Medlem
· Jönköping
· 76 inlägg
Har köpt ett hus från 80 talet, 1-1/2 plans med bastu ute i allrum/garage delen. Idag skulle jag testa och basta.
Har frånluftsventilation där köksfläkten styr ventilationen med en motor på taket. Frånluft i badrum/tvättstuga.
Problemet var att när bastun blivit varm gick inte dörren stänga helt. Det var precis som om den varma luften ville trycka ut ur bastun?
Sitter en lucka i väggen nertill som kommer utifrån. Sen en frånlufttallrik i taket över aggregatet. Frågan är hur jag ska göra med ventilationen när jag bastar?
Bifogar bild nertil!
Har frånluftsventilation där köksfläkten styr ventilationen med en motor på taket. Frånluft i badrum/tvättstuga.
Problemet var att när bastun blivit varm gick inte dörren stänga helt. Det var precis som om den varma luften ville trycka ut ur bastun?
Sitter en lucka i väggen nertill som kommer utifrån. Sen en frånlufttallrik i taket över aggregatet. Frågan är hur jag ska göra med ventilationen när jag bastar?
Bifogar bild nertil!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Jönköping
· 76 inlägg
Luften strömmar ut mot dörren, därför dörren ej går stänga helt?
Medlem
· Jönköping
· 76 inlägg
Tack för snabbt svar. Hur kan man fixa det utan att bygga om så väldans mycket? På bilden ser ni hur bastuns ventilation är uppbyggd. Utanför är det ett 20kvm allrum med tilluftventil på väggen. Sen utanför bastun så är det en dusch med frånluftdon.
Medlem
· Jönköping
· 76 inlägg
Husägare
· Skåne
· 1 478 inlägg
Har du något sug i frånluften i bastun? Suger den fast ett papper?
Kan ju vara så att någon satt igen den.
Kan ju vara så att någon satt igen den.
Byggveteran
· Åland
· 2 035 inlägg
Bästa instruktionen finns i Tylös’ bastuinstruktion! Finns på nätet.
Ingen ventil i yttervägg! En ventil vid golv under/vid aggregat och en, helst på motsatt sida vid tak. Båda skall helst mynna i samma utrymme, helst duschutrymme. Via kanal (frånluft) om så krävs.
Ingen ventil i yttervägg! En ventil vid golv under/vid aggregat och en, helst på motsatt sida vid tak. Båda skall helst mynna i samma utrymme, helst duschutrymme. Via kanal (frånluft) om så krävs.
Redigerat:
Medlem
· Jönköping
· 76 inlägg
Medlem
· Jönköping
· 76 inlägg
Medlem
· Jönköping
· 76 inlägg
Hjälper det att stänga tilluftluckan nertill i bastun och få till en större glipa under bastudörren?
Medlem
· Jönköping
· 76 inlägg
Blir fundersam då det står att frånluftdon ska vara stängda vid bastubad?
Byggveteran
· Åland
· 2 035 inlägg