Immobil Immobil skrev:
Varför behöver man 5 likadana fräsar? :thinking:
En för varje rum! :)
 
  • Haha
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Jag fick hem excentriska spännare, som var kopior på festools modell. Tjänlig funktion men väldigt raspig gång.
Det kanske är en fråga om inkörning, de känns bättre efter att jag har cyklat dem lite.
Kopior av excentriska spännare bredvid trähandtag på en arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Viktorcloetta och 2 till
  • Laddar…
Inköpslistan fortsätter att bockas av — om än lite huller om buller...

Jag köpte ju sex stycken parallelltvingar av modellen Axminster Trade i höstas. När jag nyligen berättade för Jenny hur nöjd jag är med dem var henes kommentar helt enkelt "Så bra, men räcker det med bara sex stycken, ska du inte ha fler?".

Så idag kunde jag hämta ut ytterligare sex stycken parallelltvingar men den här gången 600 mm och av märket Ehoma som är identiska med Axminsters tvingar men märkbart billigare.

En Ehoma parallelltving på ett träbord med röda och blå detaljer och mätmarkeringar på sidorna.

Köpte dem från hyvlar.se

När jag ändå var där klickade jag till mig några andra bra-ha-saker:

Två metallstållinjaler med stopp liggande på ett träbord, märkta med måttindelningen upp till 300 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett par trehundramillimeters stållinjaler med stopp samt...

Stållinjaler med stopp i olika storlekar på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...ett set med fyra sicklar, 0,4/0,6/0,8/1.0 mm tjocka från Veritas.
Sickeltätheten i verkstaden steg dramatiskt idag! :)

Inga spontanköp utan det här är grejor som jag haft på min inköpslista ganska länge! Försöker vara disciplinerad och göra prioriterade inköp så gott det går.
Dock är jag inte bara "duktig" vilket bevisas av den här parveln som kom några dagar tidigare än beräknat; torskade dit när conrad.se hade tio procent rabatt på hela sortimentet så jag slog till.

Bosch GSS 23AE planslip med varierbar hastighet och microfiltersystem på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Maskinen, en Bosch GSS 23AE planslip, fanns iofs på listan men skulle egentligen köpas in lite längre framåt i tiden. Stor slipsula, varierbar hastighet samt möjlighet att fästa slippapperet både med kardborre eller klämma samt gediget byggd var argumenten som fällde mig.

Nu är jag sådär glad igen! :)
//Ronnie
 
  • Gilla
ceson och 12 till
  • Laddar…
Microkatten
P Pysslarn skrev:
Jag köpte ju sex stycken parallelltvingar av modellen Axminster Trade i höstas. När jag nyligen berättade för Jenny hur nöjd jag är med dem var henes kommentar helt enkelt "Så bra, men räcker det med bara sex stycken, ska du inte ha fler?".
//Ronnie
Det säger jag till mig själv hela tiden också. :D Men så länge jag inte skall använda dem i ett konkret projekt så håller jag...erhh..försöker tvinga mig hålla igen. Finns ju oändligt många tvingar man skulle kunna köpa...och annat skröfs. Som finns på prioriterad-listan som aldrig verkar bli tom. Hmmm….

P Pysslarn skrev:
Nu är jag sådär glad igen! :)
//Ronnie
Det var ju ett lämpligt 2000:e jubileumsinlägg! :p
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Orginalklingan till min Mafellsåg råkade jag köra i skruv så den behöver slipas. Passade därför på att skaffa några prisvärda ”finklingor”, 24 och 48 tänder via Amazon.de. Känns som bra kvalitet men det lär väl visa sig :thinking:

Förpackade sågklingor från DeWalt med 24 och 40 tänder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
s97danl och 6 till
  • Laddar…
Nyinköpt sladdlös Festool slagborrmaskin med batteri och tillbehör i öppen låda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ropade hem en slagborrmaskin, nu slipper jag äntligen sladden och batteriet som följde med är välbehövligt nu när maskinerna med batteri blivit fler
 
  • Gilla
s97danl och 6 till
  • Laddar…
@Jckssn Mja, det är ju en borrhammare ;) Hoppas att du blir nöjd med den, lite sugen på att testa en sådan (har en Makita 18V just nu).
 
screamin-daemon screamin-daemon skrev:
@Jckssn Mja, det är ju en borrhammare ;) Hoppas att du blir nöjd med den, lite sugen på att testa en sådan (har en Makita 18V just nu).
Ääh , här kallar vi allt för slagborr :)
Den duger nog, här hemma Blir det inte alltför mycket jobb för den :D(y)
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Har funderat i snart två år nu. Men idag kunde jag hämta min första grön/svarta maskin. Tyvärr passade inte mina hitachiskenor så får komplettera med det. Har hört att makita ska passa bra.
Grön och svart dyksåg från Festool modell TS 55 REBQ på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
s97danl och 8 till
  • Laddar…
En Bosch 18v sticksåg utrustad med ett Collins coping foot på ett arbetsbord med sågspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter mycket funderande fick det bli en Collins coping foot. Universalmodellen passade perfekt på min Bosch 18v sticksåg. Provkörde snabbt men insåg att det nog krävs lite träning. Blev inte alls samma som att såga med bordet.
 
  • Gilla
Jckssn och 3 till
  • Laddar…
F fangalid skrev:
Har funderat i snart två år nu. Men idag kunde jag hämta min första grön/svarta maskin. Tyvärr passade inte mina hitachiskenor så får komplettera med det. Har hört att makita ska passa bra.
[bild]
Vad var problemet med Hitachis skenor? Jag trodde det var samma profil på alla tre, med undantag för en extrabit på makitas som gör att alla Festool tillbehör passar på den.
 
:rofl:
P pyro skrev:
Vad var problemet med Hitachis skenor? Jag trodde det var samma profil på alla tre, med undantag för en extrabit på makitas som gör att alla Festool tillbehör passar på den.
Profilen var rätt men skenan var för bred tyvärr. Kanske kan köpa mig en klinga för aluminium och klyva hela skenan istället för splitter skyddet :rofl:
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Ny Bosch cirkelsåg i blå förvaringslåda på rödvit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Behövde en större cirkelsåg.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Leverans från Ullared Lantmän, helgen räddad.
Person i rutig skjorta och t-shirt med Helly Hansen-logotyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Från Robin Wood
En hand håller en yxa med trähandtag framför en gammal dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.