Crawford Ultra som öppnar garageporten med fjärrkontroll ska kompletteras med styrning via mobilen/google home.

Finns 3 st RJ11, gissar jag på, där 2 redan är använda, den 3e ska enligt manualen ta emot signaler om man vill koppla in en strömbrytare.. kodlås eller något annat manuellt..

I manualen till den smarta styrningen jag köpte skulle man koppla in den via strömbrytare som jag inte har.. men det fungerade om jag petade in båda sladdarna från nya lösningen i RJ11-uttaget och tryckte på öppna lr stäng i mobilen.. så det är rätt port..

Kan man klämma på RJ11-kontakt på 2 ledare? De är mer som elsladdar i tjocklek.. (sånna tunna som dras i vägg/rör/dosa).. känns som det blir sjukt trångt, eller ska man koppla på en tunn telefonsladd lr ngt först på kontakten och sedan använda en sockerbit eller något liknande?
 

Bästa svaret

Försöker hänga med i din beskrivning - ska du göra en förbindning med en RJ-11-kontakt mot något externt system?
Att pressa in två ledare i varje hål/slits i en modularkontakt är ej att rekommendera. Det bästa är väl att du skaffar korrekt kabel eller slaktar någon gammal telefonkabel och gör kopplingen utan externa skarvar.
 
Jag tolkar frågan som en undran om det går att klämma en RJ11 på en 0,75 mm2 kabel. Nej säger jag. Jag skulle klämt korrekt kabel i kontakten och gjort en lödskarv till kabel med grövre area om det behövdes.
 
E etompau skrev:
Försöker hänga med i din beskrivning - ska du göra en förbindning med en RJ-11-kontakt mot något externt system?
Att pressa in två ledare i varje hål/slits i en modularkontakt är ej att rekommendera. Det bästa är väl att du skaffar korrekt kabel eller slaktar någon gammal telefonkabel och gör kopplingen utan externa skarvar.
Det stämmer, RJ11 uttaget sitter på garageportsöppnaren.

Det jag köpt, hade 2 lösa sladdar ingen kontakt i änden och ska in där på något sätt.

Okej tack för tipset, får leta upp en gammal telefonsladd och skarva, då jag inte vet om det finns någon korrekt kontakt, tillbehöret för styrningen är inte från tillverkaren av garageportsöppnaren.
 
G Guson skrev:
Jag tolkar frågan som en undran om det går att klämma en RJ11 på en 0,75 mm2 kabel. Nej säger jag. Jag skulle klämt korrekt kabel i kontakten och gjort en lödskarv till kabel med grövre area om det behövdes.
Det stämmer, okej får prova ditt tips om jag inte hittar en telefonsladd på vinden, tack för hjälpen.
 
En stump nätverkskabel bör också fungera.
 
Hej där.

Hur gick det för dig? Om du fick det att funka får du gärna berätta vad du köpt för smart styrnings-sats och hur du gjorde :)


/Maria

L liverpoolfc skrev:
Crawford Ultra som öppnar garageporten med fjärrkontroll ska kompletteras med styrning via mobilen/google home.

Finns 3 st RJ11, gissar jag på, där 2 redan är använda, den 3e ska enligt manualen ta emot signaler om man vill koppla in en strömbrytare.. kodlås eller något annat manuellt..

I manualen till den smarta styrningen jag köpte skulle man koppla in den via strömbrytare som jag inte har.. men det fungerade om jag petade in båda sladdarna från nya lösningen i RJ11-uttaget och tryckte på öppna lr stäng i mobilen.. så det är rätt port..

Kan man klämma på RJ11-kontakt på 2 ledare? De är mer som elsladdar i tjocklek.. (sånna tunna som dras i vägg/rör/dosa).. känns som det blir sjukt trångt, eller ska man koppla på en tunn telefonsladd lr ngt först på kontakten och sedan använda en sockerbit eller något liknande?
 
MariaBK MariaBK skrev:
Hej där.

Hur gick det för dig? Om du fick det att funka får du gärna berätta vad du köpt för smart styrnings-sats och hur du gjorde :)


/Maria
Det gick bra, använde en gammal telefonkabel som passade i ena porten på utsidan av garageportöppnaren, lite mindre än rj45/nätverkskontakt.

https://www.amazon.de/meross-Garage...9Y2xpY2tSZWRpcmVjdCZkb05vdExvZ0NsaWNrPXRydWU=

Lång länk, men precis den, meross från Amazon.

Mobilapp som är lättanvänd men använder mest Google home för röststyrning, fungerar även från mobilen om man inte har någon Google mini. (Wifi som når mottagaren behövs)

Okej Google öppna garaget/stäng garaget) Status om det är öppet, mm. Går att sätta en pin-kod för att öppna med rösten om man vill.
 
  • Gilla
MariaBK
  • Laddar…
Har precis köpt en MEROSS enhet och har redan en telefon sladd med en RJ10 kontakt som passar på min CRAWFORD ULTRA S. Frågan er dock: telefon sladd har 4 olika färgar röd gul grön och svart. Vilke skal kopplas ihop med blå och brun på MEROSS enheten?
 
  • Gilla
Davidjonsson.swe och 1 till
  • Laddar…
C cypr23 skrev:
Har precis köpt en MEROSS enhet och har redan en telefon sladd med en RJ10 kontakt som passar på min CRAWFORD ULTRA S. Frågan er dock: telefon sladd har 4 olika färgar röd gul grön och svart. Vilke skal kopplas ihop med blå och brun på MEROSS enheten?

Hej! Vilka kopplade du till?
 
  • Ethernet-port på en enhet med kabel inkopplad, teknologi, oskarp, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Safari96 Safari96 skrev:
Hej! Vilka kopplade du till?
Kolla bifogad bild, det fungerar fortfarande hur bra som helst (har man en Google mini kan man även stå på utsidan och ropa upp porten om man inte bor tätt så grannarna hör koden)
 
  • Elektrisk apparat med spiralkabel och anslutningar under vit hylla, teknisk etikett, mot oskarp bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B byggenbil skrev:
Kolla bifogad bild, det fungerar fortfarande hur bra som helst (har man en Google mini kan man även stå på utsidan och ropa upp porten om man inte bor tätt så grannarna hör koden)
stort tack för bild! Men vilka poler ska jag köra på RJ10:an? Det är fyra pins på RJ10an och två sladdar från wifidonet. I vilka poler ska bruna och blåa in?
 
  • Hand håller RJ45-kontakt, röd markering på kabeln, oklart bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Davidjonsson.swe
  • Laddar…
För folk som kommer in här sent så kan jag säga att den bruna kopplas på jord vilket är den andra tråden från vänster (i litt fall röd) och signal kopplas på den 4de (gul för mig). Jag löste kopplingen mellan rj kontakt med telefon kabel och några fina hattar för att föra samma signalerna. Funkar både med wifi, google och whatever. Lämna dock den blå signalkabeln kvar om du ville börja använda fjärren igen.
 
  • Gilla
Davidjonsson.swe
  • Laddar…
Köpte en garageportöppnare på Aliexpress för 160kr. Funkar också lysande enligt denna tråd :) Tack :)
 
Funkar.
 
  • Förpackning för en smart garageportsöppnare med WiFi, kompatibel med röststyrning. Bild visar enheten och telefonapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.