Jag ska köpa en stark och bra borrhammare.
Min fråga till Er är - vilket märke/maskin "anses vara det bättre" Blå BOSCH eller MAKITA? Tänkte på modellen 2-28 F (Blå BOSH) HR2631FTJ(MAKITA). Om jag dessuton lägger till DEWALT, är det ett märke/maskin som kan konkurera med MAKITA och BLÅ BOSCH??

En fråga till! Varför finns det så lite originaltillbehör till MAKITA i byggvaruhusen jämfört med BLÅ BOSH och DEWALT?

Kan man verkligen säga att ett av dessa "märken" anses bättre?

Tacksam för kommentarer och svar på vad Ni anser och vilken Ni skulle ha köpt.

Mvh Erik.

Redigerat freda

Redigerat:
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
Jag hade köpt vilken som helst.

• Gilla
E-rik
  • Laddar…
På den här typen av frågor så kommer i princip alla att rekommendera det märke man själv gillar, oavsett om det verkligen är bättre eller inte.
Jag har inget att tillföra i sakfrågan, har själv en liknande Bosch men vet inte hur den är jämfört med de andra.
Jag skulle låta pris och prestanda avgöra snarare än märke, samtliga är kvalitetsmaskiner som du säkert blir nöjd med.

• Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Du kommer bli nöjd med alla dessa, se bara till och få med två schuckar en för SDS och en för vanliga borr

• Gilla
Tamazin och 6 till
  • Laddar…
Du säker får höra "det är bara hilti som gäller" men alla märken gör jobbet.
Tips om chuck för vanlig borr var ett bra råd.

• Gilla
Tamazin och 3 till
  • Laddar…
Ta den maskin du själv tycker, sen köper du Hiti borrar.
En dålig maskin med bra borr, är bättre än en bra maskin med dålig borr.

• Gilla
Tamazin och 13 till
  • Laddar…
I den storlek av borrhammare blir du nöjd med vad du än köper.
Jag har Hilti som jag använder ofta som är från 80-talet och fortfarande fungerar bra.
Jag har några olika Bosh borrhammare som jag haft sedan 90-talet som fortfarande fungerar bra.
Jag har använt Atlas Copco borrhammare med bra resultat.
Jag har en större dewalt som fungerar bra men jag upplever den lite slö eller seg jämfört med de nyare borrhammare som finns idag.
Jag har använt batteridrivna Bosch och makita som fungerat bra.
Jag har även testat Milwauke som fungerade riktigt bra.
Med andra ord så är de flesta borrhammare bra och får jobbet gjort den största skillnaden är hur mycket maskinen används och till vad, då kommer slagstyrkan och vibrationer med i beräkningen och då skiljer det lite mellan olika modeller.
Om du inte kommer arbeta jättemycket med borrhammaren så lär du bli nöjd oavsett vilken borrhammare du väljer.

Det är alltså endast en SDS maskin du är ute efter för att borra mindre hål i betong? Jag köpte en Makita SDS på Net on Net för 1300pix för några år sedan som är jättebra. För tyngre jobb kör jag en SDS max från Hitachi. Den klarar även 30mm hål i berg.

V
Jag avskyr Broschs lådor. Finns ett sätt att få ner maskinen, ingen plats för något mer, knappt ens kabeln.

Jag har en Makita borrhammare, inget fancy, är riktigt nöjd och kan har plats till borr, man kan i princip slänga ner borrhammaren och ändå ha plats för en skruvdragare om man bara vill ta en låda med sig.

Har ett gäng Bosch-grejor jag köpte vid ett tillfälle, hade inte köpt fler än en om jag inte gjort missen att köpa alla samtidigt. Lådorna är slänga i förmån för plastbackar från Ikea (finns såklart bättre, tredjepartslådor, men de kostar)

• Gilla
Tamazin
  • Laddar…
Jag har Makitan, använder den vid husrenovering. Chucken blev utsliten på mindre än ett år så att den tappar tillbehöret när man lutar borret nedåt, backar vid borrning eller får lite högt motstånd. Kanske ett måndagsex, ska reklamera den.
Beror i alla fall inte på handhavandet, har haft Hilti i jobbet och den höll för daglig användning i flera år.

Jag kör med blåa Bosch till det mesta, men borrhammare är ett undantag. Där har jag Julas egna märke för både en SDS+ och en SDS max maskin. De funkar utmärkt och har gjort så i flera år. Jag har bland annat borrat runt hundra 30x400 mm hål i granit utan problem. Jag skulle säga att allt hänger på borren du använder. Julas egna är rena skräpet. Kördes sönder på ett hål. Jag använder borr från Bosch och Irwin, de ser fortfarande nästan oanvända ut.

• Gilla
Antropocen och 2 till
  • Laddar…
Har en Bosch borrhammare som gått klockrent sedan jag köpte den 1987.
Väljer Bosch blå alla dagar i veckan men skillnaden i kvalité är liten bland premiummodeller

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Köpte en Hilti på 80-talet. Dyr men den lever än trots många hål borrade. Bra borrstål och bra väska. Övriga märken du undrar över fungerar säkert bra.

A Andy78 skrev:
Jag hade köpt vilken som helst.
Har en AEG KH 24 med 2 schuckar och är nöjd. 2,4 J slagkraft.

Palmis Palmis skrev:
Jag kör med blåa Bosch till det mesta, men borrhammare är ett undantag. Där har jag Julas egna märke för både en SDS+ och en SDS max maskin. De funkar utmärkt och har gjort så i flera år. Jag har bland annat borrat runt hundra 30x400 mm hål i granit utan problem. Jag skulle säga att allt hänger på borren du använder. Julas egna är rena skräpet. Kördes sönder på ett hål. Jag använder borr från Bosch och Irwin, de ser fortfarande nästan oanvända ut.
Håller med om borren. Maskinen spelar mindre roll så länge du väljer mellan premiummaskiner, naturligtvis är Hilti att föredra vid arbete i betong.... Men ta den du tycker har bäst ergonomi och till det pris du vill betala hos en handlare du har goda erfarenheter av vad gäller reklamation/ garanti( ifall behovet skulle uppstå)

• Gilla
E-rik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.