57 976 läst · 339 svar
58k läst
339 svar
Faktura från rörmokaren
Just den missen är inget problem för kunden, bara att betala priset utan moms. Eftersom det är lag på att priser som riktar sig till konsument ska inkludera moms och eventuella skatter och avgifter. Har firman missat det får de allt bita i det sura äpplet.wildeside skrev:
https://www.arn.se/vanligafall/pris-ar-inklusive-moms-om-inte-annat-anges/
Säger inget om någon felande kund. Bara att röris inte behöver uppfylla alla kunders önskningar.mathiash77 skrev:
F.ö är jag, och har alltid varit, anställd snickare med MÅÅÅÅÅNGA kundbesök bakom mig.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 813 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 813 inlägg
Helt klart så kan en hantverkare ha både nöjda och missnöjda kunder, konstigt vore det annars.N Nils82 skrev:Ang kundvård:
Visst vet 10-20 bekanta vilken skitröris du haft på besök. Men röris kanske har 20 nöjda kunder också (läs 20x10-20 bekanta) samt några mindre föreningar och någon brf på det. Då har röris fullt upp ändå, kan köra pickup och åka till Thailand.
Dessutom är han statistiks sett en bra röris eftersom majoriteten av hans kunder är nöjda.
Slutsats: Man får inte alltid som man själv vill. Barn skriker och snorar när detta uppstår. Kanske känns det bättre för vuxna också. Jag vet inte.
Det jag inte förstår är varför man inte gör enkla saker för att öka andel nöjda och minska andelen missnöjda, när man vet att att otydlighet med prissättning kan skapa problem. Det borde man åtminstone veta efter några år.
Jag har nämnt det förr, men jag hade en rörmokare hemma hos mig i 10-15 minuter. Fick en räkning på 3 timmar plus jourbil modell dyr. Jag hade varit en av de missnöjda kunderna om han inte sagt det redan när jag ringde "det kommer nog gå fort, men vi tar minimum 3 timmar plus jourbil för X kronor". Nu var jag grymt nöjd och rekommenderade firman till kompisar. Varför vill man inte göra så?
I TS fall kanske det handlar om en firma som tvingar sina anställda att bokföra alla timmar på någon kund. Jag har en bekant som är hantverkare och under en kort tid arbetade på ett företag som hade det fullständigt obegripliga kravet på sina anställda att alla arbetstimmar skulle faktureras ut till kund. Han slutade så fort han hittade något annat och hans räddning var att de hade några större företagskunder utöver privatkunderna som han kunde lägga timmarna på så det inte drabbade privatkunderna.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 813 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 813 inlägg
Jag tror du kan vara rätt ute. Det verkar finnas ett tänk att man måste faktura 8 timmar om dagen. Det är helt galet.
Man ska möjligen redovisa 8 timmar om dagen, vilket är något annat än att fakturera.
Man ska möjligen redovisa 8 timmar om dagen, vilket är något annat än att fakturera.
Ja, 100% debiteringsgrad är extremt svårt att uppnå utan att vara oärlig mot sina kunder. Det är ju därför man ska ha ett påslag på timpriset, för att kompensera över overhead. Men detta verkar de flesta hantverkare ha extremt svårt att inse.
Jag undrar om inte många hantverkare dessutom råkar på för hög årsarbetstid. Det finns ju den teoretiska arbetstiden (8 timmar per kalender dag som inte är arbetsfri), den är 2080 timmar om året. Men tittar man på statistik så visar det sig att den faktiska tid som folk arbetar är kring 1620 timmar om året. Det handlar om ungefär 25% skillnad.
Om man då som hantverkare försöker att fakturera 2080 timmar på 1620 arbetade timmar så måste man alltså ha 125% debiteringsgrad...
Jag undrar om inte många hantverkare dessutom råkar på för hög årsarbetstid. Det finns ju den teoretiska arbetstiden (8 timmar per kalender dag som inte är arbetsfri), den är 2080 timmar om året. Men tittar man på statistik så visar det sig att den faktiska tid som folk arbetar är kring 1620 timmar om året. Det handlar om ungefär 25% skillnad.
Om man då som hantverkare försöker att fakturera 2080 timmar på 1620 arbetade timmar så måste man alltså ha 125% debiteringsgrad...
Inte ett dugg svårt att ha full debitering.N Nerre skrev:Ja, 100% debiteringsgrad är extremt svårt att uppnå utan att vara oärlig mot sina kunder. Det är ju därför man ska ha ett påslag på timpriset, för att kompensera över overhead. Men detta verkar de flesta hantverkare ha extremt svårt att inse.
Jag undrar om inte många hantverkare dessutom råkar på för hög årsarbetstid. Det finns ju den teoretiska arbetstiden (8 timmar per kalender dag som inte är arbetsfri), den är 2080 timmar om året. Men tittar man på statistik så visar det sig att den faktiska tid som folk arbetar är kring 1620 timmar om året. Det handlar om ungefär 25% skillnad.
Om man då som hantverkare försöker att fakturera 2080 timmar på 1620 arbetade timmar så måste man alltså ha 125% debiteringsgrad...
Har haft sedan flera år utan problem.
Utan fusk över huvud taget!
Därför man är fullt självgående och har återkommande kunder(stora dom små, privat som företag)
I egenskap av att vara rörmokare själv ska jag nu upplysa dig om att vi alltid, alltid har betalt för att ta oss hem i företagets bil. Vi har till och med betalt för att ta oss till arbetsplatsen i företagets bil. Det är inskrivet i vårat kollektivavtal. Fint va?Fairlane skrev:
Sedan @13th Marine du kan ju inte göra annat än att sitta i rätten med allt du ska bestrida dagarna i ända? Du kanske rent av lever helt gratis? Inte fan ska du betala något för något du inte blivit upplyst om du förväntar dig säkert att personalen på macken ska upplysa dig om exakt vad dom för dagen har för inköpspris ex moms på dieseln innan du väljer att tanka och nåde den mackjävel som ska bedriva sin verksamhet med vinst!
Jag står för popcorn
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 186 inlägg
Trams.S Saipala skrev:I egenskap av att vara rörmokare själv ska jag nu upplysa dig om att vi alltid, alltid har betalt för att ta oss hem i företagets bil. Vi har till och med betalt för att ta oss till arbetsplatsen i företagets bil. Det är inskrivet i vårat kollektivavtal. Fint va?
Sedan @13th Marine du kan ju inte göra annat än att sitta i rätten med allt du ska bestrida dagarna i ända? Du kanske rent av lever helt gratis? Inte fan ska du betala något för något du inte blivit upplyst om du förväntar dig säkert att personalen på macken ska upplysa dig om exakt vad dom för dagen har för inköpspris ex moms på dieseln innan du väljer att tanka och nåde den mackjävel som ska bedriva sin verksamhet med vinst!
Jag står för popcorn
Macken har ett pris vid pumpen, jag får inte betala pumpavgift, kvittoavgift eller för den delen betala för leveransen av bensinen till macken.
Du får allt leverera bättre liknelser, samt kanske passa på att läsa konsumenttjänstlagen.
Utan att va drag å lägga mig i.13th Marine skrev:
Mitt tips är att sluta anlita oss rörmokare.
Gör jobben själv !
Liknelsen må ha varit svag, jag vet det men principiellt är det väl ändå ganska nära hela din filosofi. Och den får man självklart ha sin alldeles egna och uttrycka precis hur man vill men det torde ändå vara väldigt tidsödande att bestrida precis allt.13th Marine skrev:
Edit: Jag i egenskap av arbetstagare anser inte att jag behöver konsumentköplagen, min ag sköter det där.
Vem tror du betalar alla kostnader för drivmedlet och hantering mm, plus vinst, hiskligt mycket skatt och skatt på skatten=moms.?13th Marine skrev: