1 195 213 läst · 5 413 svar
1195k läst
5,4k svar
Coola arkitektritade hus till salu
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 255 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 255 inlägg
Instämmer.
Nu har man lyckats dölja vissa av de mest uppenbara bristerna med lite möbler och prylar men kolla in vägguttag som sitter snett, sprickor i putsen vid dörren ut mot uteplatsen, över lag märklig puts på huset, stora och små sprickor i kalkstensplattorna i badrummet samt kaminen som står på lösa kalkstensplattor på övervåningen. Det är bara några av de mest uppenbara bristerna. Bastun, förutom att den märkligt nog ligger på övervåningen, innanför ett sovrum (?) är också märkligt designad, förutom att den är mörk som en källare. Ser onekligen ut som om man inte kan sitta på de övre lavarna utan att slå huvudet i snedtaket. Kan ju vara fotot/perspektivet som ”luras” men visst ser det märkligt ut.
Närbilden på dörr med ej färdigställt dörrtrycke/låskista gör ju inte direkt något gott för intrycket, eller kalkstensplattan som man lutat mot väggen bakom spisen i köket. Gissar att man insåg att det kanske inte var så smart med puts direkt vid spisen med tanke på fettstänk.
Kolla även in steghöjden på trappan vid entrén. Om det ät någon strappa eller om man bara lagt en sten vid dörren.
Nu har man lyckats dölja vissa av de mest uppenbara bristerna med lite möbler och prylar men kolla in vägguttag som sitter snett, sprickor i putsen vid dörren ut mot uteplatsen, över lag märklig puts på huset, stora och små sprickor i kalkstensplattorna i badrummet samt kaminen som står på lösa kalkstensplattor på övervåningen. Det är bara några av de mest uppenbara bristerna. Bastun, förutom att den märkligt nog ligger på övervåningen, innanför ett sovrum (?) är också märkligt designad, förutom att den är mörk som en källare. Ser onekligen ut som om man inte kan sitta på de övre lavarna utan att slå huvudet i snedtaket. Kan ju vara fotot/perspektivet som ”luras” men visst ser det märkligt ut.
Närbilden på dörr med ej färdigställt dörrtrycke/låskista gör ju inte direkt något gott för intrycket, eller kalkstensplattan som man lutat mot väggen bakom spisen i köket. Gissar att man insåg att det kanske inte var så smart med puts direkt vid spisen med tanke på fettstänk.
Kolla även in steghöjden på trappan vid entrén. Om det ät någon strappa eller om man bara lagt en sten vid dörren.
Martin_B skrev:Jag har ju märkt att många hus som byggs av inhyrd arbetskraft från andra länder som man kan få billig arbetskraft från, bygga väldigt ofta med små och få fönster. Det är ganska typiskt faktiskt. Varför vet jag ej, kanske för att spara pengar, men utan att tänka på slutresultatet? Precis som du skriver, så ser det ut som något specialbygge som någon har kommit på och ritat själv. Det ser definitivt inte ut att följa svensk standard så att säga.
Redigerat:
Haha ja, tänkte också på de flesta av bristerna du nämnde. Men du hittade ytterligare några, skall kolla på detThomas59 skrev:Instämmer.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 255 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 255 inlägg
Putsen närmast taket i ett av sovrummen håller på att lossna i kakor, har spruckit upp totalt.Thomas59 skrev:
Samma fast i mindre mängd i ett annat sovrum.
Kaminen på ÖV står endast på några plattor man har lagt ut på trägolvet, ser förjävligt ut rent ut sagt.
Verkar vara sprickor i putsen under och ovan takbjälken närmast gavel/yttervägg på ÖV.
Likadant verkar det vara vid andra gaveln också.
Det finns säkert mer. Men det värsta är ju ändå de få och för små fönstren som där är. Kan inte fatta hur man kan tänka så kortsiktigt? Spara några kronor på några sketna fönster, och sedan få D-vitaminbrist år ut och år in
Inte ens ytterdörren har något fönster. Huset blir ju i princip som ett fängelse. Finns säkert vissa som gillar det, precis som vissa gillar att leva ute i en koja i skogen, men det kan nog inte vara många
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 255 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 255 inlägg
Check på det .
Lägg till att det ser ut att saknas vägguttag längst köksbänken, nån sorts liten badkarsblandare vid diskhon i stället för en diskbänksblandare, toalettstol alldeles för nära dusch i badrum på nedervåningen (varför satte man inte toastolen mot samma vägg som handfatet?) med ett som det ser ut felvänt duschavlopp, dusch under snedtak vid bastudörren, märklig djup ”hylla” i allrum på övervåningen (hundkoja?), på övervåningen måste man också gå genom sovrummet för att besöka toaletten, stegen mitt för dörröppningen, upp till vindsutrymmet ovanför sovrummet på övervåningen, ingen planerad gångväg (grus/plattor/belysning) in till entrén på framsidan. It goes on and on.
Planlösningen sen, med en gigantisk tvättstuga, större än sovrummen på nedervåningen med en märklig hall utanför, avsaknaden av garderober/förvaringsrum, utebelysningen som är av olika modell och knappast funkis för den minimala uteplatsen. Hängrännorna ser ut att nästan sitta ”under” takutsprånget (fotot kan dock luras). Öppna spisen på nedervåningen precis vid dörren kan ju vara en smaksak men i mina ögon märklig. Att lägga alla sovrummen mot väster med kvällssol (varmt) är väl också en smaksak. Varför inte spegelvända planlösningen med mera ljus in till kök och allrum. Att ha allrum på övervåningen är ju också en smaksak. Jag hade nog föredragit att lägga alla sovrummen på övervåningen med ett litet gemensamt tv-rum, flytta ner bastun till tvättstugans plats och utnyttja korridoren mellan hus och nuvarande tvättstuga till liten tvättstuga + förråd. Resten av nedervåningen STORT KÖK/ALLRUM och litet kontor/gästrum. Men ok, ägaren kanske tyckte det var bra så vad vet jag.
Lägg till att det ser ut att saknas vägguttag längst köksbänken, nån sorts liten badkarsblandare vid diskhon i stället för en diskbänksblandare, toalettstol alldeles för nära dusch i badrum på nedervåningen (varför satte man inte toastolen mot samma vägg som handfatet?) med ett som det ser ut felvänt duschavlopp, dusch under snedtak vid bastudörren, märklig djup ”hylla” i allrum på övervåningen (hundkoja?), på övervåningen måste man också gå genom sovrummet för att besöka toaletten, stegen mitt för dörröppningen, upp till vindsutrymmet ovanför sovrummet på övervåningen, ingen planerad gångväg (grus/plattor/belysning) in till entrén på framsidan. It goes on and on.
Planlösningen sen, med en gigantisk tvättstuga, större än sovrummen på nedervåningen med en märklig hall utanför, avsaknaden av garderober/förvaringsrum, utebelysningen som är av olika modell och knappast funkis för den minimala uteplatsen. Hängrännorna ser ut att nästan sitta ”under” takutsprånget (fotot kan dock luras). Öppna spisen på nedervåningen precis vid dörren kan ju vara en smaksak men i mina ögon märklig. Att lägga alla sovrummen mot väster med kvällssol (varmt) är väl också en smaksak. Varför inte spegelvända planlösningen med mera ljus in till kök och allrum. Att ha allrum på övervåningen är ju också en smaksak. Jag hade nog föredragit att lägga alla sovrummen på övervåningen med ett litet gemensamt tv-rum, flytta ner bastun till tvättstugans plats och utnyttja korridoren mellan hus och nuvarande tvättstuga till liten tvättstuga + förråd. Resten av nedervåningen STORT KÖK/ALLRUM och litet kontor/gästrum. Men ok, ägaren kanske tyckte det var bra så vad vet jag.
Martin_B skrev:Putsen närmast taket i ett av sovrummen håller på att lossna i kakor, har spruckit upp totalt.
Samma fast i mindre mängd i ett annat sovrum.
Kaminen på ÖV står endast på några plattor man har lagt ut på trägolvet, ser förjävligt ut rent ut sagt.
Verkar vara sprickor i putsen under och ovan takbjälken närmast gavel/yttervägg på ÖV.
Likadant verkar det vara vid andra gaveln också.
Det finns säkert mer. Men det värsta är ju ändå de få och för små fönstren som där är. Kan inte fatta hur man kan tänka så kortsiktigt? Spara några kronor på några sketna fönster, och sedan få D-vitaminbrist år ut och år in
Inte ens ytterdörren har något fönster. Huset blir ju i princip som ett fängelse. Finns säkert vissa som gillar det, precis som vissa gillar att leva ute i en koja i skogen, men det kan nog inte vara många
Lite spännande på nått vis
https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-ljunghusen-vellinge-kommun-duvstraket-11-16374257?
https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-ljunghusen-vellinge-kommun-duvstraket-11-16374257?
Här är något för den som vill bo i en riddarborg i miniatyr...
https://www.nkfast.se/sv/objects/OBJ15134_1746227087
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
https://www.nkfast.se/sv/objects/OBJ15134_1746227087
Precis min tanke också, dock var ju omgivningen annorlunda. Nu var det ju väääldigt länge sedan jag såg tornet i Halmstad, så det har säkert ändrats sedan dess.Ramnemark skrev:
Nu var det några år sedan jag beräknade dagsljus.Martin_B skrev:Ja jag kan hålla med om att det känns "befriande" och "rent", men man skall kunna bo där också. Det kan nog bli lätt fängelsekänsla till slut med så otroligt mycket cement, åter cement, och små spröjsade gluggar till fönster som påminner om galler.
Visst är det hög charm i den stil av hus när det är äkta gammalt, men detta är ändå byggt 2017.
Jag har mycket svårt att tro att byggnaden fyller de krav? på solljus som föreskrivs i BBR. Jag skriver frågetecken efter "krav" då jag ej vet om det är ett krav man måste följa eller bara en rekommendation.
Hittar heller inte siffrorna, men bara av att se fönstren misstänker jag mycket starkt att de inte släpper in tillräckligt med ljus för att klara det som föreskrivs.
Nettoglasarean skall ju vara en viss procent av rummets yta osv.
Schablonen 10 % fönsterarea kontra golvarea är vanlig (sovrum, vardagsrum, osv).
Men numera kan man beräkna dagsljusfaktorn med tex IDA ICE eller Velux. Kravet är 1 % dagsljusfaktorn på halva rumsdjupet 1 meter (eller är det 0.5 m) från mörkaste sidovägg. Sen kan man fippla lite med hur stor vistelsezonen i ett rum är.
Jag har sett många bygglov som gått igenom och jag lovar att det här är något som inte beaktas i stor utsträckning.
Dagsljuskrav gäller inte i badrum osv.
Det ser ganska lika ut, men skulle säga att detta i Veinge är finare. Utsikten går däremot inte att slå från det på GalgbergetMartin_B skrev:
Här skall ni få se. Jag vet inte riktigt om objektet passar bäst här, eller i Vackra gamla hus till salu, med tanke på husets ålder, men oavsett slår detta objekt senaste, fullkomligt estetiskt värdelösa, "Fredagshuset" med hästlängder.
Detta är ett objekt som är renoverat och utformat av någon som har känsla för material, färger, rymd och interiör design, för att inte nämna exteriör utformning, återigen till skillnad från den som har utformat Fredagshuset.
Varsågoda:
Kommer lite fler bilder i nästa inlägg, samt länk till objektet...
Detta är ett objekt som är renoverat och utformat av någon som har känsla för material, färger, rymd och interiör design, för att inte nämna exteriör utformning, återigen till skillnad från den som har utformat Fredagshuset.
Varsågoda:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kommer lite fler bilder i nästa inlägg, samt länk till objektet...