Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Jag körde med min idag också :)
Finns utrymme för förbättring på ”support bracket”, skulle varit en större stödyta som denna;
 
  • Två blåa support brackets för verktygsfäste med förbättringspotential.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Fått klar den lilla bordsskivan nu. Oljade och sandpapprade det sista igår. Jag lyckades klanta till det med mallen när jag skulle fräsa kanterna, fick laga det med ännu en bit ek. Vi kan väl säga att det ger lite extra karaktär till resultatet.

Almen blev mörkare än vad jag trodde, ändå hade jag provoljat. Den kanske ljusnar när det har härdat ordentligt.

Handgjord rund bordsskiva av ek med tillagad bit, på ett runt sidobord av rotting, står på ett orientaliskt mönster matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handgjord bordsskiva i oljad ek med frästa kanter och inlagd al, på ett vävstolsbord över en orientalisk matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rund bordsskiva i oljad alm med lagade kanter och en burk kokt linolja i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
p.lundgren och 11 till
  • Laddar…
Gjorde ett första försök på en ”inverted planer sled” gör att kunna plana saker utan rikthyvel men utan att skita ner hela rummet, verkar funka rätt bra. Man får passa sig så man inte går på aluprofilerna bara men det går väl att fixa i ett senare skede med bredare distanser eller nån sorts styrning.
 
  • Hemmagjord "inverted planer sled" med träbitar, aluprofiler och spånskivel ovanpå en arbetsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
vectrex och 2 till
  • Laddar…
Ensam men inte starkt...
Behövde flytta ett par stommar till en lekstuga ca 50 m bort innan de blev alltför tunga så hur man?
Hjulmonterade stommar till en lekstuga i trä på en gräsmatta, med skogen och ett rött staket i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man letar bland sitt skrot och skruvar ihop en vagn och vips blir man värsta hulken!
Hemmagjord vagn med träkonstruktion och ett stort hjul på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lärdom: släng aldrig saker/skräp...
 
  • Gilla
  • Älska
karra och 9 till
  • Laddar…
Dominon är en fantastisk maskin. Varför köpte jag inte denna tidigare?
1,5h igår och 2h idag. Från grovsågade ekplank. 32 dominofogar senare och soffbord till dottern är mer än halvfärdigt. Inget superfancy men blir bättre än Ikea!
Halvfärdigt hantverksmässigt soffbord i ek under konstruktion i en snickarverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Flöjten5 och 14 till
  • Laddar…
Det enda "maskinella" jag gjort idag är att jag drog igång kompressorn och kollade luften i hjulen på bilarna.
 
  • Gilla
RmK_71
  • Laddar…
Bygger ny spånuppsamling till fräslyften. Grå Valchromat. Efter första stryket svart ser den ut så här. Kvar att göra är infästning av stos och lucka i plexi.

Borr i aktion på grå Valchromat för spånuppsamling i fräslyft efter första strykning med svart färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svartmålad spånuppsamlingslåda för fräslyft i Valchromat med rund öppning, inte helt färdigställd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd svart spånuppsamling till fräslyft i grå Valchromat med synlig infästning, lucka saknas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 6 till
  • Laddar…
Björn Melander Björn Melander skrev:
Bygger ny spånuppsamling till fräslyften. Grå Valchromat. Efter första stryket svart ser den ut så här. Kvar att göra är infästning av stos och lucka i plexi.

[bild] [bild] [bild]
Lustigt, precis det där hade jag tänkt göra som nästa ”shop-project”. Har du lucka på din? Jag tänkte ha lucka så att man kan komma åt den smidigt.

Snyggt med valchromat. Jag tänkte nog bygga i 6mm björkplywood.
 
Luckan är för att komma åt varvtalsregleringen men även för att ha lite koll där inne
 
V vectrex skrev:
Dominon är en fantastisk maskin. Varför köpte jag inte denna tidigare?
1,5h igår och 2h idag. Från grovsågade ekplank. 32 dominofogar senare och soffbord till dottern är mer än halvfärdigt. Inget superfancy men blir bättre än Ikea!
[bild]
nästan så man undrar ibland hur man klarat sig så länge utan (y)
 
  • Gilla
GreatYellowHouse
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
[bild]
pillrat lite med en prototyp på en ny bandslip... Det var svårt att få rent i pusselbitarna (denna har funkat som testbänk för olika placeringar av armar osv) så tyvärr är svetsarna därefter. Well well... tiggen gillar inte schmutz. Anpassad för de flesta flänsmonterade motorerna genom en adapterplatta.

[bild]

[bild]

[bild] [bild] [bild] [bild]
Kul projekt! Som @nanowire föreslår så borde det bli en egen tråd. Antar att det är en 50x2000 mm slip?
 
Limmat ihop det lilla soffbordet jag oddsat ihop. Även sågat till en spillbit av laminerad björkplywood som får blir bordstoppen.

Återstår lite finlir med bordsskivan och ytbehandling.
Trädelar till soffbord ordnade på verkstad med sågat björkplywoodstycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjort soffbord av trä med oslipad laminerad björkplywood som bordsskiva i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träram för soffbord limmat och klämt i verkstaden, med bordsskiva av björkplywood bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RmK_71 och 11 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Limmat ihop det lilla soffbordet jag oddsat ihop
Satt ihop det lite sådär på chans?:geek:
 
Redigerat:
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Satt ihop det lite sådär på chans?:geek:
Haha.

Nja, men jag hade ingen ritning och tog bara bitar från spillhögen. Dimensionerna blev lite vad de blev. Men jag hade ju en idé i huvudet iaf.
Såg det mest som ett sätt att lära mig använda dominon och samtidigt göra detta åt min dotter.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.