Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Just nu: 18 coronapatienter i Stockholm döda senaste dygnet – ”stormen är här”
Och det är bara början.
 
optimum
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Håller med om att beredskap inte har prioriterats i politiken. Vi har ju inte ens en nationell krisledning eller smittskyddsledning. Det diskuterades i en grundlagsutredning för över 10 år sedan men av det blev det inget. När vi tagit oss igenom detta så kan reformer vara lämpliga. Vi får se vad väljarna säger.
Ja aldrig i he.... att någon tillåts en tredje gång påstå att Sveriges beredskap är god.
Speciellt inte när den absolut inte är det.
Nej det är inte Stefans fel bara att det ser ut som det gör men han kunde valt att uttrycka sig på annat sätt för att få förtroende och lugn inför den svåra situation vi är i nu.

Jag hoppas verkligen att detta blir en läxa och att vi sedan har en sjukvård i toppklass och samhället verkligen har en fantastisk beredskap inför nästa kris.Nu är vi tagna med byxorna nere. Igen.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
optimum
pacman42 pacman42 skrev:
Och det är bara början.
Nej då ljuger någon
AB eller Tegnell?

Man vid mikrofon och en skylt med texten "Intensivvård" som symbol för sjukvårdens situation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
En stabil situation kan ändras till dess motsats väldigt fort.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
En stabil situation kan ändras till dess motsats väldigt fort.
Därför ar sådana uttalanden väldigt luriga att sända ut för då riskerar han att återigen få massa kritik.

Misstänker att AB tolkat det eller så är det taget ur sitt sammanhang.
 
Det är lugnt i landet generellt men inte i Stockholm.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Misstänker att AB tolkat det eller så är det taget ur sitt sammanhang.
Eftersom du inte ger någon länk så är det ju svårt att veta när det är sagt och i vilket sammanhang.
Men Tegnell varnade redan för ung. en vecka sen att en kraftig ökning i Stockholm förväntades, även om man då trodde att den skulle komma under föregående helg.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Fast nog är det rätt stabilt ändå, eller hur?
Det utvecklas som man kan förvänta sig. Sjukvårdspersonal sköter sitt jobb med den äran. Folk sätter sig själva i karantän i väldigt hög utsträckning. Allt är inte bra, men nog är det stabilt.
Motsatsen är för mig fullständigt kaos och där är vi inte.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Vi har en stabil situation = Det är kaos precis hela tiden.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Var är det kaos? Eller har vi väldigt olika definitioner på kaos?
 
– Vi vet att det kommer bli jobbigt under många veckor och månader framöver. Och nu är det viktigt, kanske viktigare än någonsin, att vi hjälps åt och samarbetar.
Här har vi en som vågar tala ut. Björn Eriksson, hälso- och sjukvårdsdirektör för Region Stockholm
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag borde lagt till en smiley. Jag menar att något man har hela tiden, kan beskrivas som stabilt.
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
Claes Sörmland
optimum optimum skrev:
Nej då ljuger någon
AB eller Tegnell?

[bild]
Sprid inte sånt där. Det är så mycket enklare om du tittar på presskonferensen istället för gissar utifrån Aftonbladets vinklar (Tegnell är först i videon):


Här är min transkription av relevant segment:

"Om vi då går över till Sverige så... har vi för närvarande ett rätt stabil situation - kan man säga - eh... vi har strax mellan 100 och 200 fall dagligen nu sen mer än en vecka tillbaks. Ehm... Vi ser en viss ökning av antalet fall över 70 som följer den allmänna utvecklingen."
 
  • Gilla
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Därför ar sådana uttalanden väldigt luriga att sända ut för då riskerar han att återigen få massa kritik.

Misstänker att AB tolkat det eller så är det taget ur sitt sammanhang.
Det kommer från pressträffen i eftermiddags.
Fritt från huvudet ”vi har en stabil utveckling, ökande men inte direkt oroväckande. Det gäller att fortsätta hålla ner kurvan.”
 
BirgitS
Eftersom AB i vanlig ordning försöker vinkla till allting för att generera extra klick kan det ju vara bra att veta att DN har öppnat upp alla sina artiklar/sidor för den som registrerar sig (gratis). Det gäller fram till sista april om jag inte minns fel. Deras rapportering är väl inte alltid i toppklass men den är i alla fall bättre än de sidor till AB och Expressen det har länkats till i den här tråden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.