J jocke31 skrev:
Nej, men att köpa loss tomten kostar troligen 3 Mkr, och då blir det 11 Mkr. Om man inte gör det utan betalr tomträttsavgäld så innebär det en merkostnad på kanske 2-3 000 kr/mån som inte ens är avdragsgilla och som är pengar rakt ned i sjön. Tills staden bestämmer sig för att höja avgiften. För en tomt på kanske 500-600 kvm.
Tomträttsavgäld deklareras som räntekosnad och är således avdragsgill på samma sätt.
 
Brukar grunda med linoljefärg utspädd 20% första vändan, 10% andra och slutstryka med outspädd färg. I rumstemp torkar det på ett dygn per strykning. Spär ut med lacknafta eller balsamterpentin. Tror inte det är så smart att spä ut med rå linolja? (tyckte jag hon sa). Den oxiderar långsamt.
Sen gäller det att ha styv pensel med naturborst, går inte med nån anza pensel från bauhaus...
 
  • Gilla
Nephew
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Nej, men att köpa loss tomten kostar troligen 3 Mkr, och då blir det 11 Mkr. Om man inte gör det utan betalr tomträttsavgäld så innebär det en merkostnad på kanske 2-3 000 kr/mån som inte ens är avdragsgilla och som är pengar rakt ned i sjön. Tills staden bestämmer sig för att höja avgiften. För en tomt på kanske 500-600 kvm.
Nja, stan stockholm tar 50% av taxeringsvärdet https://boende.stockholm/regler-tillstand/tomtratt-och-arrende/frikop/
Jag har en tomt (1038 kvm) i Bromma som är taxerad till 3,9 msek, utan att veta så skulle jag tro att tomten i enskede åtminstone inte har högre taxeringsvärde. Priset blir då max knappa 2, låt oss för enkelhetens skull säga 1,9 vi är då uppe i totalt 10 msek för detta hus, ett fint hus, helt nyrenoverat vilket är ett värde i sig. Det spelar då ingen roll hur man räknar så är inte 8 för det som länkades eller 10 för den andra som sa just precis hälften av 10. Men nu släpper åtminstone jag denna punkt då det inte handlar om just huset även om det var kring om det var en bra affär eller ej. Sen är det för j**ligt dyrt att bo, och ändå värre i Stockholm...
 
  • Gilla
wheaa och 2 till
  • Laddar…
Vad jag ser så har Skatteverket satt 5 200 tkr som riktvärde för en normaltomt i området. Då blir tomtpris 2600 tkr.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
K kardborren skrev:
Vad jag ser så har Skatteverket satt 5 200 tkr som riktvärde för en normaltomt i området. Då blir tomtpris 2600 tkr.
Ok, där ser man. Dyrare i Enskede än i Bromma då. Ja då är blir det ju 10,7 för detta hus. Hälften är väl då 5,35 om jag nu räknar rätt.
 
mikael_thn mikael_thn skrev:
Tomträttsavgäld deklareras som räntekosnad och är således avdragsgill på samma sätt.
OK, my bad. Det var mer än jag visste. Då ber jag om ursäkt och tar tillbaka det argumentet.
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
Det var jag som blandade in hälften i diskussionen om priset i respektive utanför stan... Men även om ett hus utanför stan 'bara' är 3 000 000:- billigare så kan man pendla 5 mil tur och retur till jobbet varje dag i 44 år för mellanskillnaden (om man räknar med 30:- per mil). Sen kanske inte det är vad man vill, men det blir lätt så att pengarna tappar värde när man pratar om hus. 2-3 miljoner hit eller dit räknas nästan som felmarginalen i budgivningen och man reflekterar inte över hur mycket pengar det egentligen är.
 
  • Gilla
texas67 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det var jag som blandade in hälften i diskussionen om priset i respektive utanför stan... Men även om ett hus utanför stan 'bara' är 3 000 000:- billigare så kan man pendla 5 mil tur och retur till jobbet varje dag i 44 år för mellanskillnaden (om man räknar med 30:- per mil). Sen kanske inte det är vad man vill, men det blir lätt så att pengarna tappar värde när man pratar om hus. 2-3 miljoner hit eller dit räknas nästan som felmarginalen i budgivningen och man reflekterar inte över hur mycket pengar det egentligen är.
Pengar är inte allt för alla.
Att pendla 50km tor suger... Det är bättre att ha 5km cykelväg.
 
  • Gilla
  • Älska
JSten och 9 till
  • Laddar…
Villaenskede skrev:
Vad glada vi blir att du gillar det, tack! Golvet är behandlat med hårdvaxolja. Det kommer såklart bli en del slitage men vi tyckte ändå det var värt det. Och så hoppas vi att gångmattan skyddar golvet lite iallafall :)
Jättefint bygge blev det. Hade hårdvaxolja på vår parkett i 10 år och det var toppen. Lätt att bättra dessutom.
 
useless useless skrev:
Jo, jag förstår principen. Tycker bara det är konstigt att det är så viktigt att bo på ett frimärke en kvart från Stockholm centrum. Köper man ett hus för halva pengarna några mil länge bort så får man många miljoner över att pendla för, större tomt, mer natur, etc. Och inte nödvändigtvis särskilt mycket längre pendlingstid till jobbet.
Men det är en annan diskussion.
Jo såklart finns det fördelar. För den som gillar en stor trädgård etc.
Många av de som ändå har valt en karriär som innebär att de flesta jobbmöjligheterna finns i Stockholm och ganska centralt och samtidigt prioriterar att kunna få en vardag att fungera optimalt väljer de här dyraste lägena. Om pengarna finns. Snabbt hem från jobbet, inga bilköer och stress mer än nödvändigt.
Många lockas också av nöjesutbudet, museer, teatrar osv som finns på cykelavstånd.
Sedan finns det många som värderar att skolorna i de här områdena ofta inte är av det sämre slaget, man hamnar i en trygg miljö som sällan riskerar att förändras radikalt. Grannarna är också ofta av den sociala bakgrund och "kultur" som lockar de som har pengarna. Man hamnar i ett sammanhang man trivs i.

Som en bekant sa som bor i Äppelviken, ser man polisen här så blir man riktigt förvånad och undrar direkt vad som har hänt.
Lite av en bullerbyidyll är det faktiskt.
Min Farfar bodde i Enskede i 40år, känner området väl.
 
  • Gilla
Facit och 4 till
  • Laddar…
M
En föredettig tönt till upphöjd sk arkitekt jollrar till det, och det lockar tittare?
 
MatsErik57 skrev:
En föredettig tönt till upphöjd sk arkitekt jollrar till det, och det lockar tittare?
Som du säkert förstår är det husen, husbyggena och husrenoveringarna som lockar tittare. Inte arkitekten. Ej heller programledaren eller de medverkande, även om det är de sistnämnda som syns mest.
 
Arkitekten tycker jag kan vara lite underhållande att fnissa åt och försöka mig på att förstå.
De som bygger tycker jag verkligen om att höra om, får lite inblick i vilka det är som bygger, varför det går som det går osv. Några att känna igen sig i och inte känna igen sig i.

Men givetvis är de det byggtekniska som är mest intressant, det är för lite sånt. Mycket får man sitta och gissa sig till genom att titta på bilderna.

Sen kan jag förstå att man som TV-bolag väljer att filma de som bygger mer rationellt, oftast med hela eller delar av bygget utlagt på företag. Man vill ju kunna avsluta filmandet med ett någorlunda färdigt hus inom rimlig tid och utan allt för stor risk.
De flesta väljer ju också att köpa ett färdigt hus eller mer eller mindre totalentrepenad. Det är inte så många som bygger ut helt själva i lösvirke idag, sett till befolkningen i stort.
 
N
S swirve skrev:
Brukar grunda med linoljefärg utspädd 20% första vändan, 10% andra och slutstryka med outspädd färg. I rumstemp torkar det på ett dygn per strykning. Spär ut med lacknafta eller balsamterpentin. Tror inte det är så smart att spä ut med rå linolja? (tyckte jag hon sa). Den oxiderar långsamt.
Sen gäller det att ha styv pensel med naturborst, går inte med nån anza pensel från bauhaus...
Tror det var kokt linolja som användes. rå torkar mycket långsamt. Lite sickativ påskyndar torkningen.
 
A
Jag har bott i Enskede, dock lägenhet, och har vistats mycket i området. Det är fantastiskt fint och lugnt. Det känns inte alls som skitiga och skräniga Stockholm, utan som en sävlig Bullerby. Om man prompt måste ha villa i storstan så är väl det enda området jag skulle kunna tänka mig. Med det i beaktande så tycker jag att priset i det närmsta var ett kap, med tanke på vad fastigheter i betydligt mindre charmiga områden går på. För att inte tala om kala nyare lägenheter. I sammanhanget känns arrendefrågan obetydlig. Att hänvisa till t.ex Värmdö och Nacka är inte riktigt jämförbart om man ser till detaljerna, i synnerhet pendling genom Nacka och Slussen. Det är en skillnad på att kunna promena från city som efter en tid lätt kan vara värt ett par miljoner (är uppvuxen i Nacka och skulle aldrig vilja häcka den sträckan igen, nu pendlar jag 10 mil med regionaltåg från Sörmland i stället eftersom jag inte har såna pengar. En dröm i jämförelse med att pendla med buss från Nacka).

Jag tycker också att de lyckades fint med att bevara charmen. Vad jag saknar är hur de till slut löste fönsterfrågan. De ritade ju om fasaden, men hur mycket merarbete och merkostnad blev det. Jag satt och mådde så dåligt av ren empati när det inte passade, när man lagt så mycket pengar och tid på specialbeställa fönster. All heder åt dem för valet, i stället för första bästa plastbågar på stormarknaden...
 
Redigerat:
  • Gilla
BerndtG
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.