14 357 läst · 56 svar
14k läst
56 svar
Ni som dränerat för några år sedan...
Källarväggen blir varmare och kan torka inåt.
Det finns skivor med olika tryckhållfasthet. De som är specade till 60kPa brukar vara ok ner till ca 2 meter. Under platta används skivor som klarar högre tryck.J jävla_hus skrev:Det låter för mig lite märkligt, man kan ju använda isodrän i husets platta som isolering och då borde det vara betydligt högre tryck än vad marktrycket någonsin kan bli på en lodrät yta. Är väl specade till 60kPa?
Min oro när jag tittar på en isodränskiva är snarare hur länge limmet kommer att klara hålla ihop kulorna, det borde inte vara evigt
Var kommer ditt vatten ifrån? Hos mig har jag ca 20-40% luftfuktighet i källaren beroende på årstid. Marken utanför är sur mest hela tiden med garanterat 100% luftfuktighet intill källarväggen i marken. Temperatur är samma genom hela väggen och därmed håller luften närmast väggen ungefär samma temp som på insidan. Samma temperatur men högre luftfuktighet på utsidan.H Hammurajen skrev:Med isolering utanpå platonmattan flyttar du daggpunkten till isoleringen på utsidan av platonmattan och gör därmed så att den tappar sin förmåga att torka ut väggen.
Över- eller undertryck på insidan spelar mindre roll när det kommer till platonmattans funktion. Det är inte luft-transport genom källarväggen det är frågan om, utan fukt-transport (vatten-transport alltså).
Vi är uppenbarligen inte vid en slutsats än...
Alltså bör man fuktsäkra ångtätt på utsidan för att inte få någon fuktinträngning utifrån.
Ev fukt i vägg torkar inåt och transporteras ut via ventilation.
Dränerande grunden 2003 med isodrän. Utanpå det skulle det vara ett smalt skikt kapilärbrytande grus i rätt liten fraktion, minns inte riktigt storlek nu,och en markduk. Därefter kunde vi återfylla med bef. massor
Vi gjorde jobbet själva, det var inte svårt. Kostnaden blev på detta sätt en femtedel mot det vi fått offert på. Eftersom det är lera där huset står grävde vi en sida i taget + precis runt hörnet för att kunna montera plattorna ordentligt. Asfaltsskiktet på grunden slipade vi bort innan vi monterade plattorna.
Källaren är torr och fin än idag, 16 år senare. Jag bor inte längre i huset men besöker det regelbundet. Nya ägaren är mycket nöjd.
Det här är min erfarenhet, som med andra ord är mycket positiv.
Vi gjorde jobbet själva, det var inte svårt. Kostnaden blev på detta sätt en femtedel mot det vi fått offert på. Eftersom det är lera där huset står grävde vi en sida i taget + precis runt hörnet för att kunna montera plattorna ordentligt. Asfaltsskiktet på grunden slipade vi bort innan vi monterade plattorna.
Källaren är torr och fin än idag, 16 år senare. Jag bor inte längre i huset men besöker det regelbundet. Nya ägaren är mycket nöjd.
Det här är min erfarenhet, som med andra ord är mycket positiv.
Men finns det inte risk att luften passerar ut genom väggen och kondenserar när den når daggpunkten?H Hammurajen skrev:Med isolering utanpå platonmattan flyttar du daggpunkten till isoleringen på utsidan av platonmattan och gör därmed så att den tappar sin förmåga att torka ut väggen.
Över- eller undertryck på insidan spelar mindre roll när det kommer till platonmattans funktion. Det är inte luft-transport genom källarväggen det är frågan om, utan fukt-transport (vatten-transport alltså).
Vi är uppenbarligen inte vid en slutsats än...
I så fall borde daggpunkten "alltid" hamna i väggen utan isolering. Med lite isolering flyttas den ut mot platonmattan, men inte förbi?
Vid mindre fuktproblem kanske det till viss del skulle funka. I en källare med stora fuktproblem (dvs många äldre) är det inte en metod jag skulle föredra att driva fukten in i boutrymmet. Ställer högre krav på ventilation och torr luft invändigt.D Daniel 109 skrev:
Redigerat:
Har gammal källare (från 40-talet) där det inte var aktuellt med spärrskikt när man byggde. Har alltså ganska kraftig drivning av fukt underifrån som vandrar från golvet upp i väggarna. Den fukten vill jag inte ha inåt. Har platonmatta utan isolering och det har gjort stor skillnad på luftkvalitén i källaren. Den typiska "källarlukten" som ofta känns i äldre hus försvann.L largab skrev:Var kommer ditt vatten ifrån? Hos mig har jag ca 20-40% luftfuktighet i källaren beroende på årstid. Marken utanför är sur mest hela tiden med garanterat 100% luftfuktighet intill källarväggen i marken. Temperatur är samma genom hela väggen och därmed håller luften närmast väggen ungefär samma temp som på insidan. Samma temperatur men högre luftfuktighet på utsidan.
Alltså bör man fuktsäkra ångtätt på utsidan för att inte få någon fuktinträngning utifrån.
Ev fukt i vägg torkar inåt och transporteras ut via ventilation.
Visst går det att flytta daggpunkten utåt eller inåt med "rätt" mängd isolering. Men temperaturen ändras ju under året och som regel är problem med fukt större på sommaren med varmare mark och högre luftfuktighet. Det är alltså under den perioden som funktionen är viktigast och där då isolering skulle göra "mest skada". Vintertid flyttas daggpunkten inåt och skulle till viss del då kunna hamna "fel" inne i väggen. Men som sagt, fuktproblem är mindre vintertid.S sblixten skrev:
Du verkar inte förstå fukt.
Medlem
· Stockholm
· 388 inlägg
Att asfaltera på utsidan av grunden, och inte ha någon isolering fungerade bra förr i tiden när källaren bara användes som förråd.
Källaren var kall med hög relativ fuktighet men låg absolut. Inget organiskt material var inneslutet i väggen, inga personer vistades i källaren, tvätt torkades utomhus, man badade (ingen dusch) 1 gång per vecka.
I detta fall ville man skydda sig från vatten som kom från utsidan !
Idag används källaren på ett annat sätt. Fukt kommer inifrån, samtidigt som man har material i källaren som inte tål fukt. När jag skriver fukt så är det absolut fukt, d.v.s. vatten i form av ånga som avses.
Flera av er i denna diskussionstråd visar mycket dåliga kunskaper i fysik/kemi, jag själv har högskoleutbildning och har framför allt jobbat med sådana frågor i 40 år.
Jag vill bara avsluta denna tråd med att:
1) Platonmatta SKALL EJ ha isolering på utsidan , plattan skall vara på kallaste punkten.
2) Isodrän är oslagbart av flera olika anledningar
Jag avslutar nu denna tråd för min del.
Källaren var kall med hög relativ fuktighet men låg absolut. Inget organiskt material var inneslutet i väggen, inga personer vistades i källaren, tvätt torkades utomhus, man badade (ingen dusch) 1 gång per vecka.
I detta fall ville man skydda sig från vatten som kom från utsidan !
Idag används källaren på ett annat sätt. Fukt kommer inifrån, samtidigt som man har material i källaren som inte tål fukt. När jag skriver fukt så är det absolut fukt, d.v.s. vatten i form av ånga som avses.
Flera av er i denna diskussionstråd visar mycket dåliga kunskaper i fysik/kemi, jag själv har högskoleutbildning och har framför allt jobbat med sådana frågor i 40 år.
Jag vill bara avsluta denna tråd med att:
1) Platonmatta SKALL EJ ha isolering på utsidan , plattan skall vara på kallaste punkten.
2) Isodrän är oslagbart av flera olika anledningar
Jag avslutar nu denna tråd för min del.
Jag har dränerat och isolerat en grund. Jag använde isodrän eftersom jag uppfattade det som bäst. Men din uppfattning om platonmatta håller jag ändå inte med om. Källarväggen är av sten och har en dålig isoleringsförmåga. Om man isolerar den utvändigt så kommer den att bli varmare och torrare på insidan. Platon mattan säkerställer att man inte får in fukt kapillärt utifrån. Det funkar det med, men jag föredrar också isodrän. Då kan väggen torka utåt på ett bra sätt.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Er bästa lösning för att undvika att möbler sjunker ner i gruset?
Grund & Markarbeten -
Förhindra att vinden flyttar aluminiummöbler?
Altan & Uteplats -
Tappvattenledningar för nära?
Badrum -
Inställningar för Thermia iTec Eco 8
Värmepumpar -
Räkna ut förhöjd elförbrukning pga trasig L/V-pump och rotorväxlare
Elavtal, elpriser & elförbrukning