Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Nära en selfie där ;)
Det är riktigt fint, och väntar tålmodigt på nästa uppdatering den dagen den kommer
Nästan en selfie :) beskåda mina grova armar!
 
  • Gilla
Lillmatild
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Det blir ju nästan FÖR bra :D

(y)(y)(y)

Inte funderat på att starta egen byggfirma? Så effektiv som du är så lär du ju tjäna grova pengar!
Tack :)

Jo den tanken har slagit mig mer än 100 gånger vid detta laget! Får nog vänta tills barnen växer upp lite :)
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Z Zezoz skrev:
Mäkta stolta ska ni vara, väldigt fint hus.
Tack :) både stolta och nöjda är vi !
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
BTW, när är bröllopet?
 
  • Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
BTW, när är bröllopet?
Haha, ja det undrar min sambo med! Men om jag ligger på lite med övervåningen så blir den nog klar på på två,tre dagar. Så om en vecka kanske :)

Nä det blir nog Om ett år!
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
BTW, när är bröllopet?
Grattis till fint projekt! Ta nu med sambon till rådhuset och gör henne till fru. Enkelt och smidigt (icke desto mindre betydelsefullt). För i ärlighetens namn, orkar ni planera ett stort bröllop nu...?
 
  • Gilla
Fisk3n och 2 till
  • Laddar…
Har nu läst hela tråden och är sååå imponerad av tekniskt kunnande, estetik, arbetsförmåga och arbetsmoral! Kan bara säga bravo och grattis.

Men hur har ni löst de byråkratiska frågorna? Måste det inte finnas någon kontrollant och kvalitetsansvarig. Kanske tom någon säkerhetsansvarig.

Hur löste ni det med banken? Avrop i rater efter kostnadsredovisning eller bara en checkkredit (eller hade ni pengarna ändå).
 
  • Gilla
jns_gu och 2 till
  • Laddar…
Q qwarty skrev:
Har nu läst hela tråden och är sååå imponerad av tekniskt kunnande, estetik, arbetsförmåga och arbetsmoral! Kan bara säga bravo och grattis.

Men hur har ni löst de byråkratiska frågorna? Måste det inte finnas någon kontrollant och kvalitetsansvarig. Kanske tom någon säkerhetsansvarig.

Hur löste ni det med banken? Avrop i rater efter kostnadsredovisning eller bara en checkkredit (eller hade ni pengarna ändå).
Det är bara kontrollansvarig som behövs samt intyg på elarbetet. Och kravet på kontrollansvarig är på väg bort
 
  • Gilla
dougue och 1 till
  • Laddar…
Q qwarty skrev:
Har nu läst hela tråden och är sååå imponerad av tekniskt kunnande, estetik, arbetsförmåga och arbetsmoral! Kan bara säga bravo och grattis.

Men hur har ni löst de byråkratiska frågorna? Måste det inte finnas någon kontrollant och kvalitetsansvarig. Kanske tom någon säkerhetsansvarig.

Hur löste ni det med banken? Avrop i rater efter kostnadsredovisning eller bara en checkkredit (eller hade ni pengarna ändå).
Får tacka för dom fina orden! Kul att du gillar det :)

Det byråkratiska har väl gått till helt o vanlig ordning. Allt arbete som har gjorts på och under huset har kontrollerats emot egenkontroller. Mark,el, vvs har egna egenkontroller. Jag har gjort en egenkontrolllista på allt annat. Det vill säga, plattan,stomme,tak fönster,väggar osv. Dessa egenkontroller lämnas ihop med ett OVK protokoll samt ett elintyg till KA.

Banken var väldigt okunniga när det kommer till husbyggen. Vi förklarade på vårt möte när vi var där att vi skulle bygga i betong osv. Bankkvinnan som inte det minsta är utbildad i något byggtekniskt såg mest glad ut och önskade oss lycka till. Så Nordea som det var i detta fallet gjorde en byggkredit åt oss som vi sedan har skickat in fakturor till. Inga konstigheter allt. Dock kan jag tycka att när man lånar ut pengar till husbyggen att banken faktiskt åker ut på plats och stämmer av att bygget går som det ska, för att försäkra sig om att det finns någon form av säkerhet bakom lånet. Det verkar inte som att bankerna gör detta över huvudtaget utan listan på att allt flyter på som det ska.
 
  • Gilla
Dsundet
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är bara kontrollansvarig som behövs samt intyg på elarbetet. Och kravet på kontrollansvarig är på väg bort
OVK protokoll behövde vi med. Jag visste dock inte att krav på KA ska försvinna, det låter intressant!
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Grattis till fint projekt! Ta nu med sambon till rådhuset och gör henne till fru. Enkelt och smidigt (icke desto mindre betydelsefullt). För i ärlighetens namn, orkar ni planera ett stort bröllop nu...?
Tack :)

Bröllop blir det! Men det får nog vänta lite, för det är som du säger, varken tid eller ork för det finns nu :)
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Martin_B
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är bara kontrollansvarig som behövs samt intyg på elarbetet. Och kravet på kontrollansvarig är på väg bort
Behövs verkligen intyg på elarbete? Vem eller vilken instans skall det intyget visas för i så fall? Och är det nya regler?
Gäller det enbart för nybygge eller även tillbyggnad av bef. hus?

Vad jag har förstått så kontrolleras inga intyg? Eller har jag fel för mig?
 
Martin_B Martin_B skrev:
Behövs verkligen intyg på elarbete? Vem eller vilken instans skall det intyget visas för i så fall? Och är det nya regler?
Gäller det enbart för nybygge eller även tillbyggnad av bef. hus?

Vad jag har förstått så kontrolleras inga intyg? Eller har jag fel för mig?
Du får inte elen inkopplad i huset av nätägaren utan intyg så det är absolut ett krav. Med tanke på eventuella olyckor är det väll väldigt lämpligt att egenkontrollprogram visas upp på elen.
 
Martin_B Martin_B skrev:
Behövs verkligen intyg på elarbete? Vem eller vilken instans skall det intyget visas för i så fall? Och är det nya regler?
Gäller det enbart för nybygge eller även tillbyggnad av bef. hus?

Vad jag har förstått så kontrolleras inga intyg? Eller har jag fel för mig?
Jag hade det som en punkt i kontrollplanen för min tillbyggnad under utförande elarbeten. Kommuninspektören skulle ha in intyget för att ge slutbeskedet.
 
Martin_B
Ramnemark Ramnemark skrev:
Du får inte elen inkopplad i huset av nätägaren utan intyg så det är absolut ett krav. Med tanke på eventuella olyckor är det väll väldigt lämpligt att egenkontrollprogram visas upp på elen.
Ok, men då gäller det nybyggnad hus då ja.

Men i så fall gäller det väl inte vid tillbyggnad av befintligt hus, eftersom huset redan är inkopplat till nätet, och nätägaren får ju inte ens en förfrågan.

Skall väl bara in en kråka i kontrollplanen vid tillbyggnad, och inga intyg osv. Åtminstone vad jag har hört. Sen om det stämmer vet jag ej :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.