Jag tänker att man ska vänta till typ juni, om man bor i mellansverige, för att få maximal effekt.
 
  • Gilla
CIW
  • Laddar…
Vespa Vespa skrev:
Något ogräs sprider sig i stora delar av gräsmattan efter vintern.
Vad är det för något? Tar Dicotex detta?
Du söker ett medel som heter Arianne S leta upp en bonde och köp några dl räcker länge. De dödar nämligen 99% av allt ogräs och din gräsmatta tar ingen stryk av det!

Mvh
 
Mild vinter och mycket mossa (suck). Nu har jag i alla fall haft ihjäl mossan men kommer behöva stödså och dressa mera. Dicotex körde jag med förra året för första gången - mycket nöjd och hade helt klart kvarterets snyggaste gräsmatta i augusti! Nu är den inte lika vacker... men Dicotex väntar jag med tills det är varmare även om ogräset börjat dyka upp igen tyvärr. Men jag behöver fler strategier än gift . Min fråga gäller gödsel, det sägs ju att en välgödslad gräsmatta gör att varken mossa eller ogräs trivs utan konkurreras ut av gräset. Jag har hittills inte riktigt hitta något gödsel som gör hela jobbet: gödslar så det växer, motar bort mossan och har hyfsad långtidseffekt. Tips från detta kunniga forum tas tacksamt emot!
 
F FixarFru skrev:
Mild vinter och mycket mossa (suck). Nu har jag i alla fall haft ihjäl mossan men kommer behöva stödså och dressa mera. Dicotex körde jag med förra året för första gången - mycket nöjd och hade helt klart kvarterets snyggaste gräsmatta i augusti! Nu är den inte lika vacker... men Dicotex väntar jag med tills det är varmare även om ogräset börjat dyka upp igen tyvärr. Men jag behöver fler strategier än gift . Min fråga gäller gödsel, det sägs ju att en välgödslad gräsmatta gör att varken mossa eller ogräs trivs utan konkurreras ut av gräset. Jag har hittills inte riktigt hitta något gödsel som gör hela jobbet: gödslar så det växer, motar bort mossan och har hyfsad långtidseffekt. Tips från detta kunniga forum tas tacksamt emot!
Hej jag ska berätta hur jag fick skulle våga säga en av Skånes snyggaste gräsmattor! Köpte ett hus med skogstomt. Där va mössa och ogräs på 85% av gräsmattan 1200m2!

Jag köpte en vertikalskärare gick över hela gräsmattan 3 gånger ändrade håll och riktning varje gång. Det blev 43st svarta sopsäckar jag fyllde och körde till tippen. Sedan köpte jag toppdress 2.3 ton för att dessutom jämna till den. Gräsfrö vet jag inte hur många kilo men många.

Sedan vattnade jag något förbannad mycket och efter 3 veckor köpte jag gödsel GRÖNYTEGÖDSEL NPK 20-3-9. Det funkar hur bra som. Ogräset var jävligt att bli av med så jag fixade Arianne S. Tog död på på allt förutom gräset inom 2 veckor.

Säsongen efter köpte jag bonnagödsel vanligt npk sa bonnen att det var. Jag behövde inte göra något annat än att gödsla med npk vattna och klippa kommande åren. Ingen mössa inget ogräs vågade sig upp. Men som sagt GRÖNYTEGÖDSEL NPK 20-3-9 det gödslet fungerar hur bra som helst. Och visst det stämmer. Men visst gödsla, vattna och klipp gräsmattan varje tredje dag kommer gräset ta över jag lovar dig.
 
Då borde ju även yaramila 21-4-7 funka minst lika bra
 
  • Gilla
Tuvsippa och 1 till
  • Laddar…
M mxjolle skrev:
Då borde ju även yaramila 21-4-7 funka minst lika bra
Absolut det tvivlar jag inte på.
 
Tack för tips, får bli en beställning hos Skånefrö.
 
M mxjolle skrev:
Då borde ju även yaramila 21-4-7 funka minst lika bra
Ja, jag kör med den och det fungerar bra. Mest Bang for the bucks
 
  • Gilla
Tuvsippa och 2 till
  • Laddar…
Yaramila tillsammans med yara promagna på vår och höst är ett bra val som inte kostar skjortan så man faktiskt har råd att gödsla!

Men det kan vara bra att komplettera med organiskt för att få en levande jord.
 
  • Gilla
Tuvsippa och 1 till
  • Laddar…
Jag har i stort sett inget ogräs kvar i min gräsmatta sedan förra årets krig.
Den har dock fått gödning, vertikalskärning, järnsulfat och kalk.
Att ge mattan kärlek efter sprutning är riktigt viktigt.
Tror bara jag behöver punktbehandla nån enstaka maskros och lite på en nyanlagd gräsyta.
 
  • Gilla
Senior
  • Laddar…
M multimeter skrev:
Jag har i stort sett inget ogräs kvar i min gräsmatta sedan förra årets krig.
Den har dock fått gödning, vertikalskärning, järnsulfat och kalk.
Att ge mattan kärlek efter sprutning är riktigt viktigt.
Tror bara jag behöver punktbehandla nån enstaka maskros och lite på en nyanlagd gräsyta.
Din stackare! Vad ska du nu pyssla med? ;D
 
S Senior skrev:
Din stackare! Vad ska du nu pyssla med? ;D
@multimeter kan komma hem till mig och göra nåt åt all mossan som MCPA inte biter på...
 
OK, men gammal tråd och järnsulfat verkar inte finnas längre hos Granngården, fast det finns nåt som heter "Ferrogent" i 15 kg säck. Jag har c:a 15 kvm att behandla så det verkar för mycket...
0,5 kg räcker mer än väl, men hur får man tag på det?
 
Ferrogent är samma sak. Finns som pulver och granulat. Ca 200:- för en säck. Hur bra som helst mot mossa! Köp!
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.