2 070 läst · 21 svar
2k läst
21 svar
Krav på JFB?
Sida 1 av 2
Hej,
Vilka krav är ställda på JFB och lantbruksfastigheter?
Tex befintlig jordbruksfastighet (utan stall), är det krav på typ B där?
Om man sen bygger ihop en stalldel med bostadsdelen, är det krav på typ B där samt potentiautjämna plattan?
Hur ser kraven ut för JFB vid installation av solcellsinstallation på ovan byggnad?
Mvh
Vilka krav är ställda på JFB och lantbruksfastigheter?
Tex befintlig jordbruksfastighet (utan stall), är det krav på typ B där?
Om man sen bygger ihop en stalldel med bostadsdelen, är det krav på typ B där samt potentiautjämna plattan?
Hur ser kraven ut för JFB vid installation av solcellsinstallation på ovan byggnad?
Mvh
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Ja, jfb i lantbrukssnläggningar ska generellt vara typ B.
Installationsfirman ska alltid göra en riskbedömning. Där ska det framgå huruvida bostadsdelen även ska räknas som produktionsdel. Det har bland annat med avståndet mellan bostad och produktionsanläggning att göra.
Installationsfirman ska alltid göra en riskbedömning. Där ska det framgå huruvida bostadsdelen även ska räknas som produktionsdel. Det har bland annat med avståndet mellan bostad och produktionsanläggning att göra.
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Solcellsanläggningen behöver ju ingen egen jfb, om inte tillverkarens anvisningar föreskriver det. Om en jfb behövs, ska den vara typ B.
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Försäkringsbranschen har ju gjort många inspektioner av lantbruk och konstaterat att jfb typ A helt enkelt inte håller måttet. EMC, likströmskomponenter är faktorer i sammanhanget.tommib skrev:
Jag skulle vilja veta de tekniska anledningarna, gärna vart kraven står angivna också.
Om det är någon som vet?
Varför skulle typ A användas i villor med solceller men krav på B i lantbruk? Vad skiljer de anläggningarna från varandra?
Jag fick en förklaring av elektrikern, men jag håller lite på den för jag ville höra fler åsikter.
Om det är någon som vet?
Varför skulle typ A användas i villor med solceller men krav på B i lantbruk? Vad skiljer de anläggningarna från varandra?
Jag fick en förklaring av elektrikern, men jag håller lite på den för jag ville höra fler åsikter.
Här är senaste versionen av Elinstallationer i lantbruk. Se sida 36.
https://www.brandskyddsforeningen.se/globalassets/lbk/flikar/flik-5.pdf
Den är vettig att följa av försäkringsskäl.
Huruvida det finns något i föreskrifterna som kräver typ B kan jag inte uttala mig om. Risken är väl större i jordbruk att man har VFDer, solceller mm.
https://www.brandskyddsforeningen.se/globalassets/lbk/flikar/flik-5.pdf
Den är vettig att följa av försäkringsskäl.
Huruvida det finns något i föreskrifterna som kräver typ B kan jag inte uttala mig om. Risken är väl större i jordbruk att man har VFDer, solceller mm.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 396 inlägg
Det saknas krav/information/motiv för typ B om vi pratar lantligt privat hushåll. Driver du däremot ett större lantbruk med många maskiner, frekvensstyrningar och elektronisk utrustning så kan typ B komma ifråga.
Tack för det, det gäller privat hushållning med sällskapsdjur.Bo.Siltberg skrev:
Hur e det med potentialutjämnad platta i stalldel? Är det krav?
Anledningen min elektriker gav mig var att när man kombinerade likström och växelström kunde likström läcka till AC sidan vilket skulle påverka JFB så att de inte löste ut vid problem. Eller så pass fort som de skulle lösa ut.
Detta ställde kag mig frågandes till men är inte kapabel att ifrågasätta på plats med argument.
Detta ställde kag mig frågandes till men är inte kapabel att ifrågasätta på plats med argument.
Förklaringen stämmer väl.X xLnT skrev:Anledningen min elektriker gav mig var att när man kombinerade likström och växelström kunde likström läcka till AC sidan vilket skulle påverka JFB så att de inte löste ut vid problem. Eller så pass fort som de skulle lösa ut.
Om du är ett privat/mindre med begränsad elektronik så kör A. Viktigt dock att du har en för brandskydd också (300mA).
Vad gäller potentialutjämning så ska alltid det göras i stallar(om man tar upp golvet, finns inga retroaktivakrav), det bör även göras i nybyggen etc.
Som du skriver med en tillbyggnad som förenar bostad och stall, är tillbyggnaden stall och övrig stall är utjämnat så bör denna också utjämnas.
Är inget av de tidigare utjämnade bör man nog försöka få dem utjämnade.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 396 inlägg
Jag kan inte se detta framför mig. Utifrån vad du återger tror jag inte elektrikern riktigt visste vad han själv pratade om. Vad är det för utrustning du har som skulle kunna generera likströmskomponenter? Det ska inte "läcka" någon DC till AC, utan det vi i så fall pratar om är felfall som orsakar en (pulserande) DC i skyddsjordsledaren.X xLnT skrev:
Lantbrukshandboken har jag för mig "kräver" det. Det är också en god ide då djur är känsliga för små potentialskillnader. Så bygger man nytt stall så är det självklart att potentialutjämna det. Jag ser dock inget tvingande krav för befintliga stall, men som sagt bra om man kan utföra den.X xLnT skrev: