Vi har ett 30-talshus med källare, där vi dels tänkt att gräva ut suterräng samt byta fönster framöver.
Jag hade gärna haft spröjsade fönster då jag tycker det passar huset, men har fått mothugg från håll och kanter då det inte är tidstypiskt.
Värt att tillägga är att takkupan och ytterdörren redan har spröjs, vilket jag då finner märkligt.
Jag bifogar orginalbild samt en bild hur jag tänkt att det kan bli.

Tacksam för feedback.

• Vit 30-talshus med rött tak och spröjs i takkupan, carport till vänster, grön trädgård och rött hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 30-talshus med vita väggar och röd takkupa från ovan, angränsande carport, grönska runtomkring.
    Skapa konto
  • Gilla
EdSu och 1 till
  • Laddar…
chrischris chrischris skrev:
Vi har ett 30-talshus med källare, där vi dels tänkt att gräva ut suterräng samt byta fönster framöver.
Jag hade gärna haft spröjsade fönster då jag tycker det passar huset, men har fått mothugg från håll och kanter då det inte är tidstypiskt.
Värt att tillägga är att takkupan och ytterdörren redan har spröjs, vilket jag då finner märkligt.
Jag bifogar orginalbild samt en bild hur jag tänkt att det kan bli.

Tacksam för feedback.
Jag hade röstat för att inte välja spröjs, tycker inte det tillför något eller passar ditt hus. Fönstren ser lite ut som gluggar, är huset tilläggsisolerat? Jag tycker att fönster i liv med fasaden hade lyft huset mycket. Jag gillar bättre exemplet nedan.
Enplanshus med eternittak, fönster utan spröjs och märkta förbättringsförslag såsom smidesräcken.
Skapa konto

Hej och välkommen till Byggahus forum!

Huset har drag av tjugotalsklassicism (även om det är byggt på 30-talet) så spröjsade fönster är stilmässigt lämpligt. Däremot tcker jag inte ditt förslag till spröjsning är bra, det är för småttigt. Varje fönsterbåge bör ha två spröjsar, dvs tre rutor.

• Gilla
DiscoDuck och 1 till
  • Laddar…
A Andreas_jti skrev:
Jag hade röstat för att inte välja spröjs, tycker inte det tillför något eller passar ditt hus. Fönstren ser lite ut som gluggar, är huset tilläggsisolerat? Jag tycker att fönster i liv med fasaden hade lyft huset mycket. Jag gillar bättre exemplet nedan.
[bild]
Ja, väggarna är ganska tjocka. Det är nog en putsad yta längre in. Har haft lite tankar på att flytta ut fönster när det väl är dags att byta.

J justusandersson skrev:

Huset har drag av tjugotalsklassicism (även om det är byggt på 30-talet) så spröjsade fönster är stilmässigt lämpligt. Däremot tcker jag inte ditt förslag till spröjsning är bra, det är för småttigt. Varje fönsterbåge bör ha två spröjsar, dvs tre rutor.
Hej och tack!

Ok, det lät intressant, ska göra en ny design och kika hur det ser ut.

Håller med justus, har själv ett hus byggt på 30-talet men med ritningar från 20-talet. Fönstren hade inte så små indelningar vid den tiden. Vårt hus hade när vi köpte tyvärr fått 80% av fönstren bytta till "fula" 70-tals fönster som dessutom var ruttna.
Jag har bytt samtliga till mer tidsenliga och huset har ett helt annat uttryck.
Jag funderade mycket på indelningen och slutsten för min del blev att utseendet blir väldigt olika om varje indelning är liggande eller stående (dvs är det individuella glaset högre än brett). Jag tycker det ser väldigt mycket trevligare ut när glasen är stående så våra fönster som hade måtten 13x15 samt 13x13 2-luft fick endast 2 glas per båge medan de som hade måtten 11x15 fick 3 glas per båge.

leby leby skrev:
Håller med justus, har själv ett hus byggt på 30-talet men med ritningar från 20-talet. Fönstren hade inte så små indelningar vid den tiden. Vårt hus hade när vi köpte tyvärr fått 80% av fönstren bytta till "fula" 70-tals fönster som dessutom var ruttna.
Jag har bytt samtliga till mer tidsenliga och huset har ett helt annat uttryck.
Jag funderade mycket på indelningen och slutsten för min del blev att utseendet blir väldigt olika om varje indelning är liggande eller stående (dvs är det individuella glaset högre än brett). Jag tycker det ser väldigt mycket trevligare ut när glasen är stående så våra fönster som hade måtten 13x15 samt 13x13 2-luft fick endast 2 glas per båge medan de som hade måtten 11x15 fick 3 glas per båge.

har du bilder före & efter?

Det syns tydligt att huset är tilläggsisolerat utvändigt. Flytta ut de nya karmarna så att de kommer i liv med fasadpanelen. Väggen innanför är säkert en plankvägg som är putsad på insidan.

J justusandersson skrev:

• Tvåvåningshus med vit fasad och rött tak samt tillhörande carport, omgivet av stenbelagd uppfart och grönska.
    Skapa konto
  • Gilla
fubar och 2 till
  • Laddar…
Ser bättre ut.

Hade dock satt in ett fönster i sutterängvåningen som sitter direkt under fönstret ovanför och med samma bredd. Husets präglas av symmetri och att sätta in 2 st smalare när resterande fönstersättning är symmetrisk sticker i ögonen :geek:

Kan tänka mig att det redan sitter ett fönster där idag bakom buskarna dessutom? Då slipper du ju dessutom att påverka det bärande, bara att såga upp hålet nedåt för att få in ett större fönster.

Det jag dock ställer mig lite frågande till är hur vida bygglovshandläggaren kommer ställa sig till entrétrappan... idag är det ju tillgänglighetskrav för hela slanten och även om huset i sig inte uppnår det idag så kan de komma att ställa sig lite på sniskan till att du gör en ännu längre trappa. Så den biten hade jag funderat lite på, även ur ren bekvämlighet för er själva så hade jag nog försökt hitta någon annan lösning.. kanska slänta tomten och arbeta med etagenivåer istället för att bara "hugga" av?
För nu blir intrycket att det är ett 2-planshus med entrén på ovanvåningen vilket nästan ger lite lägenhetskänsla..

• Gilla
DiscoDuck
  • Laddar…
har du bilder före & efter?
Ska se om jag kan hitta innan bilder men tveksamt. Efter har jag förstås. Testa att rita ditt med bara 2 glas per båge.

J Jarlsgård skrev:
Ser bättre ut.

Hade dock satt in ett fönster i sutterängvåningen som sitter direkt under fönstret ovanför och med samma bredd. Husets präglas av symmetri och att sätta in 2 st smalare när resterande fönstersättning är symmetrisk sticker i ögonen :geek:

Kan tänka mig att det redan sitter ett fönster där idag bakom buskarna dessutom? Då slipper du ju dessutom att påverka det bärande, bara att såga upp hålet nedåt för att få in ett större fönster.

Det jag dock ställer mig lite frågande till är hur vida bygglovshandläggaren kommer ställa sig till entrétrappan... idag är det ju tillgänglighetskrav för hela slanten och även om huset i sig inte uppnår det idag så kan de komma att ställa sig lite på sniskan till att du gör en ännu längre trappa. Så den biten hade jag funderat lite på, även ur ren bekvämlighet för er själva så hade jag nog försökt hitta någon annan lösning.. kanska slänta tomten och arbeta med etagenivåer istället för att bara "hugga" av?
För nu blir intrycket att det är ett 2-planshus med entrén på ovanvåningen vilket nästan ger lite lägenhetskänsla..
Jo så är det ju såklart med fönster, fick hjärnsläpp. Och det ser ju bättre ut med symmetri som du säger.
Dock har jag svårt att få till det med att jobba med etager, saken är att vi har ganska stor nytta av att platta till framsidan då vi tänkt att köra in bilar samt planerar att bygga ett attefallshus vid högra delen av tomten.

Vill heller inte att det ska se ut som en handikappramp som på bild nr2.

• Vit villa med rött tak, carport och trädgård, ritad ramp vid framsidan förhindrar symmetri.
    Skapa konto
  • Vit husfasad med rött tak och carport, framsidan planerad för bilparkering och framtida attefallshus.
    Skapa konto
  • Gilla
jenpa
  • Laddar…
Jo så är det ju såklart med fönster, fick hjärnsläpp. Och det ser ju bättre ut med symmetri som du säger.
Dock har jag svårt att få till det med att jobba med etager, saken är att vi har ganska stor nytta av att platta till framsidan då vi tänkt att köra in bilar samt planerar att bygga ett attefallshus vid högra delen av tomten.

Vill heller inte att det ska se ut som en handikappramp som på bild nr2.
Nej och det är just därför jag tänker att du arbetar med etsge/etapper.

Om du drar in så att marken håller samma nivå som parkeringen från husets hörn till gatan, sen har en trappa så att marken går upp i samma höjd som bröstningshöjden och sist har en halbtrappa till entré trappan så tror jag det kommer se trevligare ut. :)

Typ såhär

Handritad skiss av ett hus med nivåskillnader, visar halvtrappor som leder till entrén.
Skapa konto

Så istället för att antingen ha en lång trappa - plan mark - trappa som det är idag eller som du förslår att bara ha en lång trappa vid entrén så hade jag gjort så att du har en halvtrappa vid parkeringen, sedan en till halvtrappa vid entren/trappan och behållt entré trappan intakt. Då blir det lite mer följsamma nivåskillnader

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Typ såhär

[bild]

Så istället för att antingen ha en lång trappa - plan mark - trappa som det är idag eller som du förslår att bara ha en lång trappa vid entrén så hade jag gjort så att du har en halvtrappa vid parkeringen, sedan en till halvtrappa vid entren/trappan och behållt entré trappan intakt. Då blir det lite mer följsamma nivåskillnader
Jag gillar din design, men vi behöver använda mer av tomten till parkering av bilar. Orginalbilden är från mäklaren och är lite missvisade gällande hur stor vår framsida är tyvärr. Jag ska bolla lite här hemma och se vad vi kommer fram till, tack för input!

Här kommer ännu en bild med attefalls hus o dyl.

• Vit villa med attefallshus och carport, synlig stor stenlagd uppfart med ritade parkeringslinjer.
    Skapa konto
  • Gilla
jenpa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.