hsd hsd skrev:
Vinkällare med miniatyrdörr så man får krypa in efter påfyllningen :p
Krypa är väl normaltillståndet? Mer utmaning om man måste ta sig över en balansbräda. :p

Takhöjden är inga problem det skall inte vara 240
I en bastu
Kolla finnarna hur dom gör
Översta laven till taket är ett mått
Kom ej ihåg det
Men det är det man ska gå efter

Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Att det tog fem år att öppna luckan och krypa in? Jag hade gjort det direkt då jag är jäkligt vetgirig (troligen redan på visningen) och inte kunnat bärga mig.
Hade älskat att ha ett sådant utrymme. Men jag hade gjort en vinkällare istället. Tänk vad coolt med dämpad belysning mot berget och murade vinställ...
Kul projakt never the less - måste följas.
Har varit på vinkällar-idén och vänt. Bastu känns som något för hela familjen och en större utmaning. Får hitta ett annat hål till vinkällare.

• Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
2m i takhöjd blir tight. Jag gissar att det bara blir en sittlav och att den hamnar på ena kortsidan med aggregatet på andra långsidan?

Köp inte för litet aggregat, minste en storlek över det som borde räcka, särksilt med tanke på det kylande berget som knappast kommer att isoleras särskilt mycket.

Ett tips, med effekttaxor, elbilar och annat i antågande, se till att förbereda för en kontaktor till aggregatet och köp ett aggregat med extern timer. Då kan du dels styra när den skall slås på bättre och kan samtidigt styra effektutnyttjandet mer dynamiskt. Jag har redan en kontaktor, men det är för att vattenpumpen går på samma matning och de skall helst inte gå samtidigt då det finns risk att säkringen går då. Det var för mig det eller att dra nya ledningar där det inte fanns plats för dem...
Jag tror absolut att 2m kommer vara tillräckligt. Men såklart i den nedre acceptansnivån. Jag hoppas och tror på att jag ska kunna få plats med 2 lavar på längden...kommer till och med bli en "hörnsoffa" längst ner. Tackar för tipset om aggregat. Siktar in mig på ca 9kw

Häftigt, vi gjorde ungefär samma sak i förra kåken, fast vi byggde en matkällare.

Exostor Exostor skrev:
Häftigt, vi gjorde ungefär samma sak i förra kåken, fast vi byggde en matkällare.
jag hade också satsat på en matkällare eller vinkällare eller en kombo. Har själv en svensk bastu i mitt hus (förråd).

Strax innan sommaren bilades det bort över den tilltänkta dörröppningen. Detta för att kunna fälla in en I-balk som avväxling. Vet inte om det hade behövts. Men bättre safe than sorry.

Plastade alla tre ingångarna för att jag vet av erfarenhet att det blir väldigt dammigt. Dammigt är ett understatement.

På verktygsfronten brände jag rätt snabbt slut på min gamla bilmaskins-trotjänare från ÖoB. Äntligen en anledning att investera i ytterligare en Makita, denna gång modell större. Bättre köp får man leta efter. Dåligt med bilder. Men här kommer två.
Renoveringsplats med sönderbilad dörröppning, I-balk, damm, verktyg och skyddsplast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att vara på den säkrare sidan använde jag oxå en stämt för att stötta golvbjälkar.

I-balk installerad över en dörröppning med stödstäm i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

Balken på plats ovanför öppningen. Göt även fast balken med en säck grovbetong.

Nu är det bara att bila vidare!

• Gilla
Nobbe_1 och 6 till
  • Laddar…
Första steget efter att jag växlat av väggen var att ta upp hålet för den kommande bastudörren. Jag visste att väggen var 40 cm tjock och att det förmodligen skulle bli en hel del jobb. Men jag trodde inte att det skulle bli så mycket som det blev.

Första tanken var att köpa/hyra en elektrisk motorkap för att på så sätt ta upp dörren. Samtidigt var det inte heller så enkelt eftersom klingan ändå inte skulle nå igenom.

I all min iver så började jag istället med bilningshammaren och borrhammare.
Så klart blev det otroligt dammigt. Återigen tacksam för dammdörrarna. Har även lagt masonit på källartrappan.
Väggöppning under konstruktion med bilningsverktyg, spill och dammskydd runt en icke rektangulär dörröppning i byggprocess.
Skapa konto

Efter några timmar. Det största problemet var de gigantiska stenarna som var ingjutna, därav det icke rektangulära hålet. Stenarna fick jag bor igenom och sedan slå av (med huggmejsel då jag inte hade någon stenkik).
Ojämnt hål taget i tjock betongvägg för bastudörr, med bilnings- och borrhammare omringade av grus och stenrester.
Skapa konto

Otillräckligt utmejslat hål i vägg för bastudörr omgivet av byggverktyg, damm och stenblock på golvet.
Skapa konto

Ojämnt utmejslat hål i en tjock betongvägg med synliga stenblock och rörledningar, omgivet av byggdamm och verktyg.
Skapa konto

Många vändor till tippen blev det.
Uppbrutna betongbitar i hinkar, utgrävda för att skapa dörröppning, nära en svart vägg och barnens cykel.
Skapa konto

Ojämna kanter på ett hål i en tjock betongvägg för bastudörr, med en spade och en hink med rivningsavfall.
Skapa konto

Dörröppningen börjar närma sig färdig.
Ojämnt uttaget hål i en tjock betongvägg för en bastudörr, med synliga kablar och en spade i förgrunden.
Skapa konto

Detta var ett jäkligt jobbigt moment...men oxå väldigt kul. Pannbensprövande.

• Gilla
  • Wow
David Luleå och 14 till
  • Laddar…
Vad gäller att upptäcka små hål och göra något av det så tänker jag på "The Pier". Två personer upptäcker en liten glugg i en av pirerna i Malmö hamn och kryper in. Där bygger de ett rum.

http://erikochnilspetter.se/the-pier-2/

• Gilla
Patrik.B och 6 till
  • Laddar…
Nästa steg var att gjuta upp den nygamla dörröppningen. Inte helt enkelt att fundera ut hur. Det uppbilade håler var allt anant än rektangulärt...på vissa ställer var öppningen alldeles för stor och på andra ställen nästan precis enligt mått.

Lösningen fick bli att bygga formen successivt. Började med 2 vertikala sidor som lodades in...sen skruvade jag horisontella bitar allt eftersom jag fyllde formen med betong. På så sätt kunde jag vibrera och packa betongen och minimera risken för att vissa hålrum inte skulle fyllas med betong. Tvingarna användes för att hålla de vertikala formbitarna på plats. Detta gjorde att inga skruvar behövdes...enkelt och snabbt.

Gjutform av trä med tvingar för en oregelbunden dörröppning i betongväggen.
Skapa konto

Formen klar och gjutningen genomförd. Bara andra sidan och "taket" kvar.
Uppbilad, ojämn dörröppning under arbete, med nygjutna vertikala sidor och verktyg på golvet.
Skapa konto

Gjutningen efter att formen är bortttagen. Ska på ett lager puts.

• Gilla
  • Wow
Tistelart och 25 till
  • Laddar…
Dörröppningen "färdig". Båda sidor och även taket igengjutet. Nu är det bara lite puts som saknas. Men det får vänta till övriga väggar är färdiga.

Ofärdig dörröppning i betong med igengjuten övre del och sidor, verktyg och arbetsbelysning syns.
Skapa konto

Högra sidan klar.

Halvfärdig dörröppning i betong med råa väggar och temporär arbetsbelysning, omgivet av byggmaterial.
Skapa konto

Arbetsbelysning installerad. Har även börjat regla upp för formen till innerväggarna. Tanken är att gjuta en liten klack vid golvet som plåtreglarna kan vila på. Detta för att få bra stöd. Lavar mm kommer att hänga i väggarna och då känns det bra att väggarna vilar på fast underlag. Mer om detta i nästa inlägg.

• Gilla
  • Wow
Ramnemark och 14 till
  • Laddar…
Nu är en klacken till de 3 nya innerväggarna gjuten. Klacken är armerad. Armeringsjärn är nerborrade i berget och längs hela klacken ligger ett armeringsjärn. Klacken är gjuten med grovbetong.

Den väggen som är mot befintlig källare ska vara en putsad vägg i bastun.

Nyggjuten armerad klack i hörn av ett rum med synliga armeringsjärn och träreglar.
Skapa konto

Nyklackad golvsektion med armerat betong och armeringsjärn siktbar, beredd för bastubygge.
Skapa konto

Nyggjuten klack i betong för innervägg, armerad med järn, längs en befintlig källarvägg.
Skapa konto

Nygjuten klack i hörn av källare med synliga armeringsjärn och träbrädor.
Skapa konto

Nästa steg bli att regla innerväggar med plåtreglar.

• Gilla
Gud_ och 5 till
  • Laddar…
Kul projekt, skall följas med glädje

Uppregling av de nya innerväggarna i bastun!

1) Först lägger jag en sekundärregel på ytterväggen. Detta för att skapa en distans mellan ytterväggen och den kommande isoleringen.
2) Sedan fäster jag skena på den gjutna klacken.
3) Fäster skena i taket.
4) Sätter dit de vertikala plåtreglarna i skenorna. De fästs också i sekundärreglarna som sitter på ytterväggarna. Jag inbillar mig att detta skapar extra stabilitet som behövs för kommande lavar.

Installation av metallreglar för att skapa en stomme till en bastuvägg, med verktyg synligt.
Skapa konto

Jobbigt att klättra runt på "berget" och borra och skruva.
Innervägg i renovering med sekundärregel, verktyg på betonggolv och gammal lucka.
Skapa konto

Luckan som ses i bilden nedan är inte längre i bruk. Utanför denna är den gjutna plattan till vardagsrummet.
Installation av vertikala plåtreglar på en uppreglad vägg vid byggande av bastu, verktyg och material på golv.
Skapa konto

• Gilla
Pen och 8 till
  • Laddar…
Spännande projekt att följa! Kämpa på!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.