66 892 läst · 148 svar
67k läst
148 svar
Granne tänker fälla mina träd
Förstår inte detta gnällande. Träden står ju för tusan inte på TS tomt ens. Står de på kommunens mark eller vems mark står de på? Om de står inom vägområdet så är det väghållarens sak och då får ju grannen ta den diskussionen med densamme.
Står träden som det kan förstås inne på den egna tomten bakom staketet så har grannen inget med det att göra, de är tomtägarens fasta egendom.
Utanför körbanan, alltså mellan körbana och tomt finnas ett vägområde (dike/slänt på) ca 2m på var sida innan tomten, troligtvis.
Ifall träden bara är 3m högra verkar det osannolikt att de har sådan omkrets så att de inkräktar på själva körbanan.
Skulle de stå utanför tomten så kan antingen väghållaren eller den markägare som äger marken /vägområdet ta bort träd men markägaren skall tillfrågas först om denne vill ta bort dem själv, träden är fast egendom för markägaren till vägområdet
Inne på tomtmark måste synnerliga skäl till för att få ta bort träd.
Utanför körbanan, alltså mellan körbana och tomt finnas ett vägområde (dike/slänt på) ca 2m på var sida innan tomten, troligtvis.
Ifall träden bara är 3m högra verkar det osannolikt att de har sådan omkrets så att de inkräktar på själva körbanan.
Skulle de stå utanför tomten så kan antingen väghållaren eller den markägare som äger marken /vägområdet ta bort träd men markägaren skall tillfrågas först om denne vill ta bort dem själv, träden är fast egendom för markägaren till vägområdet
Inne på tomtmark måste synnerliga skäl till för att få ta bort träd.
Träd blir snabbt höga och det är lättast att ta dem medans de är hanterbara.N Nybyggarens skrev:Jag har två relativt små björkar som står mitt mellan min tomtgräns och kommunens grusväg som grannen använder som infart.
Idag kom han fram till mig och sa helt sonika "jag tänker fälla dina björkar, de är utanför din tomt och de är i vägen".
Jag berättade för honom att de visst växer på min tomt, även om delar av grenverket växer på kommunens mark (grusvägen).
Till saken hör att jag egentligen inte har så mycket emot att björkarna tas bort, då de är av ringa betydelse för mig.
Men det brinner i huvudet på mig när han bara går rakt fram och säger att han tänker förstöra något som är mitt, utan att ens be om det först.
Hur ser juridiken ut när delar av ett träd hänger över på kommunmark. Inte har väl grannen rätt att kapa sådant?
Plantera några nya som är snygga där du bill ha dom istället.
Men varför stör de grannen i nuläget?
Nä sådana apor ska hållas kortNötegårdsgubben skrev:Det kan mycket väl vara så att björkarna står i vägområdet och att grannen har rätt att ta bort dem, eller att kommunen egentligen har ansvar att göra det i skötseln av vägen.
Om du ändå skiter i vilket rent sakligt så välj att tolka grannen välvilligt: Han informerade dig på ett trevligt sätt om att han tänkte ta bort ett par slybjörkar på din mark (men inte på din tomt) som potentiellt försvårade nyttjandet av vägen. Bra granne!
Det är klart att man kan tolka det på andra sätt också, men...nej, det är en mörk och dyster plats där du inte behöver vara.
Jag skulle inte vilja ha dig som granne om din granne vill ta bort björksly och du skiter i vilket låt honom göra det då surgubbeN Nybyggarens skrev:Jag har två relativt små björkar som står mitt mellan min tomtgräns och kommunens grusväg som grannen använder som infart.
Idag kom han fram till mig och sa helt sonika "jag tänker fälla dina björkar, de är utanför din tomt och de är i vägen".
Jag berättade för honom att de visst växer på min tomt, även om delar av grenverket växer på kommunens mark (grusvägen).
Till saken hör att jag egentligen inte har så mycket emot att björkarna tas bort, då de är av ringa betydelse för mig.
Men det brinner i huvudet på mig när han bara går rakt fram och säger att han tänker förstöra något som är mitt, utan att ens be om det först.
Hur ser juridiken ut när delar av ett träd hänger över på kommunmark. Inte har väl grannen rätt att kapa sådant?
¨Ja.. Jag skulle bli vansinnig om någon tog sig in på min tomt och sågade ner mina träd.. Jag skulle kräva omplantering av fullvuxna träd som kompensation. Har ingen lust eller tid på mig att vänta på att träden skall växa till sig.N Nybyggarens skrev:
Ja jävlar.D droopy skrev:
Så du skulle stå och vakta när väghållaren röjer i diket utanför din tomt men på din mark för att stämma dem så att du kan få ditt sly och gräs återplanterat?
Det som är oklart i TS fall är vem som sköter om vägen och håller efter vägområdet. Det verkar hittills vara grannen men efter TS utbrott lär det inte hända nått innan det bildas en riktig vägförening med allt som det medför i kostnader och arbete i att skapa.
/ATW
Jag förtydligar en andra gång för de som inte läser igenom tråden.
Björkarna står på MIN mark. Utanför mitt staket så har vi en 50 cm gräsremsa som tillhör mig.
För övrigt så pratar vi om en 25 m lång grusväg med återvände hos den klagande grannen, alltså en liten infart som trafikeras typ 2 ggr. Per dag. Samma granne som för övrigt vill att jag ska sälja av välomhändertagna bilar för att "tre bilar är för mycket för en person att ha, det ser inte skapligt ut"...
Björkarna är för övrigt ca 15 cm i diameter så de kallas knappast får sly längre.
Vägsnutten sköts genom "andelstal" men ägs inte av oss. Kommunen har lämnat över ansvaret till oss.
Däremot så finns det ingen "styrelse" eller årstämma, eftersom det som sagt, handlar om en 25 m lång infart.
Björkarna står på MIN mark. Utanför mitt staket så har vi en 50 cm gräsremsa som tillhör mig.
För övrigt så pratar vi om en 25 m lång grusväg med återvände hos den klagande grannen, alltså en liten infart som trafikeras typ 2 ggr. Per dag. Samma granne som för övrigt vill att jag ska sälja av välomhändertagna bilar för att "tre bilar är för mycket för en person att ha, det ser inte skapligt ut"...
Björkarna är för övrigt ca 15 cm i diameter så de kallas knappast får sly längre.
Vägsnutten sköts genom "andelstal" men ägs inte av oss. Kommunen har lämnat över ansvaret till oss.
Däremot så finns det ingen "styrelse" eller årstämma, eftersom det som sagt, handlar om en 25 m lång infart.
I och med att ”ni” tagit över skötseln av vägen och inte strukturerat det mer än så så har grannen absolut rätt ta ner träden, om de ligger inom vägområdet, oavsett om det är din tomt eller ej.
Det som du behöver göra är att utreda var vägområdet sträcker sig.
Det som du behöver göra är att utreda var vägområdet sträcker sig.
Flytta ut staketet hela vägen till tomtgräns så det inte råder tvivel hos grannen vems björkar det är.N Nybyggarens skrev:Jag förtydligar en andra gång för de som inte läser igenom tråden.
Eller låt grannen såga ner träden, så du slipper att det "brinner i skallen" över ett par björkar som har "ringa betydelse".
Bjud över grannen på fika istället och försök komma överens om sakernas tillstånd istället för att reta upp dig på vad han gör, säger och tycker. Såna här petitesser har annars lätt att eskalera till något varken du, din familj, grannen och övriga grannar vill ha.
Jag är helt med på vad ni säger och jag låter grannen ta ner dem.
Jag vill bara att "rätt ska vara rätt"! Som man säger på fornnordiska.
Och dålig attityd väcker mitt vikinga-dna.
Jag vill bara att "rätt ska vara rätt"! Som man säger på fornnordiska.
Och dålig attityd väcker mitt vikinga-dna.