P Pysslarn skrev:
@FreQua Du måste ju vara grannskapets hjältepappa! :)

Jättehäftigt, väldigt imponerad!
//Ronnie
Tack!
Bor tyvärr på landet så har inte många grannar men får bjuda in dem.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Köpte mig en gammal hyvel (No 4), tydligen dags att börja snickra på riktigt! En gammal EME med E.A Berg stål :) Ser ut som den sett sina bättre dagar men priset var rätt.
Gammal sliten EME hyvel No 4 med E.A Berg stål, märkningen "Gunnar Sandberg 1942" synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snabbslipat på stålet för att se eggen, behöver rätas upp (försökte få ett vinkelrätt streck på bild).
Närbild av eggen på en gammal No 4 hyvels stål, snabbslipad och visar tecken på användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Botten har några höga punkter, och sidorna är inte helt vinkelräta... Men det verkar hänga ihop, så steg ett är att få sulan plan. Hittade även en gammal märkning när rosten försvann, "Gunnar Sandberg 1942" står det på den! Måste komplettera andra sidan för framtida verktygsarkeologer :)
Gammal EME handhyvel No 4, med synlig ägarinskrift 'Gunnar Sandberg 1942' och tecken på användning och ålder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
Nuså är rejält med finplyfa inhandlad och jiggbyggandet kan börja på allvar!
Nyinköpt finplywoodskiva BB/BB-kvalitet i ett verkstadsrum, redo för jiggbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flera skivor av finplywood staplade på varandra i en verkstad med en G-klämma och en Bosch-sågguide i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köpta från Calexico och jag tycker kvaliten ser mycket bra ut! Samtliga är BB/BB men skulle lätt kunna gå för B/BB.
@Lime113 skall ha 3 av dessa skivor så vi delade på frakten.

Leverans hem till dörren och chauförren var trevlig och hjälpte till att bära in alla 9st 1525x1525 skivor. Blötsnön vräkte ner och det var halt, tungt och blött men skivorna var inte exponerade mer än några tiotal sekunder så det gick fint!
 
  • Gilla
ceson och 4 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Nuså är rejält med finplyfa inhandlad och jiggbyggandet kan börja på allvar!
[bild] [bild]
Köpta från Calexico och jag tycker kvaliten ser mycket bra ut! Samtliga är BB/BB men skulle lätt kunna gå för B/BB.
@Lime113 skall ha 3 av dessa skivor så vi delade på frakten.

Leverans hem till dörren och chauförren var trevlig och hjälpte till att bära in alla 9st 1525x1525 skivor. Blötsnön vräkte ner och det var halt, tungt och blött men skivorna var inte exponerade mer än några tiotal sekunder så det gick fint!
Vad kostade leveransen?
 
siggebo siggebo skrev:
Vad kostade leveransen?
Lagerflytt (från skåne till Göteborg) 500kr och hemleverans 300kr. Samma pris oavsett 1 eller 100 skivor.
 
  • Gilla
siggebo
  • Laddar…
Helvete... Bordssåg nära en skenans ände med en synlig miss i kapningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
ceson och 3 till
  • Laddar…
j.erkers
Fräsigt fräst men kanske inte enligt plan...
 
Min FS1400 blir en FS1050 eller nått...
 
A anis16 skrev:
Helvete... [bild]
Hur gick det där till?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Hur gick det där till?
Antar dåligt spända stoppskruvar på stängerna. Fråga mig inte hur jag vet...

//Ulf
 
  • Gilla
  • Wow
Pysslarn och 4 till
  • Laddar…
Ett inlägg som belyser hur verkligheten kan se ut för en snickare.
I dag (i går hm...) har jag borrat glaslister.

Har använt borr och försänkare.
Borr och försänkare ligger på ett arbetsbord, används av snickare för att borra glaslister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu kan man tro att det skulle bli enklare och gå fortare att göra i en pelarborr. Av flera skäl så spelar det ingen roll. I pelarborr så kan man ha en list i rätt vinkel som är fastspänd på bordet med märkning var de olika hålen skall vara. Den tid man vinner förlorar man på att behöva rensa från spånor så tiden är densamma.
I pelarborr så borde hålen bli mer standardiserade. Det stämmer. Men det leder inte automatiskt till att det blir snyggare. En liten variation i läge och vinkel är ingen nackdel rent mekaniskt. En liten variation ger på submental nivå ett mer organiskt intryck. Nu är det en smaksak vad man gillar. Grejerna jag gör är dyra så det skadar inte att känslan är att det är handgjort.
En finess med att borra för hand är att ta med fullt medvetande i varje bit. Att arbetet blir mindre mekaniskt. Det blir ännu en förstärkt kvalitetskontroll.
Trälist fastspänd med en tryckklämma på arbetsbord, omgiven av borrverktyg och spånor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att någorlunda få hålen på rätt ställa kan en enkel mall användas.
Borrning av glaslist med en handhållen borrmaskin, en borr och en enkel trämall för precision.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu till överkurs...
Snickarborr i små dimensioner är dyra och hopplösa att slipa. Därför inte realistiskt att borra 1000 hål med sådan.
För att få rena kanter går det att slipa metallborrar så att de skär i trä utan att göra urslag. Tricket är att överdriva vinkeln och slipa upp en låg släppvinkel som gör att den inte skär för mycket. När allt kommer omkring är en borr bara en stålbit med eggar.
Närbild på en slipad metallborr mot en bakgrund av mänsklig hud.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan borrar man med hög hastighet och lite tryck och får hål som är helt rena. Även det tusende hålet om man fått till eggarna.
Närbild av en trälist med ett nyligen borrat, rent hål, omgiven av träspån på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är jobbet stort så är listerna många. 6 timmar från start när allt är borrat
Stapel av nyligen borrade glaslister som ligger på ett verkstadsbord som en del av ett snickeriprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

är det dags för steg två att putsa igenom hela högen. Hann med någon timme av det ch fortsätter i dag.
Arbetsbänk med slipplattor, en slipkloss och små träbitar illustrerar snickarens monoton arbetsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad jag vill säga med inlägget är att snickeri ofta är bedövande monotont. Det finns inget sätt att komma runt det. Det går inte att lägga över dessa moment på mindre kvalificerad arbetskraft (eller automater) utan att det påverkar kvaliteten/intrycket. De som inte bryr sig om vad de gör kommer inte att ha samma finish på första listen som på den sista. Paradoxalt nog så innebär det att ju bättre snickare man blir desto mer repetetivt och enkelt arbete kommer man vara det bästa valet för att utföra.

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Wow
Dsundet och 25 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Ingen dum fråga men svaret är ja på båda frågorna.
Det är dock inte för att jag är orolig för dammexplosion eller brand (det är en myt) utan för att slippa få stötar och undvika att rörens utsida blir dammagneter. Dessutom är brunoranga plaströr väldigt fula.
Apropå det här med plaströr och statisk elektricitet. Hur är det med att använda vanliga stuprör i metall? Det finns en del vinklar och T-stycken (med vinkel) Har för mig att de är 90 mm (finns kanske finns klenare)
 
RmK_71 RmK_71 skrev:
Apropå det här med plaströr och statisk elektricitet. Hur är det med att använda vanliga stuprör i metall? Det finns en del vinklar och T-stycken (med vinkel) Har för mig att de är 90 mm (finns kanske finns klenare)
Ingen erfarenhet av det men mot statisk elektricitet så fungerar det nästan säkert. Finns ju visserligen ett färglager av plast men jag tror metatllkärnan gör att ingen eller väldigt lite statisk elektricitet kan laddas upp.

Spontant känns de som för klena i dimensionerna och dessutom tror jag inte skarvarna är ens nära lufttäta. Men har du massa över kan du väl testa. Skulle tro att spirorör är både billigare och bättre annars om du vill köra på metall.

Jag valde plaströr för att de var billigare (även om tejpen räknas in) och betydligt enklare att kapa. Inte säker på att jag gjort samma val igen om jag skulle göra det en gång till. Tejpa rören tog lååång tid!
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
De finns i 75, 90, 100, 110 och 120 mm. Skarvar är inte täta i sig, utan där får man tejpa och ha sig. Intressant tanke dock.
 
O OverAndOut skrev:
Antar dåligt spända stoppskruvar på stängerna. Fråga mig inte hur jag vet...

//Ulf
O OverAndOut skrev:
Antar dåligt spända stoppskruvar på stängerna. Fråga mig inte hur jag vet...

//Ulf
Korrekt, när frässtålet började fräsa så drog den inåt mot skenan och stängerna stoppskruvar var inte tillräckligt åtdragna. Såg hur metallspån kom ut och funderade först om det fanns en skruv ivägen innan "helvete" känslan infann sig...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.