Hej,

Jag funderar på hur jag ska göra med skivmaterial och tätskikt vid den vägghängda wc-n i mitt badrum. På väggarna blir det 15mm plywood och våtrumsgips. Fixturen skall in i en ”nisch” i väggen och där inne skall jag ha tätskikt. När sedan fixturen är på plats skall jag ju ha en skiva framför den också. Där hade jag tänkt sätta enbart våtrumsgips (alltså ingen plywood) och sedan primer och kakel. Det finns väl ingen anledning att ha tätskikt på den skivbit som hamnar framför fixturen? Tänker jag fel?

• Gilla
gryden
  • Laddar…
Bump.

tommib
Grohe har en fixtur som är gjord färdig för inbyggnad som du önskar. Kan vara värt att kolla om du inte redan köpt grejerna.

• Älska
Dm9
  • Laddar…
R Robin Wahlman skrev:
Fixturen bygger du in med en våtrumsskiva. Sen kakel direkt på den.

[länk]
Gäller det specifikt för just Jackons skiva? Jag har Gyproc GHOE.

tommib tommib skrev:
Grohe har en fixtur som är gjord färdig för inbyggnad som du önskar. Kan vara värt att kolla om du inte redan köpt grejerna.
Är inte alla fixturer för inbyggnad? Jag förstår inte riktigt vad du menar. Vad heter Grohefixturen du tänker på?

tommib
Jo, alla fixturer är för inbyggnad men den jag tänker på är gjord för att fällas in i själva väggen istället för att ha en låda utanpå tätskiktet. Det var inte Grohe utan Geberit som jag tänkte på och fixturen heter Geberit Duofix Sigma Tek Inbyggnadsfixtur (sid 16, varning för pdf-fil), RSK 800 25 32. Man fäller in den mellan regelverket i väggen och själva cisternen är inbyggd i en tät låda som ansluts mot tätskiktet. Väldigt fiffigt om man inte vill/kan bygga en bula på väggen till fixturen eller tätskikta inne i en nisch. Ett ytterligare plus är att avloppsröret från tronen kommer ut genom väggen istället för att passera ner genom golvets tätskikt (= en mindre grej som bryter golvets skikt).

Redigerat:
Grymt snygg lösning från Geberit.

tommib tommib skrev:
Jo, alla fixturer är för inbyggnad men den jag tänker på är gjord för att fällas in i själva väggen istället för att ha en låda utanpå tätskiktet. Det var inte Grohe utan Geberit som jag tänkte på och fixturen heter Geberit Duofix Sigma Tek Inbyggnadsfixtur (sid 16, varning för pdf-fil), RSK 800 25 32. Man fäller in den mellan regelverket i väggen och själva cisternen är inbyggd i en tät låda som ansluts mot tätskiktet. Väldigt fiffigt om man inte vill/kan bygga en bula på väggen till fixturen eller tätskikta inne i en nisch. Ett ytterligare plus är att avloppsröret från tronen kommer ut genom väggen istället för att passera ner genom golvets tätskikt (= en mindre grej som bryter golvets skikt).
Det där var ju skitsmart. Hade jag veta om den när vi byggde hade jag helt klart använt den istället.

Den självklara frågan är ju dock om den är godkänd enligt Säkervatten ?

Aha, då förstår jag. Det verkar som en smidig lösning, men det där med att byta cistern utan att bryta tätskiktet är nog inte så smidigt som det låter om man nu har kaklat utanpå. Hursomhelst, min fixtur är dock redan inhandlad och nischen kommer behöva ”tätskiktas”. Framför fixturen blir det våtrumsgips och sedan kakel på den. Tätskikt ska väl inte behövas på den skivan? Min andra fundering är om skivan kan bära allt kakel, men det bör väl inte heller vara några problem? Jag vill minnas att jag har sett helkaklade väggar på enkelgips med regelstomme c/c 60cm.

Det har gått ett tag sedan senaste inlägget, men frågan lever fortfarande. Jag skall alltså ha en ”slät” vägg med vägghängd toalett på, alltså ingen utbyggd låda. Väggen är konstruerad enligt Säker Vattens våtrumsvägg och det ser för närvarande ut enligt bifogad bild. Nästa steg är att sätta gips utanpå konstrplywood (dock inte över nischen, såklart) och därefter sätta tätskikt (inklusive i nischen). Fixturen skall därefter monteras i nivå med plywooden. Utanpå den skall jag sätta våtrumsgips och därefter skall det kaklas. Har jag tänkt rätt då? Och hur skall då denna gipsskiva fästas? Det finns ju ingen ledig yta av plywood kvar att sätta den på om jag sätter gips hela vägen fram till nischen. Skall man ”spara” en liten bit plywood utan gips runt hela nischen innan man sätter tätskikt? Eller bygga en regelstomme inne i nischen efter att tätskiktet är satt?

• Konstruktionsfas av vägghängd toalett med plywoodvägg och installerad inbyggnadsstomme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste ha gips även inne i nischen, sidor och bakstycke.

Tyvärr tror jag nog du tänkt lite fel med materialval och mått. Det vanliga är att man monterar plywood och gips utanpå fixturen alt. att man sätter någon styv våtrumsskiva typ Lux Elements eller liknande XPS skiva. Oavsett så fästs detta på fixturen, sedan kan du kakla över allt.

Tack för svar!

Det finns utrymme för gips i nischen. Det är inga problem. Hur fäster man då lämpligast gips eller plyfa/gips i fixturen? Det finns inget att fästa i annat än att förborra i stålramen.

S Sam_u_El skrev:
Tack för svar!

Det finns utrymme för gips i nischen. Det är inga problem. Hur fäster man då lämpligast gips eller plyfa/gips i fixturen? Det finns inget att fästa i annat än att förborra i stålramen.
Normala är väl att sätta en Lux-skiva istället för plyfa + gips. Sen kaklar man direkt på den. I och med att luxskivan är oorganisk så räcker det att tätskiktet ligger i nischen.

När jag byggde mina toaletter så fanns det speciella skruvar/brickor för luxskivorna + att man fick förborras i fixturen.

Du måste ju tätskickta bakom fixturen samt bekläda tätskicktet innan du sätter fixturen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.