Lucky2015
B busse skrev:
Vilken rörelsedeckare har du i garaget? Ser att det finns en för utomhusmontage som är betydligt dyrare som kostar 2000 kr mer än den vanliga standard deckaren.

Är lite skillnad på vintern i Kungsbacka både i kyla och längd mot i Norrbotten, har en moster och en kusin med Norrbottniska mått mätt nära Kungsbacka en i Bollebygd och den andra Sätila.
Jag pratade med Ajax om detta. De sa att jag kunde ha en vanlig inomhusdeckare i garaget eftersom det ändå är torrt där och inte utsätts för regn eller snö. Det som kunde hända var att batteritiden kunde bli något kortare. Jag har själv en två sensorer i garaget och de fungerar kanonbra.
 
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Jag pratade med Ajax om detta. De sa att jag kunde ha en vanlig inomhusdeckare i garaget eftersom det ändå är torrt där och inte utsätts för regn eller snö. Det som kunde hända var att batteritiden kunde bli något kortare. Jag har själv en två sensorer i garaget och de fungerar kanonbra.
Det handlar också om kondensbildning i enheten som kan uppkomma i ouppvärmda utrymmen, men vi har hittills inte haft några problem.
 
  • Gilla
Lucky2015
  • Laddar…
När vi köpte vårt hus så tog vi över ett befintligt larm från Sector alarm. Det är ganska bristfälligt och dyrt för det lilla skydd det eventuellt erbjuder. Vi står därför i valet av att komplettera vårt Sector alarm med ett flertal komponenter med både dyr inköpskostnad och hög månadskostnad som följd, alternativt helt gå över till Ajax eller dylikt. Lutar till att helt gå över till Ajax och sitter därför och funderar på vilka komponenter jag behöver för att få ett fullgott skydd.

Vi har ett bottenplan med vardagsrum och matrum som sitter ihop med totalt 4 fönster och 1 altandörr. Ca 10 m långt och ca 40 kvm. På samma plan har vi ett badrum med 1 fönster, tvättstuga med 2 fönster och hall med 1 ytterdörr.

På övre plan har vi hall, 3 sovrum, klk och badrum.

Under huset har vi garage med 2 vanliga fönster samt garageport. Ingen trappa mellan garage och hus finns.

Det vi vill ha är;

1. Sirener inomhus och utomhus
2. Brandlarm som ger fullgott skydd
3. Kamera/motioncam som kan bekräfta eld/inbrott
4. Skalskydd bottenplan vid sömn
5. Skydd för garage (egen zon?)

Vad skulle ni köpa för komponenter? Som ger gott skalskydd, magnetkontakter eller glaskrossdektorer eller någon kombination? Hur många brandvarnare behöver man? Vi har enkla brandvarnare från Clas Ohlson i sovrummen idag som vi tänkte behålla.
 
@danne888 jag har idag Verisure och råkade ut för inbrott i söndags. Väktare kom till platsen och larmet utlöste, men helt krasst är jag oerhört besviken över vad som faktiskt krävdes för att de skulle tolka inbrottet som ett inbrott. Vi har via Verisure ett rätt så komplett skydd, magnetlister/vibbrationslarm på samtliga dörrar och fönster(som är stora). PIR med CAM, en i huvudsovrum, en i vardagsrum och en på källarvåning.

Det krävdes att fem larm gick innan Verisure/larmcentralen tolkade detta som att det faktiskt var inbrott. Jag fick ett samtal vid 2 larmutlösningar där dem sa att de trodde det var katten. Som tur är så tog min bättre halva en bild via appen och ser ett gigantiskt hål i glasdörren från altanen. Vi ringer direkt 112 och polisen kommer ut på 8 minuter och redan på plats finns faktiskt väktare.

Med detta sagt, jag är faktiskt nöjd med hur väktarna agerade, trots all skit man hör om dem så är det någonting jag definitivt inte kommer att byta bort.

När all panik och stress och alla anmälningar är gjorde så börjar jag analysera vad som faktiskt har hänt och kommer då fram till att vårt skydd via Verisure inte alls är speciellt komplett. Verisure skickar ut en tekniker som ska gå igenom allt och denna person förklarar efter en rundgenomgång att han anser att larmet ändå fungerar som det ska och inte nödvändigtvis kan ge bättre skydd.

Efter att ha kollat runt och äntligen hittat AJAX så kan jag bara säga att det finns alla möjligheter till ett riktigt bra skydd, OM man bara vet vafan man sysslar med. Visst det krävde mig en hel del sökande för att faktiskt hitta vad som finns och sedan fundera kring hur jag kan använda alla dessa delar för att skapa mig ett fullgott skydd.

Men rekommendation till dig, skaffa AJAX Hub 2 och sätt MotionCam i varje rum där gärningsmännen kan angripa. Detta kommer snabbt ge dig och larmbolaget en bra bild på vad som skett och ni kan direkt sätta in åtgärder som minimerar tiden de spenderar i ert hem. Använd Doorprotect PLUS på varenda dörr och större fönster, detta så du vet att vid inbrottsförsök på dessa ytor så kommer denna att lösa ut. Skaffa även Glass Protect och sätt en i varje rum, på så vis vet du om det krossats en ruta eller ej. Sätt sedan FireProtect i varje sovrum och se till att ha en i köket. Jag personligen hade satsat på en FireProtect Plus för att få koldioxidskyddet. Siren inom och utomhus är en klok idé, du vill ju att folk i närheten faktiskt uppmärksammas på att någonting har hänt. I mitt fall ska jag även skaffa mig två motionprotect outdoor för att få larm om någon befinner sig på min altan och enskilda väg. Dessa larm är inte tänkta att gå till Larmcentralen utan endast till oss som bor där. Dock är tanken att om TVÅ enskilda enheter löser ut så ska väktare skickas ut, i annat fall skall endast larm gå till oss som bor. I garaget satsar jag nog på en motiondetect och doorprotect plus. Sen är tanken att fixa ett kit med några hd kameror utomhus som jag kan använda för att se vem det är som går på min tomt vid utlöst larm. För att återigen hinna ringa polisen innan de bryter in eller åtminståne minimera tiden tjuvarna har inne i huset.

Någon som vill ge feedback på min lösning?
 
Jag har för lite erfarenhet för att komma med feedback.

Men lite frågor av nyfikenhet:

Hur länge var dom kvar i huset?
Var det siren, väktare eller annat som fick dom att lämna?

Var det någon speciell brist i systemet du reagerar på?
Hade det kunnat larma snabbare ifall datan från alla givare hade tolkats annorlunda?
 
S SolenSkiner skrev:
@danne888 jag har idag Verisure och råkade ut för inbrott i söndags. Väktare kom till platsen och larmet utlöste, men helt krasst är jag oerhört besviken över vad som faktiskt krävdes för att de skulle tolka inbrottet som ett inbrott. Vi har via Verisure ett rätt så komplett skydd, magnetlister/vibbrationslarm på samtliga dörrar och fönster(som är stora). PIR med CAM, en i huvudsovrum, en i vardagsrum och en på källarvåning.

Det krävdes att fem larm gick innan Verisure/larmcentralen tolkade detta som att det faktiskt var inbrott. Jag fick ett samtal vid 2 larmutlösningar där dem sa att de trodde det var katten. Som tur är så tog min bättre halva en bild via appen och ser ett gigantiskt hål i glasdörren från altanen. Vi ringer direkt 112 och polisen kommer ut på 8 minuter och redan på plats finns faktiskt väktare.

Med detta sagt, jag är faktiskt nöjd med hur väktarna agerade, trots all skit man hör om dem så är det någonting jag definitivt inte kommer att byta bort.

När all panik och stress och alla anmälningar är gjorde så börjar jag analysera vad som faktiskt har hänt och kommer då fram till att vårt skydd via Verisure inte alls är speciellt komplett. Verisure skickar ut en tekniker som ska gå igenom allt och denna person förklarar efter en rundgenomgång att han anser att larmet ändå fungerar som det ska och inte nödvändigtvis kan ge bättre skydd.

Efter att ha kollat runt och äntligen hittat AJAX så kan jag bara säga att det finns alla möjligheter till ett riktigt bra skydd, OM man bara vet vafan man sysslar med. Visst det krävde mig en hel del sökande för att faktiskt hitta vad som finns och sedan fundera kring hur jag kan använda alla dessa delar för att skapa mig ett fullgott skydd.

Men rekommendation till dig, skaffa AJAX Hub 2 och sätt MotionCam i varje rum där gärningsmännen kan angripa. Detta kommer snabbt ge dig och larmbolaget en bra bild på vad som skett och ni kan direkt sätta in åtgärder som minimerar tiden de spenderar i ert hem. Använd Doorprotect PLUS på varenda dörr och större fönster, detta så du vet att vid inbrottsförsök på dessa ytor så kommer denna att lösa ut. Skaffa även Glass Protect och sätt en i varje rum, på så vis vet du om det krossats en ruta eller ej. Sätt sedan FireProtect i varje sovrum och se till att ha en i köket. Jag personligen hade satsat på en FireProtect Plus för att få koldioxidskyddet. Siren inom och utomhus är en klok idé, du vill ju att folk i närheten faktiskt uppmärksammas på att någonting har hänt. I mitt fall ska jag även skaffa mig två motionprotect outdoor för att få larm om någon befinner sig på min altan och enskilda väg. Dessa larm är inte tänkta att gå till Larmcentralen utan endast till oss som bor där. Dock är tanken att om TVÅ enskilda enheter löser ut så ska väktare skickas ut, i annat fall skall endast larm gå till oss som bor. I garaget satsar jag nog på en motiondetect och doorprotect plus. Sen är tanken att fixa ett kit med några hd kameror utomhus som jag kan använda för att se vem det är som går på min tomt vid utlöst larm. För att återigen hinna ringa polisen innan de bryter in eller åtminståne minimera tiden tjuvarna har inne i huset.

Någon som vill ge feedback på min lösning?
Har MotionCam börjat levereras än? Nån som testat?

Jag har ett rätt dyrt abonnemangslarm som jag överväger att byta till AJAX, men jag har väntat på HUB2 och MotionCam och lite reviews då jag inte känner att jag har tid att krångla ifall något inte funkar som det ska och därför avvaktar jag lite fegt och låter andra gå före.

Feedback på din lösning är att det låter som en rätt stor investering. Fort Nox är något som kommer upp i mina tankar.
Säkerhet i all ära, men jag känner att om larmet börjar närma sig det enskilt dyraste man har i hemmet så även om det är riktigt obehagligt med inbrott (jag har testat med två inbrott och ett försök i föräldrarnas hus när jag var barn/yngre ungdom, så jag vet ungefär hur det känns), så hade det för mig känts överdimensionerat med så många enheter.
Man blir väldigt upprörd och skärrad när man blir utsatt. Men jag skulle råda dig att lugna ner dig några dagar och fundera igenom innan du trycker på köpknappen på för en sån order...om du inte har väldigt mycket pengar kvar i slutet på månaden och svårt att få avsättning för dem...
 
De var ca 7-8 minuter i huset. Sirenen via Verisure gick igång och tjöt (vet ej hur länge den tjöt dock). När väktare körde mot huset (enskild väg uppför berg som är ca 20 meter lång) så sprang de ut ur huset in i skogen. Min slutsats är att väktarens ankomst (eller för den delen någons ankomst) gjorde att de valde att lämna platsen.

Vad jag förstått genom att läsa på så är det sällan själva sirenen faktiskt skrämmer tjuven. Bryter någon sig in i ett hus med larm så vet de ju att det kommer att dra igång ett jäkla ljud. Vad jag kan se på bilderna som togs så verkar endå tjuvarna gått i lugn och ro genom hela huset och fått med sig det mesta av värde men i litet format.

Den brist jag reagerar på är att larmet inte larmade i tid. Det tog alltså alldeles för lång tid från det att någon kastade en stor jävla sten genom rutan tills att man faktiskt betraktade detta som ett inbrott och larmade mig. Jag var relativt kolugn när de ringde mig eftersom de tolkade larmet som att katten hade satt igång det.

Jag vill ha ett larm som när de regler jag anser är triggade så ska det fan larmas direkt och väktare skall direkt skickas till platsen oavsett om jag blivit konsulterad eller inte. Allt bara för att minimera tiden från larmet -> tjuven lämnar bosaden. Detta failar Verisure på och förmodligen varenda larmbolag med "fria utryckningar". Bättre att betala 2100 kr för en utryckning som då åker på direkt när det väl går igång än att det tar 3 minuter innan väktaren ens får in larmet han/hon ska åka på.
Vi har under de 2 år vi använt Verisure haft väldigt många falsklarm på grund av katt. Men när det väl går ett vibbrationslarm + rörelsedetektor (kombon har

Som sagt, AJAX går att ställa in att om detta händer ska detta ske. Det går INTE med verisure. T ex om jag har Verisure och någon går in genom dörren så går inte larmet förens det gått 1 minut. Det är alltså en extra minut bara för att tjuven valde dörren. Helst sjukt i min värld att ha det på detta vis och att inte ens kunna ändra tiden till någonting som jag anser vara en tid jag normalt hinner larma av på.
 
  • Gilla
Lucky2015
  • Laddar…
J johfo skrev:
Har MotionCam börjat levereras än? Nån som testat?

Jag har ett rätt dyrt abonnemangslarm som jag överväger att byta till AJAX, men jag har väntat på HUB2 och MotionCam och lite reviews då jag inte känner att jag har tid att krångla ifall något inte funkar som det ska och därför avvaktar jag lite fegt och låter andra gå före.

Feedback på din lösning är att det låter som en rätt stor investering. Fort Nox är något som kommer upp i mina tankar.
Säkerhet i all ära, men jag känner att om larmet börjar närma sig det enskilt dyraste man har i hemmet så även om det är riktigt obehagligt med inbrott (jag har testat med två inbrott och ett försök i föräldrarnas hus när jag var barn/yngre ungdom, så jag vet ungefär hur det känns), så hade det för mig känts överdimensionerat med så många enheter.
Man blir väldigt upprörd och skärrad när man blir utsatt. Men jag skulle råda dig att lugna ner dig några dagar och fundera igenom innan du trycker på köpknappen på för en sån order...om du inte har väldigt mycket pengar kvar i slutet på månaden och svårt att få avsättning för dem...
Hej @johfo , jo jag förstår exakt vad du menar men det har allt börjat lägga sig lite så smått. Jag resonerar dock som så att detta kommer landa runt 20 000 vilket i min mening faktiskt inte alls är speciellt mycket pengar när man tänker på vad jag betalar för Verisure (460kr per månad) och att jag dessutom för några år sedan även betalade en rätt så saftig engångsumma för alla enheter. Så visst, hade jag gjort mitt jobb korrekt från början hade jag aldrig ens börjat med Verisure utan kört med Ajax direkt och därmed också sparat de pengarna. Men men, man lär sig alltid någonting nytt.
 
  • Gilla
Lucky2015 och 1 till
  • Laddar…
Kommer längre och längre i planeringen av ett Ajax-system. Just nu funderar jag på hur många brandvarnare man behöver. Hittils har jag planerat för en brandvarnare i garage, en i vardagsrum och en i övre hall samt behålla våra gamla "dumma" brandvarnare i sovrummen. Behövs det fler?

Förutsättningarna är 3 plan om totalt ca 230kvm, garage i botten, vardagsrum, matrum, hall, kök, badrum och tvättstuga plan 1 och 3 sovrum, badrum och hall plan 2.
 
Jag skulle rekommendera att sätta en i tvättstugan. Tvättmaskin och torktumlare är ju riskmaskiner och de står ofta i rum som man stänger till.
 
Hej, jag är en aktiv läsare och har lärt mig mycket om Ajax. Har dock en fråga jag hoppas få svar på.

- Jag har en IR i utrymmet innanför entrédörren och önskar att denna ska larma direkt om inte magnetkontakten på ytterdörren bryts först. Om ingångsfördröjningen aktiveras på magnetkontakten ska således fördröjningen även gälla aktuell IR. Är detta möjligt med Ajax?

Har ovanstående något att göra med ”Primär detektor”? Om inte, vad innebär ”Primär detektor” som går att aktivera under magnetkontakt?

Tacksam för svar!
Daniel
 
D danne888 skrev:
Kommer längre och längre i planeringen av ett Ajax-system. Just nu funderar jag på hur många brandvarnare man behöver. Hittils har jag planerat för en brandvarnare i garage, en i vardagsrum och en i övre hall samt behålla våra gamla "dumma" brandvarnare i sovrummen. Behövs det fler?

Förutsättningarna är 3 plan om totalt ca 230kvm, garage i botten, vardagsrum, matrum, hall, kök, badrum och tvättstuga plan 1 och 3 sovrum, badrum och hall plan 2.
Det kan ta 5-15 minuter för rök att tränga ut ur ett stängt utrymme (till en sensor i intilliggande rum). Ställ dig själv frågan i vilka rum denna tid är acceptabel. Själv har jag en i varje utrymme som har en dörr. Kör dock Nest i ett separat system då jag gillar deras mer humana ljud :)
 
Är det någon som fått tag på säkerhetsbyggarna den senaste tiden, har provat maila men inget svar?
 
LövenDempa LövenDempa skrev:
Är det någon som fått tag på säkerhetsbyggarna den senaste tiden, har provat maila men inget svar?
Jag ställde samma fråga ett par månader sedan men fick inget svar. Jag gissar att de lagt ner alt lagt verksamheten på is. Tråkigt då jag hade ett aktuellt reklamationsärende hos dem. Någon som haft direktkontakt med Ajax om något liknande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.