28 534 läst · 869 svar
29k läst
869 svar
Prismodell hantverkare
Ja det är sjukt när man får priset efter på faktura. De ska ju kunna stå för varför de har de marginalerna om de har någon skam i kroppen. En t-shirt från fabrik i Kina kostar från 5 kronor förresten. Så de tar allt ut rejäla marginaler där med. Jag har en it butik och har ca 5-20% marginal. Det är tajt för att hålla verksamhet igång med löner och hyror. Nu är det ju arbetet som vi överlever på.Tomtom79 skrev:Skillnaden här är att det knappast är detaljhandel som elektrikern bedriver. Det finns en anledning till att man har 100% påslag på t-shirtar i en butik, lagerkostnader, säljpersonal, lokaler, snatterier, inkuranta varor, allt skit som aldrig säljs utan släpas fram vid rean varje år... Elektrikern beställer exakt det material som behövs och tar kanske även betalt för tiden han lägger på att beställa och hämta varorna (samt en timmes frukost på Ahlsell när han ändå är i farten)...
T tomsk skrev:
Ramnemark skrev:Unionen är ovidkommande då SEF är fackförbundet som man bör vara ansluten till. Och det finns visst stöd för 5 min paus per timme. Jag orkar inte rota igenom avtalet nu men så är det. De 5 minuterna gör man ju av med på alla arbetsplatser då man ofta snackar lite med kollegorna, ringer något samtal eller liknande. Så man tar ju aldrig en bestämd paus. Rast och paus är olika saker
Ni verkar totalt ha missat att det är lagtexter som efterfrågats.
ATL är ArbetsTidsLagen.
Jag vet skillnaden mellan rast och paus. Det är ingen som frågat om var i avtalen det står. Mina förslag på länkar var snabbt hittade exempel på att det inte är reglerat i iag att man har rätt till fem minuters paus per timme. Det är totalt irrelevant vilken facktörening som sluter avtalen. Det var lagtexter som refererades.
Rätta mig om jag har fel, men har inte ansvaret flyttat från elektrikern som individ till bolaget?Ramnemark skrev:
https://www.elsakerhetsverket.se/yrkespersoner/elinstallator/att-arbeta-med-elinstallationer/
Senaste ELSA-kursen på jobbet var upplysande.
Vad jag förstår räcker det att ha en behörig installatör som är ”knuten till” elinstallationsföretaget med uppgift att ta fram egenkontrollprogrammet för de som gör installationer i företaget (vilka kan vara vem som helst som följer egenkontrollprogrammet).
Lite konstigt resonemang angående vad hantverkare tar i timpris. Tänk att ni själva har 30 000 i månadslön före skatt, varför kan inte en hantverkare få tjäna lika mycket?
För en hantverkare blir uträkningen 178+56+59=293 i lön. Lägg därtill kostnad för administration, revisor, försäkring, firmabil, verktyg, reklam etc. så är du snart uppe i 5-600 i timmen utan att företaget ens gjort en vinst. Sug på den karameller alla snåljåpar här på forumet. Ett alternativ till att betala dessa ockerpriser är att köpa en hammare själva och en låda spik och sedan försöka träffa spiken. Om ni nu ens vet hur en hammare ser ut och kan skilja mellan en spik och en skruv...
För en hantverkare blir uträkningen 178+56+59=293 i lön. Lägg därtill kostnad för administration, revisor, försäkring, firmabil, verktyg, reklam etc. så är du snart uppe i 5-600 i timmen utan att företaget ens gjort en vinst. Sug på den karameller alla snåljåpar här på forumet. Ett alternativ till att betala dessa ockerpriser är att köpa en hammare själva och en låda spik och sedan försöka träffa spiken. Om ni nu ens vet hur en hammare ser ut och kan skilja mellan en spik och en skruv...
Skulle banne mig bli förvånad om inte startavgift, bil avgift och 1500kr i timman + moms och ett normalt befogat materialpåslag ska kunna täcka upp för ca 5min rast per timma i genomsnitt?? Ny syftar jag på det oseriösa påslaget och dem som gärna sitter en timma hos grossisten och surrar istället för jobba1 123abc skrev:
Klart det går, det sker hela tiden i andra branscher. Ibland t om med minusmarginal. Det går ju uppenbarligen också att koppla in prylar som kunder har köpt själva, det finns många som gör det mot högre timdebitering.connywesth skrev:
Det är nog ingen som inte tycker att hantverkare ska kunna gå runt på sitt jobb. Sen kan man alltid diskutera vad som är en rimlig månadslön, både för hantverkare och kontorsarbetare, men det är ju marknaden som bestämmer det och det är en annan fråga.P Putte 9497 skrev:Lite konstigt resonemang angående vad hantverkare tar i timpris. Tänk att ni själva har 30 000 i månadslön före skatt, varför kan inte en hantverkare få tjäna lika mycket?
Det är vissa hantverkares höga materialpåslag, oklar prisstruktur och kundförakt som vi hänger upp oss på.
Klart jag vet vad det kostar innen jag beställer. Annars får .an skylla sig själv.Fairlane skrev:Aldrig? Aldrig någonsin att det har hänt?
Du har aldrig aldrig varit inne på en krog och beställt en öl utan att kolla priset först?
Det har iallafall jag gjort. Jag har satt mig ner på en uteservering mer än en gång, både i Sverige och utomlands, och beställt en öl utan att ha frågat om pris. Jag är glad att inte de krögarna tänker som du. "HAHA, han frågade inte om priset. Låt oss utnyttja möjligheten till fri prissättning och låta idioten betala 10000 kr för en öl"
Var på ett ställe dom ville ha 120 kr för 33 cl. Så jag avstod då.annars hade jag fått skylla mig själv.är det skäligt 120 kr för 33cl.
Vad kostar den restaurangen 10-15Kr??
Du är tyvärr inte på samma kunskapsnivå som mig verkar det som.S sunqan skrev:Ni verkar totalt ha missat att det är lagtexter som efterfrågats.
ATL är ArbetsTidsLagen.
Jag vet skillnaden mellan rast och paus. Det är ingen som frågat om var i avtalen det står. Mina förslag på länkar var snabbt hittade exempel på att det inte är reglerat i iag att man har rätt till fem minuters paus per timme. Det är totalt irrelevant vilken facktörening som sluter avtalen. Det var lagtexter som refererades.
Kortfattat kollektivavtalet går först sedan kompletteras med lagar även sånt som är dispositivt regleras i kavtalet .
Lösvirkesbyggare
· Östergötland
· 176 inlägg
Argumentet att "du har ju garanti" - hur tänker ni här?
Mycket material just för el som ligger ingjutna i grunder, bakom väggar mm är ju garantin rätt värdelös. Är det då inte rimligare att betala för jobbet OM ngt skulle gå sönder inom garantitiden. Det borde väl ända vara det mest rimliga. Det är mycket pengar för t.ex en nyinstallation i en villa som går till denna garanti.
Mycket material just för el som ligger ingjutna i grunder, bakom väggar mm är ju garantin rätt värdelös. Är det då inte rimligare att betala för jobbet OM ngt skulle gå sönder inom garantitiden. Det borde väl ända vara det mest rimliga. Det är mycket pengar för t.ex en nyinstallation i en villa som går till denna garanti.
Tankefel.mycket runt om tid. Ta bara resan fram och tillbaks samt beställa mtrlT Tareson skrev:Ja du rätt och just ser det inte ut men.
Som liten kund hos Ahlsell för ca 500k om året så har man ett netto på prylen på 245kr altså en prislista som stafflar 1085 × 77% = 245kr.
(och nej de 77% är ingen rabatt i egentlig affärsmening då någon med ospecificerad ny firma får 30% på priset 759.50kr som brutto.)
Värre här är att de som har utfört detta jobbet hos dig med att sätta jordade uttag i köket med mera troligen med all säkerhet inte är behöriga elektriker för då hade de aldrig haft det priset hos Ahlsell hur mycket el kunder de än är hos Solar och Storel de har också alltid ett konto hos Alsell.
Så helt förutfattat så resonerar jag att de icke behöriga elektrikerna som du gjort avtal med har dessutom lagt på 40% i täckningsbidrag på varan.
En elfirma som arbetar med parterning och i den upphandlingsformen presenterar sina inköpspriser har ett pålägg av ca 10-25% beroende på omfattning.
Så av elektrikern som sätter uttaget samt isolationsmäter och dokumenterar så betalar du
220kr + 25% =275+ moms/vat.
Och han tar säkert 15-20 minuters arbete så 600kr/timman ger 275kr uttag + 200kr arbete = 475kronor + moms/vat totalt.
Det känns som om du har slutit ett avtal med amatörer hoppas bara att de inte är klåpare också.
Har de svensk företagsförsäkring?
Husägare
· Mälaröarna
· 98 inlägg
Jag misstänker att elektriker är de som nappar mest på Elgigantens (och liknande) tilläggsförsäkringar på hemelektronik.P Panelmannen skrev:Argumentet att "du har ju garanti" - hur tänker ni här?
10-15 är vanligt och 200 är ocker, men man skall ju även ha i tanke att elfirman har ju troligen inte köpt sakerna på elbutik.se.joakim_j skrev:Jag har aldrig anlitat en elektriker, så jag har ingen personlig erfarenhet, men det här ämnet har avhandlats många gånger här på forumet.
Jag skulle rekomendera dig att ta kontakt med din kommuns konsumentombudsman.
Jag tycker att påslaget som är gjort låter som ocker. 10-15% hade kanske varit rimligt, inte 200%.
De kanske har lagt på 25-50% på det priset de betalt på Ahlsell eller liknande.
Man får ju även ha med i beräkningen att det är ju helt andra tider det tar att köpa materialet via nätet, returnera med kostnad för retur mm än att köpa det på en lokal butik. Den tiden skall ju någon betala, plus att det tar flera dagar att få hem materialet vid nätbeställning, något som kanske kunden inte uppskattar.
Jag tror att i dessa coronatider kommer sånt här att rensa sig själv. De stora firmorna som gör kanonarbete, tar bra betalt för både arbete och material kommer ha en rejäl svacka nu, medans de firmorna som gör halvdant arbete och lurar folk på materialkostnaden, men ändå hade jobb varje dag enbart för att det var ett års väntetid till de "bättre" firmorna, de kommer att ha det omöjligt nästan att klara sig nu.
Och nej, jag arbetar inte som hantverkare.
Bra skrivet. Det argumentet är ju egentligen ett ypperligt förhandlingsargument, speciellt i dessa tider. "visa mig den riktiga fakturan, jag kan betala 25% påslag men inte mer, annars kommer ert namn ut på Byggahus där 90% av alla hempulare läser". Som en sista utväg.H hempularen skrev: