17 697 läst · 67 svar
18k läst
67 svar
Husdrömmar - Case Study i Hällingsjö
Valde de medvetet bort sedum eller hade de inte tänkt på det?P Pappa1986 skrev:
Det låter ju som en grymt bra idé som skulle se snygg ut också
Allvetare
· Västra götaland
· 9 098 inlägg
Jag gillade också starkt utsidan! Visst hade det varit snyggt med ett sedumtak, men det borde ställt lite högre krav på takstolarna, och kanske inte gjort det möjligt att ha dem fribärande över hela husets bredd?
Insidan dock ... det 90-talsblåa köket gav mig rysningar ...
För övrigt blir jag alltid imponerad/förvånad att många av människorna som är med i Husdrömmar går in i projekten med en underbart naiv inställning. "Jag tar ledigt två dagar i veckan och bygger hela insidan på ett 150 kvm hus på 6 månader! Inga problem!"
Insidan dock ... det 90-talsblåa köket gav mig rysningar ...
För övrigt blir jag alltid imponerad/förvånad att många av människorna som är med i Husdrömmar går in i projekten med en underbart naiv inställning. "Jag tar ledigt två dagar i veckan och bygger hela insidan på ett 150 kvm hus på 6 månader! Inga problem!"
Jag tycker det såg ut som att nedre delarna av panelen som varit utsatta för regn och stänk redan hade mörknat?P Pappa1986 skrev:
Det är innvändigt. Tycker det ser så tvärt avslut på fönsterna. Det brukar vara lite avrundat mot fönstret om det inte är list runt annars.Jonatan79 skrev:
Såg inte klart hela avsnittet så får se resultatet kanske ikväll.
Här har de ju satt smygbrädor i vitlackerad MDF och sedan gipsat mot dessa. Tycker personligen inte att det är en snygg lösning utan föredrar att man gipsar och slätspacklar smygarna. Så gör vi också i all nyproduktion. Vissa gör fortfarande som ovan, men det är oftast om det är hyresrätter eller billigare projekt. Att sätta både smyglist/bräda och ett foder utanpå gör man inte längre om man inte har väldigt bråttom. Det är en budgetlösning. Sen finns det fall där man vill åt ett äldre utseende och har något profilfräst foder som målas in, det är en annan sak.Bjor skrev:
Jag har nog lite svårt med det där kantiga utseendet, men vet att det är populärt idag. Mer rundade former tycker jag om.F falkn skrev:Här har de ju satt smygbrädor i vitlackerad MDF och sedan gipsat mot dessa. Tycker personligen inte att det är en snygg lösning utan föredrar att man gipsar och slätspacklar smygarna. Så gör vi också i all nyproduktion. Vissa gör fortfarande som ovan, men det är oftast om det är hyresrätter eller billigare projekt. Att sätta både smyglist/bräda och ett foder utanpå gör man inte längre om man inte har väldigt bråttom. Det är en budgetlösning. Sen finns det fall där man vill åt ett äldre utseende och har något profilfräst foder som målas in, det är en annan sak.
Den äldsta var la tidiga tonår (12-14år) något sådant och tittar på dagsläget när barn flyttar hemifrån o tillgång på bostäder i hällingssjöområdet med omnejd så lär det nog dröja 10 år till innan man flytt boet. Då får minstingen bo kvar inne hos mamma och pappa tills han är 11-12 alt så får de bygga ut, bygga om eller smacka upp en friggebod.. Så jo, jag tycker det är lite naivt planerat.yonna skrev:Den älsta är väl flygfärdig om ett par år så jag tycker det är vettigt att vara lite sparsamma med boytan.
Huset är väl inte så märkvärdigt men jag gillar deras ide om att hålla det enkelt. Inte bara inomhus utan även avsaknaden av trädgård. Har familjen många andra intressen tycks huset vara mycket lättskött.
Men jag undrar lite på mygg/knott...
Man kan ju inte förutse hur länge barnen kommer bo hemma.
En annan sak jag inte riktigt gillade med huset var den minimala klädvården
Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
Exakt, 3 sovrum på 5 personer lät lite märkligt.J Jarlsgård skrev:Det jag reagerade över var att de var 5st i familjen men hade bara 3 sovrum.. Lillgrabben bodde ju i det som antagligen är tänkt som en walk in closet så jag undrar vad tankarna där är på sikt?
Det framgick inte hur stort det var heller men så litet tror jag ändå inte att det är, skulle tippa på 150-160kvm åtminstone vilket är relativt stort för att vara 4(5)rok.
Totalkostnaden däremot var en bra bedrift, vet dock inte om det var inkl tomt?