Det tror jag säkert, men insikt i vilken bransch? Om du vet, kan du kanske berätta?
 
Lantmäteri. Låt oss inte vara sarkastiska i onödan
 
  • Gilla
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
G gråsten skrev:
Lantmäteri. Låt oss inte vara sarkastiska i onödan
lantmäteri stämmer bra!
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
Satellitbild visar mark med staket som sträcker sig utanför en fastighets gränser på kommunens mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har man byggt på kommunens mark och satt gunnebostängsel kring flera hundra kvadratmeter av kommunens mark. Så har det varit i tre generationer. Men det var det ingen som märkte förrän vi fick satellitbilder och elektroniska kartor. I det här fallet stämmer hitta.se med fastighetskartan och med registerkartan. Ägarna vet men bryr sig inte. Kommunens byggnadsinspektör vet också men säger att så är det på mängder av ställen och man låter saken bero så länge.
 
Redigerat:
C
K kest skrev:
Sedan fråga grannen om han verkligen vill vara med att dela på en särskild gränsutmärkning om en kostnad på 30-40 000:-
Knappast troligt att grannen vill det. Och behöver heller inte eftersom särskild gränsutmärkning betalas av sökanden. Kostnaden för fastighetsbestämning ska däremot fördelas mellan sakägarna efter vad som är skäligt. Men fastighetsbestämning är ej möjlig eftersom gränsen är gjord i modern tid och mätningen uppfyller dagens noggrannhetskrav. Se Handbok FBL avsnitt 14.1a.2: "Ett förhållande som är uppenbart kan alltså inte prövas. Innebörden av detta är att en begäran om prövning av en fastighetsbestämningsfråga som är fullkomligt klar ska avvisas."

Så det enda TS kan få gjort av lantmäterimyndigheten är att genom särskild gränsutmärkning förtäta markeringarna genom att sätta någon ytterligare markering på linjen och ensam betala för det.
 
Extra markeringar på en rak linje?
 
  • Gilla
  • Haha
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
E
G gråsten skrev:
Extra markeringar på en rak linje?
Inte troligt att jag vill betala för det....
 
  • Gilla
gråsten
  • Laddar…
tommib
Vad skulle det finnas för anledning att göra det? LM har svarat om vilka rör som gäller. Bygg ett staket eller häng upp ett rep mellan dem.

Framför allt, vidtala grannen och visa konversationen med LM.
 
tommib tommib skrev:
Vad skulle det finnas för anledning att göra det? LM har svarat om vilka rör som gäller. Bygg ett staket eller häng upp ett rep mellan dem.

Framför allt, vidtala grannen och visa konversationen med LM.
Detta.
Bygg staket. Då blir gränsen tydlig på ett annat sätt än bara med markrör.
 
  • Haha
Eva Vestling
  • Laddar…
E
Så här är svaret från kommunen:
Då byggnaden är en så kallad ekonomibyggnad, så behövs inte bygglov, oavsett avstånd till granne. Så min klagan ogillades, för kommunen har inget att erinra på en ekonomibyggnad :(

Handläggaren menade dessutom att kommunen inte ens ingriper om han byggt på min tomt, det är då ett rättsligt ärende som de inte har med att göra.

Sen kunde han hålla med om att det blir konstigt i framtiden när underhåll av fastigheten ska ske...för då måste han ju hålla sig med maskiner/byggställning på min sida gränsen. Men det lägger sig kommunen inte i heller.

Så, det återstår nu bara att ta ut en kille från kommunen som får göra en särskild gränsutvisning. Antar jag får spela in hela besöket på video, för annars kommer grannen att hävda att det besöket aldrig ägt rum. SUCK!
 
  • Gilla
  • Arg
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Det skulle innebära att man kan bygga en ekonomibyggnad mindre än 4,5 meter från grannens gräns eftersom ekonomibyggnaden inte omfattas av bygglovsplikt. Logiskt på sätt och vis men låter ändå väldigt märkligt. Då skulle en lantbrukare kunna uppföra en stor maskinhall direkt invid gränsen till en granne. Borde utredas.
 
E
Håller med! Och riktigt konstigt är det att kommunen inte ens påtalar något om man bygger på någon annans tomt. Det ska avgöras på rättslig väg...
 
Boverket skulle möjligen kunna svara. De har översyn över PBL.
 
Vad har kommunen med det att göra. Jag kan söka byggnadslov på din fastighet om jag vill. Om jag börjar bygga gissar jag att du har synpunkter. Men kommunen har det inte. Det är frågor som inte ligger på kommunens bord.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Om bygget är bygglovspliktigt är det kommunen som är tillståndsgivande myndighet. Avståndet 4,5 meter framgår av PBL. Bygglovsplikt kan föreligga för byggnad som uppförs inom 4,5 meter från fastighetsgräns även om byggnaden inte vore bygglovspliktig om den låg längre bort från gränsen. Det innebär kanske att en tidigare uppförd byggnad kan vara ett svartbygge. Se domar här

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...s-narmare-grans-mot-allman-plats-an-45-meter/

jag skulle kolla med Boverket och länsstyrelsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.