E evaprivat skrev:
Men jag ska testa om det går att öppna mer (y)
Nope, gick inte.

Från Lk.
Injustering av golvvärmeslingorna ska utföras
med bipackad injusteringsnyckel. Injusteringsvärdet
för varje krets framgår av utskrift från
LK Beräkningsprogram och är angivet i antal
öppningsvarv från stängt läge.
Öppna ventilen. Använd därefter motsatta änden
på injusteringsnyckeln och skruva ner låsringen
tills den tangerar stoppläge.
Injusteringsnyckel används för att justera golvvärmeslingor, två steg i processen visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
evaprivat
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Från Lk.
Injustering av golvvärmeslingorna ska utföras
med bipackad injusteringsnyckel. Injusteringsvärdet
för varje krets framgår av utskrift från
LK Beräkningsprogram och är angivet i antal
öppningsvarv från stängt läge.
Öppna ventilen. Använd därefter motsatta änden
på injusteringsnyckeln och skruva ner låsringen
tills den tangerar stoppläge.
[bild]
Antal öppningsvarv från stängt läge är i mitt fall 6 varv på samtliga slingor. De yttre ringarna tror jag inte att min företrädare har rört (kors i taket!), för de sitter som berg. Så de är nog korrekt inställda från start.

Tror att max är mer än sex varv. Men länge sedan jag höll på med dessa. Kan du dra ner yttre ringen om du har tex tre varv öppnat ? Så den lossar.

• Gilla
evaprivat
  • Laddar…

Bästa svaret

S
Verkar som strypventilen med inställning 1,0 sitter i returen från fördelaren i nedervåningen.
Om du tar en 3 mm insexnyckel och stoppar ner den i hålet i rattcentrum och skruvar upp låsskruven några varv så ventilen kan ställas i läge 2,0, minskar strypningen och flödet ökar genom slingorna.
Detta förutsätter att samtliga stift på fördelaren fjädrar tillbaka om de trycks ner med ett skruvmejselskaft.

• Gilla
evaprivat
  • Laddar…
S Stegatorparn skrev:
Verkar som strypventilen med inställning 1,0 sitter i returen från fördelaren i nedervåningen.
Om du tar en 3 mm insexnyckel och stoppar ner den i hålet i rattcentrum och skruvar upp låsskruven några varv så ventilen kan ställas i läge 2,0, minskar strypningen och flödet ökar genom slingorna.
Detta förutsätter att samtliga stift på fördelaren fjädrar tillbaka om de trycks ner med ett skruvmejselskaft.
Tack! Gjort det nu! Men mesig som jag är så började jag med 1,5 :giggle:

S Stegatorparn skrev:
Och ja, alla fjädrar. Glömde svara på det :)

@Stegatorparn !! Jag vaknade och satte ner fötterna på ett varmt köksgolv i morse (y)(y)(y) Fantastiskt!! Nu flödar nedervåningen, elpannan är i lätt chock över allt kallvatten som plötsligt rusade till :crysmile:
Övervåningen kallnade, så jag får försöka ändra till ett lagom mittemellan-läge. Men först ska jag ägna ett par dagar åt slingstrypningen på nedervåning, så att alla förhållanden mellan rummen blir rätt. STORT TACK till dig, och till alla andra som svarade i tråden. Återkommer om jag behöver mer hjälp ;)

• Gilla
Stegatorparn och 1 till
  • Laddar…
S
Misstänker att den lilla springan i en hårt strypt ventil sätts igen av små partiklar i vattnet efter flera års drift som begränsar flödet.
Kan vara en god idé att öppna upp för en genomspolning vid problem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.