Läge att köpa en större pelarborr.
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Köpte ny chuck till min Bosch PBD 40.
[bild]

Passar inte alls
[bild]

Tänkte just fråga om Boschen har kona. Tydligen har den inte det. ;)

Fin i vitrinskåpet
[bild]
 
Alltgår Alltgår skrev:
Köpte ny chuck till min Bosch PBD 40.
[bild]

Passar inte alls
[bild]

Fin i vitrinskåpet
[bild]
Glömde du kolla vad för infästning du hade innan du köpte en ny?
 
DennisCA DennisCA skrev:
Är det inköp om man fått det gratis? Vet inte hur mycket det är värt, men fick av min pappa hans gamla gassvetsutrustning.


[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Det finns mera grejer ännu som jag inte har på bild. Mycket är föråldrat, regulatorerna är väl bäst att slänga, kanske kan gå att modernisera handtaget med backventiler och nya packningar osv. Är ett gammalt AGA X11.

Det är kvalitetsprylar Du fått - AGA X11 är bra. Men de behöver underhållas.
Oxygen-regulatorn ser ut att inte ens ut att vara komplett, acytelenregulatron som modell tror jag är helt ok.

Hela rubbet behöver dock gås igenom, nya packningar, täthetskontroll etc.

Om Du vore här i Göteborg, eller hade kontakter häråt... Vi har fortfarande vissa rester av varven här i staden, bland annat en mycket erfaren gasverkstad. De renoverar rubbet, ger goda råd om något av säkerhetsskäl bör bytas ut etc. Rimliga priser - givetvis inte gratis, men nedbrunnet garage + sjukvård är inte gratis heller... Jag vet inte om en frakt skulle funka, omöjligt är det väl inte - om Ni inte har något motsvarande på nära håll, men med de aktiva varv som faktiskt finns i Finland borde det inte vara omöjligt!

När Du lärt Dig svetsa med gas kommer Du att lätt kunna förstå och lära Dig alla elektriska metoder!
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Det där var många år sen, kom fram till att brännaren ifråga inte var en X11 utan något äldre finskt märke, men väldigt snarlik, någon klon. Men pappa hade också en riktig X11, ena ventilen söndrig dock. Men det där med gassvetsning blev aldrig till nånting. Blev för dyrt att komma igång då jag började räkna.

Istället köpte jag en begagnad Kemppi TIG och pinnsvets, 300A och HF start och lift-arc, blev inte dyrare än att köpa två gasflaskor med syre och acetylen.
 
Immobil Immobil skrev:
Läge att köpa en större pelarborr.
Hehe ja minsann. Inköpet av denna chuck är en del av en ny logisk metod jag har utvecklat för att gynna antalet verktygsinköp och i större utsträckning kunna bortse från de kostnader som de innebär: man börjar med att köpa en liten del/tillbehör av motsvarande kvalitet på tilltänkt maskin och med någorlunda exklusiv kompatibilitet med maskinen. Det blir alltså ett litet kliv man tar initialt, men sen är det omöjligt att backa och man är så att säga tvungen att köpa den nya maskinen också.
Fullkomligt logiskt tror jag, för verktygsmissbrukar...ähum...entusiasterna på detta forum. Nu återstår att se om metoden fungerar.
 
  • Gilla
-druvan och 7 till
  • Laddar…
-du börjar med att köpa ett par handskar som bara passar till en Ferrariratt, å sen....
 
  • Haha
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Inte idag men igår, lite diverse kanske bra att ha grejer.
Verktygssamling på träbord, inklusive skiftnycklar, hammare, såg och skyddsglasögon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Samling av olika stämjärn och mejslar med trähandtag på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Urval av verktyg på ett träbord: tänger, nycklar och filar, organiserat efter typ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fario och 8 till
  • Laddar…
ceson ceson skrev:
Inte idag men igår, lite diverse kanske bra att ha grejer.
[bild] [bild] [bild]
EA Berg svarvjärn. Enligt logiken i tidigare inlägg behöver du då en rejäl Solberga gjutjärnssvarv nu eller strax om du inte redan har? :D
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Tyvärr så tillåter golvytan som finns kvar inte ens en stående på högkant dessutom finns den lilla golvytan på övervåningen:)
 
P
Lade tidigare i veckan här en beställning på en ny "bordsåg".. Så nu är det bara 12-14 veckors väntande framför sig :confused:Bild kommer nog den dagen leveransen kommer! :D

Fick även hem en Pela verktygsvagn som verktygsboden kör kampanj på just nu och i måndags fick vi hem en 2,8m viksnöplog för jordbrukstraktorn! , den kommer nog till användning nästa sesång kanske :rolleyes:
 
Vet inte riktigt huruvida bultemakörv, kaffe och kanelbulle räknas?
Är inte ens säker på att superlimmet eller grå+grön sprayfärg räknas...
Men det är dagens inköp. Ska se om jag har tur med färgerna och får till en duglig Festool-look på en kaffemaskin. Tomt kaffemugg och en delvis äten kanelbulle på Biltema Café-tallrik med superlim.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Biltemas primer och grön flouriscerande för övrigt. Fanns en mörkblå också men jag var mer inne på systainer-estetiken
 
Rems mini-press med 15, 22 och 28 V-backar.
 
  • Rems mini-pressverktyg och olika storlekar av V-backar i en öppen verktygslåda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
s97danl och 4 till
  • Laddar…
...se till att få den kontrollerad innan du går lös på rören bara.......ska göras regelbundet.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
EA Berg svarvjärn. Enligt logiken i tidigare inlägg behöver du då en rejäl Solberga gjutjärnssvarv nu eller strax om du inte redan har? :D
Det är väl därför man köper ett HSS stål till en CNC fräs? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.