9 675 läst · 93 svar
10k läst
93 svar
Vilken Luftvärmepump till Garage på 112kvm? Panasonic?
Har själv en Panasonic HZ25UKE och är grymt nöjd.
Väldigt bra SCOP och prestanda.
Smidigt med inbyggd WIFI. Det ger access till statistiksida över förbrukning med mera.
Går ställa in temp på 0.5 grader.
Den har ju en del smarta funktioner för att försöka hålla värmen konstant när den lärt sig hur lokalen dnen är i fungerar.
Smidigt med inbyggd WIFI. Det ger access till statistiksida över förbrukning med mera.
Den har ju en del smarta funktioner för att försöka hålla värmen konstant när den lärt sig hur lokalen dnen är i fungerar.
Medlem
· stockholm
· 2 188 inlägg
Många har numera steglöst från ca 10 och uppåt, en del har en specifik knapp för 10 graderOldboy skrev:
Förr var det vanligt med 16 grader som lägst
Appendix skrev:Har själv en Panasonic HZ25UKE och är grymt nöjd.
Aha najs! Förbrukar den mycket då?
inget strul med den alls?
Aha najs! Funkar utan bekymmer?Appendix skrev:Har själv en Panasonic HZ25UKE och är grymt nöjd.
Drar den mycket ström eller var är förbrukningen på den på 1 år?
Medlem
· stockholm
· 2 188 inlägg
Den sitter troligen i en villa och du har ett stort garage med 4m i takhöjd så förutsättningarna är inte direkt jämförbara
Medlem
· stockholm
· 2 188 inlägg
En lite offtopic fråga till appendix som har en UKE.
Har under lång tid varit på Panasonic för att aktivera svingfunktionen som går rakt fram och nedåt .
I kylfunktion har den funktionen varit aktiv men inte i värmedrift , finns den möjligheten nu på UKE ?
Har under lång tid varit på Panasonic för att aktivera svingfunktionen som går rakt fram och nedåt .
I kylfunktion har den funktionen varit aktiv men inte i värmedrift , finns den möjligheten nu på UKE ?
Sitter i en villa. 5 meter i tak i vardagsrummet (där den sitter) och 2,7 i resten av huset.MalZon skrev:
I januari (som varit mild) har den dragit 480 kwh i sthlm (totalt för huset i år är 1700, normalårets januari 3500 före lvp. Men då är det mycket mildare nu)
Installerade den i augusti och det blir en likadan (eller senare modell) i gästhuset när det är dags
Min modell har den aktiverad. Den har ju Navisense som ska rikta värme/kyla mot där i rummet det behövs mest. (Den kör nån form av algoritmer. Fungerar förvånansvärt bra med rätt jämn värme i rummet. Då resten av huset får värmen genom därröppningar eller portaler är ju den mer jämn när den strömmar ut dit).C Comfort Thomas skrev:
Men kan avaktivera navisense och bara har att den automatiskt svingar upp och ner och i sidled. Detta kan även ställas in i 5 steg.
Medlem
· stockholm
· 2 188 inlägg
Ok, så om du ställer den via fjärren att vingen ska pendla rakt fram/nedåt så står den hela tiden och rör sig rakt fram och nedåt i pendling ?
Det var då fasiken på tiden i så fall att den funktionen är aktiverad i värmeläget och inte bara i kylläge
Tidigare körde den bara en förvald vinkel om man inte själv låste den i en vald vinkel.
Navisense är Mitsubishis motsvarighet till i see sensor, en del tycker att det fungerar men upplever att dom flesta får bättre resultat med att själv ställa in vinkel i höjd och sidled och låsa fläkthastigheten så högt som man själv står ut med.
Tycker personligen maskinerna fungerar sämre med den funktionen i vanliga privata fastigheter , men gillar man funktionen så är det bara att köra på den.
Det var då fasiken på tiden i så fall att den funktionen är aktiverad i värmeläget och inte bara i kylläge
Tidigare körde den bara en förvald vinkel om man inte själv låste den i en vald vinkel.
Navisense är Mitsubishis motsvarighet till i see sensor, en del tycker att det fungerar men upplever att dom flesta får bättre resultat med att själv ställa in vinkel i höjd och sidled och låsa fläkthastigheten så högt som man själv står ut med.
Tycker personligen maskinerna fungerar sämre med den funktionen i vanliga privata fastigheter , men gillar man funktionen så är det bara att köra på den.
Medlem
· stockholm
· 2 188 inlägg
Ja det är midsommarvärme denna vinter så förbrukning är omöjlig att jämföra från andra år.Appendix skrev:Sitter i en villa. 5 meter i tak i vardagsrummet (där den sitter) och 2,7 i resten av huset.
I januari (som varit mild) har den dragit 480 kwh i sthlm (totalt för huset i år är 1700, normalårets januari 3500 före lvp. Men då är det mycket mildare nu)
Installerade den i augusti och det blir en likadan (eller senare modell) i gästhuset när det är dags
Besparingsmässigt är det nästan en optimal vinter för luftvärmepumpar.
Jämföra besparing som många vill göra är nästan hopplöst då det är så olika förutsättningar på planlösning, isolering, innetemperatur, utetemperatur och yta som man når.
En del har åsikt om att en viss modell är väldigt tyst och lika många tycker dom väsnas galet mycket , men dom kanske inte går på samma fläkthastighet, olika riktningar på vingar , står på olika avstånd eller gillar/ogillar helt enkelt olika karaktärer på själva ljudbilden.
Ligger tempen ute runt 4-7 grader märker jag ju att det i princip inte kostar nånting att värma huset.
Droppar det ner under minusgrader märker man att den får göra de-ice mer ofta (speciellt nu då relativa luftfuktigheten är 80-100% ute) vilket drar mycket mer energi.
Men solklart är att det inte går att jämföra. November verkar mer varit lik tempmässig och då skulle jag tippa att där LVP verkar så sänkte den uppvärmningskostnaden med över 50%.
Nu är det bara jaga resterande elförbrukare på fastigheten
Sen skulle jag säga att för mig är det främst komforten som jag njuter av med LVP. Även om det sparar en hel del pengar tycker jag att LVP i kombination med FTXen ger ett väldigt behagligt inomhusklimat.
Ljudnivån tror jag som du säger är väldigt personlig hur man upplever. Sitter jag och ser TV eller läser och fokuserar vill jag gärna sätta den på "quiet". Men ska jag bara vistas i rummet märker jag den inte alls. det beror antagligen helt och hållet del hur jag sitter i relation till innedelen.
Är man känslig för ljud skulle jag nog satsa på flera mindre enheter i byggnaden och köra dem i långsammare läge. Eller köra vattenburet och ta den kostnadssmällen.
LVP har för mig varit den "bang for the buck" som utlovades.
Droppar det ner under minusgrader märker man att den får göra de-ice mer ofta (speciellt nu då relativa luftfuktigheten är 80-100% ute) vilket drar mycket mer energi.
Men solklart är att det inte går att jämföra. November verkar mer varit lik tempmässig och då skulle jag tippa att där LVP verkar så sänkte den uppvärmningskostnaden med över 50%.
Nu är det bara jaga resterande elförbrukare på fastigheten
Sen skulle jag säga att för mig är det främst komforten som jag njuter av med LVP. Även om det sparar en hel del pengar tycker jag att LVP i kombination med FTXen ger ett väldigt behagligt inomhusklimat.
Ljudnivån tror jag som du säger är väldigt personlig hur man upplever. Sitter jag och ser TV eller läser och fokuserar vill jag gärna sätta den på "quiet". Men ska jag bara vistas i rummet märker jag den inte alls. det beror antagligen helt och hållet del hur jag sitter i relation till innedelen.
Är man känslig för ljud skulle jag nog satsa på flera mindre enheter i byggnaden och köra dem i långsammare läge. Eller köra vattenburet och ta den kostnadssmällen.
LVP har för mig varit den "bang for the buck" som utlovades.
Medlem
· stockholm
· 2 188 inlägg
Nu kostar det inte många kronor oavsett värmekälla när det är så varmt men luftvärmepumpen går som du säger väldigt snålt.
Oftast bättre att sätta innerdelen på kanske näst bästa stället om den där stör mindre och man kan köra på högre fläkthastighet, quiet läge ger väldigt lite värme och blir inte så effektivt.
Blir det en varm sommar kommer man uppskatta den ännu mer och kostar inte många kronor att köra kyla om man utnyttjar dom rätt.
Tyckte däremot jag såg ett annat inlägg om UKE där funktionen med swing fortfarande inte fungerar i värmeläge som den gör i kylläge men han kanske missat att ställa den i swingfunktionen.
Mest intressant för dom som har en sådan placering där behovet kan finnas.
Oftast bättre att sätta innerdelen på kanske näst bästa stället om den där stör mindre och man kan köra på högre fläkthastighet, quiet läge ger väldigt lite värme och blir inte så effektivt.
Blir det en varm sommar kommer man uppskatta den ännu mer och kostar inte många kronor att köra kyla om man utnyttjar dom rätt.
Tyckte däremot jag såg ett annat inlägg om UKE där funktionen med swing fortfarande inte fungerar i värmeläge som den gör i kylläge men han kanske missat att ställa den i swingfunktionen.
Mest intressant för dom som har en sådan placering där behovet kan finnas.
Medlem
· stockholm
· 2 188 inlägg
Finns väl ingen värmepump som är överdrivet bra , om den är för klen beror i stor grad på utetemperaturen.
Klarar den inte av det så får du stötta med någon annan värmekälla dom dagar/veckor det handlar om.
Klarar den inte av det så får du stötta med någon annan värmekälla dom dagar/veckor det handlar om.