TyrKar TyrKar skrev:
Till 6st Spotlights i ett badrum.
Med Tryckknappsdimmer.
När du har en vanlig dimmer idag så ska det inte vara några problem att sätta en Plejd, största problemet är att du säkert behöver dra fram en Nolla, det brukar saknas att det inte är framdraget en Nolla.

• Gilla
Jim Rosdahl och 1 till
  • Laddar…
Att dra fram en extra nolla är mitt minsta problem just nu .
Men från plejd genom tryckknapp och ut till
lampa. Manualen visar inte detta.

Denna bild visar hur det ska kopplas, dock visar dom hur man kopplar in 2 strömbrytare.

Annars är ett alternativ att köra med en dimmer och en Plejd vridadapter som man klickar fast på baksidan av Plejd dimmern, då är det minimalt med kablar att ansluta, bara Fas, Nolla & Tändtråd.

• Schematisk illustration av ett kopplingsschema för elinstallation med två strömbrytare, märkta med Fas, Nolla och Tändtråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plejd dimmer och vridadapter för enkel installation med minimala kablar, avsedd för belysningsreglering.
    Skapa konto
  • Gilla
yayoub och 1 till
  • Laddar…
TyrKar TyrKar skrev:
Att dra fram en extra nolla är mitt minsta problem just nu .
Men från plejd genom tryckknapp och ut till
lampa. Manualen visar inte detta.
Nej Inte genom tryckknapp !!
Plejd » Lampa » Nolla.
Fas » Återfjädrande tryckknapp » Plejd [1]

Eller bättre som @Härryda2015 använd vridadapter.
Kolla här !! ;)
Till exempel i denna tråd Inlägg #78
https://www.byggahus.se/forum/threads/plejd.306197/page-6

Redigerat:
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Fått trådlös tryckknapp nu WPH-01 den är min nya favorit, lika snabb som en ansluten pushdim-knapp men helt trådlös och med massor av möjligheter.
Ett tryck uppåt tänd, ett tryck nedåt släck. Håll in dimma upp och ner.
Levereras med knappar för Exxact och RS enkel och dubbelknappar.
Det blir inga mer inkopplade knappar.
@Leif i Skåne denna är vassare än vridadaptern som även jag gillar skarpt.

• Trådlös WPH-01 tryckknapp med förpackning, tillbehör och instruktioner på bord.
    Skapa konto
  • Gilla
Pbq och 2 till
  • Laddar…
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Då var installatione av DIM-01 klar.
Lika lätt som CRT-01, skillnaden var att jag fick dra fram en ny tråd för styrningen samt att jag bytte strömbrytaren till en brytare med impulsfjäder.
Blå = Nolla
Svart = Fas
Grön = Tändtråd gammal kabel
Orange = Styrning från impulsbrytare.

Jag kommer helt klart installera fler produkter från Plejd.
Hur får Du in plejdpucken + tryckknapp. Jag har likadana dosor, är svintight, får typ mejsla upp dosorna

Va då plats???
Plejd placerar du var du vill i en kopplingsdosa eller takdosa där det blir minst kabeldragning fram till det som skall regleras.
Tryck knappen är självhäftande och limmas upp var du vill bara den är på bluetooth avstånd till en Plejd, det behöver inte vara den du skall styra som är närmast det fixar nätverket själv.

• Gilla
Fnularn och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Va då plats???
Plejd placerar du var du vill i en kopplingsdosa eller takdosa där det blir minst kabeldragning fram till det som skall regleras.
Tryck knappen är självhäftande och limmas upp var du vill bara den är på bluetooth avstånd till en Plejd, det behöver inte vara den du skall styra som är närmast det fixar nätverket själv.
Hej Leif,
Min installation är tight, det är mycket tråd i 16 rör och i takdosan som förgrenas med 5 tändningar och 5 belysningszoner, totalt 20 spottar blir det inte så mycket plats med RK, Plejd puck och Jung LS 990 som är assnygg, men bygger mer än Schneider & Co. För att få plats tvingades jag att fördjupa dosan. De nya dosorna är djupare , men de jag hade var typ 50 mm. Nu är det fixat. Självklart kompletterat med trådlös tryckknapp med scenariostyrning

• Gilla
Härryda2015 och 1 till
  • Laddar…
Hej, har försökt koppla in en plejd CTR-01 för att styra utomhuskontakter och lampor. Har en fas som är brun, sedan två bruna till som jag tänker går ut till kontakterna samt en orange, sedan finns det en nolla som är blå också. Får det inte att funka såsom att jag kan styra CTR-01 via appen samt att jag kan tända och släcka via Schnieder brytaren. Någon som har tips på koppling som är rätt. Bifogar bild på koppling som inte funkade samt hur det såg ut innan jag kopplade in.

• Elkoppling med brun och blå kabel samt en orange i ett vägguttag, oklar installation.
    Skapa konto
  • Elektrisk koppling av en Plejd CTR-01 med brun, blå och orangea kablar samt en Schneider-brytare i en dosa.
    Skapa konto
  • Gilla
Peluca
  • Laddar…
Martin Liljeberg Martin Liljeberg skrev:
Får det inte att funka såsom att jag kan styra CTR-01 via appen samt att jag kan tända och släcka via Schnieder brytaren.
En gång till, vad funkar och vad funkar inte och hur funkar det?

Vilken av de tre bruna är inkommande fas? I din koppling har du splittrat denna krets så nu ser det ut som att antingen strömbrytaren eller Plejd har en fast fas, inte båda.

• Gilla
Hsson_jon och 1 till
  • Laddar…
Skala om ändarna på kablarna till plejden, för mycket koppar som sticker fram.

Vart går vardera fas (bruna trådar) som går in i du dosan?? Är de sammankopplade inne i dosan?

varför både ubåt och wago?

Hej, tack den bruna som går in i plejden kommer från brytaren ovan. De andra bruna går ut i vp rör till kontakterna. Fick det att funka bra förutom att det kändes som jag seriekopplade brytaren med plejden så den tappade spänning när jag tryckte på brytaren.

Tack Bo, den installation på bilden fungerade inte. Inkommande fas är den som går in i plejden. Ja det måste nog vara så att båda skall få fast fas. Det jag inte blir klok på är hur styrutgången (1) fungerar. Enligt kopplingsschemat skall brytarn ligga på den.

Då är frågan vad de andra två bruna går till. Nånting mer borde ha slutat fungera efter din omkoppling. Du har en strömbrytare ovanför denna också.

Jo, fast fas ska koppla både till Plejd och till strömbrytaren. Styringångarna 1 och 2 ska kopplas mot fas via strömbrytare. Du använder ingång 2 är. Jag vill minnas att den måste programmeras för att fungera. Används 1 istället.

Schematisk illustration av koppling för en icke-dimmbar last med märkning av strömbrytare och styringångar.

• Gilla
Amdu
  • Laddar…
Hej, nu kopplar jag som jag tycker vore rätt. Det går att tända och släcka via Plejden men inte via strömbrytaren. Är det någon mjukvarukonfig i Plejden kanske?

• Elkoppling av Plejd-enhet i vägg med synliga sladdar och klämmor, installationsproblem nämns.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.