Då specificerar man helt enkelt det och tar betalt för sagda tid. Inga konstigheter. Men som i fallet som hänvisas till korrigerades faktureringen direkt vilket väl kan tyckas tyder på att att de timmar man försökte med inte stämde...
Exakt, så ska man göra om man gör allt 100% koscher eller halal. Men många hantverkare drar sig för att göra det för många, särskilt privatpersoner, kan för lite om hur juridiken fungerar (många hantverkare också), så de gör upp muntliga avtal utan skriftlig dokumentation eller offert, vilket ställer till massor med problem i många olika branscher. Detta är inte unikt för byggbranschen.

En stor orsak till dessa problem är att eleverna i grundskola och gymnasium får veta för lite om hur juridiken fungerar. Det borde finnas mer utbildning så alla får lära sig mer innan de går ut skolan. Lär man sig mer om juridiken så skulle många helt onödiga tvister aldrig uppstå. Det är vad jag tror.
 
M Markarbetaren skrev:
Jag är lite nyfiken, ni som betalar såna här priser och sedan tycker det blir dyrt, varför går ni inte en kvällskurs i vvs och gör jobbet själv? Jag är ingen VVS’are, men jag har satt in min LVVP själv och lödat alla rör i källaren, gjort håltagning osv. Vad är anledningen till att man inte gör såna här jobb själv? Total ofallenhet med att arbeta med verktyg? Ointresse?

Observera att det är på intet sätt kritik, jag är bara nyfiken på resonemanget. Som person löser jag i princip allt som har med mitt hus eller mina prylar själv. I helgen installerade jag ett nätverk i huset, jag kan inte ett skit om data men har man google och lite pannben så löser man det mesta. Hade jag ringt mr. Nätverkare och han hade debiterat mig 25,000kr för detta så hade jag bara betalat och sett glad ut, för då hade mitt ointresse för att lösa problemet själv varit högre än kostnaden.
Tja för min egen del är det mest för att jag kan fakturera minst 2x vad hantverkarna gör för sin tid ...

Men vill ju inte bli lurad för det.
 
Som jag ser det så handlar det alltid om brist på kommunikation och att man inte avtalat arbetet innan ( omfattning, pris, start och slutdatum). Alla här inne värkar vara överens om att ALLA hantverkare fuskar och överfakturerar. Har det aldrig slagit er att det är NI som beställare som brister? Eller anser ni er helt ansvarslösa?
 
  • Gilla
Matten och 4 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag är lite nyfiken, ni som betalar såna här priser och sedan tycker det blir dyrt, varför går ni inte en kvällskurs i vvs och gör jobbet själv? Jag är ingen VVS’are, men jag har satt in min LVVP själv och lödat alla rör i källaren, gjort håltagning osv. Vad är anledningen till att man inte gör såna här jobb själv? Total ofallenhet med att arbeta med verktyg? Ointresse?

Observera att det är på intet sätt kritik, jag är bara nyfiken på resonemanget. Som person löser jag i princip allt som har med mitt hus eller mina prylar själv. I helgen installerade jag ett nätverk i huset, jag kan inte ett skit om data men har man google och lite pannben så löser man det mesta. Hade jag ringt mr. Nätverkare och han hade debiterat mig 25,000kr för detta så hade jag bara betalat och sett glad ut, för då hade mitt ointresse för att lösa problemet själv varit högre än kostnaden.
Jag gissar att man inte vill äventyra giltighet på försäkringar, för Rörjobb/Våtrumsjobb, elektrikerjobb, krävs särskild behörighet om försäkringen ska gälla, utan restriktioner. Om man som hempulare gör ett krappigt jobb och det börjar läcka vatten så det blir en skada kan det bli en riktigt ovälkommen överraskning att försäkringen inte gäller. Samma sak om man monterar lite elprylar fel så huset brinner ner till grunden, aj då försäkringen täcker inte dne här skadan, det blev lite jobbigt nu....

Men sen finns det många här i trådarna som missunnar hantverkare att tjäna pengar på sitt jobb, och vill att dem ska riskera sitt företags ekonomi utan att få någon som helst kompensation i form av vinst för det. Jag tycker det är en tråkig attityd. Man märker även tydligt att vissa skulle vara fullkomliga tyranner som arbetsgivare, där de ställer helt omänskliga krav på hantverkarna. Det känns läskigt att läsa om dessa personers skamliga attityder mot hantverkare.
 
Redigerat:
  • Gilla
spånhyvel och 2 till
  • Laddar…
J Joakim Toll Åberg skrev:
Vad har du köpt och vad gick kalaset på?
Tips från coachen - läs hela tråden då TS skrivit ut detta.
 
Smillan1000 skrev:
Hej,

Vi har precis haft hemma en rörmokarfirma på löpande som bla installerade en LVVP för oss där de som mest jobbat har varit två personer samtidigt (varför vet jag inte förutom när de flyttade på varmvattenberedaren) från en underleverantör, där de var här totalt under fyra olika dagar, olika lång tid men aldrig längre än en normal arbetsdag och utspritt under 3 veckor. När de arbetade misstänkte jag att jag inte skulle hålla med dem när fakturan kom, men eftersom jag var i beroendeställning av dem för att få det klart tänkte jag att jag ger dem en chans och får se. Fakturan har nu kommit där det tyvärr blev som jag misstänkte, främst vad gäller antalet arbetade timmar. Men innan jag bestrider vill jag bara ha klart för mig vad som gäller i fyra fall:

1: De har haft alla möjligheter att materialplanera jobbet första dagen och åka till grossisten en gång, och sedan kanske en extra gång för antingen komplettering eller retur. Men istället har de varit där 3-4ggr samt att båda hantverkarna åkt iväg och att de ibland då ex. "ätit frukost" samtidigt. Är det skäligt?

2: Vår kontaktperson på rörmokarfirman har varit mer av "arbetsledare" och varit här och "kollat läget" 2 ggr i 30 minuter respektive 5-10 minuter. Det har han fakturerat totalt 1+1h för, där sistnämnda är fel datum och ingen var här. Är det skäligt?

3: De två rörmokarna från underleverantören har använt varsin bil och därav fakturerat mig två "servicebilar". Misstänker att de gjort så för de tycker det är mest bekvämt, men jag anser att jag betalar från deras jobb till mig t/r, då hade de kunnat använda samma bil. Vad säger ni?

4: Luncher, är osäker på om de tagit lunch. Måste de enligt lag ta lunch, även som egenföretagare?

5: Som krydda på ovanstående har jag varit tydlig med att jag förbereder allt jag kan för att hålla nere slutpriset, även att jag kan hjälpa till och köpa saker för att hålla nere kostnaden/arbetstid, hyra/återlämna specialverktyg etc. så de kan göra det som är värdeskapande/jobbet. Men de har indirekt inte låtit mig utan sagt att "ärsch, det där fixar vi" och inte delat med sig om vilka grejer de behöver. Det har funnits alla möjligheter för mig att beställa det på ex. nätet eller i butik eftersom de spridit ut sina dagar. Då känns ovanstående extra bittert med "saltad faktura".

Skulle vara skönt att få input om jag beter mig som en gniden jävel eller om fler än jag tycker att "rätt ska vara rätt" och inte gillar att känna som man blivit lurad.
KONTRAKTET! Vad har ni avtalat om i kontraktet? Som jag tolkar ovan så sker arbetet på löpande räkningsförfarande och då betalas arbetet på löpande räkning alltså efter upparbetad arbete. Jag vill skicka med ett tips fokusera mera på upphandling och gör ett bra kontrakt så kommer sällan ovan frågor upp på agendan. Lycka till!
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.