N Nikko1 skrev:
Vid fel i golvets tätskikt brukar det inte kunna godkännas att byta ut bara golvets tätskikt och göra uppvik på befintligt tätskikt på vägg. Man sätter tätskiktet på golv först och sen drar man ner väggens tätskikt omlott över golvets uppvik; eftersom man tänker sig att vatten rinner nedåt. Så är det fel i golvets tätskikt så får man göra om både golv och väggar. I entreprenadsammanhang brukar det vara enda sättet för entreprenören att våga lämna garanti.
Nja, det stämmer inte riktigt, oftast sätter du golv/väggremsa som uppvik, sen vägg och golvfolien över den.
Vet ingen tillverkare som kräver uppvik fr golv
E eztoril skrev:
Nej, har inte funderat klart. Dock vill jag gärna få det gjort. Tror väl att den stora frågan är hur nära brunnen närmsta värmesligan ligger? Om den ligger en bit ifrån tänker jag att det skulle vara möjligt att bila upp och flytta brunnen - om jag får entreprenören att göra det förstås.

/Martin
Att bila upp brunnen och flytta den kan jag garantera att ingen vettig entreprenör skulle göra när det ligger v-kabel på plats, oavsett var den ligger i förhållande till brunnen.
Inte utan att bila upp hela golvet...
Och det är nog där det slutar för dig, iaf om du vill åtgärda både brunn o fall
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
N Nikko1 skrev:
Vid fel i golvets tätskikt brukar det inte kunna godkännas att byta ut bara golvets tätskikt och göra uppvik på befintligt tätskikt på vägg. Man sätter tätskiktet på golv först och sen drar man ner väggens tätskikt omlott över golvets uppvik; eftersom man tänker sig att vatten rinner nedåt. Så är det fel i golvets tätskikt så får man göra om både golv och väggar. I entreprenadsammanhang brukar det vara enda sättet för entreprenören att våga lämna garanti.

Det varierar mellan olika tätskiktssystem på om man börjar med vägg eller golv och omlott eller ej. När det gäller plastmatta stämmer ditt påstående
 
B byggarätt skrev:
Visst är det bra med regler om reglerna är skrivna baserade på förnuft!
Uppskörtningen sker för att reglerna uppdateras varje år och de gamla badrummen skrivs av vilket leder till enorma kostnader för badrum i Sverige jämfört med andra jämförbara länder!
Tex bjälklag i trä borde inte vara godkänt för badrum!
Håller i sak med dig om att reglerna börjar bli löjligt rigorösa, man undrar hur mycket problem det är med reglerna, vs att hantverkare inte följer dessa (även om man har cert osv)? D vs att uppdatera reglerna kanske ger 1% förbättring, att förenkla dom och se till att alla (hantverkare såväl som DIY) följer dom kanske skulle ge 20% förbättring ?

Men det sista du skrev: "bjälklag i trä borde inte vara godkänt för badrum"
Det håller jag inte med om...eller snarare det går ju inte - det finns otroligt många trähus i Sverige, skulle då all dom behöva rivas ? Då skulle man kanske snarare aldrig göra om badrummen, eller fuska otorligt mycket med det ?
Hur ofta är ett sviktande bjälklag orsaken till fuktskador ?
Att bjäklaget (i trä) kan ta skada OM det blir en fuktskada är ju en annan sak....även med andra material kan det bli mögelproblem osv - så även om bytandet av bjälklag inte isgf skulle uppträda så skulle personerna i huset kunna bli sjuka, och en uttorkning kan potentiellt ta många många månader innan man kan bygga ett nytt badrum, vilket abolut kan bli ännu dyrare än att hugga ut delar av ett träbjälklag och ersätta...
 
  • Gilla
Maksimir och 3 till
  • Laddar…
Skulle nog tro att fusk står för merparten av alla skador. Det försöker de stävja med mer regler...........
 
  • Gilla
Wiklundo och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Håller i sak med dig om att reglerna börjar bli löjligt rigorösa, man undrar hur mycket problem det är med reglerna, vs att hantverkare inte följer dessa (även om man har cert osv)? D vs att uppdatera reglerna kanske ger 1% förbättring, att förenkla dom och se till att alla (hantverkare såväl som DIY) följer dom kanske skulle ge 20% förbättring ?

Men det sista du skrev: "bjälklag i trä borde inte vara godkänt för badrum"
Det håller jag inte med om...eller snarare det går ju inte - det finns otroligt många trähus i Sverige, skulle då all dom behöva rivas ? Då skulle man kanske snarare aldrig göra om badrummen, eller fuska otorligt mycket med det ?
Hur ofta är ett sviktande bjälklag orsaken till fuktskador ?
Att bjäklaget (i trä) kan ta skada OM det blir en fuktskada är ju en annan sak....även med andra material kan det bli mögelproblem osv - så även om bytandet av bjälklag inte isgf skulle uppträda så skulle personerna i huset kunna bli sjuka, och en uttorkning kan potentiellt ta många många månader innan man kan bygga ett nytt badrum, vilket abolut kan bli ännu dyrare än att hugga ut delar av ett träbjälklag och ersätta...
Regler som inte är till för att bygga säkra badrum utan spara pengar åt försäkringsbolag och företag är galenskaper!
Jag håller med dig om att förbjuda trä och träbjälklag i badrum låter tokigt !
Det jag menar är att vi måste försöka undvika konstruktioner som döljer fukt och som kan ruttna!
Därför borde badrum kunna utföras utan organiska material i golv och en bit upp på vägg!
Samt att det blir obligatoriskt med skvaller rör så att läckor inte hinner ställa till större skador innan de kan upptäckas
 
BirgitS
B byggarätt skrev:
Regler som inte är till för att bygga säkra badrum utan spara pengar åt försäkringsbolag och företag är galenskaper!
Det är regler som gör badrummen täta (antar att det är det som du menar med säkra) som gör att försäkringsbolagen sparar pengar.
 
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Det är regler som gör badrummen täta (antar att det är det som du menar med säkra) som gör att försäkringsbolagen sparar pengar.
Gör de det? Går det att mäta färre vattenskador per byggt badrum vartefter reglerna blev mer detaljerade? Eller är det bara fler som hamnar i TS situation, att badrummen inte går att försäkra? Den ideal situationen för försäkringsbolagen är ju att kunderna betalar premien för att försäkra sitt badrum men att försäkringsbolaget inte behöver betala ut pengar vid skada p g a formaliteter som kunden har missat.

När jag tittar verkar trenden för antal vattenskador svänga helt utan riktning från år till år (2002-2014). Antal skador i badrum följer trenden för antal skador i kök vilket tyder på att det som mäts är något annat är läckage. Renoveringsfrekvens?

Linjediagram som visar antal vattenskador i badrum och kök mellan åren 2000 och 2016.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.vattenskadecentrum.se/vattenskador
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är regler som gör badrummen täta (antar att det är det som du menar med säkra) som gör att försäkringsbolagen sparar pengar.
Nej tyvärr reglerna används för att slippa ersätta slutkunderna användaren av badrummen!
Detta oskick sprider sig till andra delar av försäkringsbransch o övriga samhället!
Kommunerna kräver inbyggda skåp och liknande!
Tillgänglighet tröskelfria badrum..
Har inget med täta badrum att göra

Det finns otroligt mycket att göra för att EU anpassa svensk badrumsmarknad
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns ju gott om trådar i forumet där det har påståtts liknande saker och där TS då har berättat att det gäller svenskar som inte har följt branschreglerna. Det finns även gott om invandrare som kan och följer branschreglerna efter att ha varit här i många år.
Konstigt inlägg vem bryr sig om hantverkares ursprung när det saknas kompetent arbetskraft?
Alla vet ju att fällorna som branchen gillrar drabbar amatörer och importerad arbetskraft men också de som inte är utbildade på senaste fällan
 
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den ideal situationen för försäkringsbolagen är ju att kunderna betalar premien för att försäkra sitt badrum men att försäkringsbolaget inte behöver betala ut pengar vid skada p g a formaliteter som kunden har missat.
Det är ju en konkurrensutsatt marknad så det går ju inte för ett försäkringsbolag att ha mycket högre premier än andra bolag, dvs. det innebär att om ett enda bolag gör så mycket vinst att de anser att de kan få fler försäkringar sålda genom att sänka sina premier så kommer det att ske. Det sprids också information om hur bolagen hanterar sina kunder när en vattenskada inträffar mellan vänner, kollegor och på nätet vilket förstås påverkar hur andra väljer att försäkra sig.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
När jag tittar verkar trenden för antal vattenskador svänga helt utan riktning från år till år (2002-2014). Antal skador i badrum följer trenden för antal skador i kök vilket tyder på att det som mäts är något annat är läckage.
Vad jag förstår från den länkade sidan så kollade undersökningen 2002 antalet vattenskador i småhus och 2005 i flerfamiljshus så man kan ju inte jämföra de två värdena med varandra.

Enligt ett annat diagram i rapporten Vattenskadetrender så ser det ut så här:
Linjediagram över andelen vattenskador i kök och badrum mellan 2002 och 2014.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Diagram 3.2.3.3 visar vad vattenskadorna beror på och Rör är en nästan lika vanlig anledning som Läckage vid tätskiktets anslutning till golvbrunn.

Efter år 2011 har andelen skador i kök blivit fler än de i badrum. Orsaken till detta är ökningen av trycksatta vattenledningar i kök samt avsaknaden av krav på tätskikt och golvbrunn. Trots att vattenanvändningen i badrum, relativt sätt, har ökat har andelen skador minskat tack vare förbättrad teknik, strängare normer och bättre material.
B byggarätt skrev:
Nej tyvärr reglerna används för att slippa ersätta slutkunderna användaren av badrummen!
Jag fick ersättning därför att våtrumsmattan sprack vid anslutningen till golvbrunnen och då var mattan drygt 20 år gammal. Min ersättning har inget samband med de regler som har införts senare än det år som badrummet byggdes. Så vad menar du med det?
Har du någon sorts underlag som visar att en allt färre procentandel av dem som anmäler en vattenskada får någon ersättning eller gissar du bara?

B byggarätt skrev:
Kommunerna kräver inbyggda skåp och liknande!
Vad är det för skåp du menar?

B byggarätt skrev:
Tillgänglighet tröskelfria badrum..
Det finns ett särskilt undantag i tillgänglighetskraven just för badrumströsklar så de behöver inte alls vara 0 cm höga.

B byggarätt skrev:
Konstigt inlägg vem bryr sig om hantverkares ursprung när det saknas kompetent arbetskraft?
Tydligen Jeppeboy eftersom det var han som började skriva om hantverkares ursprung.
 
  • Gilla
Bberg
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag håller med. Examensarbetet på Vattenskadecentrums hemsida är av för dålig kvalitet för att säga något.

Så min fråga kvarstår: Finns det data som visar att de allt striktare reglerna för badrum faktiskt minskar antalet vattenskador?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag håller med. Examensarbetet på Vattenskadecentrums hemsida är av för dålig kvalitet för att säga något.

Så min fråga kvarstår: Finns det data som visar att de allt striktare reglerna för badrum faktiskt minskar antalet vattenskador?
Tvivlar... hur ser dessa slarvers rapportering ut?
Görs det bara statistik på försäkringsbolagen så hur sann är den rapporteringen?
Som sagt det finns många galna saker med svenska badrumsregler
 
BirgitS
Folksam skriver att antalet vattenskador har minskat i badrum men ökat i kök under de senaste 20 åren sen är det förstås upp till var och en att tro om det ligger någon sanning i det eller om det är en del i en stor konspiration av alla försäkringsbolag för att de ska tjäna mer pengar.
https://nyhetsrum.folksam.se/sv/2019/11/07/vattenskador-kostar-allt-mer/

Inte att förglömma att en del försäkringsbolag är ömsesidiga och alltså ägs av kunderna samt inte är vinstutdelande. T.ex. Folksam är ett sånt bolag.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Folksam skriver att antalet vattenskador har minskat i badrum men ökat i kök under de senaste 20 åren sen är det förstås upp till var och en att tro om det ligger någon sanning i det eller om det är en del i en stor konspiration av alla försäkringsbolag för att de ska tjäna mer pengar.
[länk]

Inte att förglömma att en del försäkringsbolag är ömsesidiga och alltså ägs av kunderna samt inte är vinstutdelande. T.ex. Folksam är ett sånt bolag.
Det är ingen konspiration utan korruption som gör att försäkringsbolag strävar efter att betala ut så lite som möjligt oavsett om de är ömsesidiga eller affärsdrivande
Självklart har vattenskador i kök ökat då avlopp som ska rensas oftast är köksavloppet i plast av dålig kvalitet !
Sedan diskmaskiner som Bosch Siemens med ett systematiskt fel läck i botten som de ”säljer”
Extra sats till för att folk luras med porslinsskärva att garantin inte gäller ... systematiskt bedrägeri som ww avgasskandal
 
BirgitS
Försäkringsbolag vill inte heller förlora sina kunder vilket är risken om de betalar ut för lite.

Jag tror att vattenskadorna i kök också har ökat därför att det förekommer mycket fler vattenanslutna maskiner än tidigare, man kan få ut iskuber och iskallt vatten från frysen och folk har vattenanslutna kaffemaskiner.
– De senaste tio åren har allt fler sina vitvaror och apparater i köket kopplade till vatten, vilket är en skillnad mot tidigare då det främst bara fanns kopplingar runt diskhon och till diskmaskinen. Över 50 procent av vattenskadorna i köket härrör från maskiner där och kopplingar som förbinder dem, vilket är en stor förändring jämfört med tidigare, säger Erik Arvidsson.
Det kommer nog en regel om vattenfelsbrytare rätt snart tippar jag eftersom det har varit lyckat i Norge samt fler regler för vattenskydd i kök, typ läckagevarnare.

Men tråden börjar nu gå väldigt off-topic.
 
  • Gilla
andsix och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.