Det är inte alltid bra att släppa ut fuktig luft från bastun till rummet bredvid , även om det finns en takventil i andra rummet.
 
Så stänga fron-don i bastu och låta donet i duschtaket ta luften? Kommer tilluften från ytterväggen i bastun att ta sig ut genom bastudörren om den är tät?
 
Läs på tex Tylö som skrivs ovan. Tilluft in under dörren kan vara bra men en ventil högt upp då som mynnar ut i samma utrymme.
Men aldrig in från något rum och ut utvändigt.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är inte alltid bra att släppa ut fuktig luft från bastun till rummet bredvid , även om det finns en takventil i andra rummet.
Helt fel resonemang.
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Helt fel resonemang.
Vaffödådå?
 
  • Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
Den lilla luftfukten mår huset bra av!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vaffödådå?
Samt att bastuluften inte är speciellt fuktig. Och det sker under en begränsad tid.
 
  • Gilla
Jagkanalltomallt
  • Laddar…
Vid bastubad, även uppvärmning:

Stäng frånluften i bastun.
Skaffa en ventil som går att justera för uteluften i bastun, den skall vara stängd.

Om det inte finns, ta upp ett hål under kaminen (lågt) och sätt en ventil i en vägg som inte är en yttervägg.

Ta upp en ventil genom en innervägg högt på väggen, gärna motstående vägg mot aggregatets placering. Som det ser ut på bilden går inte det, då får det bli till vänster om bastudörren.

Om det är viktigt för totalsuget kan du öppna frånluften i bastun när du är klar. Uteluft kan vara sämra att ta in i ett våtutrymme eftersom det kyler, och därmed kan förlänga upptorkningen. Med tanke på utrymmets utformning kan det vara svårt att ta in uteluft på något annat ställe. Ett alternativ för att inte ta kalluft rätt in är att sätta en överluftsventil i väggen åt höger, alternativt dörren, och därmed få varm luft in i utrymmet. På så sätt ventilerar du även utrymmet till höger med lite sug, och får bättre luftomsättning där.

Jag fattar inte varför dom envisades att bygga bastu sådär, sett massor av sådana lösningar. En iskall bastu som man får värma för länge eftersom luften kommer utifrån och när det är varm sugs den bort av frånluften . . hur tänkte man?
 
Ja, jag var otydlig. Frånluften kan du slå på efter bastun.
 
Det sitter ett tilluftsdon " längst ner till vänster sett på bilden" i allrummet. Så egentligen kan jag lika gärna sätta igen tilluften i bastun som kommer utifrån ytterväggen? Sätta en ventil till vänster om bastudörren och en ventil uppe över aggregatet ut till duschen då eller?

Ni får ursäkta är väldigt novis. Vill inte börja borra upp massa ventiöhål i väggarna om jag inte är helt på det klara
 
Här kommer en bild på hur jag tänker när jag läser era svar:

Gul = frånluft ventil ut i bakomliggande allrum.

Blå= tilluftventil

Röd= där bakom på väggen sitter aggregatet Badrum med väggventiler markerade i gult och blått, och röd markering där aggregat sitter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, sätt igen den tilluften. Jag vet inte riktigt vad som är höger och vänster i bild resp skiss, men tänk dig att kaminen skall suga in lite luft från rummet bredvid (i ditt fall en korridor med en duschhörna?) och värma upp den. En annan ventil skall släppa ut varm fuktig luft så du får ett lätt drag och en liten luftomsättning i bastun när den är igång.

Sätt därför en ventil under kaminen, eller så nära som möjigt och lågt. Går inte det kan man utnyttja bastudörren som ventil, och kapa den någon cm i underkant , eller kapa ned tröskeln för att få en glipa.

Så långt som möjligt ifrån den låga ventilen, sätt en ventil så högt som möjligt (kan sitta genom bastuns tak om det inte är lika högt som rummets tak). Nu begränsas du lite genom rummets form och att det finns ytterväggar.

OK, nu kom bilden. Blå ventil skall sitta längst ned ngn decimeter över golvet, antigen på den vägg du ritat nu, eller längst ned under handduken. Gul ventil skall sitta till vänster om bastudörren, och högt upp som möjligt. Du skall inte sätta gul ventil till allrummet, eftrsom du inte vill få ut bastulukt och ånga där som kondenserar, du skall släppa tillbaka den till duschrummet där det finns en frånluftsventil i taket. Som en liten bonus kommer eftervärmen efter bastubadet att cirkulera i duschrummet och värma det lätt, vilket bidrar till en snabbare uttorkning.

Enkla väggventiler duger bra, skaffa en hålsåg och dra rätt igenom väggen. Sätt ett kort rör i hålet och galler med lämplig stos i båda ändar. Vill du göra det lite mer komplicerat kan du sätta tallriksventiler på insidan så du kan stänga om du skulle vilja. Vis av erfarenhet bör galler/ventiler inte vara av plast eftersom dom kan bli deformerade av värmen.
 
  • Gilla
drsakke
  • Laddar…
Kanon tack för det snabba svaret! Då är jag mer med på hur du menar du får ursäkta för dumma frågor men sköter det sig själv med in och utluft om jag sätter tallrikar. Blir det så att utluften kommer ut till vänster ovanför dörren då varm luft stiger eller har jag fel?
 
Ja precis. Du skall ta in och släppa ut i samma rum så du får cirkulation av självdrag i och med att varm luft stiger.

Det brukar bli alldeles lagom. Stör man det med uteluft eller mekanisk frånluft blir det inte bra.

In och ut skall vara till samma rum, annars funkar det inte för det kan vara olika tryck i olika rum om man stänger dörrarna.

I ditt fall: om du har gul ventil mot allrummet där det finns uteluft-tilluft, kommer det att sugas luft från allrummet in i bastun via gul, vidare genom bastun och genom blå och upp till frånluften i duschen, eftersom trycket förmodligen är lägst i duschen med utsug och något högre i allrummet med uteluft. Ingen katastrof, men du suger ut uppvärmd luft till duschen istället för att den cirkulerar i bastun, och då och då tar en sväng genom korridoren.

Du kan ha tallrikar på insidan och galler på utsidan. Jag tror dimension 100 kan vara lagom men jag är inte säker. För att kapa spirorör krävs en multomaskin eller en vanlig bågfil. Rör ventiler och galler är billigt. Finns även ventiler och galler i trä som är lite dyrare, kolla en hemsida för bastutillbehör. Kan vara bra med trä om det finns barn som inte skall brännskada sig när dom pillar.
 
Bara en enkel fråga till. Ska jag montera frånluftdon under "handduken" och gäller på insidan under aggregatet.

Sen tvärtom uppe till vänster om dörren? Frånluftdon inne i bastun och ventilgaller på utsidan väggen i "korridoren"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.