• Wow
kest och 1 till
  • Laddar…
Framför allt är de ju sjukt fula. Detaljplan behöver man inte heller följa. galet
 
  • Gilla
pve och 4 till
  • Laddar…
Men blir ju sjukt nyfiken om inte annat. Undrar vad man hade sett om man ritat ut godkända/nekade bygglov på en karta kombinerat med vinkel på husen?
 
Krigsmakten blir allt lustigare. Först klarar deras system inte vindkraftverk, nu är det solceller som stör. Det verkar vara allt enklare att stööra ut krigsmakten. Nästa steg är väl att skylla på vedkaminer.
 
  • Gilla
  • Haha
tb97tool och 6 till
  • Laddar…
Bra att det finns någon statlig myndighet som tänker på rikets säkerhet.
Vad gäller vindkraftverk så var det övningsområde i Hanöbukten som kunde påverkas negativt av 700 vindturbiner i området.
 
  • Gilla
pve och 9 till
  • Laddar…
Hm, det finns ju standarder för elektromagnetisk kompatibilitet som all elnätsansluten utrustning måste följa.
Har försvaret indikationer på att utrustning på marknaden ej möter dessa krav? Eller anser de att standarden är för slapp?

Nä, detta är alldeles för oprecist.
Frågan är om inte koka vatten på induktionshäll ger bra mkt större störningar än en solcellsanläggning...
 
  • Gilla
tb97tool och 2 till
  • Laddar…
SolarEdge är kända för att ge störningar. Finns ett antal fall där radioamatörer blivit drabbade.

Har jag inte fel för mig pågår det någon slags utredning.
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/nyhetsbrev/2019/december/storande-solceller/

"Det är främst är anläggningar med så kallade optimerare som orsakat radiostörningar, vilket baseras på de anmälda ärenden som kommit in till Elsäkerhetsverket och liknande ärenden finns i andra EU-länder."
 
  • Gilla
Alti och 4 till
  • Laddar…
Intressant att länsstyrelsen har högre befogenheter än militären som klagat och kunde upphäva beslutet :thinking: (i många andra länder brukar militären har mer att säga till om)
 
  • Gilla
  • Wow
pve och 6 till
  • Laddar…
A
Vi har gjort en del utredningar på det där på jobbet som landat i krav på hur vi bygger, för att minimera magnetfält. Jag tycker att det hade varit rimligare med krav på utförande, än förbud. För det går att bygga utan störning, om man bortser från den estetiska störningen som vissa verkar uppleva.
 
  • Gilla
tb97tool och 2 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
Vi har gjort en del utredningar på det där på jobbet som landat i krav på hur vi bygger, för att minimera magnetfält. Jag tycker att det hade varit rimligare med krav på utförande, än förbud. För det går att bygga utan störning, om man bortser från den estetiska störningen som vissa verkar uppleva.
Magnetfält? Ursäkta mitt oförstånd! I en vanlig solcellanläggning går det under 10 A DC i kablarna från taket ned till omriktaren. Plus och minus är nära varandra så deras fält tar ut varandra, speciellt på några meters avstånd.
Vad var det för utredningar? I Skåne och nära Forsmark finns det luftledningar med DC på runt 1000 A, och detta är OK?
 
fan vad löjliga försvaret är dom säger ju själva att sverige inte ens skulle kunna klara sig en vecka om ryssen kommer så varför ska dom klanka ner på folk som vill ha solceller på taket

här nere har dom flesta solceller och då bor jag nära en av frankrikes största flygvapen bas ingen som har klagat
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Det är det högfrekventa skräpet som är problemet. Nominella fält är inget problem.
 
  • Gilla
tb97tool och 3 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Magnetfält? Ursäkta mitt oförstånd! I en vanlig solcellanläggning går det under 10 A DC i kablarna från taket ned till omriktaren. Plus och minus är nära varandra så deras fält tar ut varandra, speciellt på några meters avstånd.
Vad var det för utredningar? I Skåne och nära Forsmark finns det luftledningar med DC på runt 1000 A, och detta är OK?
Det lär väl inte vara DC, som är problemet, utan snarare omvandlarnas arbetssätt och risk för läckande av elektromagnetiska störande signaler. En enstaka anläggning är kanske inte så farlig, men med många, som samtidigt läcker ut på elnätet, så finns det kanske risk för problem.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
A
T Thomas_Blekinge skrev:
Magnetfält? Ursäkta mitt oförstånd! I en vanlig solcellanläggning går det under 10 A DC i kablarna från taket ned till omriktaren. Plus och minus är nära varandra så deras fält tar ut varandra, speciellt på några meters avstånd.
Vad var det för utredningar? I Skåne och nära Forsmark finns det luftledningar med DC på runt 1000 A, och detta är OK?
Sätter man solceller på byggnader med elektronmikroskop som kostar 50-tals miljoner, där minsta lilla förändring i magnetfälten kan få katastrofala resultat för forskningen, så ser man till att DC-kablaget blir korrekt förlagt.

Jag har svårt att se att en liten villainstallation kan ge någon störning på försvarets grejer, men jag vet inte vad de har där.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Det är väl inte konstigare än att "öronen" i södra delarna av fredens hav störs lite, vanliga gröna utrustningar lider knappast av detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.