8 502 läst · 52 svar
9k läst
52 svar
Ventilation i bastu??
Medlem
· Jönköping
· 76 inlägg
Medlem
· Jönköping
· 76 inlägg
Jag hade gjort så här:
Galler under handuken, rör genom vägg, galler under kamin. Jag har ventilen under kaminen som jag aldrig orkat stänga, och det finns ingen anledning att göra det, så det går bra med galler i båda ändar. Känner man sig lat kan man skita i galler på insidan om hålet sitter under kaminen och inte syns. Här blir det förmodligen inte varmt på utsidan så metall är ok, det blir inte särskilt varmt på insidan heller under kaminen, men någon annan får bedöma om metall är olämpligt. Jag hade kört på det.
Till vänster om dörren högt upp på väggen - här kan det bli varmt och därför är trä bättre om man är orolig att någon av misstag skall ta i heta metalldelar: detalj av trä på insidan, kan vara ett runt galler av trä, eller en sån där skjutlucka av trä, eller en rund ventil av trä. På utsidan ett galler av trä eller ventil. Går även att köra galler både in och utsida. Vissa vill kunna stänga övre ventilen under uppvärmning för att spara lite el, och öppna när man börjar bada och efteråt för att ventilera ut fukten. Jag bryr mig inte och har den öppen hela tiden, galler i båda ändarna hade räckt för mig. Vill du ha ventil kan den sitta på in eller utsida, det spelar nog mindre roll. Eftersom du har träpanel på insidan är det svårare att montera en ventil snyggt och tätt mot väggen där. På utsidan är det våtrumstapet på väggen, där är det lättare att montera ventil.
Såg att bastuspecialisten och k-rauta har lite ventiler som kan passa, spirorör borde finnas lite varstans. Det är egentligen inte viktigt att det är super-tätt mellan ventil/galler och rör, och det blir det inte heller med ett trägaller. Minst jobb blir det med ett runt trägaller, det blir inte tätt men strunt i det. In med röret, sätt det i liv med panelen och skruva dit gallret nöjaktigt över hålet. På utsidan, tryck röret inåt så det bottnar mot gallret. Markera med penna så du sågar av det så det livar med väggens utsida. Kapa röret, kan bli vassa kanter så var försiktig så du inte skär dig. Ventilerna har ofta en stos som passar i röret så det sköter sig självt. Sätt dit ventilen och skruva fast den i väggen i fästramen. Är det på utsidan och väggen är av gips: plugga först. Kör du galler på utsida, skruva upp det, ev med plugg.
För att det skall bli bra och vara värt besväret - kolla att frånluftsdonet i bastuns tak går att stänga helt, överväg annars att byta don till något som går att stänga.
Lycka till
Galler under handuken, rör genom vägg, galler under kamin. Jag har ventilen under kaminen som jag aldrig orkat stänga, och det finns ingen anledning att göra det, så det går bra med galler i båda ändar. Känner man sig lat kan man skita i galler på insidan om hålet sitter under kaminen och inte syns. Här blir det förmodligen inte varmt på utsidan så metall är ok, det blir inte särskilt varmt på insidan heller under kaminen, men någon annan får bedöma om metall är olämpligt. Jag hade kört på det.
Till vänster om dörren högt upp på väggen - här kan det bli varmt och därför är trä bättre om man är orolig att någon av misstag skall ta i heta metalldelar: detalj av trä på insidan, kan vara ett runt galler av trä, eller en sån där skjutlucka av trä, eller en rund ventil av trä. På utsidan ett galler av trä eller ventil. Går även att köra galler både in och utsida. Vissa vill kunna stänga övre ventilen under uppvärmning för att spara lite el, och öppna när man börjar bada och efteråt för att ventilera ut fukten. Jag bryr mig inte och har den öppen hela tiden, galler i båda ändarna hade räckt för mig. Vill du ha ventil kan den sitta på in eller utsida, det spelar nog mindre roll. Eftersom du har träpanel på insidan är det svårare att montera en ventil snyggt och tätt mot väggen där. På utsidan är det våtrumstapet på väggen, där är det lättare att montera ventil.
Såg att bastuspecialisten och k-rauta har lite ventiler som kan passa, spirorör borde finnas lite varstans. Det är egentligen inte viktigt att det är super-tätt mellan ventil/galler och rör, och det blir det inte heller med ett trägaller. Minst jobb blir det med ett runt trägaller, det blir inte tätt men strunt i det. In med röret, sätt det i liv med panelen och skruva dit gallret nöjaktigt över hålet. På utsidan, tryck röret inåt så det bottnar mot gallret. Markera med penna så du sågar av det så det livar med väggens utsida. Kapa röret, kan bli vassa kanter så var försiktig så du inte skär dig. Ventilerna har ofta en stos som passar i röret så det sköter sig självt. Sätt dit ventilen och skruva fast den i väggen i fästramen. Är det på utsidan och väggen är av gips: plugga först. Kör du galler på utsida, skruva upp det, ev med plugg.
För att det skall bli bra och vara värt besväret - kolla att frånluftsdonet i bastuns tak går att stänga helt, överväg annars att byta don till något som går att stänga.
Lycka till
Våldsamt bastant.S seniorkonsult skrev:
TYLÖ är inte den bästa och är väldigt begränsat (utdaterad)mtp olika lösningar och framför allt för moderna hus med mekanisk ventilation. Att ha mekanisk frånluft (och tilluft) i bastu är HELT oproblematisk bara ventiler är riktigt placerade.
Bastuns ventilation kan lösas på olika sätt-det viktigaste är att man bestämmer hur man ska lösa det och gör det konsekvent baserad på den valda tekniska lösningen.
Med traditionell komplett självdrag(TYLÖ) ska från och tilluft vara helst från samma rum och placerad som beskrivet.
Men som sagt, ventilationen kan helt klart lösas på andra sätt-t.om helt mekanisk- dette är det mest vanliga nuförtiden i Finland där bastun inte byggs som rum i rum och oftast integreras i husets Ventilationssystem. Är HELT oproblematiskt.
Mvh
Sakke
Byggveteran
· Åland
· 2 035 inlägg
Har för mig att man, i Sverige inte har (eller får) ha mekanisk ventilation i bast?. Jag har sett två bastubränder som uppstått på grund av överhettning vid frånluftsventilen i bastutaket. Men, det kanske finns lösningar mot detta problem. Och varför skall man ha mekanisk ventilation i en hemmabastu so är igång ca en timme då och då?D drsakke skrev:Våldsamt bastant.
TYLÖ är inte den bästa och är väldigt begränsat (utdaterad)mtp olika lösningar och framför allt för moderna hus med mekanisk ventilation. Att ha mekanisk frånluft (och tilluft) i bastu är HELT oproblematisk bara ventiler är riktigt placerade.
Bastuns ventilation kan lösas på olika sätt-det viktigaste är att man bestämmer hur man ska lösa det och gör det konsekvent baserad på den valda tekniska lösningen.
Med traditionell komplett självdrag(TYLÖ) ska från och tilluft vara helst från samma rum och placerad som beskrivet.
Men som sagt, ventilationen kan helt klart lösas på andra sätt-t.om helt mekanisk- dette är det mest vanliga nuförtiden i Finland där bastun inte byggs som rum i rum oftast integreras i husets Ventilationssystem. Är HELT oproblematiskt.
Mvh
Sakke
Byggveteran
· Åland
· 2 035 inlägg
Ändrar mig. Har läst på lite och det är tydligen vanligt med mek vent i bastur numera.
Det är ventilernas placering som är A och O när man planlägger ventilation. Maskinell vent har helt andra placeringar än självdrag. En lösning är t.ex tilluft i bastu och frånluft via badrum(öppet under bastudörr)
TYLÖs lösningar fungerar helt fint om man har självdrag (och om man följer deras principer helt -mest då mtp fuktspärr etc i konstruktion)samt om man han TYLÖ aggregat(som tydligen behöver mera genomströmning av luft än andra aggregat). Ändrar man något så måste man tänka om.
Mvh
Sakke
TYLÖs lösningar fungerar helt fint om man har självdrag (och om man följer deras principer helt -mest då mtp fuktspärr etc i konstruktion)samt om man han TYLÖ aggregat(som tydligen behöver mera genomströmning av luft än andra aggregat). Ändrar man något så måste man tänka om.
Mvh
Sakke
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Personligen skulle jag aldrig köpa ett aggregat från Tylö eller läsa en enda instruktion från Tylö...
(även om vissa instruktioner kan vara rätt)
(även om vissa instruktioner kan vara rätt)
Hej
Mitt råd till TS har inget med Tylö att göra, dom kanske rekommenderar en liknande lösning men det vet jag inget om.
Utefter TS förutsättningar, särskilt som han inte vet hur mycket mek frånluft suger i bastun och den är ganska liten, tror jag det är klokt att skippa mek frånluft, ssk som det finns ett uteluftsintag i bastun. Det kan man såklart sätta igen, men läcker det utefluft in i bastun blir det dragit och kallt på golvet.
Jag tror den här diskussionen beror lite på vad var och en gillar för bastuklimat - och det är ju knappast rocket science så det är nog bara att prova sig fram. Tack och lov är det ju minimalt med jobb och billiga grejjer så det kommer säkert bli bra. Min erfarenhet är att det är svårt att få till ett perfekt klimat i en liten hembastu, men det kan ju vara gött att basta lite för det.
Mitt råd till TS har inget med Tylö att göra, dom kanske rekommenderar en liknande lösning men det vet jag inget om.
Utefter TS förutsättningar, särskilt som han inte vet hur mycket mek frånluft suger i bastun och den är ganska liten, tror jag det är klokt att skippa mek frånluft, ssk som det finns ett uteluftsintag i bastun. Det kan man såklart sätta igen, men läcker det utefluft in i bastun blir det dragit och kallt på golvet.
Jag tror den här diskussionen beror lite på vad var och en gillar för bastuklimat - och det är ju knappast rocket science så det är nog bara att prova sig fram. Tack och lov är det ju minimalt med jobb och billiga grejjer så det kommer säkert bli bra. Min erfarenhet är att det är svårt att få till ett perfekt klimat i en liten hembastu, men det kan ju vara gött att basta lite för det.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Och mitt inlägg var ett lite skämtsamt påpekande om att jag tycker Tylö gör kassa bastuaggregat med alldeles för små stenmagasin och att dom inte verkat förstå att man ska sitta högt i en bastu för att få bästa värmen.C camelspin skrev:Hej
Mitt råd till TS har inget med Tylö att göra, dom kanske rekommenderar en liknande lösning men det vet jag inget om.
Utefter TS förutsättningar, särskilt som han inte vet hur mycket mek frånluft suger i bastun och den är ganska liten, tror jag det är klokt att skippa mek frånluft, ssk som det finns ett uteluftsintag i bastun. Det kan man såklart sätta igen, men läcker det utefluft in i bastun blir det dragit och kallt på golvet.
Jag tror den här diskussionen beror lite på vad var och en gillar för bastuklimat - och det är ju knappast rocket science så det är nog bara att prova sig fram. Tack och lov är det ju minimalt med jobb och billiga grejjer så det kommer säkert bli bra. Min erfarenhet är att det är svårt att få till ett perfekt klimat i en liten hembastu, men det kan ju vara gött att basta lite för det.
Sen är deras förslag på ventilation inte fel, men det finns också fler varianter som fungera bra/bättre (smaksak)
Hej,
Jag håller med, det är ofta så lite sten så vattnet rinner igenom och det blir en brun pöl på golvet. Jag har ett litet harviaagg som beter sig så, man får vada ut.
Min huvudbastu har ett mindre vedaggregat, det blir fan 1000 grader i den där så vattnet exploderar när det träffar stenen.
I det fallet provade jag först helt utan ventilation och fann att luftläckaget genom panel och runt dörr samt skorstensgenomföring var fullt tillräckligt så det behövs inga ventiler, men då konsumerar elden en del luft antar jag. Mycket lättare att få bra luft med vedeldat visade det sig.
I en annan mindre bastu kör jag ett litet elaggregat, svårt att få tillräckligt heta stenar, så det rinner igenom och har sig. Men där är ventilationen ordnad lite som jag föreslagit TS, och det funkar så när som att jag lyckats smälta ett set ventiler av plast. En liten bonus är att man får ut lite överskottsvärme i angränsande duschrum som sedan värmer hela källarn. Dock har jag inte mot yttervägg, och ingen idiot har varit där och tagit upp ett uteluftsintag inne i bastun.
Ang mek frånluft i bastu - jag hade en snubbe hemma för att kolla om det gick att installera FTX. Han jobbade även mot den finska marknaden och sa att i Finland vill kunderna ordna mer avancerad bastuventilation, och om denna kopplas till FTX måste någon extra kraftig värmare/avfrostare installeras pga att det ihärdiga bastandet sätter igen växlaren med is. Shit tänkte jag, man kan installera mycket teknik hemma för att få till den optimala bastun. Helt stört.
Jag håller med, det är ofta så lite sten så vattnet rinner igenom och det blir en brun pöl på golvet. Jag har ett litet harviaagg som beter sig så, man får vada ut.
Min huvudbastu har ett mindre vedaggregat, det blir fan 1000 grader i den där så vattnet exploderar när det träffar stenen.
I det fallet provade jag först helt utan ventilation och fann att luftläckaget genom panel och runt dörr samt skorstensgenomföring var fullt tillräckligt så det behövs inga ventiler, men då konsumerar elden en del luft antar jag. Mycket lättare att få bra luft med vedeldat visade det sig.
I en annan mindre bastu kör jag ett litet elaggregat, svårt att få tillräckligt heta stenar, så det rinner igenom och har sig. Men där är ventilationen ordnad lite som jag föreslagit TS, och det funkar så när som att jag lyckats smälta ett set ventiler av plast. En liten bonus är att man får ut lite överskottsvärme i angränsande duschrum som sedan värmer hela källarn. Dock har jag inte mot yttervägg, och ingen idiot har varit där och tagit upp ett uteluftsintag inne i bastun.
Ang mek frånluft i bastu - jag hade en snubbe hemma för att kolla om det gick att installera FTX. Han jobbade även mot den finska marknaden och sa att i Finland vill kunderna ordna mer avancerad bastuventilation, och om denna kopplas till FTX måste någon extra kraftig värmare/avfrostare installeras pga att det ihärdiga bastandet sätter igen växlaren med is. Shit tänkte jag, man kan installera mycket teknik hemma för att få till den optimala bastun. Helt stört.