Ser rätt ut, förutsatt att det verkligen är Nolla, Fas och Tändtråd du kopplat in. Vilket inte går att bedömma med dom färgerna du har...
 
Läste här vilka kablar jag hade
 
  • Skärmdump av ett inlägg på bygghus.se om koppling av strömbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nollan är ju normalt sett den blåa du har i bakgrunden och inte svart. Men hur verkligheten är hos dig vet jag inte.
 
Huset är byggt 2003 så tycker att det är konstigt. Men en av de svarta leder strömmen och en går ner till uttaget där nere. Sen ger den bruna lampan ström. Men det fungerar inte
 
Får du ens kontakt med din shelly? Hittar du den på wifi?
 
Tror du kopplat fel.

Den blåa som normalt sett är Nollan, behöver du klippa och sätta på N på Shelly.
Den svarta som kommer nerifrån (som kommer från eluttaget?) skall du koppla ihop med fasen, som då bör vara wago kopplingen med röd tejp. Den skall inte vara inblandad i shellyn alls.
 
Jag testade innan att koppla den till en bordslampa vilket är lite lättare och då hittade jag den på Wi-Fi och kunde ansluta till den. Dock tappade den anslutningen och anslöt sig hela tiden.
 
Men avvakta tills någon med bättre elkunskaper kan bekräfta. Det är bara mina lekmanna gissningar....

Men om ingen säkring gått, och shellyn inte brunnit upp. Så bör det inte vara en aktiv fas du kopplat till N på Shelly. Vilket gör att det känns rimligt att den du nu kopplat bara går ner till eluttaget under och därmed är helt frånkopplad.
 
Den blåa går nog upp till en dosa som jag har där uppe. När jag klipper den blåa då, vad ska jag göra med andra änden?
 
Du behöver sätta en wago så att dom fortfarande är sammankopplade, men så att du kan dra en extra tråd till N på Shelly.
 
Vågar jag testa detta?
 
Går den blåa, svarta och jorden ner till ett eluttag där nere?
 
Jag antar det eftersom uttaget är exakt under
 
Isf ska du:

1. koppla bort den svarta från wagon som kommer nerifrån, och istället sätta denna i den andra wagon. Så att fasen leds ner till uttaget under.
2. klippa den blåa, och koppla dessa till den wago du nu har kopplad till N.

Är 99% säker, och så hade jag gjort. Men är inte elektriker och rekommenderar därför dig att invänta någon annan som kan bekräfta samma sak.
Om du vågar testa är upp till dig och jag kan inte lova något. Har du jordfelsbrytare och säkringar så bör ju det bryta om något kopplas fel. Risken är väl att shellyn brinner upp dock.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Den bruna antar jag har varit kopplad till väggbrytaren tidigare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.