E E-rik skrev:
Jag ska köpa en stark och bra borrhammare.
Min fråga till Er är - vilket märke/maskin "anses vara det bättre" Blå BOSCH eller MAKITA? Tänkte på modellen 2-28 F (Blå BOSH) HR2631FTJ(MAKITA). Om jag dessuton lägger till DEWALT, är det ett märke/maskin som kan konkurera med MAKITA och BLÅ BOSCH??

En fråga till! Varför finns det så lite originaltillbehör till MAKITA i byggvaruhusen jämfört med BLÅ BOSH och DEWALT?

Kan man verkligen säga att ett av dessa "märken" anses bättre?

Tacksam för kommentarer och svar på vad Ni anser och vilken Ni skulle ha köpt.

Mvh Erik.

Redigerat freda
Jag har bara erfarenhet av DeWalt och det är ett kanonbra märke att räkna med
 
  • Gilla
Jimmy P och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte en Bosch borrhammare GBH 2-28F med SDS+ samt Bosch betongborr sds-plus 7x för att borra i betongvägg.
Jag har kämpat med slagborr förut, vilket ju var näst intill omöjligt.
Med borrhammaren och sds- plus 7x borr krävdes det precis ingen ansträngning alls, till och med armering borrade man igenom utan ansträngning.
Mvh
 
  • Gilla
E-rik
  • Laddar…
E E-rik skrev:
Jag ska köpa en stark och bra borrhammare.
Min fråga till Er är - vilket märke/maskin "anses vara det bättre" Blå BOSCH eller MAKITA? Tänkte på modellen 2-28 F (Blå BOSH) HR2631FTJ(MAKITA). Om jag dessuton lägger till DEWALT, är det ett märke/maskin som kan konkurera med MAKITA och BLÅ BOSCH??

En fråga till! Varför finns det så lite originaltillbehör till MAKITA i byggvaruhusen jämfört med BLÅ BOSH och DEWALT?

Kan man verkligen säga att ett av dessa "märken" anses bättre?

Tacksam för kommentarer och svar på vad Ni anser och vilken Ni skulle ha köpt.

Mvh Erik.

Redigerat freda
Jag har i allmänhet blå Bosch men en makita borrhammare, på rekommendation från Daniel_N vill jag minnas. Föregångaren till den du specar . Den kostade 1300:- från axminster och jag klippte kabeln. Har fungerat felfritt och aldrig givit upp för någon vägg eller betong, oavsett hur hårt. För bilning endast små uppgifter av typen ”ta ner kakel”, sedan för klen. Rekommenderas varmt.

I din jämförelse är nog GBH 2-26 (2.7J) en bättre match mot HR2631, som har ett slag på 2.4J. 2-28 ligger vad jag kan se på 3.2J och betydligt dyrare. Bägge de första säljer Axminster med frakt för 1700:-
 
Redigerat:
  • Gilla
Markus Holmgren och 1 till
  • Laddar…
Glömde skriva att jag köpte Bosch GBH 2-28f från werkzeugalarm.de
Där kostar den c:a 190 Euro beroende på vilken extra utrustning man önskar.
 
  • Gilla
E-rik
  • Laddar…
En hel del beror på hur mycket du ska använda borrhammaren. Är det dagligt arbete veckovis, så skulle jag nog rekommendera dig att testa på maskinerna - och som många andra säger; borren du väljer är det viktigaste.

Det skiljer en hel del på olika borrhammare vad gäller skydd för dig; vibrationer, ergonomi. Där står Hilti till en stor del vad gäller säkerhet och skydd för den som använder maskinen, borrar gör alla maskinerna oavsett märke. Enda sättet är att testa de olika.
Sök upp säljare och be om en demo. Kanske inte alltid lättt, men tänk på att om du köper en så ska du dras med den ett längre tag och då är det viktigt att ha testat av.
 
  • Gilla
E-rik
  • Laddar…
Har själv den HR2631FTJ. Använt den dagligen i 8år och är jättenöjd. På jobbet har vi även skaffat en Milwaukee PLH 20 som vi är riktigt nöjda med, den har vibrationsdämpning vilket är skönt om maskinen ska användas en längre stund.
 
Har själv både blå Bosch och Makita och det är bra maskiner båda.
En vanlig skruvdragare eller borrmaskin med slagfunktion funkar inte lika bra i betong som en borrhammare för borr med sds fäste som jobbar mer som tex Hiltimaskiner gör.
Om du tänker köra med batteridrift kan du kanske kika vilket fabrikat som har flest maskiner som du kan tänka dej köpa i framtiden, så du kan använda samma batteri till alla maskiner. Jag brukar beställa från Prishammeren.dk i Dannmark, bra priser och snabb leverans. Kolla på Makita LXT18v, DHR202Z, kostar 1521 SEK utan batteri och laddare. Ganska ofta finns laddare och batterier på Tradera. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
E-rik
  • Laddar…
Husanders Husanders skrev:
Har själv både blå Bosch och Makita och det är bra maskiner båda.
En vanlig skruvdragare eller borrmaskin med slagfunktion funkar inte lika bra i betong som en borrhammare för borr med sds fäste som jobbar mer som tex Hiltimaskiner gör.
Om du tänker köra med batteridrift kan du kanske kika vilket fabrikat som har flest maskiner som du kan tänka dej köpa i framtiden, så du kan använda samma batteri till alla maskiner. Jag brukar beställa från Prishammeren.dk i Dannmark, bra priser och snabb leverans. Kolla på Makita LXT18v, DHR202Z, kostar 1521 SEK utan batteri och laddare. Ganska ofta finns laddare och batterier på Tradera. :)
Hej!
Tänkte ej köra med batterimaskin.
 
M MiWass skrev:
En hel del beror på hur mycket du ska använda borrhammaren. Är det dagligt arbete veckovis, så skulle jag nog rekommendera dig att testa på maskinerna - och som många andra säger; borren du väljer är det viktigaste.

Tack för svar✌

Det skiljer en hel del på olika borrhammare vad gäller skydd för dig; vibrationer, ergonomi. Där står Hilti till en stor del vad gäller säkerhet och skydd för den som använder maskinen, borrar gör alla maskinerna oavsett märke. Enda sättet är att testa de olika.
Sök upp säljare och be om en demo. Kanske inte alltid lättt, men tänk på att om du köper en så ska du dras med den ett längre tag och då är det viktigt att ha testat av.
 
Mats-S
Hilti om du ska köra tungt och ofta, annars väljer du bästa prestanda för bästa priset.
Kanske Blå Bosch som vinner det valet?
 
Daglig borrning i betong.. Hilti TE 2 M, jämför den med de andra (blev ju en del uteslutna då du inte vill ha batterimaskin) där jag helt klart skulle köra på Hilti TE 2 M, pris runt 3000:-

(Har en sån själv som är 12 år gammal men går som en ny :) )
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Min första kriterium vid val av maskiner/märke var handtaget, jag har relativt små händer och villa ha ett som man inte blir trött av att hålla. Amerikanska produkter försöker jag hålla mig ifrån så gott det går. Sedan vill jag har hyfsat kvalitet får hyfsad peng, jag är inget proffs men renoverar ändå mycket i mitt eget hem. Det landa till slut på batteridrivna borrhammare och skruvdragare från Worx som finns på Hornbach. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.