18 839 läst · 36 svar
19k läst
36 svar
Har köpt hus och tänkte bygga till lite....
Har du sänkt dräneringen också då?A atomlab skrev:
Stickan
Jag har bara dränerat 2 och en halv sida och på dessa har sockeln vart högre än vad golvet är redan nu då husets väggar är ingjutna i berget. Det har vart snustorrt I källaren i 60år och såg nu bara till att inget vatten kunde samlas mot grunden. Den nya grunden kommer dessutom att ligga som en spärr mot vattnet som kan tänkas komma dit i framtiden.
Ingen isolering fuktspärr radonspärr i källaren i golvet?
Jag såg att du nämnde isolering och golvvärme!
Tänk på att golvvärme kräver mer isolering ROT branschen myglar för att de är tvungna eftersom folk sällan kan gräva ur och sänka som du
Själv har jag genomfört ett projekt med sänkt och undergjutet hus med golvvärme vattenburen ingjuten i platta lös med isolering mot grundmur!
Lärde mig att golvvärme kräver betong 10cm + fukt/radonspärr rejäl isolering 30 cm frigolit+ kapilärbrytande Leca 15 cm + markduk
Ett problem var att väggen med nya undergjutningen transporterade lite fukt när golvvärmen stängdes av på sommaren i en del av vägg Mot en murstock som jag behöll oisolerad ursprunglig
Så golvvärmen bör vara på året runt
Jag såg att du nämnde isolering och golvvärme!
Tänk på att golvvärme kräver mer isolering ROT branschen myglar för att de är tvungna eftersom folk sällan kan gräva ur och sänka som du
Själv har jag genomfört ett projekt med sänkt och undergjutet hus med golvvärme vattenburen ingjuten i platta lös med isolering mot grundmur!
Lärde mig att golvvärme kräver betong 10cm + fukt/radonspärr rejäl isolering 30 cm frigolit+ kapilärbrytande Leca 15 cm + markduk
Ett problem var att väggen med nya undergjutningen transporterade lite fukt när golvvärmen stängdes av på sommaren i en del av vägg Mot en murstock som jag behöll oisolerad ursprunglig
Så golvvärmen bör vara på året runt
Redigerat:
Hur får du på golvvärmen året runt? För pumpen brukar ju stänga av på sommaren? Är nyfiken då jag av just den anledningen körde på både el och vattenburen golvvärme i vårat badrum i källaren så man kan ha värme året runt.B byggarätt skrev:Ingen isolering fuktspärr radonspärr i källaren i golvet?
Jag såg att du nämnde isolering och golvvärme!
Tänk på att golvvärme kräver mer isolering ROT branschen myglar för att de är tvungna eftersom folk sällan kan gräva ur och sänka som du
Själv har jag genomfört ett projekt med sänkt och undergjutet hus med golvvärme vattenburen ingjuten i platta lös med isolering mot grundmur!
Lärde mig att golvvärme kräver betong 10cm + fukt/radonspärr rejäl isolering 30 cm frigolit+ kapilärbrytande Leca 15 cm + markduk
Ett problem var att väggen med nya undergjutningen transporterade lite fukt när golvvärmen stängdes av på sommaren i en del av vägg Mot en murstock som jag behöll oisolerad ursprunglig
Så golvvärmen bör vara på året runt
Har själv gjort ett liknande projekt där jag sänkte färdigt golv med 15cm i groventre och badrum, men jag använde 200mm pordrän istället för då slapp jag gräva lika mycket då det endast behövs makadam för att jämna till marken.
Det går att skruva på inställningarna i värmepumpen så att den dels går hela tiden och dels alltid producerar en viss lägsta framledningstemp.
största problemet brukar vara att vattenvolymen blir för liten eftersom man troligen behöver stänga av värmesystemet i resten av huset. Men det löser man ganska enkelt med en extra tank.
största problemet brukar vara att vattenvolymen blir för liten eftersom man troligen behöver stänga av värmesystemet i resten av huset. Men det löser man ganska enkelt med en extra tank.
Hej.
Rör för radonsug, Sugbilen sprutar in 10cm tvättad makadam. Sedan läggs byggplast ut. Efter det är jag lite kluven.
Alternativen som följer är det jag har tänkt att ta ställning till:
1: Cellplats 30cm med armering golvvärme och 10 cm betong. Lokala fall med flytspackel. (32cm)
2: Isolerskum 15cm, Armering på det, golvvärme och 10cm betong. Lokala fall med flytspackel. (28cm)
3: 20cm EPS, golvvärme och 5cm flytspackel (25cm)
4: 25cm Skumbetong, golvvärme 5cm skumbetong igen och sedan flytspackel (33cm)
Jag har tänkt mig att dra en separat slinga runt hela sulan som jag kan styra separat så man alltid har värme där ifall det skulle behövas.
Rör för radonsug, Sugbilen sprutar in 10cm tvättad makadam. Sedan läggs byggplast ut. Efter det är jag lite kluven.
Alternativen som följer är det jag har tänkt att ta ställning till:
1: Cellplats 30cm med armering golvvärme och 10 cm betong. Lokala fall med flytspackel. (32cm)
2: Isolerskum 15cm, Armering på det, golvvärme och 10cm betong. Lokala fall med flytspackel. (28cm)
3: 20cm EPS, golvvärme och 5cm flytspackel (25cm)
4: 25cm Skumbetong, golvvärme 5cm skumbetong igen och sedan flytspackel (33cm)
Jag har tänkt mig att dra en separat slinga runt hela sulan som jag kan styra separat så man alltid har värme där ifall det skulle behövas.
I mitt gamla hus byggde jag en vinterträdgård.D danielgronberg skrev:Hur får du på golvvärmen året runt? För pumpen brukar ju stänga av på sommaren? Är nyfiken då jag av just den anledningen körde på både el och vattenburen golvvärme i vårat badrum i källaren så man kan ha värme året runt.
Har själv gjort ett liknande projekt där jag sänkte färdigt golv med 15cm i groventre och badrum, men jag använde 200mm pordrän istället för då slapp jag gräva lika mycket då det endast behövs makadam för att jämna till marken.
För att kunna ställa värmen där oberoende av resten av huset gjorde jag en egen slinga från pannan med egen reglering och egen pump.
Var ledig i fredags och började att riva ut källaren. Det mesta fick jag ut förutom 2st dörrposter och bredda där trappen skall komma ner. Det gör jag när golvet är sänkt. Det gpr så mycket snabbare när man bara behöver släpa allt 4meter. Därefter tar maskinerna över.
Totalt 15säckar på dryga tonnet styck med betong hål sten och massor och 4 rejäla buntar med virke känns ändå lite I ryggen idag.
I veckan kommer en container så alla massor kan försvinna. Vitvaror och div elektronik tar jag själv till tippen. Den ligger 4.5min från huset så är ingen direkt ansträngning. Kommer även att bila upp golvet. Hela golvet skall bort men även ner, helst till berg, så jag kan förstärka murstocken och 3st balkar som är placerade i huset. Eftersom jag snart skall suga bort 40cm fyllnadsmassor så känns det prio.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sådär. Nu börjar mesta utav rivningen att bli klar. Relita var här och säg ut källaren, och vad dom fick kämpa. Drygt 20cm ner så vart det lera. Fick samtidigt som man säg köra med en bilmaskin och samtidigt ta bort det största stenarna. Tycker generellt att det är roligt att riva men nu får det snart vara nog! Eftersom huset står med halva delen på berg så gick det såklart lite berg genom huset. Som tur var så är en trappa placerad där det är som värst och fick såga bort ungefär 1m2 med 10cm.
Eftersom huset stor men halva hålstenar på berg och går sedan ner i leran så är det väldigt svårt att hålla dagvattnet borta. Det jag försökt med är att gräva ut på insidan av väggen drygt 30cm ner. Där lägger jag sedan geoduk, makadam och dräneringslang. Mot sockeln sätter jag sedan isodrän. Skulle såklart kunna sätta cellplast men detta hade jag redan hemma. Då har jag svårt att se något vatten tryckas in i leran. En Anna positiv sak är att det blir lättare att värma upp plattan närmast ytterväggen.
I veckan kommer dom och lägger plast inför epsen. Då kan jag dra alla installationer i helgen och så gjuts det nästa vecka. Blir skönt med ett riktigt golv att gå på. Blir totaly 20 cm eps, 5cm flyt. Och på det 2cm stavlimmat golv.
Eftersom huset stor men halva hålstenar på berg och går sedan ner i leran så är det väldigt svårt att hålla dagvattnet borta. Det jag försökt med är att gräva ut på insidan av väggen drygt 30cm ner. Där lägger jag sedan geoduk, makadam och dräneringslang. Mot sockeln sätter jag sedan isodrän. Skulle såklart kunna sätta cellplast men detta hade jag redan hemma. Då har jag svårt att se något vatten tryckas in i leran. En Anna positiv sak är att det blir lättare att värma upp plattan närmast ytterväggen.
I veckan kommer dom och lägger plast inför epsen. Då kan jag dra alla installationer i helgen och så gjuts det nästa vecka. Blir skönt med ett riktigt golv att gå på. Blir totaly 20 cm eps, 5cm flyt. Och på det 2cm stavlimmat golv.
Kul projekt har kört ett liknande men för hand inne och med maskin ute!
Du kör dräneringen och syll isolering inne vilket är lite ovanligt!
Jag hade slängt i en slang att ventilera med också!
Visst känner man sig duktig med all rätt när man karvar berg pinmo o lera!
En fråga bara hur tar du hand om takavvattningen på utsidan?
Det går ju inte blanda dränering och dagvatten
Du kör dräneringen och syll isolering inne vilket är lite ovanligt!
Jag hade slängt i en slang att ventilera med också!
Visst känner man sig duktig med all rätt när man karvar berg pinmo o lera!
En fråga bara hur tar du hand om takavvattningen på utsidan?
Det går ju inte blanda dränering och dagvatten
Du menar en slang I för att kunna ventilera radon?
Jag kommer att leda ner både dräneringsvatten och dagvatten i dagvattenkassetter. Dock genom olika kanalisationer.
Fick för övrigt feeling idag. Sagt och gjort kl 15.30 drog jag och hyrde hålsåg. Nytt hål för avloppet samt lite hål för dräneringen invändigt och avlopp invändigt.
Kan lungt påstå att jag hade flyt när jag måttade för att träffa dräneringsröret som går på insidan. Det var en skön känsla när det rann ut 100liter vatten ur hålet när jag drog ut borrkärnan!
Imorgon får jag fortsätta med hålen invändigt och göra klart den utvändiga dräneringen.
Jag kommer att leda ner både dräneringsvatten och dagvatten i dagvattenkassetter. Dock genom olika kanalisationer.
Fick för övrigt feeling idag. Sagt och gjort kl 15.30 drog jag och hyrde hålsåg. Nytt hål för avloppet samt lite hål för dräneringen invändigt och avlopp invändigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan lungt påstå att jag hade flyt när jag måttade för att träffa dräneringsröret som går på insidan. Det var en skön känsla när det rann ut 100liter vatten ur hålet när jag drog ut borrkärnan!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Imorgon får jag fortsätta med hålen invändigt och göra klart den utvändiga dräneringen.
Produkter som diskuteras: "hålsåg"
Hålsågar
Hålsågar är specialiserade verktyg som används för att skapa perfekt runda hål i en mängd olika material. De kan användas för allt från trä och plast till metall och gips, och kommer i en rad olika storlekar för att passa alla projekt.
Läs mer
Mja när man lägger dränering med porodrän och slang så kan ”radonslang” eller en ventilerande slang Också ventilera ut fuktA atomlab skrev:Du menar en slang I för att kunna ventilera radon?
Jag kommer att leda ner både dräneringsvatten och dagvatten i dagvattenkassetter. Dock genom olika kanalisationer.
Fick för övrigt feeling idag. Sagt och gjort kl 15.30 drog jag och hyrde hålsåg. Nytt hål för avloppet samt lite hål för dräneringen invändigt och avlopp invändigt.[bild] [bild] [bild]
Kan lungt påstå att jag hade flyt när jag måttade för att träffa dräneringsröret som går på insidan. Det var en skön känsla när det rann ut 100liter vatten ur hålet när jag drog ut borrkärnan![bild]
Imorgon får jag fortsätta med hålen invändigt och göra klart den utvändiga dräneringen.
I mitt projekt har jag Leca 15 cm som kapilärbrytande skickt ovanför markseparationsduk och det ventilerade jag sedan EPS 30 cm och sedan diffspärr plast sedan 15 cm betong med golvvärmeslang och armering...lumppapp och parkett...fungerar fantastiskt
Lika bra att börja uppdatera här.
Det har gått ett tag men det har också hänt en hel del. Frå göra lite dagliga uppdateringar tills vi är på dagens datum..
Det var lite oklart om jag skulle kunna göra ett extra rum bakom tvättstugan för förvaring. Så det första som gjordes efter att garaget rivits va att gräva lite. Voila. Berget gick perfekt in under huset.
Först så gjorde jag en form till en klack som lecan kunde stå på.
Efter det så fylldes badkaret upp med makadam och sedan isolerades det med kingspan isolering och i med golvvärme.
Efter att par rader leca så slog jag upp dörren.
Sedan bara att mura på och putsa när allt var klar. Avslutade med att gjuta en kaka på 10cm på toppen som sedan det nya bjälklagen kommer att få vila på
Avslutade sedan med att dränera allt.
Det har gått ett tag men det har också hänt en hel del. Frå göra lite dagliga uppdateringar tills vi är på dagens datum..
Det var lite oklart om jag skulle kunna göra ett extra rum bakom tvättstugan för förvaring. Så det första som gjordes efter att garaget rivits va att gräva lite. Voila. Berget gick perfekt in under huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Först så gjorde jag en form till en klack som lecan kunde stå på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter det så fylldes badkaret upp med makadam och sedan isolerades det med kingspan isolering och i med golvvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter att par rader leca så slog jag upp dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan bara att mura på och putsa när allt var klar. Avslutade med att gjuta en kaka på 10cm på toppen som sedan det nya bjälklagen kommer att få vila på
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avslutade sedan med att dränera allt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Välkommen tillbaka!A atomlab skrev:Lika bra att börja uppdatera här.
Det har gått ett tag men det har också hänt en hel del. Frå göra lite dagliga uppdateringar tills vi är på dagens datum..
Det var lite oklart om jag skulle kunna göra ett extra rum bakom tvättstugan för förvaring. Så det första som gjordes efter att garaget rivits va att gräva lite. Voila. Berget gick perfekt in under huset. [bild]
Först så gjorde jag en form till en klack som lecan kunde stå på. [bild][bild]
Efter det så fylldes badkaret upp med makadam och sedan isolerades det med kingspan isolering och i med golvvärme.
[bild][bild]
Efter att par rader leca så slog jag upp dörren. [bild]
Sedan bara att mura på och putsa när allt var klar. Avslutade med att gjuta en kaka på 10cm på toppen som sedan det nya bjälklagen kommer att få vila på [bild]
Avslutade sedan med att dränera allt. [bild]