L Liljeros skrev:
Har sett antal trådar gällande attefall men inte hittat någon som vidare avhandlar detaljerna i dom nya regler som väntas träda i kraft i vår.

Vi har tänkt bygga ett uterum på vår tomt, då det är en radhustomt är hela tomten prickmark varför enda möjligheten till detta är genom ett attefallshus. Vi skulle helst vilja få ut 30 kvadrat då vi har svårt att utnyttja möjligheterna till utbyggnad pga av huvudbyggnadens fasad är q-märkt så vi maximerar hellre uterummet. Jag samtalade med min granne om detta och han hade dock hört att för att kunna nyttja dessa 5 extra kvadrat krävs att attefallshuset utformas som en komplementbostad dvs med pentry och badrum och inte bara ett uterum. Stämmer det och hur är det mer exakt definierat i den tilltänkta lagtexten?

vi vill såklart undvika detta då det i princip skulle äta upp dom 5 extra kvadraten. En lösning som vi funderat kring är att göra en källare för att inrymma dessa faciliteter men är ju en helt annan kostnad att bygga med källare...
Har aldrig varit tanken med förslaget, dom 30 kvm får du göra vad du vill med.
 
A Autodidak1 skrev:
Har aldrig varit tanken med förslaget, dom 30 kvm får du göra vad du vill med.
Propositionen som ligger säger att enbart komplementsbostäder får vara 30m2. För övriga komplementsbyggnader gäller fortsatt 25m2.
 
I icho skrev:
Propositionen som ligger säger att enbart komplementsbostäder får vara 30m2. För övriga komplementsbyggnader gäller fortsatt 25m2.
Stämmer det du skriver(y)

Hade inte läst propositionen, lagförslaget har blivit rejält bantat jämfört med Boverkets utredning som låg till grund för detta.
 
Tyvärr så är det så. Men varför hålla reglerna okomplicerade? :thinking:
 
Ajdå, man kan ju utgå från att om det är så propositionen är skriven så behöver jag i så fall få uterummet klassat som en komplementsbostad. Då blir det till att överväga en källare om man kan få igenom badrum/pentry i en källare.

Kommer även dom nya lite hårdare reglerna gällande grannars åsikter gälla 25 kvadraten eller gäller även bara den utökade attefallaren? Mina två grannar bör inte vålla några problem men kommunen kan ju alltid få galna idéer ...
 
Om grannarnas inflytande kommer att skärpas kan jag inte påminna mig ha sett något om. Men jag kan ha förträngt elle missat den biten.
 
I icho skrev:
Om grannarnas inflytande kommer att skärpas kan jag inte påminna mig ha sett något om. Men jag kan ha förträngt elle missat den biten.
Det har också försvunnit i propositionen
 
A Autodidak1 skrev:
Det har också försvunnit i propositionen
Det är ju i så fall också positivt, då finns det mindre utrymme för kommunen att tycka om mitt bygge, verkar som det bara är att glömma 30 kvadrat dock, har skissat lite och merkostnaderna för komplementbostad är ganska rejäla. då jag vill ha wc och toa i källare behövs i princip åtminstone enklare hiss för att få den igenom PBL. Dessutom har jag konstaterat att V/A anslutning blir en ansenlig kostad och dessutom per månad utöver investeringen.

Samtidigt vore det inte helt fel att få ut 60-70 kvadrat trots prickmark när kvadratmeterpriserna för boende i området ligger runt 30-40000kr samt hyran för en attefallare på 25 kvadrat ligger runt 11-12000 om man skulle få det knapert i framtiden...
 
Måste man ha slutbesked för en attafallare? Behöver kommunen godkänna vad man gjort?
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Måste man ha slutbesked för en attafallare? Behöver kommunen godkänna vad man gjort?
Styrs nog mycket av vilken kommun och om det är komplementbostad eller ej men gissar på att dom flesta åtgärder kräver ett signerat slutbesked. Sen behöver det nog inte alltid innebära en dedikerad kontrollansvarig eller ett besök på plats från kommunen.
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Måste man ha slutbesked för en attafallare? Behöver kommunen godkänna vad man gjort?
L Liljeros skrev:
Styrs nog mycket av vilken kommun och om det är komplementbostad eller ej men gissar på att dom flesta åtgärder kräver ett signerat slutbesked. Sen behöver det nog inte alltid innebära en dedikerad kontrollansvarig eller ett besök på plats från kommunen.
Slutbesked ska begäras då det är klart, men precis som Liljeros säger så innebär det ingen kontroll från kommunen automatiskt. Platsbesök av kommunen görs normalt bara om åtgärden kräver kontrollansvarig med allt som hör till OCH att kommunen kräver det i startbeskedet som du får innan byggstart.
 
A Autodidak1 skrev:
Slutbesked ska begäras då det är klart, men precis som Liljeros säger så innebär det ingen kontroll från kommunen automatiskt. Platsbesök av kommunen görs normalt bara om åtgärden kräver kontrollansvarig med allt som hör till OCH att kommunen kräver det i startbeskedet som du får innan byggstart.
Då är det väl bara söka 30kvm komplementbostad men inte inreda den utan ha dom förråd.
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Då är det väl bara söka 30kvm komplementbostad men inte inreda den utan ha dom förråd.
Ska du ha 30 kvm komplementbostadshus är sannolikheten stor att du behöver KA. Sen måste du ansluta till VA och betala för det.

Och om du skulle få göra detta utan arbetsplatsbesök från kommunen och gör en felaktig slutanmälan så har du ett svartbygge.
 
A Autodidak1 skrev:
Ska du ha 30 kvm komplementbostadshus är sannolikheten stor att du behöver KA. Sen måste du ansluta till VA och betala för det.

Och om du skulle få göra detta utan arbetsplatsbesök från kommunen och gör en felaktig slutanmälan så har du ett svartbygge.
Jag har inget VA via kommun och säkert många andra som inte heller har det, så din generalisering är fel.

Behöver man verkligen KA, vad är då skillnaden mellan Bygganmälan och bygglov?
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Jag har inget VA via kommun och säkert många andra som inte heller har det, så din generalisering är fel.

Behöver man verkligen KA, vad är då skillnaden mellan Bygganmälan och bygglov?
Skillnaden mellan Bygglov och bygganmälan är värd en lag som heter PBL

Kommunen bestämmer om man behöver KA oavsett om det gäller "Anmälningsplikt åtgärd" eller bygglov.

Vill du bygga ett komplementbostadshus ska det uppfylla alla villkor för en bostad enligt PBL. Och då behövs VA till kök och tillgängligt badrum (oavsett om det är eget eller kommunalt)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.