A
troligtvis får du in värme i frysen så att isen smälter.
kolla att hyllorna sitter på rätt plats
kolla att luckan i dörren stänger snabbt och håller tätt.
 
  • Gilla
Fredrik1969
  • Laddar…
Har kollat luckan som tycks vara tät. Ska dubbelkolla alla dina punkter noggrant i em. Tack så länge, återkommer! (Tack för hjälpen med isblock, ny ventil gjorde susen! :) )
 
  • Gilla
Leebond
  • Laddar…
Fredrik1969 Fredrik1969 skrev:
Hej!
Jag har haft lite olika problem med min ismaskin som verkar va samma sort som din. Bytte nyligen en ventil vilket åtgärdade problemet med hela isblock från "kublådan".
NU har jag samma problem som du beskriver här. Det tycks rinna vatten ner i lådan (skruven fryser fast) samt rinner vatten utmed insidan på dörren som såklart fryser till en lång isränna på dörren.Lilla runda luckan där isen "ploppar" ut tycks vara tät.

Fick du ngn klarhet i problemet? Löste det sig? Någon annan som har idé på lösning? Tack på förhand.
Nej jag har kvar problemet tyvärr. Har gett upp och gräver upp is ur lådan när jag behöver:crysmile:. Slipper ju göra is själv i alla fall.
 
  • Gilla
Fredrik1969
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
troligtvis får du in värme i frysen så att isen smälter.
kolla att hyllorna sitter på rätt plats
kolla att luckan i dörren stänger snabbt och håller tätt.
Luckan är tät och stänger som den ska. Lådor/hyllor på rätt plats. MEN....
Efter att ha tömt och torkat islådan så iakttog jag påfyllningen av vatten. När denna var klar låg det en skvätt vatten i (den tomma) islådan. Dvs vatten har läckt ner i lådan under påfyllningen. Jag kontrollerade nivån i isformen och denna var normal dvs inte överfyllning som orsakar hela isblock. (Ventilen är nyligen bytt och normala iskuber tillverkas). Ej heller ngt läckage från isformen (dropp). Dvs Vatten har skvätt över kanten på isformen och fallit ner i islådan samt har lite runnit av lådan mot insidan av dörren. För högt tryck kanske? Eller så har munstycket börja agera sprinkler på ngt sätt. Någon som har idéer?
 
A
Låter mystiskt
Var det en original ventil?
 
Jodå, direkt från electrolux.se.
 
Nu har jag hittat problemet. Min tidigare felsökning blev inte rätt. Isformen läcker 1 droppe/s knappt, vattnet hinner frysa när typ 20% runnit ut, då slutar droppet. Isbitarna i lådan blir en isklump och skruven fryser fast. Får bli att ta ut och täta på enklaste sätt. Eller köpa en ny. Har jag tur så är det slangen som hänger på trekvart i anslutningen till isformen. Den här ismaskinen/frysen är mest bekymmer. Ett kretskort, en ventil och nu detta inom loppet av 5år. Inte hög kvalite direkt! Ska ringa och gnälla lite hos electrolux, men de lär väl hänvisa till återförsäljaren som vanligt... som i sin tur fattar noll...suck.
 
Redigerat:
  • Gilla
Leebond
  • Laddar…
Fredrik1969 Fredrik1969 skrev:
Nu har jag hittat problemet. Min tidigare felsökning blev inte rätt. Isformen läcker 1 droppe/s knappt, vattnet hinner frysa när typ 20% runnit ut, då slutar droppet. Isbitarna i lådan blir en isklump och skruven fryser fast. Får bli att ta ut och täta på enklaste sätt. Eller köpa en ny. Har jag tur så är det slangen som hänger på trekvart i anslutningen till isformen. Den här ismaskinen/frysen är mest bekymmer. Ett kretskort, en ventil och nu detta inom loppet av 5år. Inte hög kvalite direkt! Ska ringa och gnälla lite hos electrolux, men de lär väl hänvisa till återförsäljaren som vanligt... som i sin tur fattar noll...suck.
intressant. Ska kolla min någon dag. Kanske går att fånga upp droppet med ngt?
 
  • Gilla
Fredrik1969
  • Laddar…
Problemet identifiera! Isformen har sprickor. Tidigare när den felaktiga ventilen orsakade överfyllning producerades hela isblock. Dessa spärrade fysiskt islådan så att den fastnade, fick ibland dra ut den med milt våld. Detta har orsakat mindre bänd-skador på isformen som alltså nu är sprucken. Vattnet (innan det fryser) letar sig genom sprickorna, droppar ner i islådan och orsakar en genomfrysning i botten av densamma. Nu blir det till att limma igen sprickorna på ngt sätt. Misslyckas det, får det bli en ny ismaskin helt enkelt. Förbannade skitventil!!
 
  • Närbild på en sprucken isform för ismaskin med synliga skador och sprickor markerade med blå linjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en isform med tydlig spricka markerad med blå cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på sprucken isform markerad med en blå cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
A
problemet med limning är ju att formen förväntas att "vridas" ur när den tömmer isen.

men kanske med något mjukt silkon aktigt?

har du den modellen där man byter hela icemakern eller kan du bara byta formen
 
Tror inte att min maskin skjuver ur isen. Ena axeln löper helt fritt, inget ”mothåll”. Får se om iskuberna släpper och om min limning håller. Formen går att byta men inte att köpa, tycks det.

Första laddningen is e klar. Lossnade som det skulle. Gorilla gel super glue. Håller nog inte i evighet men än så länge håller det tätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Leebond
  • Laddar…
Fredrik1969 Fredrik1969 skrev:
Tror inte att min maskin skjuver ur isen. Ena axeln löper helt fritt, inget ”mothåll”. Får se om iskuberna släpper och om min limning håller. Formen går att byta men inte att köpa, tycks det.

Första laddningen is e klar. Lossnade som det skulle. Gorilla gel super glue. Håller nog inte i evighet men än så länge håller det tätt.
Kontakta Electrolux. Det måste finnas reservdelar till allt i en frys, annars är det riktigt dåligt om man bara säljer till företag. Måste finnas sprängskiss på nätet, har för mig att jag sett en sådan när jag beställde en del till mitt Electroluxskåp. Alltid lättare att beställa med ett artikelnummer. Herr Electroluxaren kanske vet mer om detta?
 
Fredrik1969 Fredrik1969 skrev:
Tror inte att min maskin skjuver ur isen. Ena axeln löper helt fritt, inget ”mothåll”. Får se om iskuberna släpper och om min limning håller. Formen går att byta men inte att köpa, tycks det.

Första laddningen is e klar. Lossnade som det skulle. Gorilla gel super glue. Håller nog inte i evighet men än så länge håller det tätt.
Jodå, den skjuver ur isen. Limningen gick upp direkt. Nytt försök med silikon....
 
L Leebond skrev:
Kontakta Electrolux. Det måste finnas reservdelar till allt i en frys, annars är det riktigt dåligt om man bara säljer till företag. Måste finnas sprängskiss på nätet, har för mig att jag sett en sådan när jag beställde en del till mitt Electroluxskåp. Alltid lättare att beställa med ett artikelnummer. Herr Electroluxaren kanske vet mer om detta?
Reservdelen finns hos electrolux, men endast som hel "ice maker", inte enbart isformen som sagt. Ismaskinen heter Frigidaire Ice Maker 243297606. Maskinen sitter i ett antal frysar av skilda fabrikat. Electrolux ska ha ca 2000 för den. Går att beställa från USA för 8-900kr (där hälften e frakt). Jag letar vidare ifall min silikonrep fallerar. Ska kolla med Electrolux ifall de kanske kan ordna enbart isformen till mig, man vet aldrig...

En av flera annonser på Ebay: https://www.ebay.com/itm/Ice-Maker-...074099?hash=item3b3fa87133:g:ylUAAOSwjt1b7wom
 
  • Gilla
Leebond
  • Laddar…
A
Mindre del än så går inta köpa
 
  • Wow
Leebond
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.