38 201 läst · 47 svar
38k läst
47 svar
Begagnad Passat GTE
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 004 inlägg
Vill minnas att jag läst att den genomsnittliga bilfärden är 15km lång.P Pin skrev:
Själv har jag 31km till jobb, som jag brukar kunna ta med el, jag har stolpe på jobbet och kan ladda.
Dock samåker jag och min bättre hälft, och växlar vem som kör hem och hämtar tidigt på förskolan. Den bättre hälften har inte möjlighet att ladda.
Så pendlingsmässigt drar vi 3/4 på el.
Dock blir snittet ungefär 50/50 när man räknar på totalen inkl långresor.
Jag kör 95% på el, och av den elen betalar jag ca 50% själv. Bensin ligger på ca 0.5L/mil om man kör enbart på bensin.P Pin skrev:
Ingen har sagt det heller, det är ett räkneexempel! Men visst finns det dom som knappt tankar bensin alls .. sen har dom möjligheten att köra iväg på längre sträckor om dom vill. Så visst finns dom som kör hybrid på nästan bara el.P Pin skrev:
50/50 lär bli typ dubbla tiden då. Det är ju bara att räkna på det .. kör du 1500 varje år och lyckas köra 2/3 på el så sparar du in ca 10.000 kr årligen. Tror att vi hamnar där ungefär trots att det är 2 mil till stan .. kör bara för att skjutsa ungar och handla och kan ladda gratis på de flesta stoppen. Kör jag ner ca 2,5 mil, laddar en timme och hem samma sträcka så klarar jag mig precis/nästan på el nu i nov.
Hur många mil om året kör du? Fem procent för mig skulle vara ca 75 mil och om det var en eller ett par långresor skulle jag föredra en ren elbil (ej hybrid) och lösa långresorna på annat sätt, tex hyra fossilbil. Bara det årliga oljebyte finansierar ju nästan detta.Stefan N skrev:
Jag är medveten om att allt beror på körmönstret. I mitt fall många väldigt korta resor som inte blir så många mil om året, och ett mindre antal långa resor,som adderar upp till många mil.
Nä ingen mer än jag. Men som räkneexempel blir det dåligt då jag är övertygad om att det är en dum idé att investera ocj släpa runt på en bensinmotor ocj avancerad hybridtransmission om man aldrig nyttjar den. Dessutom betala för ett årligt oljebyte för ett par tusen. Bättre hade varit ett exempel på 80/20 eller hur det nu typiskt fördelar sig (väldigt individuellt, men för att dra nytta av hybrider bör mycket av körningen vara mindre än räckvidden, samtidigt som det finns behov av längre körningar ibland. Slår det över för mycket åt ena eller andra hållet är ten el eller ren fossilbil mer ekonomiskt.Miles skrev:Ingen har sagt det heller, det är ett räkneexempel! Men visst finns det dom som knappt tankar bensin alls .. sen har dom möjligheten att köra iväg på längre sträckor om dom vill. Så visst finns dom som kör hybrid på nästan bara el.
50/50 lär bli typ dubbla tiden då. Det är ju bara att räkna på det .. kör du 1500 varje år och lyckas köra 2/3 på el så sparar du in ca 10.000 kr årligen. Tror att vi hamnar där ungefär trots att det är 2 mil till stan .. kör bara för att skjutsa ungar och handla och kan ladda gratis på de flesta stoppen. Kör jag ner ca 2,5 mil, laddar en timme och hem samma sträcka så klarar jag mig precis/nästan på el nu i nov.
Ni glömde att räkna med diesel som drar ca 37 cl mindre per mil.
Elbilar borde få åka i fil för kollektivtrafiken. Där de då inte behöver följa trafikrytmen och kan köra ännu snålare så att elen räcker hem. Miljömässigt är det väl bättre att bo i städerna där kollektivtrafiken fungerar.
Elbilar borde få åka i fil för kollektivtrafiken. Där de då inte behöver följa trafikrytmen och kan köra ännu snålare så att elen räcker hem. Miljömässigt är det väl bättre att bo i städerna där kollektivtrafiken fungerar.
Köp då en Tesla för då blir det ekonomiskt.P Pin skrev:Nä ingen mer än jag. Men som räkneexempel blir det dåligt då jag är övertygad om att det är en dum idé att investera ocj släpa runt på en bensinmotor ocj avancerad hybridtransmission om man aldrig nyttjar den. Dessutom betala för ett årligt oljebyte för ett par tusen. Bättre hade varit ett exempel på 80/20 eller hur det nu typiskt fördelar sig (väldigt individuellt, men för att dra nytta av hybrider bör mycket av körningen vara mindre än räckvidden, samtidigt som det finns behov av längre körningar ibland. Slår det över för mycket åt ena eller andra hållet är ten el eller ren fossilbil mer ekonomiskt.
Jag kör också många korta sträckor mest inom kommunen, kör ca 400 mil om året. Hade Passat funnits i ren el hade det nog blivit en sån.P Pin skrev:Hur många mil om året kör du? Fem procent för mig skulle vara ca 75 mil och om det var en eller ett par långresor skulle jag föredra en ren elbil (ej hybrid) och lösa långresorna på annat sätt, tex hyra fossilbil. Bara det årliga oljebyte finansierar ju nästan detta.
Jag är medveten om att allt beror på körmönstret. I mitt fall många väldigt korta resor som inte blir så många mil om året, och ett mindre antal långa resor,som adderar upp till många mil.
Min -17 Passat GTE med 4550 mil såldes igår av leasingbolaget. 267 300 blev högsta bud (bilhandlare enbart som kan buda).
Bilen har kostat mig ca: 160 000 sek netto inklusive allt utom bränsle. Fick tillbaka 60 000 då restvärdet var så mkt lägre. Så totalt ca: 2600 kr/mån för en helt ny bil i 3 år. Det är inte småpengar men det är en bra deal för en ny bil, finansierad som personalbil.
Bilen har kostat mig ca: 160 000 sek netto inklusive allt utom bränsle. Fick tillbaka 60 000 då restvärdet var så mkt lägre. Så totalt ca: 2600 kr/mån för en helt ny bil i 3 år. Det är inte småpengar men det är en bra deal för en ny bil, finansierad som personalbil.
Det vet jag inte, kanske. Jag tittade på begagnade model S men tyckte de låg för högt i pris (700 000) så det blev en begagnad fossilmissil i motsvarande storlek och nästan samma prestanda. Förutom förbrukningen då. Men för 350 000 i mellanskillnad kan jag tanka och byta olja många gånger. Vad värdet är på båda alternativen om ett par år är en stor osäkerhetsfaktor.S slurppe99 skrev:
Miljömässigt tar jag kollektivtrafik till jobbet.
Det var menat som ett skämt då man får två nya fosillbilar för en dyr Tesla. Sedan talar mam om att milen kostar bara 2-2,20P Pin skrev:Det vet jag inte, kanske. Jag tittade på begagnade model S men tyckte de låg för högt i pris (700 000) så det blev en begagnad fossilmissil i motsvarande storlek och nästan samma prestanda. Förutom förbrukningen då. Men för 350 000 i mellanskillnad kan jag tanka och byta olja många gånger. Vad värdet är på båda alternativen om ett par år är en stor osäkerhetsfaktor.
Miljömässigt tar jag kollektivtrafik till jobbet.
Det var menat som ett skämt angående ekonomist lönande. Då man får två fosilbilar för en Tesla. Sedan säger man att det kostar bara 2 kr/milen.P Pin skrev:Det vet jag inte, kanske. Jag tittade på begagnade model S men tyckte de låg för högt i pris (700 000) så det blev en begagnad fossilmissil i motsvarande storlek och nästan samma prestanda. Förutom förbrukningen då. Men för 350 000 i mellanskillnad kan jag tanka och byta olja många gånger. Vad värdet är på båda alternativen om ett par år är en stor osäkerhetsfaktor.
Miljömässigt tar jag kollektivtrafik till jobbet.
Jo jag anade ironinS slurppe99 skrev:
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg