Har väl inte direkt fått superlativ i omdömen och brukar inte framgå vad dom ger för effekt när det är kallt ute inkl avfrostningar.

Kör kända märken så vet man att man kan få hjälp från flera håll och att reservdelar finns att tillgå.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Nä jag tror jag satsar på en Panasonic HZ25UKE ändå.
 
Har du av någon anledning fastnat för den så gäller det som sagt att du handlar av ”rätt” återförsäljare så du har den 5åriga garantin.
 
C Comfort Thomas skrev:
Har du av någon anledning fastnat för den så gäller det som sagt att du handlar av ”rätt” återförsäljare så du har den 5åriga garantin.
Japp, ska givetvis kolla detta.
Kan återförsäljaren Själv välja hur lång garanti de skickar med den alltså?
 
Garanti kan återförsäljare nästan sätta utan begränsningar , tror 6 månader är det lägsta.
Konsumentköplagen har man dock på 3år som privatperson men inte samma sak som en bra totalgaranti.

Som köpare vill man då att det är tillverkaren/distributören som står bakom den 5åriga garantin så den finns kvar även om sin återförsäljare upphör med verksamheten så det bör man kolla upp så det inte bara är återförsäljaren då dom kanske köpt in sina maskiner från ett helt annat land.

Bara maila tilltänkt återförsäljare och kolla eller kolla med tillverkaren vad dom har för deal med den återförsäljaren.
Tror att det fortfarande bara är Pro Partner som har den 5åriga garantin direkt från Panasonic.
 
Japp rätt, verkar vara Pro Partner som ger 5år, enligt Byggmax. Surt.
 
Kortare garantier bör då synas rejält på prislappen .
Många som köpt en panasonic och trott att det är 5års garanti som är ganska vanligt men som inte kollat ordentligt, visst täcker hem/villa försäkring men det är ofta en självrisk och åldersavdrag.
 
Har nu fått pris på installation av en HZ25 och en NZ25. 19200 för HZ och 18300 för NZ, detta efter rot med installation av PRO Partner, alltså med 5års garanti. Lös HZ pump kosta typ 14400kr och NZ typ 500kr mindre.

Ska kolla med en känning som håller på med större kylaggregat om han kan installera och se vad jag betalar om jag gör det "själv". Om det är värt med 3år mer garanti.
 
Priserna om det är dom senaste modellerna ser helt ok ut.
NZ25 känns direkt för klen för volymen du ska värma men det beror på hur kalla vintrar vi får framöver .
Tror inte det kommer skilja så mycket att göra det ”själv” då det blir sämre rotavdrag och längre garanti kan vara värt mycket om något strular
 
MalZon MalZon skrev:
Har nu fått pris på installation av en HZ25 och en NZ25. 19200 för HZ och 18300 för NZ, detta efter rot med installation av PRO Partner, alltså med 5års garanti.
Tycker att det låter dyrt.
Vi har Mitsubuíshi både i årsbostaden och i fritidshuset.
Vårt "stora" hus har 108 m2 boyta som ditt garage och en Mitsubishi kan jag få med installation och ROT-avdrag för 12.900 kr.
https://www.vvsprojektering.se/produkt/msz-ef/
(De kan nog montera i Kronoberg också)
 
Hans garage har 4m i takhöjd , stora garageportar och i ditt hus har du flera andra saker som smygvärmer som oftast inte finns i garage som tex lampor, kyl, frys mm mm så garage kräver oftast högre effekt.

Dom Mitsubishi modellerna som ligger på dom priserna ger bara runt 2-2,5kW vid -15
 
Målet är ju dock 12-15 grader i garaget. Känns även som om man i ett garage inte riktigt bryr sig om det den gången vart tionde år det faktiskt blir -15 ute klarar sig med 10 grader i garaget.
 
Som ren bonus vill han hålla högre så underdimensionera är kanske inte rätt om han/hon dessutom kommer på att det ska meckas i garaget mer frekvent .

Men jag har ingen aning om hur det kommer användas eller hur kalla vintrar vi får :)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Ja alltså ska det ändras i temp så ska det bli varmare. Vill heller inte ligga på gränsen.

Garaget kommer att vara ett aktivt mekgarage/mancave m.m. ska hänga upp TV och kolla på hockeyn på vinterhalvåret medans man skruvar med bilarna, t.ex.
Sen får det ju inte vara för varmt i ett mekgarage/mancave, då blir man ju bara svettig.
 
Har alla nyare LLVP numera helt fritt gradinställning?
När jag för några år sedan kollade runt lite så vill jag minnas att inte alla hade möjlighet att ställa på bra underhållstemp såsom t ex 15C. Vissa hade 18-25 C och sedan ett underhållsvärmeläge på 10 eller 12 C.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.