17 434 läst · 131 svar
17k läst
131 svar
"Solceller kan skada rikets säkerhet"
Medlem
· Blekinge
· 10 507 inlägg
Vaddå nöja sig med ett nej? Det är ju helt oacceptabelt. Om jag som rågranne till et bygglov överklagar och bara säger: Nej jag vill inte! Skulle de vara OK?M MetteKson skrev:
Nej, krigsmakten får väl precisera vad dom har på hjärtat och varför dom är så sårbara av en solcellsanläggning. Det låter ju helt sanslöst!
Tycker du det är oacceptabelt får du ta upp frågan med Försvarsmakten.T Thomas_Blekinge skrev:
Men jag tycker nog att din jämförelse haltar lite, det är viss skillnad på att få sin kvällssol skymd av grannens nybyggda garage och att hindra FMs möjligheter att skydda vårt land i krig.
Det är skillnad på äpplen och päron, hur sanslöst den än är i din värld.T Thomas_Blekinge skrev:
Men i väntan på den dagen dina solceller anses vara skyddsvärda så är det bara att rätta in sig i ledet..
hade de inte gjort det? Sa de inte att det störde/kunde störa ut deras anläggning? Jag är rätt övertygad om att du kan överklaga ett bygglov bara för att du inte vill att någon bygger just där. Det kommer förmodligen inte ha någon betydelse mer än att det fördröjer byggstarten någon vecka.T Thomas_Blekinge skrev:
som jag skrev i tidigare inlägg. Det vore ju dumt av fm att förklara i detalj varför man nekar solceller. Då berättar de ju vad som kan störa deras anläggning vilket de inte vill kommer ut såklart.
Det spelar förstås ingen roll om skälen detaljeras eller inte. Alla som har förmåga att störa ut försvarsmaktens verksamhet förstår vad problemet är ändå och i det perspektivet kan man ju tycka att FM likagärna kan vara tydligare så att medborgarna som saknar kunskap kan förstå och kanske acceptera situationen.
A Alexn72 skrev:
Suck.
Ingen här vet väl exakt vad som störs ut? Eller har försvarsmakten gått ut med det?
har någon här någon aning om hur känslig utrustning det är som är aktuell? Eller syftet med den utrustningen som ev störs ut?
Vi vet inte hur mycket eller vad det gäller men jag är alla fall glad att försvarsmakten säger nej om det finns risk att utrustningen störs om än väldigt lite.
Medlem
· Blekinge
· 10 507 inlägg
Och jag upprepar: Är krigsmaktens utrustning så dålig att den störs av några solcellsanläggningar eller vindsnurror då är den inte värd någonting. Med sina överklaganden drar krigsmakten bara ett löjets skimmer över sig.
Namnet "Krigsmakt" försvann 1975. Detta kan röra sensorteknik och ej utrustning för strid.T Thomas_Blekinge skrev:
Ang. Hanöbukten och de 700 vindturbinerna var det att dessa gjorde ett hinder för flygverksamhet och övningar i området.
”Solceller kan ge elektromagnetiska störningar och kan störa våra anläggningar. Det vet vi. Vårt problem är att vi inte kan säga exakt vad vi har för anläggning, eller var, för det hade säkert gett bättre förståelse. Men det är sekretess.”
den förklaringen duger gott åt mig.
den förklaringen duger gott åt mig.
Det handlar inte om det.T Thomas_Blekinge skrev:
Om signalerna man lyssnar efter är så svaga att de dränks eller överröstas av denna typ av störningar går det ju inte att ta emot signalerna längre.
Det allra bästa vore väl om försvaret tog in ett gäng forumkrigare som konsulter. De vet ju alltid bättre.T Thomas_Blekinge skrev:
Du förstår inte. Tror jag.T Thomas_Blekinge skrev:
Reglerna i Sten, sax, påse är ganska enkla. I denna leken vinner FM över solpaneler.
Okej, för er som inte förstår skall jag försöka att förklara.
En solcell anläggning genererar DC ström, den kan omöjligt generera några problem, så långt är vi överens.
Problemet kommer när användaren skall använda energin. Få saker i våra hem kan använda DC ström (typ inga alls) så det görs om till växelspänning och därmed växelström.
De allra enklaste omvandlarna är bara enfas på sina utgångar och matar då bara mellan två faser dvs 400V 50Hz AC ut. Då kan ett normalt villaabonnemang (16A) mata ut 3700W på elnätet. Med tvåfas omvandlare som ligger mellan L1-L2 och L2-L3 så kan man mata ut upp till 11kW. Men då dessa inte har en perfekt sinusform vid 50 Hz utan egentligen har en kurvform som egentligen är mera ser ut som en fyrkantvåg vid betydligt högre frekvenser vanligen runt 40 000 Hz så bildas det mycket övertoner på dessa frekvenser som kan sträcka sig långt upp i frekvensbanden. Långt upp i MHz områdena. Om fastigheten är ansluten med luftledningar så finns det perfekta antenner som skickar iväg dessa frekvenser i alla möjliga riktningar. Man har därmed skapat en störsändare som inte nämnvärt stör FM radio eller TV signalerna för det "skall" dom ha testats och godkänts mot innan dom får säljas (CE märkningen).
Problemet ligger i att det som vår försvarsmakt kan tänkas vara intresserade av definitivt inte är Dagens eko eller TV program utan annat som troligen störs ut. Det kan röra sig om lågfrekvenskommunikation med våra U-båtar, spanande på främmande makt. Kommunikation med vårt jaktflyg eller egna arme/marina förband som därmed får försämrad räckvidd. Det kan till och med röra sig om placering nära Rakel-systemets basstationer så att våra blåljusmyndigheter kan få svårt att ta emot signaler från enheter.
En solcell anläggning genererar DC ström, den kan omöjligt generera några problem, så långt är vi överens.
Problemet kommer när användaren skall använda energin. Få saker i våra hem kan använda DC ström (typ inga alls) så det görs om till växelspänning och därmed växelström.
De allra enklaste omvandlarna är bara enfas på sina utgångar och matar då bara mellan två faser dvs 400V 50Hz AC ut. Då kan ett normalt villaabonnemang (16A) mata ut 3700W på elnätet. Med tvåfas omvandlare som ligger mellan L1-L2 och L2-L3 så kan man mata ut upp till 11kW. Men då dessa inte har en perfekt sinusform vid 50 Hz utan egentligen har en kurvform som egentligen är mera ser ut som en fyrkantvåg vid betydligt högre frekvenser vanligen runt 40 000 Hz så bildas det mycket övertoner på dessa frekvenser som kan sträcka sig långt upp i frekvensbanden. Långt upp i MHz områdena. Om fastigheten är ansluten med luftledningar så finns det perfekta antenner som skickar iväg dessa frekvenser i alla möjliga riktningar. Man har därmed skapat en störsändare som inte nämnvärt stör FM radio eller TV signalerna för det "skall" dom ha testats och godkänts mot innan dom får säljas (CE märkningen).
Problemet ligger i att det som vår försvarsmakt kan tänkas vara intresserade av definitivt inte är Dagens eko eller TV program utan annat som troligen störs ut. Det kan röra sig om lågfrekvenskommunikation med våra U-båtar, spanande på främmande makt. Kommunikation med vårt jaktflyg eller egna arme/marina förband som därmed får försämrad räckvidd. Det kan till och med röra sig om placering nära Rakel-systemets basstationer så att våra blåljusmyndigheter kan få svårt att ta emot signaler från enheter.
Klockrent svar.
Dock fortsätter jag att hävda att man då bör hänvisa till en lösning, istället för att bara säga nej.
Som en parentes kan jag fråga mig hur man å ena sidan kan skrota ut hela försvaret och vår försvarsförmåga, men fortsätta ge försvarsmakten veto i en massa frågor där man ändå pungslagit dem på dess förmåga.
Finns det inget behov av ett fungerande försvar, så spelar det ju ingen roll om ett par vindkraftverk eller solcellsanläggningar stör. Där finns ju inget av vikt ändå.
Dock fortsätter jag att hävda att man då bör hänvisa till en lösning, istället för att bara säga nej.
Som en parentes kan jag fråga mig hur man å ena sidan kan skrota ut hela försvaret och vår försvarsförmåga, men fortsätta ge försvarsmakten veto i en massa frågor där man ändå pungslagit dem på dess förmåga.
Finns det inget behov av ett fungerande försvar, så spelar det ju ingen roll om ett par vindkraftverk eller solcellsanläggningar stör. Där finns ju inget av vikt ändå.