17 432 läst · 131 svar
17k läst
131 svar
"Solceller kan skada rikets säkerhet"
Om en storbildsskärm/reklamskylt vid flygplatsen på Vargön kan störa vid landning av flygplan , pga billig konstruktion så antar jag att en massa villor där man har billigt gjorda frekvensomformare och billigt gjorda energioptimerar kan störa ännu värre. Artikeln ifrån elsäkerhetsverket ger ju en hint om det.Scouten skrev:Sätter man solceller på byggnader med elektronmikroskop som kostar 50-tals miljoner, där minsta lilla förändring i magnetfälten kan få katastrofala resultat för forskningen, så ser man till att DC-kablaget blir korrekt förlagt.
Jag har svårt att se att en liten villainstallation kan ge någon störning på försvarets grejer, men jag vet inte vad de har där.
Tycker det är mer konstigt att försvaret inte har mer o säga till om, utan att länstyrelsen skall bestämma. Tänk om det stör ut en viktigt del av radarsystem eller spaningsystem åt det hållet , eller vad nu det är, tycker militären skall få bestämma sådant.
Killgissar att man måste testa mer innan man kan dra slutsatser vilka system som är rejält gjorda och inte stör, det är ju en hel del nya produkter som kommit för solcellsinstallationer på senare tid till riktigt låga priser , iaf ut mot återförsäljare. Håller tummarna att man sätter mer press så de billigast utvecklade , sämst konstruerade och/eller tillverkade slängs ut från marknaden. Men vet ju att det kanske är att hoppas på för mkt.Scouten skrev:
Åtminstone får en mer uppdelad marknad så man vet vad som är kvalitet , tittade på att ha en jula fläktkonvektor i tvättrummet, men när jag såg kvaliten hos en italiensk fläktkonvektor som en lokal rörfirma säljer , så insåg jag direkt att lite högre pris gav mig något som kunde hålla längre.
(är en sådan där som gärna skruvar av lock o kollar. Samt läser andras erfarenheter o testartiklar om det finns)
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 506 inlägg
Om krigsmaktens öron och ögon inte ens tål lite brus i detr elektromagnetiska spektret då måste det ju vara busenkelt att slå ut signalspaningen när det bli läge. Det behövs ju inte ens vapen utan räcker med lite elektronikskrot.
Det finns ju växelriktarer och frekvensomformare för motorstyrning i varje bättre industri.
Nej, jag misstänker att det är den vanliga paranojan och vanmakten hos krigsmakten. Dom tyckte ju också att Nordstream 1var en stor säkerhetsrisk för Sveriges försvar.
Det finns ju växelriktarer och frekvensomformare för motorstyrning i varje bättre industri.
Nej, jag misstänker att det är den vanliga paranojan och vanmakten hos krigsmakten. Dom tyckte ju också att Nordstream 1var en stor säkerhetsrisk för Sveriges försvar.
Har du sett någon flygbas på Falsterbonäset?M maria01 skrev:fan vad löjliga försvaret är dom säger ju själva att sverige inte ens skulle kunna klara sig en vecka om ryssen kommer så varför ska dom klanka ner på folk som vill ha solceller på taket
här nere har dom flesta solceller och då bor jag nära en av frankrikes största flygvapen bas ingen som har klagat
Har du en parabolantenn som grannarna fritt kan störa genom att sätta upp reflekterandes ytor av olika typ?
blir inte det ungefär som att säga vilken teknik man inte klarar av och således berätta vad som stör deras anläggningar? Vilket de vill undvika. Sen kan det säkert vara så att de har upptäckt något som stör och innan de vet vad och hur mycket de påverkar så lär de inte vilja att det sätts upp mer.Scouten skrev:
Är väl lättare att stoppa det innan det sätts upp än att tvinga folk att ta bort det.
Så är det nog.K kjork skrev:blir inte det ungefär som att säga vilken teknik man inte klarar av och således berätta vad som stör deras anläggningar? Vilket de vill undvika. Sen kan det säkert vara så att de har upptäckt något som stör och innan de vet vad och hur mycket de påverkar så lär de inte vilja att det sätts upp mer.
Är väl lättare att stoppa det innan det sätts upp än att tvinga folk att ta bort det.
Men man kan ju gissa att reflekterande ytor och höga snurrande saker är obra. Elektriska komponenter som läcker bör ju vara samma sak.
Alla med närgångna grannar kan väl relaterar till mängder av nätverk och fjärrstyrda julgransslingor, om det finns problem redan där, varför skulle det inte finnas även på ”industriprodukterna” såsom större komponenter.
CE-märkning är inte allt..
Medlem
· Västra Götaland
· 2 309 inlägg
Under handläggningen av bygglov inom riksintresse för Försvarsmakten måste en remiss skickas till FM med detaljerad information om solcellsanläggningen (direktiv från FM). FM granskar och kommer med utlåtande om anläggningen kan påverka riksintresset negativt. Om det gör det nekas bygglov, om inte, kan bygglov ges. Alltså inte helt random. Sen vet jag inte om en del kommuner har som policy att neka alla lov inom FMs områden för att vara på säkra sidan. Om det är så att byggnadsnämnden i artikeln gett avslag utan att ha hört FM kan Lst upphäva beslutet pga brist i handläggningen av ärendet och ärendet får helt enkelt handläggas korrekt.Scouten skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 506 inlägg
Kan krigsmakten lägga in ett negativt utlåtande utan teknisk motivering eller klarar dom sig med svammelutlåtanden som "kan inte uteslutas, bedöms som, blabla"?M MetteKson skrev:Under handläggningen av bygglov inom riksintresse för Försvarsmakten måste en remiss skickas till FM med detaljerad information om solcellsanläggningen (direktiv från FM). FM granskar och kommer med utlåtande om anläggningen kan påverka riksintresset negativt. Om det gör det nekas bygglov, om inte, kan bygglov ges. Alltså inte helt random. Sen vet jag inte om en del kommuner har som policy att neka alla lov inom FMs områden för att vara på säkra sidan. Om det är så att byggnadsnämnden i artikeln gett avslag utan att ha hört FM kan Lst upphäva beslutet pga brist i handläggningen av ärendet och ärendet får helt enkelt handläggas korrekt.
Dom kan neka utan förklaring om jag minns rätt. Men vanligtvis så förklarar dom några signifikanta detaljer så att kommunen kan fatta vad som kommer.T Thomas_Blekinge skrev:
Det blir ju rörigt i de kommuner som har både skjutfält och sensorer, då nekas ju byggloven på olika grunder. Men man får ju förutsätta att det sker lite kommunikation.M MetteKson skrev:Under handläggningen av bygglov inom riksintresse för Försvarsmakten måste en remiss skickas till FM med detaljerad information om solcellsanläggningen (direktiv från FM). FM granskar och kommer med utlåtande om anläggningen kan påverka riksintresset negativt. Om det gör det nekas bygglov, om inte, kan bygglov ges. Alltså inte helt random. Sen vet jag inte om en del kommuner har som policy att neka alla lov inom FMs områden för att vara på säkra sidan. Om det är så att byggnadsnämnden i artikeln gett avslag utan att ha hört FM kan Lst upphäva beslutet pga brist i handläggningen av ärendet och ärendet får helt enkelt handläggas korrekt.
Det ska ske kommunikation, men vissa områden är sekretessbelagda och kommunen (och sökanden) får nöja sig med ett nej. Det är inte bara solsellsanläggningar som FM ska ha remiss på, utan alla PBL-ärenden, dvs alla bygglov mm.Bösahus skrev:
Framförallt så har ju inte alla kommuner riktigt förstått vad det är FM har för intressen av, så det är ju av vikt att förståelse finns mellan dessa parter för att kunna vägleda en stackars byggare rätt.M MetteKson skrev:
Bor själv nära ett skjutfält där det ganska frekvent kommer folk och vill bygga nytt, politikerna tycker att det är toppen...men inte FM.
Det är just därför jag ska hålla informationsmöte för politikerna i min kommun nästa vecka.Bösahus skrev:Framförallt så har ju inte alla kommuner riktigt förstått vad det är FM har för intressen av, så det är ju av vikt att förståelse finns mellan dessa parter för att kunna vägleda en stackars byggare rätt.
Bor själv nära ett skjutfält där det ganska frekvent kommer folk och vill bygga nytt, politikerna tycker att det är toppen...men inte FM.