9 425 läst · 26 svar
9k läst
26 svar
Byggfirma förstörde värmepanna men ville inte ta på sig ansvar
Sida 1 av 2
På konsumentens sida
· 3 112 inlägg
Efter att en ny elcentral installerats dog värmepannan men företaget ville inte kännas vid att de var ansvariga.
Du kan läsa artikeln här: Byggfirma förstörde värmepanna men ville inte ta på sig ansvar
Du kan läsa artikeln här: Byggfirma förstörde värmepanna men ville inte ta på sig ansvar
Min FLVP har bara en fas på kompressorn. Skall man gissa att detta är en BVP ("hämta vatten" antyder ju det också)? Även priset på den antyder detta. Sedan tycker jag att det verkar märkligt att det skall bli så dyrt att åtgärda ändå, reparationen av denna kostade ju klart mycket mer än min FLVP kostade ny, inklusive installation.Magnus E K skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Om panna/pump är så känslig för fasföljd borde det sitta ett skydd som stoppar om det är fel fasföljd.
Mina 2 hittills värmepumpar har inte brytt sig om fasföljd.
Protte
Mina 2 hittills värmepumpar har inte brytt sig om fasföljd.
Protte
Verkar rådit total förvirring i ärendet om huruvida det gäller en vattenpump eller värmepump?
Säkert en äldre (och/eller mindre sofistikerad) bergvärmepump av större modell med trefaskompressor,
Finns väl ingen vattenpump som kostar 76000 kr att byta.
Säkert en äldre (och/eller mindre sofistikerad) bergvärmepump av större modell med trefaskompressor,
Finns väl ingen vattenpump som kostar 76000 kr att byta.
Det verkar som om både kompressor och vattenpump har gått sönder. Den ena kan ju ha gått sönder pga att den andra går sönder, exempelvis så skulle kompressorn kunna gå sönder pga att vattnet trycks i fel riktning genom denna och sedan går vattenpumpen sönder pga att den körs baklänges under längre tid. Ren spekulation från min sida dock.
Det intressanta här är väl att företaget som bytte elcentralen inte försäkrade sig om fasföljden. Detta var extremt viktigt i mitt arbete som elektriker (för många år sedan). Det var det första jag fick lära mig när jag kom ut på en industri: Man måste hålla koll på fasföljden och man skall verifiera den efteråt.
Det intressanta här är väl att företaget som bytte elcentralen inte försäkrade sig om fasföljden. Detta var extremt viktigt i mitt arbete som elektriker (för många år sedan). Det var det första jag fick lära mig när jag kom ut på en industri: Man måste hålla koll på fasföljden och man skall verifiera den efteråt.
Det är inte alla elektriker som tänker/funderar över det. Då många inte "tror" att huset/villan har något som är känsligt för fastföljen...
Har själv råkat ut för att nätägarens elektriker som skulle koppla in den fasta elen när vi skulle avsluta vårt byggelsabb, kopplade in den nya fasta i fel fasföljd.
Nu var det endast vår skruvmotor till pelletsens bulkförråd som ändrade riktning, från att dra ut pelletsen från förrådet till att trycka in den.
Vi upptäckte felet först några veckor efter inkopplingen då pelletsbrännaren stannade pga pelletsbrist. Tog lite tid eftersom det var på sen vår och endast VV värmdes av pannan och det lokala förrådet i pannrummet räcke några veckor. Installatören av pelletsbrännaren kunde inte förstå till en början varför den tidigare fungerande anläggningen helt plötsligt inte längre matade pellets, då ingenting var ändrat. förutom att vi gick från byggströmsmatning till fast installation.
Efter flytt av två kablar i motoranslutningen så gick anläggningen igen, motorn hade klarat sig (tur för den elektrikern som hade installerat matningen).
Har själv råkat ut för att nätägarens elektriker som skulle koppla in den fasta elen när vi skulle avsluta vårt byggelsabb, kopplade in den nya fasta i fel fasföljd.
Nu var det endast vår skruvmotor till pelletsens bulkförråd som ändrade riktning, från att dra ut pelletsen från förrådet till att trycka in den.
Vi upptäckte felet först några veckor efter inkopplingen då pelletsbrännaren stannade pga pelletsbrist. Tog lite tid eftersom det var på sen vår och endast VV värmdes av pannan och det lokala förrådet i pannrummet räcke några veckor. Installatören av pelletsbrännaren kunde inte förstå till en början varför den tidigare fungerande anläggningen helt plötsligt inte längre matade pellets, då ingenting var ändrat. förutom att vi gick från byggströmsmatning till fast installation.
Efter flytt av två kablar i motoranslutningen så gick anläggningen igen, motorn hade klarat sig (tur för den elektrikern som hade installerat matningen).
Har du en frekvensomriktare som styr hastigheten på motorn så ser den normalt sett till att det blir rätt ordning på faserna till motorn.prototypen skrev:
Varför skall det finnas ett skydd, fast installation innebär att man inte förväntar sig att man skall ändra i den efter man driftsatta den.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Det finns maskiner som inte får gå baklänges med fasföljdsrelä, är rotationen fel så drar inte huvudkontaktorn.
Protte
Protte
Scrollkompressorer och skruvkompressorer är de enda typerna av kompressorer som tar skada av att gå åt fel håll. Övriga typer av kompressorer har fasföljden ingen betydelse för.
Således i detta fallet bör det ha suttit en scrollkompressor i denne värmepump.
Således i detta fallet bör det ha suttit en scrollkompressor i denne värmepump.
Trefas kompressor ? IVT:s första generation av (IVT 495) kombinerade frånluft- vätske-pump (frånluftsbatteri som värmer markslangen) hade inte någon fasföljdskontroll, vilket innebär att ansvarig installatör var tvungen att kontrollera fasföljden innan inkoppling.prototypen skrev:
Elektrikerna var redan då för 15 år sedan införstådda med fasföljd 1-2-3 gäller om fortsatta delar av installationen ska fungera så att göra som den här entreprenören ha gjort dvs att inte kontrollera fasföljd innan och efter arbetet .... njaaa
Redigerat:
Om cirkulationspumpen även den är trefas så... kommer den att rotera åt fel håll men fungerar den då dvs kommer flödet igenom förångaren i värmepumpen bli tillräckligt högt .
Dessutom vad händer om trefaskompressorn arbetar åt fel håll och är en kolv.
Inloppsventilerna till den kan vara gjorda som backventiler.
Dessutom vad händer om trefaskompressorn arbetar åt fel håll och är en kolv.
Inloppsventilerna till den kan vara gjorda som backventiler.