Hej!
Jag har en bergvärmepump med kombinerat golvvärme/radiatorsystem.
Jag tappar tryck mitt expansionskärl. Cirka 0,2 bar per dag....oklart varför jag tappar tryck. Jag fyller på vatten till rätt tryck, men fortsätter tappa hela tiden.

Jag har kollat expansionskärlet och från luftventilen kommer endast luft (så blåsan verkar hel).
Jag vet inte var jag skall börja, men genom att läsa på så verkar det bra att börja med en norsk reset för att skapa rätt förtryck.

Såhär beteer sig systemet.
Om jag tömmer expansionskärl på vatten genom att öppna säkerhetsventilen tills det slutar rinna, då blir tryck givetvis noll.
OM jag då pumpar luft i expansionskärlet så rör sig inte manometern och jag vill inte pumpa för mycket och skada.

OBS! Detta gör jag under drift och jag har inte stängt av returventilen från radiatorerna.

Fråga: Skall jag göra samma manöver fast stänga av värmepumpen och stänga returventilen för att skapa rätt förtryck?

Har ni några bra tips och råd?
 
S
Du måste ha en separat manometer som mäter lufttrycket när du pumpar in luft i kärlet.
Rätt lufttryck är 0,5 bar för de flesta villor.
Manometern du tittar på visar vattentrycket utanför blåsan i kärlet.
Har du för högt tryck i blåsan, fungerar inte expansionskärlet som tänkt, utan vatten försvinner via säkerhetsventilen vid ändringar i systemtemperaturen.

Kontrollera att säkerhetsventilen håller tätt.
 
Hej!
Jag har testat två ggr. En gång pumpade jag med cykelpump med manometer till cirka 0,5bar, jag fyllde sen systemet så att barometern på expansionskärlet visade cirka 0,6. det tog drygt ett dygn innan det var 0,1 bar tryck igen.

Gjorde om preceduren med kompressor och manometer. Samma resultat.

Jag har vridit säkerhetsventilen ett antal ggr och det "känns" som att den är tät. Jag har även satt en skål under röret från det och den är tom, så den verkar tät.

Jag förstår inte vad som kan vara fel?!
Fler tips och ideér?
 
  • Gilla
jonaserik
  • Laddar…
Det ska vara ca 0,5 -0,6< bar i kärlet innan vatten fylls på, pumpa upp till 0,6 bar på luftmätaren öppna säken töm vatten, pumpa igen, när trycket står kvar 0,6 bar och inget vatten kommer ur säken så fyller du med vatten till ca 1,0 bar. Om trycket sjunker mycket så är det en läcka någonstan, har du luftat elementen ? Då är det bra att det är lite tryck så en läcka kan ses, bara gå igenom allt som har med värmen att göra
 
Aha! Tömma kärl när jag pumpat lufttryck!
Jag provar det!! Tack!

Elementen är luftade.
 
Läste lite för fort.
Det är så jag gjort, som du beskriver.
Jag har nu gjort om det, och kört i vatten till trycket i exp. är 1.0 bar.

Jag varken ser eller hör någon läcka vid värmepumpen eller rörkopplingar i närheten.
Jag har också kollat fördelaren till shunt vid golv och radiatorer.
Jag har inga andra kopplingpunkter (som jag känner till i nuläget) och jag antar att läckan är på vattensidan eftersom jag fortfarande jag lufttryck i exp. kärlet.

Har jag missat något?
 
Svar nej finns inget annat, har du luft i kärlet utan vatten 0,5-0,6 bar och fyllt upp vatten till ca 1,0 bar så har ett system som är bra. OM trycket nu sjunker mycket så är det något lurt, hur gammalt är huset, har du garage med element , vet du hur rören går, i bjälklaget , ingjutna i betong eller fri i träbjälklaget
 
Jag har gjort enligt konstens alla regler och tappar fortfarande cirka 0,3 bar per dygn.
Huset är 10 år och jag tror att jag haft samma problem under lång tid, fast jag inte orkat göra något åt saken.
Eftersom det är ett mkt välisolerat hus så har golvvärmen och räckt långt, plus att radiatorerna ändå varit hyfsat ljumna.

Värmepumpen är ute i förrådet, som förbinds med en kulvert under mark till golvvärmefördelare inne i huset.
Vid golvvärmefördelare sitter också shunten. Innan shunten går kretsen till radiatorerna till övervåningen.
Radiatorkretsen forsätter till övervåningen genom bjälklaget. och går under golvet på andra våningen.
I förrådet sitter även en radiator.

Är det något mer jag kan kolla eller är det dags att ringa fackman? Oklart hur han skall börja leta, det känns inte som att det är rocket-science att hitta ett vattenläckage.
Kan det vara golvvärmekretsen som läcker? Allt sånt borde väl trycktestats när huset byggdes?
 
Är även kärlet i förrådet ? Finns det ventiler i huset så det går att stänga av där, så du endast får förrådet och kullvetern under tryck, fyll till ca 1,2 bar och avvakta, med värmen ute nu så kan du prova mellan morgon och kväll. är det bra får stänga av mot dom andra ställena, ett i taget och se vad som händer, En passus vad är det för materiel i kulverten.
 
Hej!
Detta låter som en smart idé

Exp. kärlet är i förrådet bredvid VP.

I huset har jag ventil på golvvärmen, i fördelare, där jag kan stänga av både till och returvärme.
Till radiatorkretsen som fortsätter paralellt, har jag en kulventil, som jag tror sitter på returen.
Om jag stänger av alla dom ventilerna så har jag ingen cirkulation på golvv samt radiatorkrets.
Jag har en cirkulationspump som sitter på golvvärmeslingan, den behöver jag stänga av förutsätter jag.

På detta sätt kan jag se om läckan är på värmepannans sida antar jag, d.v.s innan fördelaren och kan fokusera på förrådets rör?
 
Det blir bra att göra så.
 
Sista fråga, cirkpumpen vid fördelaren stängs av.
Är det inte en cirk pump i VP som går mot en stängd radiatorkrets som också borde stängas av?
 
S sombrero skrev:
Är det inte en cirk pump i VP som går mot en stängd radiatorkrets som också borde stängas av
Jepp en cirk-P får inte gå mot stängd ventil, då blir den för varm/kokar brinner upp i lindningen då den kyls av vattnet genom den. Men stäng allt över dagen så är det OK
 
Ah, du menar att jag skall stänga av VP under "testperioden", Problem solved.
 
Efter som du inte kan blockera radiatorslingan kan den lika gärna vara igång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.