Släpet är ca 4 år gammalt, bilen är sprillans ny. Bilen varnar ”vänster blinkers sönder”. Kollade glödlampan men denna är intakt (men blinkar inte). Tittade på släpets kontakter som ärjat lite.
Hur öppnar jag släpets kontakt och hur vet man vilken av dem som går till vänster blinkers?
Hur öppnar jag släpets kontakt och hur vet man vilken av dem som går till vänster blinkers?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rätt sannolikt att det kommit in vatten inne i kontakten också, borde gå att öppna o kolla, annars klipp o byt, småsummor: https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-och-dra/slapvagnskontakter/slapvagnskontakt-2000016516
Kan du inte öppna den så kan du mäta kontinuitet med multimeter för att kolla vilken ledare som går vart
Edit: kollingsschema släpkontakt
Kan du inte öppna den så kan du mäta kontinuitet med multimeter för att kolla vilken ledare som går vart
Edit: kollingsschema släpkontakt
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Har inte sett den varianten du har på ditt släp. Du har en 13-polig kontakt, med 8 poler, och 5 oanvända...
Jag skulle tagit en 13-polig, som du visar i bilderna, men då inte kopplat de övriga 5 eftersom släpet inte använder dessa.
Du har gemensam jord (-), resten är ledare för var lampa (+).
Byter du kontakt så kommer du få skruva om alla kontakterna, brukar va en skruvkoppling bara, inget avancerat. Gäller bara att hålla koll på vilken som går vart, men borde vara enkelt även utan schemat eftersom du har den gamla kontakten
Jag skulle tagit en 13-polig, som du visar i bilderna, men då inte kopplat de övriga 5 eftersom släpet inte använder dessa.
Du har gemensam jord (-), resten är ledare för var lampa (+).
Byter du kontakt så kommer du få skruva om alla kontakterna, brukar va en skruvkoppling bara, inget avancerat. Gäller bara att hålla koll på vilken som går vart, men borde vara enkelt även utan schemat eftersom du har den gamla kontakten
Ja, det stämmer med kopplingsschemat för 13-polig, och vänster blinkers, så det är säkert rätt..
Räcker troligtvis att rengöra kontakterna, även på insidan av kontakten då.
Om du fortfarande får problem så kan du kolla efter kabelbrott genom att sätta multimeter i kontinuitetsmätning (pip), ta bort blinkerslampan, sätt en pol från multimeter på stift 1 (13-poliga schemat) och andra polen från multimeter på pluspolen där lampan ska sitta.. multimetern bör pipa = inget kabelbrott
Räcker troligtvis att rengöra kontakterna, även på insidan av kontakten då.
Om du fortfarande får problem så kan du kolla efter kabelbrott genom att sätta multimeter i kontinuitetsmätning (pip), ta bort blinkerslampan, sätt en pol från multimeter på stift 1 (13-poliga schemat) och andra polen från multimeter på pluspolen där lampan ska sitta.. multimetern bör pipa = inget kabelbrott
Vet du att det fungerar på bilen då? Nytt behöver inte nödvändigtvis vara helt även om det borde vara det.
Jag tror iofs också på släpets kontakt, men har du lätt att testa bilen mot ett annat släp så kanske det besparar dig onödigt jobb.
Jag tror iofs också på släpets kontakt, men har du lätt att testa bilen mot ett annat släp så kanske det besparar dig onödigt jobb.
J Jappish skrev:Ja, det stämmer med kopplingsschemat för 13-polig, och vänster blinkers, så det är säkert rätt..
Räcker troligtvis att rengöra kontakterna, även på insidan av kontakten då.
Hur ska jag nå hela vägen från baklampan till kontaktstiftet i fronten av släpet?
Om du fortfarande får problem så kan du kolla efter kabelbrott genom att sätta multimeter i kontinuitetsmätning (pip), ta bort blinkerslampan, sätt en pol från multimeter på stift 1 (13-poliga schemat) och andra polen från multimeter på pluspolen där lampan ska sitta.. multimetern bör pipa = inget kabelbrott
Hur ska multimetern nå hela vägen från baklampan till kontakten i främre delen av släpet?J Jappish skrev:Ja, det stämmer med kopplingsschemat för 13-polig, och vänster blinkers, så det är säkert rätt..
Räcker troligtvis att rengöra kontakterna, även på insidan av kontakten då.
Om du fortfarande får problem så kan du kolla efter kabelbrott genom att sätta multimeter i kontinuitetsmätning (pip), ta bort blinkerslampan, sätt en pol från multimeter på stift 1 (13-poliga schemat) och andra polen från multimeter på pluspolen där lampan ska sitta.. multimetern bör pipa = inget kabelbrott
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Finns kopplingstråd att skarva mätsladdarna med, typ
Protte
Protte