2 683 läst · 19 svar
3k läst
19 svar
Kondensavfuktning med kall uteluft för att minska fönsterkondens?
Sida 1 av 2
Ville bara ventilera en idé.
Har sommarhus i trä, självdrag bl a genom kakelugnar. Vattenburen golvvärme från bergvärme. Lösa innanfönster (eget val). Ytterbågar 2 mm gammalt glas. Vinterinnerbågar med 4 mm termoglas Glavebel. I köket har jag ett stort fönsterparti där det bildas kondens på ytterrutan i ett ytterhörn. Jag vet redan om vikten av att täta innerbåge, att ha absorberande material i spalten osv. Min simpla lösning hittills är att värma upp spalten med 20 W energi från el och det funkar.
Problemet med kondens är störst om man kommer för någon vecka på senhösten och höjer värmen från underhåll tio till tjugo grader. Den fuktfattiga nu uppvärmda inneluften gör att vatten som lagrats i trä osv under sommaren kommer att diffundera ut och sedan kondenseras på kalla ytor som fönstren. Efter någon vecka minskar problemet eftersom huset avfuktats med fönstren som kondensavfuktare.
Min tanke är så självklar att den borde ha prövats: om man med en fläkt drar ut inneluft till utvändigt monterat spirorör som kyls av uteluft så kan vattnet kondensera där istället och föras bort. Enklast om anordningen är vertikal eller lutar så att vattnet samlas i en punkt. För att hindra att röret värms upp av den varma inneluften kan man behöva flänsar eller t o m en fläkt som forcerar uteluft. Den delvis avfuktade inneluften återförs till rummet. Den är visserligen något nedkyld men det minskade vatteninnehållet gör uppvärmingen till rumstemperatur mindre energikrävande. Fläktarna behöver bara gå under den tid tendensen till kondens är störst.
att använda kall uteluft är attraktivare än att köra dyra avfuktningsaggregat.
tankar om detta (dock inte om estetiken kring utvändiga rör, det är en självklar fråga)?
Har sommarhus i trä, självdrag bl a genom kakelugnar. Vattenburen golvvärme från bergvärme. Lösa innanfönster (eget val). Ytterbågar 2 mm gammalt glas. Vinterinnerbågar med 4 mm termoglas Glavebel. I köket har jag ett stort fönsterparti där det bildas kondens på ytterrutan i ett ytterhörn. Jag vet redan om vikten av att täta innerbåge, att ha absorberande material i spalten osv. Min simpla lösning hittills är att värma upp spalten med 20 W energi från el och det funkar.
Problemet med kondens är störst om man kommer för någon vecka på senhösten och höjer värmen från underhåll tio till tjugo grader. Den fuktfattiga nu uppvärmda inneluften gör att vatten som lagrats i trä osv under sommaren kommer att diffundera ut och sedan kondenseras på kalla ytor som fönstren. Efter någon vecka minskar problemet eftersom huset avfuktats med fönstren som kondensavfuktare.
Min tanke är så självklar att den borde ha prövats: om man med en fläkt drar ut inneluft till utvändigt monterat spirorör som kyls av uteluft så kan vattnet kondensera där istället och föras bort. Enklast om anordningen är vertikal eller lutar så att vattnet samlas i en punkt. För att hindra att röret värms upp av den varma inneluften kan man behöva flänsar eller t o m en fläkt som forcerar uteluft. Den delvis avfuktade inneluften återförs till rummet. Den är visserligen något nedkyld men det minskade vatteninnehållet gör uppvärmingen till rumstemperatur mindre energikrävande. Fläktarna behöver bara gå under den tid tendensen till kondens är störst.
att använda kall uteluft är attraktivare än att köra dyra avfuktningsaggregat.
tankar om detta (dock inte om estetiken kring utvändiga rör, det är en självklar fråga)?
Om innanfönstren är perfekt tätade så kommer fukten antingen från läckor/glipor i fönsterramen in till mellanrummet mellan rutorna, eller genom att inlagrad fukt i fönsterram- och bågar börjar ånga loss pga temperaturhöjningen inne (=>som värmer upp fönsterträet).
Min erfarenhet är att det normalt inte brukar finnas nämnvärt med möjliga glipor i fönster (gamla), samt att de oftast är målade med tät oljefärg, så det känns som att det nog trots allt finns läckage från innerrutorna. Mest troligt just i det hörnet där kondens uppstår. Min erfarenhet är också att det inte är helt lätt att få vanliga tätlister perfekt/hermetiskt täta i hörnen där de möts, samt särskilt den på gångjärnssidan som sitter på en annan sida av bågen.
Om det är gamla fönster (>70 år) så är normalt träkvaliteten utmärkt, och lite kondens nu och då har ingen betydelse. Särskilt inte om fönstren är väl underhållna/målade med linoljefärg.
Vi har ett enkelglasfönster på vår höloftsgavel. Det har inte blivit målat på mååånga år, och färgen täcker kanske endast 50% av träet nu. Det är kondens nästan jämt på det fönstret. Det är dock fortfarande felfritt i träet. Gissningsvis har det blivit kondensblött dagligdags i 50 år nu, minst, sedan senaste målningen. Så problemet är förmodligen mest av irriterande estetisk natur?
Min erfarenhet är att det normalt inte brukar finnas nämnvärt med möjliga glipor i fönster (gamla), samt att de oftast är målade med tät oljefärg, så det känns som att det nog trots allt finns läckage från innerrutorna. Mest troligt just i det hörnet där kondens uppstår. Min erfarenhet är också att det inte är helt lätt att få vanliga tätlister perfekt/hermetiskt täta i hörnen där de möts, samt särskilt den på gångjärnssidan som sitter på en annan sida av bågen.
Om det är gamla fönster (>70 år) så är normalt träkvaliteten utmärkt, och lite kondens nu och då har ingen betydelse. Särskilt inte om fönstren är väl underhållna/målade med linoljefärg.
Vi har ett enkelglasfönster på vår höloftsgavel. Det har inte blivit målat på mååånga år, och färgen täcker kanske endast 50% av träet nu. Det är kondens nästan jämt på det fönstret. Det är dock fortfarande felfritt i träet. Gissningsvis har det blivit kondensblött dagligdags i 50 år nu, minst, sedan senaste målningen. Så problemet är förmodligen mest av irriterande estetisk natur?
Jag tror inte att vadd räcker.
träet och målningen på bågens bottenstycke mår inte riktigt bra av fukten så den bör bort. Det funkar när jag värmer upp spalten med effektmotstånd på 20 watt. Men jag kom på nyss att jag har hindrat luftcirkulationen till hörnet genom att det står en möbel under fönstren som hindrar värmen från golvet från att stiga upp mot fönstren. När vi lade värmeslingor under kalkstensgolvet så lade vi dem tätare vid det stora gavelfönstret men det har jag sabbat i hörnet genom att ställa en liten bänk där. Tyvärr kommer jag inte åt effekten av att testa nu.
Ett annat sätt är att minska avkylningen av fönstret med en fönsterlucka. Det är ett effektivt sätt att hindra kondens om det är acceptabelt att täcka för fönstret.
Men allt det där vet vi. Mest är jag intresserad av teknikfrågan att kondensavfukta genom att utnyttja den kalla uteluften. Nu har ju uppvärmd inneluft på vintern låg till mycket låg relativ luftfuktighet så det behövs nog en rätt stor temperaturskillnad för att vattenångan ska kondensera. Vidare så är kondensationen en exoterm process så lite värme avges till omgivningen luften
träet och målningen på bågens bottenstycke mår inte riktigt bra av fukten så den bör bort. Det funkar när jag värmer upp spalten med effektmotstånd på 20 watt. Men jag kom på nyss att jag har hindrat luftcirkulationen till hörnet genom att det står en möbel under fönstren som hindrar värmen från golvet från att stiga upp mot fönstren. När vi lade värmeslingor under kalkstensgolvet så lade vi dem tätare vid det stora gavelfönstret men det har jag sabbat i hörnet genom att ställa en liten bänk där. Tyvärr kommer jag inte åt effekten av att testa nu.
Ett annat sätt är att minska avkylningen av fönstret med en fönsterlucka. Det är ett effektivt sätt att hindra kondens om det är acceptabelt att täcka för fönstret.
Men allt det där vet vi. Mest är jag intresserad av teknikfrågan att kondensavfukta genom att utnyttja den kalla uteluften. Nu har ju uppvärmd inneluft på vintern låg till mycket låg relativ luftfuktighet så det behövs nog en rätt stor temperaturskillnad för att vattenångan ska kondensera. Vidare så är kondensationen en exoterm process så lite värme avges till omgivningen luften
Redigerat:
För att avfuktning ska hjälpa så måste luften inne få ett vattenstillskott någonstans ifrån, annars kondenserar den inte vid uteluftstemperatur, såvida det inte är 100% RH ute.
Vid uppvärmning efter att stugan stått tom (med ventilering) så bör inget extra fukttillskott finnas i inneluften. Dvs det är i princip uteluft som värmts upp lite, och som återgår till exakt samma RH som den hade innan den värmdes upp.
Fönsterluckor, eller en extra 3:e ruta, gör att glaset blir varmare och bör såklart minska kondensen.
Det kan också vara för dålig ventilation mellan rutorna som gör att fukttillskottet, var det nu än kommer ifrån, inte ventileras bort ordentligt. Brukar kunna inträffa på gamla fönster med många färglager. Har för mig att ett riktmärke för kopplade fönster är ca 2 mm springa.
Mer värme på insidan av innerrutan gör ju också susen. Känns ju klart bättre att ha värmetillskott där än mellan fönstren.
Kanske en liten fläkt riktad mot fönstret under uppvärmningsfasen räcker?
Vid uppvärmning efter att stugan stått tom (med ventilering) så bör inget extra fukttillskott finnas i inneluften. Dvs det är i princip uteluft som värmts upp lite, och som återgår till exakt samma RH som den hade innan den värmdes upp.
Fönsterluckor, eller en extra 3:e ruta, gör att glaset blir varmare och bör såklart minska kondensen.
Det kan också vara för dålig ventilation mellan rutorna som gör att fukttillskottet, var det nu än kommer ifrån, inte ventileras bort ordentligt. Brukar kunna inträffa på gamla fönster med många färglager. Har för mig att ett riktmärke för kopplade fönster är ca 2 mm springa.
Mer värme på insidan av innerrutan gör ju också susen. Känns ju klart bättre att ha värmetillskott där än mellan fönstren.
Kanske en liten fläkt riktad mot fönstret under uppvärmningsfasen räcker?
Hur mycket kondens blir det? Om det bara är i ett hörn kan det inte vara några större mängder. Jag tror i alla fall att den bästa lösningen är att se över tätningen mellan innerbåge och karm och möjligen se om det är för tätt mellan ytterbåge och karm.
Angående idén så håller jag med om vad Oldboy säger. Så länge man inte bor i huset och tillför fukt kan man inte avfukta genom att kyla med utomhusluft. Det kan möjligen fungera till viss del vid hastiga temperaturväxlingar utomhus. I tillägg till det så läcker man ut värme med metoden. Använder man en kondensavfuktare så stannar värmen kvar i huset.
Angående idén så håller jag med om vad Oldboy säger. Så länge man inte bor i huset och tillför fukt kan man inte avfukta genom att kyla med utomhusluft. Det kan möjligen fungera till viss del vid hastiga temperaturväxlingar utomhus. I tillägg till det så läcker man ut värme med metoden. Använder man en kondensavfuktare så stannar värmen kvar i huset.
Tack för bidragen att tänka över frågeställningen. Jag börjar med en sak som jag inte finner så uppenbar. Det ska vara tätt mellan innerbåge och karm men finnas passage ut för luften mellan glasen. Vad ska den passagen göra? För in kall uteluft med lågt fuktinnehåll i mellanrummet? Kyls mellanrummet ned för mycket kommer det att bli kondens på insidan av innanfönstret. Det är något slags balans som eftersträvas men hur den balansen bör se ut har jag inte sett formulerat. Om man ska ta upp hål utåt så är det svårt att veta hur stort det ska vara.
I det aktuella fallet finns ingen eller ringa kondens när jag kommer och ökar värmen med 10-12 grader. Först blir det kraftig kondens men sedan minskar kondensen i hörnet efter ett par dagar vilket jag tolkar som att fukt dras ut ur byggnadsmaterialet. Den relativa luftfuktigheten var då på sluter 32 procent i köket trots extremt blöta novemberveckor. Tanken med avfuktning med utomhustemperatur handlar bara om den här uppvärmingsfasen - annars är det inga kondensproblem.
En liten avlång fläkt finns, jags ka pröva den för att föra upp varm luft frpn golvvärmen och som sagt flytta undan möbler. Det är lätt att se var det är varmt och kallt med IR tillsatsen Flir One plus till iphone.
I det aktuella fallet finns ingen eller ringa kondens när jag kommer och ökar värmen med 10-12 grader. Först blir det kraftig kondens men sedan minskar kondensen i hörnet efter ett par dagar vilket jag tolkar som att fukt dras ut ur byggnadsmaterialet. Den relativa luftfuktigheten var då på sluter 32 procent i köket trots extremt blöta novemberveckor. Tanken med avfuktning med utomhustemperatur handlar bara om den här uppvärmingsfasen - annars är det inga kondensproblem.
En liten avlång fläkt finns, jags ka pröva den för att föra upp varm luft frpn golvvärmen och som sagt flytta undan möbler. Det är lätt att se var det är varmt och kallt med IR tillsatsen Flir One plus till iphone.
Som jag förstått det är poängen att det skall vara mycket tätare mellan inne och spalt än mellan ute och spalt. Är det 100% tätt mellan inne och spalt kan ingen fukt från rummet komma in i spalten och därmed blir det ingen kondens. Om det sker en ventilation mellan uteluften och spalten så kan den lilla mängd fukt som trots allt kommer in i spalten inifrån ventileras ut. Jag har aldrig hört talas om att borra hål för att öka ventilationen utåt. Men det brukar avrådas från tätningslister mellan ytterbågen och karmen.
Jag tror inte att ett hörn på ett fönster skiljer sig markant från övriga fönster i huset. Är det enda stället där det är kondens så tror jag att det läcker inomhusluft in i spalten. Jag känner igen detta med att kondensen kommer när man kommer till huset och börjar värma. Men jag tror inte att det har med värmandet att göra utan att man kommer dit och börjar släppa ut fukt.
Om det bara är under ett par dagar efter att ni kommit dit på vintern som kondensproblemet finns undrar jag om det hinner ställa till med någon skada. Givetvis vill man bli av med det ändå. Men möjligen behöver man inte oroa sig för husets skull. Angående idén till avfuktare tror jag inte på den. Relativt stor åverkan på huset med fula rör och hål i väggen. Jag betvivlar att den avfuktande effekten skulle bli speciellt stor. Man jag har ju inte provat och jag har haft fel förr.
Jag tror inte att ett hörn på ett fönster skiljer sig markant från övriga fönster i huset. Är det enda stället där det är kondens så tror jag att det läcker inomhusluft in i spalten. Jag känner igen detta med att kondensen kommer när man kommer till huset och börjar värma. Men jag tror inte att det har med värmandet att göra utan att man kommer dit och börjar släppa ut fukt.
Om det bara är under ett par dagar efter att ni kommit dit på vintern som kondensproblemet finns undrar jag om det hinner ställa till med någon skada. Givetvis vill man bli av med det ändå. Men möjligen behöver man inte oroa sig för husets skull. Angående idén till avfuktare tror jag inte på den. Relativt stor åverkan på huset med fula rör och hål i väggen. Jag betvivlar att den avfuktande effekten skulle bli speciellt stor. Man jag har ju inte provat och jag har haft fel förr.
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Ytterbågarna är fastskruvade. Finns inte tillräcklig luftspalt utåt återstår bara att borra hål.
Det är säkert så att det läcker rumsluft förbi det lösa innanfönstret men tyvärr är det svårt att täta effektivt på grund av konstruktionen där sex innanfönsters bågar överlappar varandra lite i sidled. Det sista fönstret slutar rakt mot en stolpe och där blir då en svårtätad spalt. Dessutom kan det läcka lite runt om.
Det är säkert så att det läcker rumsluft förbi det lösa innanfönstret men tyvärr är det svårt att täta effektivt på grund av konstruktionen där sex innanfönsters bågar överlappar varandra lite i sidled. Det sista fönstret slutar rakt mot en stolpe och där blir då en svårtätad spalt. Dessutom kan det läcka lite runt om.
Ytterbågarna skall inte vara täta mot karmen däremot innerbågarna.
Jag har ett liknande problem detta år då jag varit slarvig (enkelglas +lösa innerbågar). Jag tejpar runt fönstren med hederlig fönstertejp. Där jag varit slarvig brukar jag få just sådana estetiska kondensproblem. Såg i helgen att ett fönster hade rejält med kondens efter jag värmt upp från 10c till 22c, mkt riktigt satt tejpen lös på en sidan.
Jag har ett liknande problem detta år då jag varit slarvig (enkelglas +lösa innerbågar). Jag tejpar runt fönstren med hederlig fönstertejp. Där jag varit slarvig brukar jag få just sådana estetiska kondensproblem. Såg i helgen att ett fönster hade rejält med kondens efter jag värmt upp från 10c till 22c, mkt riktigt satt tejpen lös på en sidan.
Japp. Men är karm och båge målade ordentligt med bra färg så tycker jag de åker av snabbt med lite varmvatten.G gråsten skrev:
Men utan tejp får du bra mycket sämre funktion med denna fönsterkonstruktion.
Vi har temporära problem med imma/kondens på våra kopplade tvåglasfönster i vår skånelänga. Dvs endast när det blåser lite kraftigare från ett visst väderstreck, som det sällan blåser ifrån. Då blir det imma/kondens på ett par fönster på läsidan, dvs den sida av huset där luft sugs ut genom otätheter pga undertrycket som vinden skapar ute.
Om det blåser lite så är det just bara i ett eller två hörn av fönstret som det blir imma/kondens. Det kan bero på att det är där som inneluften läcker ut, men det kan också bero på att det är där som luften mellan glasen blir stående pga att den inte kommer ut där, dvs ventilationsspringan mellan bågarna och/eller mellan ytterbåge och karm är för tät.
De två fönster det gäller har jag ännu inte bytt de gamla tätlisterna på.
Om det blåser lite så är det just bara i ett eller två hörn av fönstret som det blir imma/kondens. Det kan bero på att det är där som inneluften läcker ut, men det kan också bero på att det är där som luften mellan glasen blir stående pga att den inte kommer ut där, dvs ventilationsspringan mellan bågarna och/eller mellan ytterbåge och karm är för tät.
De två fönster det gäller har jag ännu inte bytt de gamla tätlisterna på.
Ja, det är balansgång på slak lina. Det ska vara lagom! Hur mkt ventilation det ska vara är ngt som man kommit fram till genom "trial and terror" genom tiderna. Det går naturligtvis att räkna på det också, men jag misstänker att det är komplicerat.G gråsten skrev:Jag börjar med en sak som jag inte finner så uppenbar. Det ska vara tätt mellan innerbåge och karm men finnas passage ut för luften mellan glasen. Vad ska den passagen göra? För in kall uteluft med lågt fuktinnehåll i mellanrummet? Kyls mellanrummet ned för mycket kommer det att bli kondens på insidan av innanfönstret. Det är något slags balans som eftersträvas men hur den balansen bör se ut har jag inte sett formulerat. Om man ska ta upp hål utåt så är det svårt att veta hur stort det ska vara.
Där är anledningen.G gråsten skrev:Det är säkert så att det läcker rumsluft förbi det lösa innanfönstret men tyvärr är det svårt att täta effektivt på grund av konstruktionen där sex innanfönsters bågar överlappar varandra lite i sidled. Det sista fönstret slutar rakt mot en stolpe och där blir då en svårtätad spalt. Dessutom kan det läcka lite runt om.
Tack för bidraget. Grejen är just att det inte finns minsta riktlinje för hur öppningen vid yttre bågen ska vara beskaffad. Bör den sitta i överkant eller underkant eller spelar det ingen roll? Funkar det med ett par borrade 3 mm hål eller måste det vara en spalt? Trial and error är inte så kul i sammanhanget. Vore bra med lite erfarenheter från andra som haft att öppna upp.