X xLnT skrev:
Mögelstoppers i toppen, två per takstolsfack
Tack för svar!

Tilluft via spalt i takfoten? Hur mycket isolering har du innanför boarden? Antar att du har sten-/glasull o ångspärr...

//Anders
 
A aekeberg skrev:
Tack för svar!

Tilluft via spalt i takfoten? Hur mycket isolering har du innanför boarden? Antar att du har sten-/glasull o ångspärr...

//Anders
Japp, precis så.
550mm och ångspärr, dvs 1-plan.
 
  • Gilla
aekeberg
  • Laddar…
D daugaard skrev:
det fungerar bra. finns ingen påväxt eller fukt på vinden. har byggt likadant på garaget och det har fungerat där oxå.
jag har ångspärr "byggplast" och glasull.
Hur ser huset ut i övrigt? Vi bor i gus från -34 o saknar därmed allt vad mordet solering o ångspärr heter... Känns lite märkligt i detta fall sätta ångspärr på vinden - känns som man sätter en tät mössa på ett i övrigt ganska öppet hus. Men då kanske det är extra nödvändigt?:thinking:

Hur mycket isolering har du fått plats med?
 
Ångspärr är att rekommendera.
Har just skummat runt lite i Fukthandboken, och vindskonstruktioner är ett problemområde hur man än gör. Det finns ingen riktig konsensus om en klar väg ännu. Det enda som jag tyckte mig kunna sluta mig till är att vartenda mikrogram extra luftfuktighet inifrån huset som tränger ut på vinden/till taket är illa, och ju mer desto sämre. Därav känns det enkelt att rekommendera ångspärr, så noga tätad som det bara är möjligt.
Nr 2 av åtgärder är att se till att det inte är ngt övertryck på ovanvån, utan helst undertryck.
 
  • Gilla
aekeberg
  • Laddar…
A aekeberg skrev:
Hur ser huset ut i övrigt? Vi bor i gus från -34 o saknar därmed allt vad mordet solering o ångspärr heter... Känns lite märkligt i detta fall sätta ångspärr på vinden - känns som man sätter en tät mössa på ett i övrigt ganska öppet hus. Men då kanske det är extra nödvändigt?:thinking:

Hur mycket isolering har du fått plats med?
tanken var att isolera 500mm men än så länge bara 220mm och det blir nog inte mer pga att det lönar sig nog inte i mitt fall, stort hus och låg uppvärmningskostnad.

då har vi helt olika typ av hus då mitt är nytt, ca 7 år gammalt. i ditt fall så ska man inte ha ångspärr enligt mig, eventuellt en ångbroms fast isf innanför isoleringen och det är svårt om man redan har innertak.viktigaste är nog att täta så det inte blåser rätt upp på vinden via glipor och hål.
har ni nått problem med vinden nu eller varför funderar ni på att ändra konstruktionen?
 
D daugaard skrev:
...har ni nått problem med vinden nu eller varför funderar ni på att ändra konstruktionen?
Det är idag en kallvind som används för förvaring. Tanken är att isolera o inreda vinden för att använda den som gästrum. Inga problem med fukt eller påväxt idag.

Vi ska precis till att byta taket (papp, läkt o pannor) och jag funderar på att sätta in möggelstoppers för att på så sätt förbereda för projekt 'vindsisolering'.:D
 
Oldboy Oldboy skrev:
Ångspärr är att rekommendera.
Har just skummat runt lite i Fukthandboken, och vindskonstruktioner är ett problemområde hur man än gör. Det finns ingen riktig konsensus om en klar väg ännu. Det enda som jag tyckte mig kunna sluta mig till är att vartenda mikrogram extra luftfuktighet inifrån huset som tränger ut på vinden/till taket är illa, och ju mer desto sämre. Därav känns det enkelt att rekommendera ångspärr, så noga tätad som det bara är möjligt.
Nr 2 av åtgärder är att se till att det inte är ngt övertryck på ovanvån, utan helst undertryck.
Tack för dina kommentarer!

Låter logiskt att försöka stoppa fukten från att nå isolering o taket. Har svårt att se hur man får detta bra dock...

Vi bor i ett 1,5-plans hus. Längs kanterna på vinden ser man att utrymmet mellan yttertakets spont och innertaket är fyllt med träspån (mellan varje fack i takstolarna). Jag föreställer mig att en hel del fukt från våningen under ventileras ut på vinden via dessa fickor?

Att 'strypa' dessa genom att plasta in dem känns inte bra.. Kanske att de snarare så att de ska anslutas till respektive luftspalt som ventileras vid nock ? :thinking:

Som jag förstår det skapas ett naturligt övertryck högst upp i huset? För att få till undertryck krävs alltså att man flyttar bort luft på något sätt? Ser framför mig en ganska öppen anslutning till våningen nedanför - då kommer man väl suga upp luft därifrån framför allt dvs undertryckt blir svårt att bibehålla...
 
Redigerat:
Ja, i praktiken är det inte lätt att få till ngt undertryck, men en bra badrumsfläkt (kontinuerlig) minskar problemen. (Antar då att det finns ett badrum på ovanvån.)

Rent praktiskt är det svårt i ett gammalt hus att få till en perfekt ångspärr, men i detta fallet med en kallvind som ska byggas om till bostadsutrymme bör det gå relativt bra. Det är "bara" att plasta insidan av hela yttertaket, dvs inte låta det vara kalla oisolerade kattvindar. Då är det "bara" att ta bort den befintliga isoleringen i yttertaket, plasta, och lägga tillbaka, eller köra med ny isolering i hela yttertaket. Allt efter tycke och smak.

Att plasten inte blir perfekt tätad i nederkant är inte mkt att göra åt. Principiellt kan fukttillskottet till yttertakets luftspalt vara vad som helst mellan 0-100%. 0% då är det ett nybyggt superisolerat och supertätat hus. 100% då är det ett hus helt utan ngt som stoppar inomhusfukten från att nå tak/vind, typ loge. Om man verkligen tätar/drevar perfekt i ett hus utan ångspärr så är det endast ångdiffusion som kommer ut i tak/vindskonstruktionen. Det är en begränsad mängd fukt. Om det däremot inte är 100% vindtätt så blir det också konvektion, och då kan mkt stora mängder fukt komma ut. Med ångspärr så minimeras fuktdiffusionen, och därmed det totala fukttillskottet.
Så, vad jag försöker säga är att även en ej 100%-ig ångspärr är bättre än ingen alls. Det förutsätter dock ett absolut vindtät utförande. Ett hus med ångspärr som är dåligt tätat, dvs där vinden har mer eller mindre fritt spelrum genom isoleringen, oftast i kanter/anslutningar, där gör ångspärren inte mkt nytta. Så absolut vindtätt, oavsett ångspärr/plast eller inte, är det viktigaste. Både för fukt/mögel och värmenota, samt inte minst komfort.
 
  • Gilla
aekeberg och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Ja, i praktiken är det inte lätt att få till ngt undertryck, men en bra badrumsfläkt (kontinuerlig) minskar problemen. (Antar då att det finns ett badrum på ovanvån.)

Rent praktiskt är det svårt i ett gammalt hus att få till en perfekt ångspärr, men i detta fallet med en kallvind som ska byggas om till bostadsutrymme bör det gå relativt bra. Det är "bara" att plasta insidan av hela yttertaket, dvs inte låta det vara kalla oisolerade kattvindar. Då är det "bara" att ta bort den befintliga isoleringen i yttertaket, plasta, och lägga tillbaka, eller köra med ny isolering i hela yttertaket. Allt efter tycke och smak.

Att plasten inte blir perfekt tätad i nederkant är inte mkt att göra åt. Principiellt kan fukttillskottet till yttertakets luftspalt vara vad som helst mellan 0-100%. 0% då är det ett nybyggt superisolerat och supertätat hus. 100% då är det ett hus helt utan ngt som stoppar inomhusfukten från att nå tak/vind, typ loge. Om man verkligen tätar/drevar perfekt i ett hus utan ångspärr så är det endast ångdiffusion som kommer ut i tak/vindskonstruktionen. Det är en begränsad mängd fukt. Om det däremot inte är 100% vindtätt så blir det också konvektion, och då kan mkt stora mängder fukt komma ut. Med ångspärr så minimeras fuktdiffusionen, och därmed det totala fukttillskottet.
Så, vad jag försöker säga är att även en ej 100%-ig ångspärr är bättre än ingen alls. Det förutsätter dock ett absolut vindtät utförande. Ett hus med ångspärr som är dåligt tätat, dvs där vinden har mer eller mindre fritt spelrum genom isoleringen, oftast i kanter/anslutningar, där gör ångspärren inte mkt nytta. Så absolut vindtätt, oavsett ångspärr/plast eller inte, är det viktigaste. Både för fukt/mögel och värmenota, samt inte minst komfort.
Tack för ett utförligt och klargörande svar! (y):)
 
A aekeberg skrev:
Tack för ett utförligt och klargörande svar! (y):)
Hade min betrodde snickare på platsbesök i veckan. Han förordade luftspalt på dryga 20mm, diffusionsöppen duk (det var det som gällde om man inte hade plast länge med i huset att 'ansluta till'), luftning i nock via möggelstoppers och tilluft i takfoten via små kattvindar med ventilationsgaller i vardera gaveln. Kattvindarna möjliggör också att man kan komma åt o inspektera (om än inte helt enkelt..). Vad sägs? :thinking:

Hur som helst kommer jag sätta en mögelstopper i nocken på vardera fack i samband med den pågående takomläggningen. Finns fortfarande gott om tid föra att fundera på luftspaltens storlek och ångbroms kontra ångspärr... :D
 
A aekeberg skrev:
Hade min betrodde snickare på platsbesök i veckan. Han förordade luftspalt på dryga 20mm, diffusionsöppen duk (det var det som gällde om man inte hade plast länge med i huset att 'ansluta till'), luftning i nock via möggelstoppers och tilluft i takfoten via små kattvindar med ventilationsgaller i vardera gaveln. Kattvindarna möjliggör också att man kan komma åt o inspektera (om än inte helt enkelt..). Vad sägs? :thinking:

Hur som helst kommer jag sätta en mögelstopper i nocken på vardera fack i samband med den pågående takomläggningen. Finns fortfarande gott om tid föra att fundera på luftspaltens storlek och ångbroms kontra ångspärr... :D
Fråga honom varför han förordar just 20mm spalt.
För jag vill veta :)
 
X xLnT skrev:
Fråga honom varför han förordar just 20mm spalt.
För jag vill veta :)
Han menade att det berodde på utförande (taklutning framför allt...). Att det sedan blev just 20mm (eller om det var några mm över tjugo)-var att det var ett standardmått på passande virke som jag förstod honom.
 
A aekeberg skrev:
Han menade att det berodde på utförande (taklutning framför allt...). Att det sedan blev just 20mm (eller om det var några mm över tjugo)-var att det var ett standardmått på passande virke som jag förstod honom.
Vilken taklutning är det? Ställer frågan utan att läsa igenom tråden :)
 
X xLnT skrev:
Vilken taklutning är det? ....
45 grader dvs brant! :cool:
 
A aekeberg skrev:
45 grader dvs brant! :cool:
Det har vi med, vi körde som sagt 45x45 läkt.
Hur har snickaren tänkt göra infästningarna? Att spika på 20mm bräda mot takstolen går ju bra, men sen att fästa oljeboarden mot 20mm känns ju som han får ha ganska tunn spik för det inte ska spricka.

Aja, det blir säkert kanon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.