Släpet är ca 4 år gammalt, bilen är sprillans ny. Bilen varnar ”vänster blinkers sönder”. Kollade glödlampan men denna är intakt (men blinkar inte). Tittade på släpets kontakter som ärjat lite.
Hur öppnar jag släpets kontakt och hur vet man vilken av dem som går till vänster blinkers?
Närbild på en hand som håller en korroderad släpvagnskontakt med synliga metallstift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller en slitna 7-polig släpvagnskontakt med korrosion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en anslutningskontakt till ett släp vars yttre visar tecken på korrosion och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja jo byter gärna men är det enbart plus och minus som ska fästas inne i kontakten, resten är redan kopplat o klart?
 
Svart släpvagnskontakt med flera stift för anslutning, produktbild på webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Svart släpvagnskontakt med 7-polig kontakt mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det denna jag ska ha?
 
Har inte sett den varianten du har på ditt släp. Du har en 13-polig kontakt, med 8 poler, och 5 oanvända...

Jag skulle tagit en 13-polig, som du visar i bilderna, men då inte kopplat de övriga 5 eftersom släpet inte använder dessa.

Du har gemensam jord (-), resten är ledare för var lampa (+).

Byter du kontakt så kommer du få skruva om alla kontakterna, brukar va en skruvkoppling bara, inget avancerat. Gäller bara att hålla koll på vilken som går vart, men borde vara enkelt även utan schemat eftersom du har den gamla kontakten
 
Hmm ser ut som att det då är nr: 1 gul kabel i mitten som är boven i dramat? Får plocka ner skiten och kolla hur den ser ut.
Tack!
 
Ja, det stämmer med kopplingsschemat för 13-polig, och vänster blinkers, så det är säkert rätt..

Räcker troligtvis att rengöra kontakterna, även på insidan av kontakten då.

Om du fortfarande får problem så kan du kolla efter kabelbrott genom att sätta multimeter i kontinuitetsmätning (pip), ta bort blinkerslampan, sätt en pol från multimeter på stift 1 (13-poliga schemat) och andra polen från multimeter på pluspolen där lampan ska sitta.. multimetern bör pipa = inget kabelbrott
 
Hat du provat att spraya med något?
 
Vet du att det fungerar på bilen då? Nytt behöver inte nödvändigtvis vara helt även om det borde vara det.
Jag tror iofs också på släpets kontakt, men har du lätt att testa bilen mot ett annat släp så kanske det besparar dig onödigt jobb.
 
J Jappish skrev:
Ja, det stämmer med kopplingsschemat för 13-polig, och vänster blinkers, så det är säkert rätt..

Räcker troligtvis att rengöra kontakterna, även på insidan av kontakten då.
Hur ska jag nå hela vägen från baklampan till kontaktstiftet i fronten av släpet?

Om du fortfarande får problem så kan du kolla efter kabelbrott genom att sätta multimeter i kontinuitetsmätning (pip), ta bort blinkerslampan, sätt en pol från multimeter på stift 1 (13-poliga schemat) och andra polen från multimeter på pluspolen där lampan ska sitta.. multimetern bör pipa = inget kabelbrott
 
J Jappish skrev:
Ja, det stämmer med kopplingsschemat för 13-polig, och vänster blinkers, så det är säkert rätt..

Räcker troligtvis att rengöra kontakterna, även på insidan av kontakten då.

Om du fortfarande får problem så kan du kolla efter kabelbrott genom att sätta multimeter i kontinuitetsmätning (pip), ta bort blinkerslampan, sätt en pol från multimeter på stift 1 (13-poliga schemat) och andra polen från multimeter på pluspolen där lampan ska sitta.. multimetern bör pipa = inget kabelbrott
Hur ska multimetern nå hela vägen från baklampan till kontakten i främre delen av släpet?
 
Finns kopplingstråd att skarva mätsladdarna med, typ

Protte
 
Köp en burk oxid rengöring, säljs lite överallt.
 
R Rolle85 skrev:
Hur ska multimetern nå hela vägen från baklampan till kontakten i främre delen av släpet?

Som någon skrev, ta vilken ledare som helst, högtalarkabel eller what ever och "förläng" mätproben
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.