2 696 läst · 29 svar
3k läst
29 svar
Attefallshus regler
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Har aldrig varit tanken med förslaget, dom 30 kvm får du göra vad du vill med.L Liljeros skrev:Har sett antal trådar gällande attefall men inte hittat någon som vidare avhandlar detaljerna i dom nya regler som väntas träda i kraft i vår.
Vi har tänkt bygga ett uterum på vår tomt, då det är en radhustomt är hela tomten prickmark varför enda möjligheten till detta är genom ett attefallshus. Vi skulle helst vilja få ut 30 kvadrat då vi har svårt att utnyttja möjligheterna till utbyggnad pga av huvudbyggnadens fasad är q-märkt så vi maximerar hellre uterummet. Jag samtalade med min granne om detta och han hade dock hört att för att kunna nyttja dessa 5 extra kvadrat krävs att attefallshuset utformas som en komplementbostad dvs med pentry och badrum och inte bara ett uterum. Stämmer det och hur är det mer exakt definierat i den tilltänkta lagtexten?
vi vill såklart undvika detta då det i princip skulle äta upp dom 5 extra kvadraten. En lösning som vi funderat kring är att göra en källare för att inrymma dessa faciliteter men är ju en helt annan kostnad att bygga med källare...
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Ajdå, man kan ju utgå från att om det är så propositionen är skriven så behöver jag i så fall få uterummet klassat som en komplementsbostad. Då blir det till att överväga en källare om man kan få igenom badrum/pentry i en källare.
Kommer även dom nya lite hårdare reglerna gällande grannars åsikter gälla 25 kvadraten eller gäller även bara den utökade attefallaren? Mina två grannar bör inte vålla några problem men kommunen kan ju alltid få galna idéer ...
Kommer även dom nya lite hårdare reglerna gällande grannars åsikter gälla 25 kvadraten eller gäller även bara den utökade attefallaren? Mina två grannar bör inte vålla några problem men kommunen kan ju alltid få galna idéer ...
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Det är ju i så fall också positivt, då finns det mindre utrymme för kommunen att tycka om mitt bygge, verkar som det bara är att glömma 30 kvadrat dock, har skissat lite och merkostnaderna för komplementbostad är ganska rejäla. då jag vill ha wc och toa i källare behövs i princip åtminstone enklare hiss för att få den igenom PBL. Dessutom har jag konstaterat att V/A anslutning blir en ansenlig kostad och dessutom per månad utöver investeringen.A Autodidak1 skrev:
Samtidigt vore det inte helt fel att få ut 60-70 kvadrat trots prickmark när kvadratmeterpriserna för boende i området ligger runt 30-40000kr samt hyran för en attefallare på 25 kvadrat ligger runt 11-12000 om man skulle få det knapert i framtiden...
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Måste man ha slutbesked för en attafallare? Behöver kommunen godkänna vad man gjort?
Styrs nog mycket av vilken kommun och om det är komplementbostad eller ej men gissar på att dom flesta åtgärder kräver ett signerat slutbesked. Sen behöver det nog inte alltid innebära en dedikerad kontrollansvarig eller ett besök på plats från kommunen.Darling McFluff skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Darling McFluff skrev:
Slutbesked ska begäras då det är klart, men precis som Liljeros säger så innebär det ingen kontroll från kommunen automatiskt. Platsbesök av kommunen görs normalt bara om åtgärden kräver kontrollansvarig med allt som hör till OCH att kommunen kräver det i startbeskedet som du får innan byggstart.L Liljeros skrev:
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Då är det väl bara söka 30kvm komplementbostad men inte inreda den utan ha dom förråd.A Autodidak1 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Ska du ha 30 kvm komplementbostadshus är sannolikheten stor att du behöver KA. Sen måste du ansluta till VA och betala för det.Darling McFluff skrev:
Och om du skulle få göra detta utan arbetsplatsbesök från kommunen och gör en felaktig slutanmälan så har du ett svartbygge.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Jag har inget VA via kommun och säkert många andra som inte heller har det, så din generalisering är fel.A Autodidak1 skrev:
Behöver man verkligen KA, vad är då skillnaden mellan Bygganmälan och bygglov?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Skillnaden mellan Bygglov och bygganmälan är värd en lag som heter PBLDarling McFluff skrev:
Kommunen bestämmer om man behöver KA oavsett om det gäller "Anmälningsplikt åtgärd" eller bygglov.
Vill du bygga ett komplementbostadshus ska det uppfylla alla villkor för en bostad enligt PBL. Och då behövs VA till kök och tillgängligt badrum (oavsett om det är eget eller kommunalt)
Liknande trådar
-
Rita attefallshuset för tillgänglighet – regler & mått som gäller
Artikelkommentarer -
Regler för ventilation i attefallshus
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bygga attefallshus - regler
Artikelkommentarer -
Brandregler Attefallshus, hur uppfylla EI60?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Regler för attefallshus?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus