338 296 läst · 1 085 svar
338k läst
1,1k svar
Vägförening kräver pengar
Fun fact... Lastbilarna kom igår kväll med huset. Första bilen var påväg av vägen vid vårat pga halka. Ringer "väghållare" (som vi i denna tråden kallar honom ) .. han kunde inte gå ut och flisa för han har inte beställt hem flis än ?! De var så halt så chauffören kunde inte gå på vägen och en personbil kom inte upp för en av backarna. Har man kastat sten i glashus då? Ska tilläggas att det inte bara var våran väg, andra vägar var minst lika hala men deras "väghållare" var ute och flisa (jag vet detta eftersom det landade på mej att se till att vägen var framkommlig för transporterna av huset = jag ringde alla som fanns i området och löste det från annan "väghållare")
Ooops, inte beställt material än det är ju bara december så skynda långsamt....
Här i närområdet ställdes skolskjutsar in så det var nog överjävligt igår/inatt, ursäktar dock inte materialbrist.
Skönt att du fick tag i annan som kunde hjälpa dig.
Här i närområdet ställdes skolskjutsar in så det var nog överjävligt igår/inatt, ursäktar dock inte materialbrist.
Skönt att du fick tag i annan som kunde hjälpa dig.
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
Jag förstår problematiken med påskrift men det var e-post jag menade.SlamFreddan skrev:
E-post är ett enkelt och effektiv sätt att följa upp muntliga överenskommelser genom att sammanfatta de viktigaste punkterna. Rent juridiskt gäller muntliga överenskommelser men tillsammans med en skriftlig sammanfattning skapar man ett tolkningsföreträde inför ev framtida tvister. Bra att du tog med en kompis som hjälpte till att hålla en vettig samtalston.
Pga av hur vissa individer agerar i ärendet finns det tyvärr riska att du kommer få stångas vidare ett tag till. För att minimera vidare strul försök om möjligt undvika kontakt med "irritationsmomentet" och kör din plan.
Lycka till!
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
Precis så är det i vår vägförening på landet. Samma gäng med gubbar i styrelsen sedan snart 50 år(!).Hemmakatten skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 609 inlägg
Nåja. Vissa av oss har, likt Björn Hellberg, aldrig varit barn.
Var glada för att ni ens får ihop en styrelse. Vi lyckades efter mycket om och men ersätta en suppleant som hoppade av, men i vår kommer även ordförande att hoppa av efter många års försöka till det. Då lär vi få ta in någon från Länsstyrelsen (?) som ordförande vilket ingen vill, men trots det är det ingen som kan tänka sig att ställa upp...Boilerplate4U skrev:
Har tidigare varit ordförande i vår tidigare ideela förening. Just vinterväghållning och kostnader för denna var svårast att uppnå enighet kring. Vissa boende krävde mer o bättre medan andra krävde lägre kostnader och tyckte inte det var viktigt om vägen i varje ögonblick var farbar. Svårt att hitta en kompromiss alla var nöjda med samt mkt svårt hitta entreprenörer som ens är intresserade, och än mindre för rimliga pengar. Slutade med att en fastighetsägare vägrade betala mer än hälften av årsvgiften då hon tyckte det var för dyrt, Nu har vi gjort en förättning och har en registrerad samfällighet och kommer kunna hantera sådant betydligt bättre men kvarstår ändå att försöka få i alla fall de flesta nöjda med kvalitet-pris på vinterväghållning. Och lite intressant är att konstatera att de komunalt skötta villavägarna ofta är sämre snöröjda en våra vägar o ändå är det somliga som klagar hos oss.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 889 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 889 inlägg
Jag känner helt igen detta. Ingen konsensus finns om avgift kontra kvalitet på väghållningen. Folk generellt tycks inte förstå just hur dyra inköpta tjänster är. Stora svårigheter att ens hitta en entreprenör som vill åta sig ett litet samhälle. Och få vill sitta på förtroendeposter och lägga ned tid på detta.S Storpontus skrev:Har tidigare varit ordförande i vår tidigare ideela förening. Just vinterväghållning och kostnader för denna var svårast att uppnå enighet kring. Vissa boende krävde mer o bättre medan andra krävde lägre kostnader och tyckte inte det var viktigt om vägen i varje ögonblick var farbar. Svårt att hitta en kompromiss alla var nöjda med samt mkt svårt hitta entreprenörer som ens är intresserade, och än mindre för rimliga pengar. Slutade med att en fastighetsägare vägrade betala mer än hälften av årsvgiften då hon tyckte det var för dyrt, Nu har vi gjort en förättning och har en registrerad samfällighet och kommer kunna hantera sådant betydligt bättre men kvarstår ändå att försöka få i alla fall de flesta nöjda med kvalitet-pris på vinterväghållning. Och lite intressant är att konstatera att de komunalt skötta villavägarna ofta är sämre snöröjda en våra vägar o ändå är det somliga som klagar hos oss.
Det känns som denna modell för att organisera samhället numera saknar folklig förankring.
Tror det finns två olika sorts föreningar. De som har svårt att finna styrelse med påföljande brist på förståelse för åtgärdspaket.
Och de föreningar med styrelse som styr och bestämmer efter eget huvud under lång tid, och som är svåra att bli av med/ersätta.
Och så finns förstås den tredje varianten där allt fungerar och alla är överens.
Att lägga ner eller ombilda föreningarna kräver en annan huvudman, vilket är olyckligt. Att däremot Länsstyrelsen kan agera ordförande vid behov är en bra lösning. Det kan man idag, men det sker nog extremt sällan, har aldrig hört talas om det. Kan man få Länsstyrelsen att tillsätta ordförande om xx antal medlemmar begär det så tror jag många knutar kan lösas upp.
Och de föreningar med styrelse som styr och bestämmer efter eget huvud under lång tid, och som är svåra att bli av med/ersätta.
Och så finns förstås den tredje varianten där allt fungerar och alla är överens.
Att lägga ner eller ombilda föreningarna kräver en annan huvudman, vilket är olyckligt. Att däremot Länsstyrelsen kan agera ordförande vid behov är en bra lösning. Det kan man idag, men det sker nog extremt sällan, har aldrig hört talas om det. Kan man få Länsstyrelsen att tillsätta ordförande om xx antal medlemmar begär det så tror jag många knutar kan lösas upp.
Nu har jag hittat att det kallas för syssloman och den personen tillsätts av Länsstyrelsen om det inte finns en beslutsför styrelse. Det är bra att möjligheten finns, men synd om man behöver utnyttja den då det kan kosta uppåt 100 000 kr/år för föreningen. Sen är sysslomannens syfte i huvudsak att träda in i stället för styrelsen för att få till en ny beslutsför styrelse. Det gör att sysslomannen under tiden kan besluta om hur vägen ska skötas vilket verkligen ingen vill. Med hot om detta lyckades vi tillslut få tag i en ny suppleant, men jag har tyvärr ingen större förhoppning att vi får tag i en ny ordförande och då är det 33 fastigheter med i föreningen där de flesta familjer består av minst två vuxna.Hemmakatten skrev:
http://www.ystadsallehanda.se/skurup/chockhojning-hotar-forening/?stopredirect
Medlem
· Västmanland
· 1 577 inlägg
Jag sitter i styrelsen i vår (väg)samfällighet med uppdraget som kassör sedan 12 år typ och övriga äro gubbar de med.
Vi är i praktiken minst 280 vuxna personer i samfälligheten men tror ni någon räcker upp handen när om eller nyval nalkas till styrelsen 5 poster?
Nä just det,,,då blir det styrelsen och närmast sörjande dvs ca 12 pers på stämman, de övriga 262 syns inte till.
Och då är vi ändå en rakryggad styrelse med allt torrt bakåt med järnkoll på ekonomi och vägskötseln allt öppet redovisat.
Så fundera en stund innan ni gnäller på oss som i praktiken jobbar gratis åt er andra som bara kör på vägarna ute i landet.
OT:
Idag är det 5000 mil av landets vägar som skötts i samfälligheter eller föreningar, att jämföra mot ca 4000 mil totalt som skötts av landets samtliga kommuner.
Vi är i praktiken minst 280 vuxna personer i samfälligheten men tror ni någon räcker upp handen när om eller nyval nalkas till styrelsen 5 poster?
Nä just det,,,då blir det styrelsen och närmast sörjande dvs ca 12 pers på stämman, de övriga 262 syns inte till.
Och då är vi ändå en rakryggad styrelse med allt torrt bakåt med järnkoll på ekonomi och vägskötseln allt öppet redovisat.
Så fundera en stund innan ni gnäller på oss som i praktiken jobbar gratis åt er andra som bara kör på vägarna ute i landet.
OT:
Idag är det 5000 mil av landets vägar som skötts i samfälligheter eller föreningar, att jämföra mot ca 4000 mil totalt som skötts av landets samtliga kommuner.
Är de inte där får man nog förutsätta att de tycker att ni sköter det bra. Man kan ju inte gnälla om man inte använder de demokratiska verktyg som finns. Jag är en sådan person som inte går på årsmöten, jag tycker att de som engagerar sig gör ett bra jobb.